Zajęcia terapeutyczne - sposoby rozwiazywania konfliktów.doc

(32 KB) Pobierz

 

 

Sposoby rozwiązywania konfliktów

 

 

Scenariusz spotkania z rodzicami opracowany przez Magdalenę Wójcik i Joannę Krajewską

 

 

Cele

 

W wyniku spotkania rodzice:

 

·                     poznają definicję konfliktu i podstawowe przyczyny ich powstawania

·                     poznają rodzaje konfliktów

·                     określają najczęściej spotykane konflikty między dziećmi a rodzicami

·                     poznają mechanizmy obronne, które występują u osób uwikłanych w konflikt

·                     poznają najczęściej stosowane bariery komunikacyjne i warunki poprawnej komunikacji

·                     poznają procedurę mediacji jako sposobu na rozwiązanie konfliktu

 

 

 

Stosowane metody

 

·                     słowne (rozmowa kierowana, dyskusja, elementy wykładu)

·                     aktywizujące(plakat, burza mózgów, poglądowa, praca z tekstem)

 

 

 

Formy pracy

 

·                     grupowa

·                     indywidualna

·                     zbiorowa

 

 

 

Materiały i pomoce

 

·                     tekst ,,Bajki o krokodylach"

·                     foliogram z rysunkiem kobiety

·                     karty z autudiagnozą rozwiązywania konfliktów

·                     klucz do autodiagnozy

·                     czyste kartki papieru, karteczki samoprzylepne, mazaki, foliogramy, masa mocująca, magnesy

 

 

 

 

Przebieg spotkania

 

1. Wstęp - podanie celu spotkania

              Konflikt jest społecznie spostrzegany jako złe zjawisko i niepotrzebne. Jednak często zapominamy,że konflikt jest czasem nieunikniony, a wcześnie dostrzeżony i odpowiednio potraktowany może służyć integracji.

Konflikt może tez stanowić okazję do wypracowania nowych, lepszych sposobów komunikowania się. Daje możliwość poszerzenia samowiedzy np. jak reaguję w sytuacjach konfliktowych oraz jak sobie z tymi sytuacjami radzę. Sytuacja konfliktowa jest też okazją do przyjrzenia się własnemu stylowi komunikacji. Po rozwiązanym konflikcie, więź miedzy partnerami wzrasta.

 

2. Burza mózgów- czym jest konflikt.- omówienie, wnioski

 

3. Omówienie rodzajów konfliktów ze względu na ich podłoże

 

Konflikt relacji

 

·                     błędne spostrzeganie

·                     zła komunikacja

·                     silne emocje

·                     stereotypy

·                     negatywne, odwetowe zachowania

 

Konflikt danych

 

·                     brak informacji

·                     błędne rozumienie danych

·                     rózne sposoby interpretacji danych

·                     różne procedury zbierania danych

 

Konflikt interesów

 

·                     interesy rzeczowe

·                     ineresy proceduralne

·                     interesy psychologiczne

 

Konflikt strukturalny

 

·                     nierówny rozkład sił

·                     ograniczenia czasowe

·                     różne role społeczne

 

Konflikt wartości

 

·                     różnice religii, ideologii, tradycji

·                     wartości związane z własnym "ja"

·                     wartości dnia codziennego

 

4. Burza mózgów

Rodzice otrzymują samoprzylepne karteczki, na których zapisują przykłady konfliktów, z którymi się spotykają

gr.I konflikt rodzic-dziecko

gr. II konflikt dziecko-dziecko

Następnie karteczki z przykładowymi konfliktami są umieszczane w odpowiednich miejscach schematu

 

5. Praca z tekstem

Rodzice otrzymuję tekst "Bajki o krokodylach", czytają go, a następnie szeregują postaci od tej, która ich zdaniem zachowała się najbardziej honorowo. Każdy rodzic wykonuje zadanie samodzielnie. Następnie rodzice w grupach mają ustalić wsólną hierarchię zachowań.

Wniosek- konflikt wartości jest nienegocjowalny-nierozwiązywalny

 

6. Prezentacja rysunku kobiety

Luźna rozmowa na temat tego, co przedstawia rysunek

Wniosek- konflikt relacji często wynika z błędnego postrzegania zjawisk, ludzi, sytuacji- konflikt ten jest nierozwiązywalny

 

7. Rozmowa nt. mechanizmów obronnych u osób uwikłanych w konflikt

 

unikanie

omijanie problemu. ignorowanie konfliktu i pomijanie milczeniem, odwlekanie rozwiązań "na później"

 

wypieranie-tłumienie

niedostrzeganie problemu< postępowanie tak, jakby się o nim zapomniało.

 

przemieszczenie

przeniesienie problemu na inną płaszczyznę, na której jest go łatwiej rozwiązać,

 

racjonalizacja

poszukanie "dobrego" tzn przyjemnego w odczuciu subiektywnym, ale tak naprawdę fałszywego wyjaśnienia problemu

 

projekcja

przypisywanie własnych problemów i błędów innym ludziom

 

agresja

grożenie drugiej stronie konfliktu, zaatakowanie ją słowami lub czynami

 

8. zapoznanie z podstawowymi barierami komunikacyjnymi

·                     krytykowanie

·                     obrażanie

·                     orzekanie

·                     chwalenie połączone z ocena

 

 

·                     rozkazywanie

·                     grożenie

·                     moralizowanie

·                     nadmierne, niewłaściwe wypytywanie

 

 

·                     doradzanie

·                     zmienianie tematu

·                     logiczne argumentowanie

·                     pocieszanie

 

9. Przedstawienie reguł i zasad mediacji jako sposobu na rozstrzyganie konfliktów

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin