Karta praw i obowiązków.pdf

(105 KB) Pobierz
617928059 UNPDF
Karta praw i obowiązków 1
Dostosowanie wymagań do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją — prawa i obo-
wiązki szkoły, nauczycieli, rodziców i uczniów
Prawa i obowiązki szkoły
Szkoła ma prawo
Szkoła ma obowiązek
1. Domagać się odpowiednich środków na pro-
wadzenie zajęć specjalistycznych od organów
prowadzących.
2. Pozyskiwać środki finansowe z innych źródeł,
np. funduszy unijnych.
3. Uzyskać wsparcie ze strony poradni psycholo-
giczno-pedagogicznej w zakresie prowadzenia
szkoleń i warsztatów, przeprowadzenia ba-
dań uczniów, udzielania konsultacji uczniom,
rodzicom i nauczycielom.
4. Zaproponować rodzicowi spotkanie ze specja-
listą (specjalista terapii pedagogicznej, logo-
peda, psycholog lub pedagog szkolny), jeżeli
dostrzeże u ucznia niepokojące objawy.
5. Oczekiwać od rodzica przedstawienia opinii
z poradni psychologiczno-pedagogicznej
szczególnie, jeśli rodzic oczekuje dostoso-
wania wymagań do specjalnych potrzeb jego
dziecka.
6. Oczekiwać współpracy ze strony rodziców
(respektowania umów zawartych z nauczy-
cielami i specjalistą terapii pedagogicznej,
a dotyczących systematycznej pracy nad pro-
blemem dysleksji).
7. Oczekiwać od rodzica zaufania, które stanowi
początek budowania wzajemnej współpracy
na rzecz dziecka z dysleksją.
8. Zawrzeć umowę o współpracy z rodzicem
ucznia, a w razie niewywiązania się z ustaleń
zerwać ją.
1. Rozpoznać potrzeby i możliwości uczniów
i zapewnić wsparcie w formie dostosowanej
do ich potrzeb, zgodnie z nowymi przepisami
prawa.
2. Prowadzić odpowiednią dokumentację moni-
torującą rozwój dziecka (KIPU, PDW).
3. Uwzględnić specjalne potrzeby edukacyjne
uczniów z dysleksją w istotnych dokumentach
szkoły: WSO, Program Profilaktyki Szkoły.
4. Zapewnić dzieciom zajęcia rozwijające ich
mocne strony.
5. Zatrudnić specjalistów: logopedę, psychologa
szkolnego oraz specjalistę terapii pedagogicz-
nej (jeśli znajdzie środki na ich zatrudnienie)
dla zapewnienia uczniom prawidłowej opieki
psychologiczno-pedagogicznej.
6. Wyposażyć gabinet terapii pedagogicznej
w niezbędne pomoce umożliwiające realizację
zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
7. Sukcesywnie uzupełniać gabinet terapii oraz
bibliotekę szkolną w niezbędną literaturę
specjalistyczną.
8. Stworzyć nauczycielom i rodzicom możliwość
zdobywania wiedzy i podnoszenia kompeten-
cji w zakresie pomocy uczniom z dysleksją.
1 Praca zbiorowa terapeutów pedagogicznych biorących udział w ogólnopolskich szkoleniach Programu ORTOGRAFFITI
1
Moduł 3. Rola nauczyciela w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom
uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas I—III
617928059.031.png 617928059.032.png 617928059.033.png 617928059.034.png 617928059.001.png 617928059.002.png
9. Oczekiwać od nauczycieli wszystkich przed-
miotów umiejętności dostosowania wyma-
gań do specjalnych potrzeb edukacyjnych
uczniów z dysleksją i doskonalenia warsztatu
pracy w tym zakresie.
10. Oczekiwać od ucznia podjęcia pracy nad
problemem dysleksji oraz systematyczne-
go uczestnictwa w zajęciach terapii peda-
gogicznej (jeśli są organizowane na terenie
szkoły).
11. Zwolnić ucznia z zajęć terapii pedagogicznej,
gdy wykazuje widoczne postępy (zrealizował
cele terapeutyczne i radzi sobie z nauką — nie
wcześniej niż po dwóch latach).
12. Oczekiwać od terapeuty pedagogicznego
rzetelnej realizacji programu terapeutyczne-
go (realizacji profilaktyki i pomocy uczniom,
rodzicom i nauczycielom).
9. Informować rodziców o dostępnych formach
profilaktyki i pomocy uczniom z dysleksją.
10. Dostosować wymagania edukacyjne na po-
szczególnych przedmiotach zgodnie z zale-
ceniami opinii psychologiczno-pedagogicz-
nej.
Prawa i obowiązki nauczyciela
Nauczyciel ma prawo
Nauczyciel ma obowiązek
1. Oczekiwać odpowiednich warunków do pracy
(np. wyposażenia gabinetu w specjalistyczne
pomoce dydaktyczne).
2. Oczekiwać od dyrektora szkoły środków fi-
nansowych na doskonalenie własnego warsz-
tatu pracy.
3. Domagać się współpracy z uczniem i rodzi-
cem w pokonywaniu trudności (np. w formie
kontraktu).
4. Wymagać systematycznej pracy ucznia w
domu według wspólnych ustaleń z uczniem
i rodzicem.
5. Oczekiwać od rodziców zaufania i zrozumienia
dla prowadzonych działań pedagogicznych.
1. Indywidualizować pracę z uczniem, czyli do-
stosować wymagania (formy, metody, oce-
nianie) do możliwości i potrzeb ucznia z dys-
leksją.
2. Umieć rozpoznać trudności dyslektyczne
i zorganizować odpowiednią pomoc uczniom.
3. Realizować zobowiązania podjęte z rodzicami
i uczniami w ramach współpracy (np. w for-
mie kontraktu).
4. Wspierać ucznia i rodzica w odkrywaniu moc-
nych stron dziecka.
5. Pomagać uczniom i rodzicom w zrozumieniu
problemu dysleksji, służyć radą i pomocą, za-
lecać odpowiednią literaturę, szkolenia itp.
6. Wspólnie z rodzicami interpretować zalecenia
zawarte w opinii psychologiczno-pedagogicz-
nej.
2
Moduł 3. Rola nauczyciela w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom
uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas I—III
617928059.003.png 617928059.004.png 617928059.005.png 617928059.006.png 617928059.007.png 617928059.008.png 617928059.009.png 617928059.010.png 617928059.011.png
7. Poinformować rodzica, że nigdy nie jest za
późno na pracę nad problemem dysleksji oraz
jasno sformułować tezę, że tylko systema-
tyczna praca dziecka w szkole i w domu może
przynieść oczekiwany efekt w postaci lep-
szych wyników w nauce.
8. Konsultować ze specjalistami niezrozumiałe
przypadki zachowań ucznia (np. zachowania
agresywne, kompulsywne, tiki nerwowe, na-
tręctwa) w celu udzielenia właściwej pomo-
cy.
9. Konsultować efekty pracy dziecka z innymi
nauczycielami uczącymi w szkole.
10. Współpracować z terapeutą pedagogicznym
w zakresie ujednolicenia oddziaływań wobec
dziecka z dysleksją.
11. Doskonalić swoje kompetencje w zakresie
pracy z dzieckiem z dysleksją — śledzić spe-
cjalistyczną literaturę i uczestniczyć w kon-
ferencjach i szkoleniach.
Prawa i obowiązki rodzica
Rodzic ma prawo
Rodzic ma obowiązek
1. Do wstępnego, specjalistycznego rozpozna-
nia trudności u swojego dziecka dokonanego
przez nauczyciela, wychowawcę lub innego
specjalistę szkolnego.
2. Wymagać od szkoły i nauczycieli specjali-
stycznej pomocy dla swojego dziecka.
3. Oczekiwać dostosowania wymagań do po-
trzeb i możliwości swojego dziecka.
4. Decydować o rodzaju i zakresie form pomo-
cy stosowanych wobec dziecka przez udział
w posiedzeniach Zespołu.
5. Złożyć wniosek, aby w posiedzeniu Zespołu
uczestniczyli potrzebni specjaliści.
6. Uzyskać informację na temat osiąganych po-
stępów i trudności dziecka.
1. Umożliwić dziecku skorzystanie z pomocy
psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
z dysleksją, jaką oferuje szkoła.
2. Czuć się współodpowiedzialnym za realizację
zaleceń nauczyciela oraz zawartych w opinii
psychologiczno-pedagogicznej, między inny-
mi przez koordynowanie pracy samokształ-
ceniowej w domu.
3. Współpracować ze szkołą w zakresie udziela-
nia skutecznej pomocy dziecku (przychodzić
na spotkania szkoleniowe, na konsultacje
z terapeutą i nauczycielami różnych przed-
miotów).
4. Wskazywać mocne strony dziecka (uzdolnie-
nia, zainteresowania) w celu wypracowania
przez terapeutę i nauczycieli optymalnego
programu działań pomocowych.
3
Moduł 3. Rola nauczyciela w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom
uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas I—III
617928059.012.png 617928059.013.png 617928059.014.png 617928059.015.png 617928059.016.png 617928059.017.png 617928059.018.png 617928059.019.png
7. Otrzymywać niezbędne wskazówki do pracy
z dzieckiem w domu (dotyczące prawidłowej
organizacji pracy, sposobów na skuteczne
uczenie się, stosowania wzmocnień motywu-
jących dziecko do pracy).
8. Korzystać z zorganizowanych na terenie szko-
ły różnych szkoleń, warsztatów, pogadanek.
9. Oczekiwać wsparcia ze strony terapeuty pe-
dagogicznego w postaci:
– udziału dziecka w zajęciach korekcyjno-
-kompensacyjnych,
– konsultacji terapeutycznych,
– warsztatów pozwalających na samodzielną
pomoc dziecku w domu,
– niezbędnych materiałów dydaktycznych,
– realizacji postanowień zawartych w ramach
kontraktu.
10. Uczestniczyć w organizowanych przez szko-
łę akcjach i programach pomocy uczniom
z problemami w nauce, na przykład w szko-
leniach PTD, w szkolnych obchodach Euro-
pejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji,
w programie „Czytamy razem” itp.
11. Domagać się wyrównywania szans edukacyj-
nych w trakcie sprawdzianów i egzaminów
zewnętrznych (zgodnie z zaleceniami CKE).
5. Udzielać dziecku systematycznego wsparcia
w codziennej pracy według wskazówek na-
uczyciela.
6. Wywiązywać się z przyjętych na siebie zadań
zawartych w kontrakcie z nauczycielem lub
specjalistą terapii pedagogicznej.
7. Informować o zmianach zaobserwowanych
w zachowaniu dziecka, jego trudnościach oraz
postępach.
Prawa i obowiązki ucznia z dysleksją
Uczeń ma prawo
Uczeń ma obowiązek
1. Oczekiwać rozpoznania i zaspokojenia jego
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edu-
kacyjnych.
2. Uzyskać wielokierunkową pomoc terapeu-
tyczną, zorganizowaną przy współpracy ro-
dziców, nauczycieli i specjalisty terapii peda-
gogicznej.
1. Uczestniczyć w zajęciach korekcyjno-kom-
pensacyjnych (terapii pedagogicznej), jeżeli
na takie zajęcia został zapisany.
2. Korzystać z udogodnień i form pomocy, jakie
oferuje szkoła.
3. Być odpowiedzialnym za własne postępy
w terapii oraz w nauce na poszczególnych
przedmiotach szkolnych.
4
Moduł 3. Rola nauczyciela w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom
uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas I—III
617928059.020.png 617928059.021.png 617928059.022.png 617928059.023.png 617928059.024.png 617928059.025.png 617928059.026.png
3. Oczekiwać zrozumienia dla swojego problemu
ze strony nauczycieli wszystkich przedmio-
tów, rodziców i innych uczniów danej szkoły.
4. Domagać się od nauczycieli respektowania
zaleceń zawartych w opinii psychologiczno-
pedagogicznej.
5. Odczuwać pozytywne zainteresowanie in-
nych nauczycieli, oczekiwać od nich stałego
wsparcia i pomocy w sytuacjach zadaniowych,
społecznych, emocjonalnych i innych.
6. Rozwijać swoje mocne strony na zajęciach or-
ganizowanych w szkole.
7. Otrzymywać najwyższe oceny przewidziane
przez WSO, o ile sprostał wymogom przewi-
dzianym w kontrakcie.
4. Systematycznie pracować w domu pod kie-
runkiem rodziców.
5. Informować o własnych sukcesach i proble-
mach.
6. Zgłaszać dłuższą nieobecność na zajęciach
terapii w celu ukierunkowania pracy samo-
kształceniowej w domu.
5
Moduł 3. Rola nauczyciela w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom
uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas I—III
617928059.027.png 617928059.028.png 617928059.029.png 617928059.030.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin