Ramowy program terapeutyczny
Artur
Lat 16
Gimnazjum klasa III
Rok szkolny 2004/2005
Założenia organizacyjno-programowe:
· Program dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb ucznia
· Praca terapeutyczna będzie trwała 2 lata
· Zajęcia będą prowadzone raz w tygodniu. Czas trwania zajęć: 60-90 minut (zależy od innych zajęć Artura
· Zajęcia mają charakter indywidualny
Cele:
· Wyrównanie dysharmonii rozwojowych
· Usprawnianie percepcji słuchowej mowy, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej
· Pomoc w opanowaniu wiadomości i umiejętności matematycznych
· Budowanie poczucia własnej wartości, wzmocnienie wiary w swoje siły
· Wyzwolenie potencjalnych możliwości i zainteresowań
· Zwiększenie motywacji do pracy
· Wdrażanie do systematyczności
· Rozbudzanie motywacji do pracy nad wyrównaniem braków
· Przezwyciężanie trudności w sprawnym czytaniu ze zrozumieniem
· Eliminowanie błędów ortograficznych
Lp.
Zadania
Sposoby realizacji
Pomoce
Uwagi
1.
Usprawnianie analizatora słuchowego i
koncentracji na bodźcach słuchowych
Ćwiczenia słuchowe:
· odróżnianie brzmienia różnych dźwięków
· reagowanie na dźwięki
· ćwiczenia rytmiczne
· reagowanie na podobne bodźce
Ćwiczenia na materiale bezliterowym dźwięków literowym:
· różnicowanie dźwięków opartych na mowie ludzkiej i innych dźwięków dochodzących z otoczenia
· słuchowa analiza podawanego rytmu, ruchowe jego odtwarzanie (np. poprzez tupanie, klaskanie) oraz wiązanie go z układem przestrzennym
· rozpoznawanie układu przestrzennego odpowiadającego wystukanemu rytmowi
· przetwarzanie dźwięków na układy
· graficzne odtwarzanie rytmu
· wybieranie przedmiotów na podstawie dźwiękowych właściwości ich nazwy
· słuchowe wydzielanie wyrazów w zdaniach
· rozwijanie zdań
· ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik
Różnego rodzaju przedmioty (gazeta, celofan, metal, plastik, instrumenty), papier, ołówek, długopis
2.
Usprawnianie funkcji słuchowych, wzbogacanie słownika
· słuchanie treści przekazywanych ustnie lub odsłuchiwanych z taśmy
· powtarzanie wyrazów, zdań, opowiadań
· układanie zdań, opowiadań
· tworzenie nowych wyrazów
· ćwiczenia z synonimami synonimam i antonimami
· ćwiczenia językowe, gramatyczne
gry, quizy, nagrania, ćwiczenia,
pomoce dostępne w gabinecie
3.
Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej
· dorysowywanie brakujących elementów
· odtwarzanie ruchem rąk różnych czynności
· utrzymywanie w pamięci wzorców wzrokowych, słuchowych, kinestetycznych
· ósemki – poszerzanie pola widzenia, słoń
· pisanie ze słuchu
· wyszukiwanie różnic, podobieństw
· odtwarzanie wzorów na podstawie przekazu ustnego
· pisanie bez odrywania ręki
· utrwalanie poprawnych wzorców ortogramów – łączenie z wrażeniami kinestetycznymi
· aktywna reka, rysowanie ósemek
gry: kalambury, Figurlandia, niedokończone rysunki, piktogramy,
4.
Utrwalanie zasad ortograficznych na wszystkich blokach
· wprowadzanie ich utrwalanie znajomości zasad poprawnej pisowni: ch-h, u-ó, ż-rz, ą, ę-om, on, em, en, zmiękczenia, głoski dźwięczne i bezdźwięczne, pisownia łączna i rozdzielna wyrazów.
· ćwiczenia ortograficzne
· różnicowanie słuchowe wyrazów
· pisanie z pamięci
program „Ortograffiti”,
zeszyty do ćw. Z. Saduś,
różne ćwiczenia,
teksty, zabawy słowne, krzyżówki, uzupełniani, rebusy itp.
5.
Umiejętności arytmetyczne
· ćwiczenia z klockami matematycznymi
· trening umiejętnego wykorzystywania i systematycznego wyszukiwania rozwiązań
· propozycje zadań uzupełniających wiadomości z zakresu szkoły podstawowej i gimnazjum
· ćwiczenia dostosowane do aktualnych potrzeb i możliwości Artura
klocki matematyczne z metody „Terapii dzieci nerwicowych nerwicowych dyslektycznych” dyslektycznych. Danielewicz,
„Piramidy”,
Karty matematyczne,
6.
Usprawnianie obu półkul mózgowych
· kształtowanie prawidłowej postawy ciała, orientacji w otoczeniu i w obrębie własnego ciała, rozwijanie sprawności ruchowej
· ćwiczenia w pisaniu prawą i lewą ręką
· czytanie od strony lewej do prawej, wspak oraz z góry na dół
· lustrzane odbicia
papier, przybory do pisania i malowania,
przygotowane pomoce graficzne
arwense