Podwójne życie heroiny domku dla lalek - matura próbna - odp - PP.pdf

(190 KB) Pobierz
Microsoft Word - 1_3_model_czytanie ze zrozumieniem.doc
Próbna matura – język polski
Modele odpowiedzi i schematy oceniania Arkusza I
L.p.
Odpowiedzi
Maksymalna
liczba
punktów
Punkty
cząstkowe
Uwagi
1.
są podobne - obie należą do masowej kultury
(są wzorcami)
1
0, 1
2.
idol (wzorzec) dla odbiorcy masowego
1
0, 1
3.
- tworzywo do produkcji przedmiotów
- sztuczny (sobowtórowy) produkt (wzorzec)
kultury
2
1, 2
4.
autor tekstu
1
0, 1
5.
przekonanie, że to nie Barbie jest imitacją
gwiazd, ale wizerunki gwiazd są wzorem dla
producentów lalki
1
0, 1
6.
menadżerowie gwiazd popkultury - wizerunek
lalki
1
0, 1
7.
- lalki realizowały oczekiwania społeczne
- były atrakcyjne – nastolatki chętnie
utożsamiały się z nimi (= chętnie kupowały)
- wymuszały nowe zakupy (jako towar stale
modyfikowany)
2
1, 2
8.
Np.:
- przywołanie sądu innego naukowca
(„Barbie była plastikowym...”)
- ożywienie wypowiedzi poprzez
zacytowanie wypowiedzi żartobliwej
(„materiał , z którego robi się również od
1959r. karty kredytowe
- uzupełnienie, wypowiedzi, jej dopełnienie
(„opakowanie zawiera drugi kostium…”)
- zaznaczenie tytułu
2
1, 2
379308556.004.png 379308556.005.png
9.
Np.:
- informacje szczegółowe -
(ruchome stawy kolanowe, talia głowa)
- zawierające przykłady -
(mały konstruktor, domek dla lalek)
- zawierające dopowiedzenie -
(zwłaszcza bóstw płodności)
2
1, 2
10.
- cytaty, ilustrujące inne sądy
- używanie obcych słów ( autokreatywność)
- stosowanie specjalistycznej terminologii
( feminizm)
- budowanie wielokrotnie złożonych zdań
- użycie 1 osoby liczby mnogiej
2
1, 2
11.
bogate kolekcjonerki lalek nie chwalą się nimi
1
0, 1
można uznać
zabawki zamiast służyć zabawie stały się
przedmiotem rywalizacji
12.
- lalka Barbie jako kopia sztucznej
rzeczywistości tworzy fałszywą wiedzę
o świecie
- zabawki z przeszłości uczyły umiejętności
dorosłych potrzebnych w dojrzałym
(przyszłym) życiu
1
1, 2
13.
jest zarówno elementem świata dziecinnego,
jak i kultury dorosłych (jest dziecinną lalką i
odwzorowaniem seks-wampów).
2
0, 1
14.
uznaje się każdą logiczną wynikającą z tekstu
odpowiedź.
Np.:
-
1
0, 1
o nowych trendach w modzie, życiu
gwiazd
- własną historię = o tym, jak
projektanci konsekwentnie budują strategię jej
wizerunku
- o tym, że nie trzeba być ideałem
piękna, aby być wartościowym człowiekiem
- o roli lalki w świecie zabawek
- nie czytałaby, tylko oglądała telewizję;
czytanie nie jest modne
379308556.006.png 379308556.007.png
Temat 1.
Perypetie miłosne. Prześledź wątek miłosny w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza ze
względu na etapy rozwoju uczucia tytułowego bohatera . W wypracowaniu na ten temat
wykorzystaj poniższe fragmenty.
Rozwinięcie tematu (maksymalnie można przyznać 25 punktów)
1.
Przedstawienie bohaterów romansu (0 – 1)
-
Tadeusz, Telimena, Zosia, Hrabia (wraz z określeniami).
Fragmenty
Z Księgi I, Gospodarstwo
2. Rozmowa Tadeusza z Telimeną (0 - 2 )
- wyszukana konwersacja podczas uczty na zamku,
- spóźnienie Telimeny i wrażenie, jakie zrobiło na Tadeuszu jej wejście,
- „zapamiętanie” w rozmowie i uwagi Podkomorzego o grzeczności.
3. Uczucia rozmówców (0 – 2)
- zaciekawienie Telimeny postacią kształtną i wysoką ,
-
zafascynowanie Tadeusza urodą i elokwencją Telimeny,
-
gra spojrzeń ( i cztery źrenice /Gorzały przeciw sobie jak roratne świece ).
Z Księgi III, Umizgi
4.
Wprowadzenie kontekstu listu Telimeny (0 – 2)
-
znaczenie wcześniejszej rozmowy bohaterów podczas śniadania (przy drzwiach),
-
miejsce akcji – zagajnik w pobliżu dworku (grzybobranie),
-
rywalizacja między hrabią a Tadeuszem o Telimenę,
Z Księgi IV, Dyplomatyka i łowy
rozszyfrowanie znaczenia sekretnego „podarku” Telimeny (zaproszenie do alkowy).
5. Przebudzenie bohatera
- wyjaśnienie przyczyny zaspania Tadeusza (noc z Telimeną). (0 – 1)
-
rozpoznanie w bohaterce Zosi,
-
zestawienie sceny przebudzenia z pierwszym spotkaniem z panną.
Z Księgi V, Kłótnia
6. Wykorzystanie kontekstu spotkania (0 – 2)
- wprowadzenie Zosi do towarzystwa i jej rozpoznanie przez Tadeusza,
- niegrzeczne zachowanie Tadeusza wobec Telimeny i gwałtowne opuszczenie salonu,
- umizgi Hrabiego wobec Telimeny,
- wyjaśnienie dziwnego zachowania Telimeny,
- uczucia rozmówców (rozpacz Telimeny, litość, poczucie winy - Tadeusza).
Cały utwór
-
379308556.001.png
7.
Przebieg romansu Tadeusza i Telimeny po pogodzeniu się w Świątyni dumania (0 -
2)
- scena zazdrości urządzona przez Telimenę,
- czarne myśli Tadeusza,
- obrona Telimeny przed zalotami Majora,
- wybaczenie.
8.
Hrabia bohaterem romansu (0 – 2)
np.:
- rywalizacja z Tadeuszem o względy Telimeny (np. podczas dyskursu w zagajniku),
- spotkanie „nimfy” w ogrodzie i rozczarowanie,
- romansowanie z Zosią na złość Telimenie.
9.
Etapy rozwoju uczuciowego Tadeusza (0 –3)
-
zachwyt „tajemniczą dziewczyną (Zosią), fascynacja Telimeną,
-
przebudzenie (z namiętności, świadomy wybór) = dojrzałość emocjonalna.
10.
Funkcja wątku perypetii miłosnych w Panu Tadeuszu
(0 – 3)
- ukazanie dojrzewania tytułowego bohatera,
- przeciwstawienie sielankowej historii (rozwiązywalnego konfliktu) dramatycznej historii Jacka i Ewy,
- szczęśliwa miłość = w celu osiągnięcia idealizacji świata przedstawionego.
11. Rola humoru w perypetiach Tadeusza
(0 – 1)
- rozładowanie dramatycznych sytuacji,
- usympatycznienie bohaterów.
Podsumowanie
( 0 - 4)
Pełne
(4)
Np.: Wskazanie roli wątku miłosnego w opowieści o dojrzewaniu młodego pokolenia
(Tadeusz, Zosia), wpisanie go w nową postromantyczną koncepcję miłości szczęśliwej,
dostrzeżenie jego roli w idealizacji świata przedstawionego (funkcji krzepienia serc) i
budowania nowej pomyślnej rzeczywistości.
Niepełne podsumowanie
Np.: Wskazanie etapów rozwoju uczucia Tadeusza i jego optymistycznej funkcji (2)
Próba podsumowania (1)
Np.: Odniesienie perypetii miłosnych Tadeusza do czasów współczesnych; wyciagnięcie z tej
historii głównie wniosków o charakterze dydaktycznym.
Temat 2.
Uczucia i życiowe wybory. Przedstaw wpływ uczuć na decyzje Cezarego Baryki
we fragmencie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego oraz w całej powieści.
Rozwinięcie tematu (maksymalnie można przyznać 25 punktów)
Fragment
1. Sytuacja (0 – 2)
- bohater sceny – Cezary Baryka wychowany w Baku, uczestnik rewolucji rosyjskiej,
niedawno wrócił do Polski,
- w warszawskiej kawiarni słyszy rozmowę bogatych mieszkańców o wojnie polsko-
radzieckiej (przeciw bolszewikom),
-
młodzieńcza gra namiętności i zazdrości,
379308556.002.png
- początek części II, Nawłoć - tuż przed opisem udziału Cezarego w wojnie
(umieszczenie fragmentu w całości powieści).
2. Dylematy Cezarego (0 - 2 )
- chcewalczyć w obronie nowej ojczyzny - Polski,
- najeźdźcy to bolszewicy , a Cezary ma komunistyczne poglądy.
3. Powody decyzji Cezarego o udziale w wojnie (0 – 5)
- młody i energiczny,
- nie chciał zaliczać się do biernych obserwatorów zdarzeń (być podobny do podsłuchanych
rozmówców z kawiarni),
- dał się ponieść powszechnemu entuzjazmowi,
- ciekaw źródeł i efektów determinacji Polaków,
- do działania pchnęły go emocje (oburzenie postawą kawiarnianych dyplomatów, poddanie
się ogólnej euforii).
Cały utwór
4. Wpływ emocji na wybory i postawy Cezarego podczas pobytu w Rosji (0 – 4)
Np.:
- porzucenie szkoły i wyładowanie swoich emocji na dyrektorze,
- bezmyślne uleganie rewolucyjnej agitacji,
- krytyczna ocena działań rewolucjonistów po śmierci matki (wrażenie, jakie zrobił na nim
zdarty z palca pierścionek),
- zmiana oceny rewolucji pod wpływem obrazu martwej dziewczyny ormiańskiej,
- decyzja o powrocie do Polski spowodowana miłością do ojca (wspomnieniem matki).
5. Emocje po powrocie do Polski (0 – 4)
Np.:
- pożądanie - flirt z Karolina (żarliwe pocałunki),
- zazdrość, złość - zerwanie z Laurą (uderzenie ukochanej i jej narzeczonego),
- pragnienie – ucieczki - wyjazd do Chłodka (po skandalu u Laury, śmierci Karoliny),
- egzaltacja - udział w marszu na Belweder po ostatecznej rozmowie z Laurą.
6. Dowody racjonalizmu Cezarego (0 - 4)
- dialogi z matką prowadzone w myślach po jej śmierci,
- dyskusje polityczne z ojcem, Lulkiem i Gajowcem,
- rozważania w czasie przebywania w Nawłoci i Chłodku,
379308556.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin