Umiejętność życia - matura próbna - 2004 - odp - PP.pdf

(190 KB) Pobierz
Microsoft Word - model.doc
MODELE ODPOWIEDZI I SCHEMATY OCENIANIA
Część I – rozumienie czytanego tekstu
Zadanie sprawdzające rozumienie czytanego tekstu Umiejętność życia.
Model zawiera przewidywan e odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia mogą przybierać różną formę
językową , ale ich sens musi być synonimiczny wobec modelu. Oceniając pracę ucznia, należy
stosować punktację z modelu.
Uwaga: Za pełną odpowiedź przyznaje się maksymalną liczbę punktów, za niepełną –
wskazaną w rubryce „punkty cząstkowe”. Nie należy przyznawać połówek punktów. Za brak
odpowiedzi lub odpowiedź błędną nie przyznaje się punktów.
Nr
zadania
Odpowiedzi
Maksymalna
liczba
punktów
Punkty
cząstkowe
1. Podobieństwo : zachodzenie biologicznych
procesów; dążenie do przetrwania (odżywianie,
sen, reprodukcja);
Różnica : człowiek działa twórczo, przekształca
świat.
1
0
2. - żyć to znaczy wpływać na świat,
- żyć to znaczy (…) przekształcać /świat/,
- życie polega (…) na twórczym działaniu,
- życie jest procesem, w wyniku którego
wdzieramy się w otaczającą rzeczywistość
naszym zachowaniem, czynami, postępowaniem,
- życie polega na czynieniu użytku z życia.
1
0
3. Każdy naród ma swoje, charakterystyczne dla
siebie cechy.
lub:
Dany naród w charakterystyczny, tylko sobie
właściwy sposób traktuje życie.
1
0
4. Biolog : Życie to biologiczny proces.
Socjolog/historyk : Życie to sposób myślenia i
postępowania (sposób myślenia i postępowania
charakterystyczny dla danej epoki lub grupy
społecznej).
Filozof : Życie to budząca zdumienie tajemnica,
(tajemnica istnienia).
3
1 punkt za
jedną
poprawną
definicję.
5. Nierówna droga; droga.
1
0
6. a) (akapit 7. jest rozwinięciem myśli akapitu 5.)
1
0
7. np. Ciężkie życie to życie pełne problemów,
najeżone trudnościami, pełne gorzkich, bolesnych
przeżyć.
1
0
8. W życiu należy szukać swojego miejsca.
Człowiek powinien starać się znaleźć swoje
miejsce w życiu, swoje powołanie.
1
0
9. Człowiek dopiero wtedy poznaje i rozumie życie,
1
0
1
379310688.003.png 379310688.004.png 379310688.005.png 379310688.006.png
kiedy sam je przeżyje.
lub:
Człowiek dopiero wtedy poznaje i rozumie życie,
kiedy sam doświadczy różnych sytuacji.
10. a) planowanie jakiegoś działania (w życiu
planujemy działania, nie można wszystkiego
zaplanować),
b) przewidywanie skutków działania (w życiu
staramy się przewidzieć skutki swoich działań,
nie można przewidzieć skutków wszystkich
swoich decyzji).
1
0
11. np.
- należy popatrzeć na życie z dystansem,
- należy popatrzeć na życie (lub jego fragmenty)
jak na zamknięty okres,
- należy spojrzeć na życie przy końcu jakiegoś
okresu życia,
- należy ujrzeć związki między życiowymi
planami a ich realizacją.
2
1 punkt za
wypisanie
jednego
warunku
12. c) (sztuka życia)
1
0
13. d) (Życie samo w sobie nie jest dobrem ani
złem, dobrem jest tylko życie dobre)
1
0
14. np.
- należy wpływać na rzeczywistość, kształtować
rzeczywistość, twórczo działać,
- należy doświadczać różnych przeżyć,
- należy planować działania i realizować je,
- należy patrzeć na życie z dystansem,
- należy rozpoznać swoje miejsce w życiu, swoje
powołanie.
3
1 punkt za
sformułowanie
jednej zasady
15. d) (popularnonaukowym)
1
0
Część II – pisanie własnego tekstu
Temat 1. Wyjaśnij kluczowe znaczenie przytoczonej sceny dla stworzenia portretów
głównych bohaterów Ludzi bezdomnych Stefana Żeromskiego. Porównaj postawę
doktora Judyma i Joasi. Odczytaj przytoczony fragment w kontekście całej powieści.
I ROZWINIĘCIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 25 punktów)
Punktacja
1. Usytuowanie sceny w powieści 0 - 3
np .
• końcowa scena utworu,
• scena umieszczona w rozdziale z symbolem rozdartej sosny,
• przyjazd Joasi do Zagłębia w celu spotkania z Judymem, omówienia wspólnej przyszłości,
2
379310688.001.png 379310688.002.png
• ostatnia rozmowa bohaterów,
• scena rozstrzygająca o losach bohaterów.
2. Podobieństwo postaw doktora Judyma i Joasi 0 - 5
np.
• podobna wrażliwość na los biedoty,
• chęć niesienia pomocy najuboższym,
• poczucie bezdomności (w sensie dosłownym) - brak domu, brak stałego miejsca pobytu,
• poczucie bezdomności (w sensie metaforycznym) - osamotnienie w realizacji swoich
życiowych planów i projektów pomocy innym,
• wzajemna miłość,
• u podłoża skrystalizowanej postawy podobna przeszłość - sieroctwo, trudne warunki
bytowania, wybór zawodu społecznie użytecznego,
• nawiązanie do symboliki tytułu powieści.
Różnice świadczące o indywidualizacji postaw bohaterów
3. Postawa doktora Judyma 0 - 9
np.
• jest rozdarty wewnętrznie,
• nawiązanie do symboliki rozdartej sosny,
• uważa, że szczęścia osobistego, miłości rodzinnej nie da się pogodzić z pracą dla
najuboższych, wyrzeka się szczęścia osobistego,
• obawia się, że związek z kobietą uczyni z niego egoistę, dorobkiewicza,
• odrzuca miłość Joasi,
• wybiera samotną drogę w pracy dla biedoty,
• pragnie poświęcić całe życie pracy dla ubogich,
• uważa, że ma do spłacenia dług wobec warstw najuboższych,
• ma poczucie odpowiedzialności za naprawę zła na świecie,
• przekonuje innych do pomocy biedocie (wykład na spotkaniu lekarzy, otwarcie gabinetu
lekarskiego w Warszawie, domaganie się osuszenia stawów w Cisach, pomoc robotnikom
w Zagłębiu).
4. Postawa Joasi 0 - 4
np.
• chce pomagać Judymowi w jego pracy,
• uważa, że szczęście osobiste da się pogodzić z pracą dla najuboższych,
• marzy o posiadaniu własnego domu,
• marzy o stworzeniu rodziny z Judymem,
• cierpi, kiedy zostaje odrzucona przez Judyma,
• godzi się z decyzją ukochanego, ma świadomość przegranej.
3
5. Wnioski
Pełny wniosek (zawiera uogólnienie) 4
Końcowa scena Ludzi bezdomnych puentuje dylematy moralne głównych bohaterów, ukazuje,
że życie polega na dokonywaniu wyborów. Wybory te, podobnie jak sposób widzenia świata,
są zdeterminowane przez przeszłość, doświadczenia, typ wrażliwości bohaterów.
Konsekwencje ponoszą nie tylko oni, ale i ich najbliżsi. Prawdę tę ilustruje postawa doktora
Judyma, który, aby realizować własne idee, unieszczęśliwia Joasię.
Częściowy wniosek 2
Zwrócenie uwagi na podobieństwo wyznawanych wartości, stawianie podobnych celów
życiowych przez Judyma i Joasię, przy jednoczesnym wyborze różnych dróg ich realizacji -
Judym wybiera samotność i tym samym przesądza o niespełnieniu marzeń Joasi.
Próba podsumowania 1
Zauważenie różnicy dotyczącej marzeń, celów życiowych doktora Judyma i Joasi.
II KOMPOZYCJA (maksymalnie 5 punktów)
Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty za rozwinięcie
tematu
– podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna 5
wewnętrznie, przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym,
– uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie 3
głównych części,
– wskazująca na podjęcie próby porządkowania myśli, na ogół spójna. 1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
III STYL (maksymalnie 5 punktów)
– jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi; urozmaicona 5
leksyka,
– zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca leksyka, 3
– na ogół komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe. 1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
IV JĘZYK (maksymalnie 12 punktów)
– język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia, 12
poprawne: słownictwo, frazeologia i fleksja,
– język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo, frazeologia 9
i fleksja,
– język w całej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w większości poprawne 6
składnia, słownictwo i frazeologia,
4
– język w całej pracy komunikatywny mimo błędów składniowych, słownikowych, 3
frazeologicznych i fleksyjnych,
– język w pracy komunikatywny mimo błędów fleksyjnych, licznych błędów 1
składniowych, słownikowych i frazeologicznych.
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
V ZAPIS (maksymalnie 3 punkty)
– bezbłędna ortografia; poprawna interpunkcja (nieliczne błędy) 3
– poprawna ortografia (nieliczne błędy II stopnia); na ogół poprawna interpunkcja 2
– poprawna ortografia (nieliczne błędy różnego stopnia); interpunkcja 1
niezakłócająca komunikacji (mimo różnych błędów).
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.
VI SZCZEGÓLNE WALORY PRACY 0 – 4
Temat 2. Scharakteryzuj postawę Tartuffe’a i Elmiry, zwracając uwagę na cel i sposób
ich postępowania. Zanalizuj przytoczone fragmenty Świętoszka Moliera, dotyczące
opinii o Tartuffie, motywów zachowania Elmiry. Odczytaj je w kontekście całego
utworu.
I ROZWINIĘCIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 25 punktów)
Punktacja
np .
1. Wstępne rozpoznanie sytuacji 0 – 2
• dostrzeżenie obłudy jako głównego tematu komedii,
• zdefiniowanie udawania jako celowego wprowadzania w błąd innych,
stwarzania pozorów, zakładania maski,
• dostrzeżenie, że bohaterowie nie są obojętni wobec udawania – zakładają
maskę, stwarzają pozory, przyjmują udawanie za prawdę, walczą z
udawaniem,
• dostrzeżenie, że autor ośmiesza hipokryzję.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin