Awangarda w edukacji nr 3 z 2008.pdf

(4537 KB) Pobierz
Microsoft Word - 00 nr 3 pazdziernik mini 2008.doc
Awangarda
w Edukacji
Magazyn o Edukacji w przyszło Ļ ci.
Przyszło Ļ ci, która zaczyna si ħ ju Ň jutro…
345285425.003.png
Awangarda w Edukacji (paŋdziernik, 2008)
Dwumiesiħcznik - Magazyn wydawany przez Instytut Nowoczesnej Edukacji
Redaktor naczelna: Małgorzata Taraszkiewicz
tel. 0 603937026 m.taraszkiewicz@ine.com.pl
Zespół redakcyjny: Agata Baj, Zuzanna Taraszkiewicz.
Fundacja Instytut Nowoczesnej Edukacji
ul. Kaliskiego 29a, 01-476 Warszawa
tel. +48 22 691-59-16
email: biuro@ine.com.pl
Grzegorz Pytkowski - Prezes ZarzĢdu
Doc. dr hab. Paweł Rowi ı ski - PrzewodniczĢcy Rady Naukowej
Katarzyna Lotkowska - Dyrektor ZarzĢdzajĢcy
Małgorzata Taraszkiewicz - Dyrektor ds. projektów
Rada Ekspertów:
Chris Alexiou jeden z załoŇycieli firmy Accelerated Learning Systems Hellas, działajĢcej na terenie Grecji oraz Europy
Południowej. Wykorzystuje metodħ Przyspieszonego Uczenia Siħ, opartej m.in. na nagrodzonych NagrodĢ Nobla badaniach
Howarda Gardnera, jak teŇ pionierskiej pracy Colina Rose. Metodħ tħ wykorzystuje siħ obecnie w nauczaniu jħzyków obcych, w
szkoleniach motywacyjnych, szkoleniach menedŇerskich i rozwoju osobistego, pomocach naukowych dla dzieci i wielu innych
dziedzinach nauczania.
Robert Kozak Pełni funkcjħ Chief Executive Officer ekskluzywnego serwisu analitycznego dla zarzĢdów i właĻcicieli
globalnych firm działajĢcych na rynku Europy ĺrodkowej i Wschodniej. Karierħ zawodowĢ zaczynał jako naukowiec na
Wydziale Chemii UW. WiħkszoĻę Ňycia zawodowego spħdził w mediach jako dziennikarz i menadŇer. 15 lat spħdził w BBC,
gdzie zaczynał jako korespondent, a potem stworzył i prowadził oddział BBC w Polsce. Uczestniczył w powstaniu Radia TOK
FM. Wychował całe pokolenie dziennikarzy. Pracował w TVP, gdzie kierował "WiadomoĻciami" i "Teleexpressem". Od kilku lat
jest wykładowcĢ w Paıstwowej WyŇszej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi na kierunku Dziennikarstwo.
Prowadzi teŇ szkolenia dla dziennikarzy i menadŇerów zarzĢdzajĢcych mediami.
Ivar Nakken Kierownik Science Circus (Cyrku Przyrodniczego) przy Centrum Eksperymentalnym w Muzeum Przyrodniczym
Jaermuseet w Norwegii. Był twórcĢ i kierownikiem Science Circus przy Science Centre (Centrum Eksperymentalnym)
"Technoteket" przy Muzeum Technicznym w Oslo. Uczestniczył w budowie pierwszego Science Centre w Reykjaviku na
Islandii. Jest nauczycielem, a przez wiele lat był równieŇ dyrektorem szkoły podstawowej.
dr Olga Stankiewicz Nakken - Nauczycielka fizyki w liceum Dalane w Egersund w Norwegii. Zdobyła tytuł doktora fizyki
jĢdrowej na Uniwersytecie Göteborgskim. Była przewodniczĢcĢ stowarzyszenia "RóŇnorodnoĻę przeciwko bezmyĻlnoĻci"
(Mangfald Mot Enfald) przy Liceum Frölunda (Frölundagymnasiet), którego celem jest praca przeciwko rasizmowi i przemocy .
Od lat prowadzi kursy dla nauczycieli na temat nowych metod nauczania matematyki. Pomaga mħŇowi przy realizacji programu
Science Circus.
Colin Rose - psycholog i ekspert w zakresie nowoczesnych metod uczenia siħ. Stworzył wiele programów szybkiego rozwoju
i uczenia siħ dla wszystkich grup wiekowych. np. "Zabawy FundaMentalne" oraz "Młody Mistrz". Jest autorem licznych
publikacji, np. "Accelerated Learning" i "Accelerated Learning for the 21st Century" ("Ucz siħ szybciej, na miarħ XXI wieku").
ZałoŇyciel i prezes angielskiej firmy Accelerated Learning Systems, jest teŇ doradcĢ uniwersytetów i koncernów. Jako członek
organizacji rzĢdowych w Wielkiej Brytanii współtworzy sieę oĻrodków edukacyjnych dla rodziców. Jest członkiem zarzĢdu
brytyjskiego stowarzyszenia Kampania dla Nauki.
Marek Szurawski - tłumacz, Ňeglarz, dziennikarz i szkoleniowiec, ekspert w zakresie rozwoju osobowoĻci i nowoczesnych
technik pracy umysłowej, w tym technik uczenia siħ i twórczego myĻlenia. Twórca Wakacyjnych Szkół Treningu Pamiħci,
Sprawnego MyĻlenia i Rozwoju oraz programu Memoriad Szkolnych - uczniowskich Mistrzostw w Zapamiħtywaniu. Autor
licznych tłumaczeı, programów radiowych i telewizyjnych, i dwóch bestsellerowych ksiĢŇek "Pamiħę. Trening interaktywny" i
"Pamiħę i intelekt. Trening mistrzowski". Autor programów szkoleniowych dla firm, instytucji i szkół wyŇszych. Odznaczony
Złotym KrzyŇem Zasługi, w 1999 r opłynĢł przylĢdek Horn na s/y "Zawisza Czarny".
Brian Tracy - jeden z najwiħkszych Ļwiatowych autorytetów w zakresie zarzĢdzania i planowania strategicznego. Jest
wymieniany obok Petera Druckera, Stephena Coveya czy Jacka Welcha za jednego z najbardziej wpływowych liderów biznesu
na Ļwiecie. Niezwykle kreatywny i pracowity - na Ļwiecie wydano ponad 300 programów edukacyjnych jego autorstwa! W
prowadzonych przez niego seminariach wziħło udział ponad cztery miliony osób w 53 krajach, w tym zarzĢdy i kadra
menadŇerska wielu koncernów plasujĢcych siħ w Ļcisłej czołówce Ļwiatowej gospodarki. Autor 42 ksiĢŇek przetłumaczonych na
35 jħzyków, w tym Ļwiatowych bestsellerów: "Maksimum osiĢgniħę", "Sposób na sukces" czy "Turbostrategie".
2
345285425.004.png 345285425.005.png
 
Awangarda w Edukacji (paŋdziernik, 2008)
„Raport o kapitale intelektualnym Polski” to waŇny dokument, przygotowany przez Zespół
Doradców Strategicznych Premiera. OkreĻla on długofalowĢ wizjħ rozwoju Polski.
„Kapitał Intelektualny to ogół niematerialnych aktywów ludzi, przedsi ħ biorstw, społeczno Ļ ci,
regionów i instytucji, które, odpowiednio wykorzystane, mog Ģ by ę Ņ ródłem obecnego
i przyszłego dobrostanu kraju”. Na kapitał intelektualny składaj Ģ si ħ : kapitał ludzki
(wykształcenie, do Ļ wiadczanie, umiej ħ tno Ļ ci i postawy), kapitał strukturalny (potencjał
placówek o Ļ wiatowych, naukowych, badawczych), kapitał społeczny (potencjał społecznych
norm post ħ powania, zaufania i zaanga Ň owania), kapitał relacyjny (zwi Ģ zany z wizerunkiem
Polski na zewn Ģ trz, z integracj Ģ , globaln Ģ gospodark Ģ ).
Zatrzymajmy siħ na obszarach waŇnych dla edukacji. Wprowadzony przez autorów „indeks kapitału
intelektualnego dla dzieci” plasuje Polsk ħ na 13 miejscu w Ļ ród 16 krajów europejskich obj ħ tych
porównaniem ..
WĻród problemów, które wymagajĢ natychmiastowej reakcji jest zagroŇenie ubóstwem. Polska ma
najwy Ň szy w Europie wska Ņ nik takiego zagro Ň enia , aŇ 26% dzieci i młodzieŇy poniŇej 15.roku
Ňycia Ňyje poniŇej progu dochodów gwarantujĢcego zaspokajanie potrzeb.
Dost ħ pno Ļę do edukacji przedszkolnej jest nie tylko niska, ale mocno zró Ň nicowana .
Najtrudniejsza jest sytuacja w gminach wiejskich.
W testach PISA polscy uczniowie zajmujĢ wysokie miejsce w umiejħtnoĻci czytania. Gorzej wypadajĢ
w matematyce, jeszcze słabiej w zakresie umiejħtnoĻci z nauk przyrodniczych. To niepokojĢcy wynik,
gdyŇ rozmija siħ z potrzebami wynikajĢcymi z rozwoju nauki i z potrzeb rynku pracy.
Jak wynika z badaı (McKinsey&Co2007) kluczowĢ rolħ w efektach pracy ucznia odgrywa nauczyciel.
W Polsce jednak kształcenie nauczycieli jest przestarzałe, teoretyczne, przedmiotowe, nie
wyposa Ň a nauczyciela w niezb ħ dne umiej ħ tno Ļ ci. Brakuje w nim rzetelnej, dobrej praktyki .
Rozwijanie talentów uczniów to kolejne waŇne zagadnienie, wymagajĢce przemyĻlanego działania.
KoıczĢ siħ czasy „masowego” kształcenia wszystkich dzieci według programu. Potrzebna jest
indywidualizacja, tak, aby kaŇdy uczeı miał moŇliwoĻę poszerzania swoich zdolnoĻci
i zainteresowaı.
Szkoła musi by ę dostosowana do potrzeb ka Ň dego ucznia.
Trzeba znaę i umiejħtnie stosowaę diagnozħ indywidualnych stylów uczenia siħ, rodzajów inteligencji,
specjalnych potrzeb edukacyjnych.
WĻród rekomendacji autorów raportu na pierwszym miejscu znalazły siħ:
- bardziej kompleksowa i efektywna polityka rodzinna – wsparcie rodziców w ich roli wychowawczej.
- podniesienie jakoĻci nauczania.
(wyjĢtki ze skrótu i komentarza do w/wym raportu autorstwa Ireny Dzierzgowskiej,
opublik.13 lipca 2008 w Społecznym Monitorze Edukacji www.monitor.edu.pl)
3
345285425.001.png
Awangarda w Edukacji (paŋdziernik, 2008)
Spis tre Ļ ci artykułów
Od redakcji .............................................................................................. str. 5
1. Edukacyjne Obl ħŇ enie Malborka … ju Ň za nami
.................................................................................................................. str. 6
2. Czyj mózg najbardziej intensywnie pracuje w klasie…?
Colin Rose .............................................................................................. str. 9
3. Raport z bada ı ; Ucz Ģ c si ħ uczenia
Jilian Rodd .............................................................................................. str. 12
4. Edukacja przez ruch
Agnieszka Andrzejczak (edunews.pl) ....................................................... str. 14
5. Accelerated Learning
Marek Szurawski ...................................................................................... str. 16
6. Multitablice – przełom w edukacji
Maciej Winiarek ........................................................................................ str. 25
7. Innowacje w szkole, albo… wykluczenie w Ň yciu
Adam Jagiełło - Rusiłowski ....................................................................... str. 27
8. Czy CSR to rodzaj nowoczesnej filantropii?
Robert Kozak ............................................................................................ str. 30
9. Career English
.................................................................................................................. str. 31
10. TESCO DLA SZKÓŁ – opis projektu
Dorota Karwala ......................................................................................... str. 32
11. Czterna Ļ cie zasad Deminga
Andrzej Blikle ............................................................................................ str. 33
Prawa autorskie zastrzeŇone. Korzystanie z materiałów dozwolone do uŇytku własnego i pracy
z uczniami; przedruki i inne formy uŇywania materiałów sĢ moŇliwe po uzgodnieniu z redakcjĢ.
(dr Gerhad Huhn)
4
345285425.002.png
Awangarda w Edukacji (paŋdziernik, 2008)
Od redakcji
Kaōdy na prawo do wÿasnych poglĨdw.
Moōna uwaōaě, ōe polska szkoÿa jest najlepsza na Łwiecie.
Moōna wĨtpiě w liczby, fakty, rankingiÈ (nawet Łwiatowe).
Moōna uczyě/nauczaě stale tak samoÈ
Ale nie moōna wtedy oczekiwaě lepszych rezultatw!
Robienie tego samego, tak samo, na ogÿ doprowadza do takich samych rezultatw!
I na pewno nie polepsza wyniku.
JakieŁ 100 lat temu Rockefeller powiedziaÿ âTrzeba wziĨě do szkoÿy synw robotnikw
i nauczyě ich, ōeby lepiej robili to, co niezbyt dobrze wykonywali ich ojcowieÒ.
Takie byÿy cele edukacji w dobie rewolucji przemysÿowej.
Takie cele Ï zdaje siĭ Ï nadal przyŁwiecajĨ szkolnej praktyce Ï jako ukryty program.
Czy ktoŁ z Paķstwa sÿyszaÿ o jakimkolwiek innowacyjnym programie ksztaÿcenia nauczycieli?
Albo programie innowacyjnego i kreatywnego ksztaÿcenia nauczycieli, aby oni dalej wspierali
innowacyjnoŁě i kreatywnoŁě u uczniw?
Jeōeli coŁ do nas nie dotarÿo, to bardzo prosimy o informacjĭ, kontakt, opisÈ
Rok 2009 ogÿoszono jako aa
aadedykujĭ anegdotĭ Ï najlepszy przepis na skuteczne
dziaÿanie:
Ogiera - mistrza Wielkiej Pardobickiej, pytaÿ inny ogier, ktry na ogÿ wlkÿ siĭ w ogonie:
Jak ty to robisz, ōe zawsze jesteŁ pierwszy?
Mistrz odpowiedziaÿ: Ja po prostu nie widzĭ przeszkd.
I ōyczĭ Im - Wam, abyŁcie po prostu nie widzieli przeszkd, ograniczeķ i wyrzucili ze swego
sÿownika sÿowa typu: tak nie moōna, nie da siĭ, nigdy tak nie robiliŁmy, to nie zadziaÿa.
Bo wszystko jest moōliwe, zaŁ blokady tkwiĨ w naszej sÿabej, leniwej wyobraŋni!
Niech przestrogĨ bĭdzie ciekawy eksperyment przeprowadzany w jednej ze znanych mi
warszawskich szkÿ. Otō, w trosce, aby dzieci nie przeōywaÿy szoku oceniania w klasie IV, juō w
klasie II i III wprowadzane sĨ oceny cyfrowe! Jest to typowy przykÿad myŁlenia pÿaskiego, w
dodatku z poÿamaniem prawa oŁwiatowe.
Pozdrawiamy jesiennie i niezmiennie optymistycznie
Maÿgorzata Taraszkiewicz i Autorzy
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin