Grudzień(1).doc

(77 KB) Pobierz
Gru¬dzień

6

 

Gru­dzień

 

Te­maty kom­plek­sowe:

I.    Przy­jedź do nas, Mi­ko­łaju.

II. Kra­ina zmy­słów.

     III. Już nie­długo święta.

Zadania wychowawcze:

1.     Poznawanie tradycji i zwyczajów związanych z „mikołajkami” i świętami Bożego Narodzenia.

2.     Integrowanie grupy poprzez wspólne przygotowywanie i uczestnictwo w ważnych wydarzeniach na terenie przedszkola.

3.     Uświadamianie znaczenia narządów zmysłów w poznawaniu świata.

4.     Usprawnianie aparatu oddechowego i artykulacyjnego.

5.     Kształtowanie umiejętności twórczego podejścia do rozwiązywania problemów.

Temat dnia

Cele i formy pracy

Uwagi

I. Przyjedź do nas, Mikołaju.

„Imieniny Świętego Mikołaja”

-          uważnie słuchają wiersza B. Szelągowskiej pt. „Imieniny Świętego Mikołaja” (Księga uśmiechu. Czterolatek, s. 147), odpowiadają na pytania dotyczące jego treści, poznają znaczenie słowa „imieniny” i „mikołajki”;

-          ćwiczą wrażliwość słuchową w zabawie inhibicyjno-incytacyjnej„Rozpoznaj dźwięk dzwoneczka” - reagują zatrzyma­niem ruchu przy dźwiękach tamburyna, trójkąta lub grzechotki i wznowieniem (bieg) -  na dźwięk dzwoneczka;

-          inscenizują ruchem treść wiersza „Imieniny Świętego Mikołaja”;

-          określają swoje uczucia w czasie rozmowy na temat „Jak przyjmować i wręczać pre­zenty?”, utrwalają zwroty grzecznościowe „proszę”, „dziękuję”.

 

„Jak wygląda Święty Mikołaj?”

-          naśladują ruchy n-lki w czasie zabawy przy piosence „Gwiazdeczki”;

-          powtarzają indywidualnie wybrane frag­menty wiersza „Imieniny Świętego Miko­łaja”; inscenizują ruchem treść;

-          opisują wygląd Świętego Mikołaja w opar­ciu o obrazek i treść wiersza;

-          składają puzzle – rysunek konturowy „Mi­kołaj” wg wzoru - ćwiczą analizę i syntezę wzrokową, utrwalają umiejętność nakleja­nia wyciętych elementów na kartkę;

-          zestaw zabaw ruchowych nr V – kształto­wanie prawidłowej postawy

 

„Worek Świętego Mi­kołaja”

-          słuchają piosenki pt. „Piosenka o Mikołaju” (K. U. Czterolatek, s. 151);

-          wypowiadają się na temat piosenki oraz na temat „Mikołajkowych zwyczajów”;

-          rozpoznają na podstawie widzianych frag­mentów przedmioty przedstawione na ob­razkach – „prezenty w worku Mikołaja”, czytają globalnie wyrazy: lalka, miś, piłka;

-          realizują prosty ruchowy schemat ryt­miczny przy piosence pt. „Piosenka o Mi­kołaju;

-          kolorują rysunek konturowy „Mikołaj” (kontynuacja zadania z poprzedniego dnia).

 

„Stroimy choinkę”

-          słuchają piosenki pt. „Przyjedź do nas Mi­kołaju”, udzielają odpowiedzi na pytania dot. jej treści;

-          przestrzegają umów dot. bezpiecznej, zgodnej współpracy przy strojeniu choinki;

-          ilustrują ruchem treść piosenki pt. „My jesteśmy choineczki”;

-          zestaw zabaw ruchowych nr V – kształto­wanie prawidłowej postawy.

 

„Prezent dla Mikołaja”

-          ćwiczą mięśnie narządów mowy i oddech w czasie zabawy logopedycznej „Mikołaj wy­rusza w drogę” (śmiech: „ha, ha”,  „hi, hi”, „hu, hu”; renifery: „pff, pff”, kląskanie ję­zykiem; zimno Mikołajowi: „brr”, chucha­nie na dłonie; okrzyk: „ho, ho, ho”);

-          tworzą zbiory zabawek (wg rodzaju) – układają papierowe sylwety przedmiotów w „worku Mikołaja”, przeliczają elementy zbiorów (1 – 3) – pr. indywidualna;

-          wyklejają mozaiką z papieru i watą rysunek konturowy „Czapka Mikołaja” - ćwiczą umiejętność rozdzierania pa­pieru ruchami przeciwstawnymi.

 

„Dziękujemy Mikoła­jowi za prezenty”

-          ćwiczą wrażliwość słuchową w czasie za­bawy „Gdzie jest dzwonek Mikołaja?” – wskazują kierunek skąd dochodzi dźwięk;

-          reagują na zmiany tempa i rytmu w zaba­wie ruchowej „Zaprzęgi”;

-          śpiewają piosenkę pt. „Piosenka o Miko­łaju”;

-          ćwiczą mięśnie narządów mowy na zgło­skach dźwiękonaśladowczych: dzyń- dzyń, bum-bum, pam-pam, i dźwięku szszsz (na­śladują głosem dźwięk dzwoneczka, bę­benka, kołatki i grzechotki); śpiewają wspólnie z n-lką melodię „Piosenki o Mi­kołaju” na wymienionych sylabach;

-          zestaw zabaw ruchowych nr V – kształto­wanie prawidłowej postawy

 

II. Kraina zmysłów

„Wzrok”

-          wskazują części ciała w czasie zabawy przy piosence „Gimnastyka na wesoło”;

-          słuchają wiersza B. Szelągowskiej pt. „Oczy”;

-          oglądają swoje oczy w lusterku, określają ich kolor;

-          poznają budowę oka (źrenica, tę­czówka, twardówka) i obszaru, który je chroni (po­wieki, rzęsy) oraz podstawowe zasady hi­gieny oka;

-          opisują swoje odczucia po przeprowadzeniu zabawy ruchowej „Ślepiec” (wg W. Sher­borne);

-          ćwiczą spostrzegawczość wyszukując na obrazku określone elementy, stosują po­prawnie pojęcia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, obok, za;

-          uważnie słuchają i dokładnie wykonują polecenia w zabawie „Gimnastyka dla oczu”.

 

„Słuch”

-          rozpoznają i nazywają dźwięki z otoczenia;

-          słuchają uważnie wiersza B. Szeligowskiej pt. „Słuch”;

-          oglądają swoje uszy w lusterku, poznają podstawowe zasady higieny uszu i słuchu;

-          sprawdzają poprzez bezpośrednie doświad­czenie, jakie są najkorzystniejsze warunki dobrego słyszenia mowy, muzyki, innych dźwięków  (cisza, skupianie uwagi na prze­kazie dźwiękowym, kontakt wzrokowy z osobą mówiącą);

-          realizują rytm „Piosenki o Mikołaju” na grzechotkach;

-          odtwarzają słyszaną liczbę dźwięków przy pomocy klaskania, tupania, podskoków;

-          zestaw zabaw ruchowych nr V – kształto­wanie prawidłowej postawy.

 

„Węch”

-          reagują na przerwę w muzyce w czasie za­bawy przy piosence „Podaj rękę partne­rowi”;

-          podają propozycje rozwiązania zagadki: „Co jest w pudełku?” (pudełko zamknięte, z małymi otworami w pokrywce);

-          aktualizują wyobrażenia zapachów podczas ćwiczenia twórczego „Burza mózgów”: „Co pachnie ładnie, a co brzydko?”

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin