PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
NA MIESIĄC LISTOPAD 2009 r.
Grupa dzieci 2,5 – 3 – letnich
Treści programowe
Temat tygodnia
Temat dnia
Aktywność i działalność dziecka
Cele operacyjne
Czas
Zajęcia ruchowe
Uświadomienie konieczności dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienie ich, wizyt u weterynarza, zapewnienia odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer:
* nazywanie dorosłych i młodych zwierząt,
* naśladowanie odgłosów zwierząt,
* wyrabianie opiekuńczego stosunku do zwierząt.
„ Domowi ulubieńcy”
„Domowi ulubieńcy”
Słuchanie opowiadania M. Mackiewicz „Burbuś poznaje świat” ilustrowanego maskotką kotka.
Dziecko:
- opowiada zgodnie z kolejnością zdarzeń,
- uważnie słucha i opowiada treść utworu.
Ćwiczenia poranne – zestaw I
Zabawy ruchowe:
1. Rączki do góry.
2. Misie.
3. Po kole.
4. Kot i myszki.
5. Pieski.
„Koła i kółeczka”
Zabawa dydaktyczna rozwijająca umiejętność rozpoznawania, wykorzystywania i przekształcania koła. Zabawy z kołem.
- rozpoznaje i nazywa koło, wie gdzie można je zobaczyć,
„Kocie figle”
Nauka wiersza I. Salach „Idzie kotek”. Zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „Przebudzenie kotka”.
- recytuje krótki wiersz grupowo i indywidualnie.
„Nasz przyjaciel As”
Zabawy z wykorzystaniem piosenki „Nasz As”. Praca plastyczna – wykonanie pieska na kartce papieru.
- reaguje na piosenkę wykonywaną w wysokim lub niskim rejestrze.
- wykonuje pracę plastyczną.
„Dbamy o zwierzęta”
Rozmowa o tym, w jaki sposób należy dbać o zwierzęta, inspirowana opowiadaniem D. Gellner „Porwanie”.
- wie, w jaki sposób należy dbać o domowe zwierzęta.
Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
„Pada deszcz”
„Spotkanie w czasie deszczu””
Ćwiczenia artykulacyjne na podstawie baśni W. Sutiejewa „Spotkanie pod grzybkiem”.
- prawidłowo artykułuje dźwięki.
1. Balonik.
2. Pieski.
3. Misie.
4. Krasnoludki.
5. Pada deszczyk.
„Kolorowe parasolki”
Ćwiczenia spostrzegawczości „Takie same parasolki”. Praca plastyczna – naklejanie na kartce parasoli ułożonych z części wyciętych z kolorowego papieru.
- potrafi wskazać dwie takie same parasoli,
- potrafi wykonać pracę plastyczną.
„Deszczowa muzyka”
Zabawy z wykorzystaniem piosenki „Jesienne czary”.
- porusza się rytmicznie przy muzyce.
„A deszcz pada i pada”
Ćwiczenia liczbowe w formie opowieści matematycznej „Trzy parasole”.
- liczy w zakresie trzech.
Pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, jaskółki), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy,
zasypiają):
* zwrócenie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór.
„Zwierzęta jesienią”
„Spacerkiem po lesie”
Opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi „Leśne spotkania”.
- naśladuje leśne odgłosy.
Ćwiczenia poranne – zestaw III.
1. Krasnoludki.
3. Jeżyki.
4. Sen misia.
5. Dzieci w lesie.
6. Wiewióreczki.
„Ruda wiewióreczka”
Słuchanie piosenki „Ruda wiewióreczka”. Zabawy przy muzyce. Praca plastyczna – wyklejanie sylwety wiewiórki.
- uczestniczy w zabawach muzycznych,
„Zimowe zapasy”
Słuchanie opowiadania D. Głośnickiej „Zapasy wiewiórki”.
- wie, w jaki sposób wiewiórka przygotowuje się do zimy.
„Kolczasty jeż”
Zabawy ruchowe przy piosence „Kolczasty jeż”. Słuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej „Jeż”
grudzien33