Program instruktażu stanowiskowego biuro.pdf
(
125 KB
)
Pobierz
untitled
OPINIE
Rozdział 2/4.J.1.
2/4.J.1. Program szkolenia wstêpnego na
stanowisku pracy – instrukta¿ stanowiskowy
pracowników administracyjno-biurowych
nara¿onych na dzia³anie czynników uci¹¿liwych
Stanis³aw Wójcik
2/4.J.1. Program szkolenia wstêpnego pracowników administracyjno-biurowych...
Spis treœci
1. Komentarz ................................ 1
2. Czas trwania instrukta¿u ..................... 2
3. Realizacja programu ......................... 2
3.1. Wymagania dotycz¹ce pomieszczeñ pracy . . . 2
3.2. Organizacja stanowiska pracy ............. 2
3.3. Czynniki uci¹¿liwe, sposoby ochrony –
ryzyko zawodowe ...................... 3
3.4. Wypadki i awarie ....................... 3
3.5. Przygotowanie stanowiska do pracy ........ 3
Wzór programu instrukta¿u stanowiskowego ..... 4
1. Komentarz
Instrukta¿ stanowiskowy przeprowadza siê przed dopuszczeniem do wykonywa-
nia pracy pracownika zatrudnionego na stanowisku robotniczym oraz innym, na
którym wystêpuje
nara¿enie na dzia³anie czynników szkodliwych dla zdrowia,
uci¹¿liwych lub niebezpiecznych
. Wœród tych innych pracowników nara¿onych
na dzia³anie czynników uci¹¿liwych znajduj¹ siê
te¿ pracownicy administracyj-
no-biurowi
zatrudnieni na stanowiskach, na których wystêpuj¹ ró¿ne czynniki
uci¹¿liwe, takie jak:
obci¹¿enie statyczne,
ha³as,
niew³aœciwe parametry otaczaj¹cego powietrza,
niew³aœciwe oœwietlenie,
obci¹¿enie nerwowo-psychiczne itp.
Czynniki
uciążliwe
Pracownicy ci powinni zatem odbyæ, oprócz instrukta¿u ogólnego – tak¿e in-
strukta¿ stanowiskowy.
Nale¿y zaznaczyæ, ¿e
pracê z u¿yciem komputera
, tak powszechn¹ w biurach,
mo¿na zaliczyæ – ze wzglêdu na wystêpuj¹ce nara¿enia – do prac uci¹¿liwych,
zw³aszcza, gdy trwa ona powy¿ej 4 godzin dziennie.
Podstaw¹ opracowania programu instrukta¿u stanowiskowego dla pracowników
administracyjno-biurowych nara¿onych na dzia³anie czynników uci¹¿liwych
po-
winien byæ ramowy program szkolenia okreœlony w dziale II za³¹cznika nr 1 do zno-
welizowanego (pod koniec czerwca 2005 r.) rozporz¹dzenia Ministra Gospodarki
i Pracy z 27.7.2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeñstwa i higieny pra-
październik 2005
1
2. Szkolenia
Rozdzia³ 2/4.J.1.
paŸdziernik 2005
OPINIE
2. Szkolenia
Rozdział 2/4.J.1.
cy (Dz.U. Nr 180, poz. 1860, ze zm.). Ten ramowy program szkolenia zosta³ zaprezen-
towany w naszym wzorze programu instrukta¿u stanowiskowego dla pracowników
administracyjno-biurowych nara¿onych na dzia³anie czynników uci¹¿liwych.
2. Czas trwania instrukta¿u
Zakres
instruktażu
Instrukta¿ stanowiskowy mo¿e byæ przeprowadzony
w ci¹gu 2 godzin
, w trakcie
których nale¿y omówiæ tylko:
warunki pracy,
czynniki œrodowiska pracy,
przygotowanie wyposa¿enia stanowiska
– bez praktycznego zademonstrowania prawid³owego wykonywania pracy, czy
kontrolnego jej wykonywania przez pracownika.
W przypadku, gdy na stanowiskach pracy
wystêpuj¹ dodatkowo zagro¿enia
czynnikami szkodliwymi lub niebezpiecznymi
– instrukta¿ stanowiskowy powi-
nien byæ pe³ny – tzn. uzupe³niony o pozosta³e tematy przewidziane dla „zwyk³ego”
instrukta¿u. Przypominamy, ¿e czas trwania „zwyk³ego” instrukta¿u stanowisko-
wego to minimum 8 godzin lekcyjnych.
Zagadnieniem kluczowym jest, by
program instrukta¿u stanowiskowego by³ do-
stosowany do konkretnych rodzajów i warunków prac wykonywanych przez
uczestników szkolenia
.
Instrukta¿ stanowiskowy dla pracowników administracyjno-biurowych nara¿onych
na dzia³anie czynników uci¹¿liwych – poza skróceniem jego programu o czêœæ do-
tycz¹c¹ pokazu i kontrolnego wykonania zadania – podlega wszystkim pozosta³ym
rygorom „zwyk³ego” szkolenia wstêpnego na stanowisku pracy (por. Opinia 2/2).
3. Realizacja programu
3.1. Wymagania dotycz¹ce pomieszczeñ pracy
Omawiaj¹c warunki pracy wynikaj¹ce z wielkoœci pomieszczenia pracy oraz jego
wyposa¿enia technicznego, proponujemy instruktorowi prowadz¹cemu szkolenie
zwróciæ szczególn¹ uwagê na wymagania dotycz¹ce pomieszczeñ pracy, oœwietle-
nia, ogrzewania i wentylacji okreœlone w rozporz¹dzeniu Ministra Pracy i Polityki
Socjalnej z 26.9.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bhp (tj. Dz.U. z 2003 r. Nr 169,
poz. 1650) i odnieœæ je do stanu rzeczywistego, panuj¹cego na stanowisku pracy in-
struowanego pracownika.
3.2. Organizacja stanowiska pracy
Przy omawianiu warunków pracy, wynikaj¹cych z elementów stanowiska robocze-
go oraz procesu pracy, nale¿y objaœniæ przepisy rozporz¹dzenia MPiPS w sprawie
ogólnych przepisów bhp dotycz¹ce organizacji stanowisk pracy. Je¿eli stanowisko
pracy instruowanego wyposa¿one jest w
monitor ekranowy
(komputer), to w tej
2
październik 2005
2/4.J.1. Program szkolenia wstępnego pracowników administracyjno-biurowych...
OPINIE
Rozdział 2/4.J.1.
czêœci szkolenia winny byæ omówione tak¿e przepisy rozporz¹dzenia Ministra Pra-
cy i Polityki Socjalnej z 1.12.1998 r. w sprawie bhp na stanowiskach wyposa¿onych
w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973) pod k¹tem dostosowania elementów
stanowiska pracy oraz sposobu i rytmu pracy do wymagañ ergonomicznych w nim
zawartych.
Wiêkszoœæ potrzebnych informacji znajdziecie Pañstwo w opinii 9/2.J.1. Przyk³a-
dowe instrukcje bhp – Obs³uga komputera, któr¹ zamieszczamy w rozdziale 9
TECZKI.
3.3. Czynniki uci¹¿liwe, sposoby ochrony – ryzyko zawodowe
W dalszej czêœci szkolenia wstêpnego na stanowisku pracy, instruktor powinien
omówiæ:
wszystkie czynniki uci¹¿liwe wystêpuj¹ce na tym stanowisku,
stosowane sposoby ochrony przed nimi oraz
ryzyko zawodowe, jakie wystêpuje w zwi¹zku z prac¹ na tym stanowisku.
Wiêcej informacji na ten temat znajd¹ Pañstwo w opinii 5/2.J.1. Ocena ryzyka zawo-
dowego na stanowisku pracy – pracownik biurowy, któr¹ zamieszczamy w roz-
dziale 5
TECZKI
.
3.4. Wypadki i awarie
W obiektach i pomieszczeniach biurowych tak¿e wystêpuj¹ awarie i zdarzaj¹ siê
wypadki. W zwi¹zku z tym nale¿y
zapoznaæ pracownika z podstawowymi zasa-
dami postêpowania
w przypadkach wyst¹pienia na jego stanowisku pracy zda-
rzeñ odbiegaj¹cych od normy, a w szczególnoœci o:
ewentualnych strefach zagro¿enia i ich oznakowaniu,
sposobach ewakuacji z miejsc zagro¿onych,
miejscu sk³adowania i sposobach stosowania œrodków ochrony np. przed po-
¿arem,
sposobach alarmowania i powiadamiania o awarii, po¿arze lub innym zak³óce-
niu pracy.
Pracownik powinien byæ zapoznany z zasadami postêpowania w razie wypadku,
w tym udzielania pierwszej pomocy osobom, które uleg³y wypadkom.
3.5. Przygotowanie stanowiska do pracy
Ostatnim etapem szkolenia jest przygotowanie wyposa¿enia stanowiska do wyko-
nywania okreœlonego zadania. Instruowany pracownik powinien wiêc nabyæ w tej
czêœci szkolenia umiejêtnoœæ organizowania sobie pracy w sposób najmniej uci¹¿li-
wy dla niego i otoczenia, w którym pracuje.
październik 2005
3
Rozdział 2/4.J.1.
WZÓR
Program instrukta¿u stanowiskowego
Nr .........
1. Nazwa i adres siedziby pracodawcy
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
2. Stanowisko pracy
........................................................................................................................................................................
3. Forma realizacji szkolenia – instrukta¿ na stanowisku, na którym bêdzie zatrudniony instruowany pracownik.
4. Tematyka szkolenia
Lp.
Temat szkolenia
Liczba
godzin
lekcyjnych
1
2
3
1.
Przygotowanie pracownika do wykonywania okreœlonej pracy, w tym w szczegól-
noœci:
a) omówienie warunków pracy z uwzglêdnieniem:
•
elementów pomieszczenia pracy, w którym ma pracowaæ pracownik, ma-
j¹cych wp³yw na warunki jego pracy (np.: oœwietlenie ogólne, ogrzewanie,
wentylacja, urz¹dzenia techniczne, urz¹dzenia ochronne),
•
elementów stanowiska roboczego maj¹cych wp³yw na bezpieczeñstwo i hi-
gienê pracy (np.: pozycja przy pracy, oœwietlenie miejscowe, wentylacja
miejscowa, urz¹dzenia zabezpieczaj¹ce, ostrzegawcze i sygnalizacyjne, na-
rzêdzia, surowce i produkty),
•
przebiegu procesu pracy na stanowisku w nawi¹zaniu do procesu produk-
cyjnego (dzia³alnoœci) w ca³ej komórce organizacyjnej i zak³adzie pracy;
b) omówienie zagro¿eñ wystêpuj¹cych przy okreœlonych czynnoœciach na stano-
wisku pracy, wyników oceny ryzyka zawodowego zwi¹zanego z wykonywan¹
prac¹ i sposobów ochrony przed zagro¿eniami oraz zasad postêpowania w ra-
zie wypadku lub awarii;
c) przygotowanie wyposa¿enia stanowiska roboczego do wykonywania okreœlo-
nego zadania.
2
1 godzina lekcyjna = 45 minut
Program opracowa³:
Po konsultacji z pracownikami zatwierdzi³:
...............................................
................................................................................
(imiê i nazwisko)
(data, imiê i nazwisko, funkcja, podpis)
4
Plik z chomika:
orfeusz15
Inne pliki z tego folderu:
Terminarz szkoleń.pdf
(105 KB)
Program szkolenia wstępnego na stanowisku pracy instruktaż stanowiskowy.pdf
(153 KB)
Program szkolenia okresowego pracowniów produkcyjnych.pdf
(160 KB)
Program szkolenia okresowego pracowniów administracji przy narażeniu.pdf
(196 KB)
Program szkolenia okresowego pracodawców.pdf
(229 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akty prawne związane ze szkoleniami
Materiały do wykorzystania podczas szkoleń
Szkolenie bhp okresowe PREZENTACJA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin