norwid trylogia włoska.odt

(30 KB) Pobierz

Norwid Cyprian, Trylogia włoska

 

  1. Stygmat. Nowela. Zaczyna się opisem saloniku Generałowej, którym rządzi pewna złota anarchia. Ludzką cechą jest dążenie do spotykania się i „bywania”.

                     Generałowa chce grajka nad wodą;

                     bujna ukraińska piękność, siostrzenica Generałowej, Róża P., na którą wszystkim Polakom braknie słów; realizm – skłonność do zarzutów;

  1. Oskar – wirtuoz, który nie rozmawiał, ale zapobiegał zdaniom, tak był biegły w sztuce czytania w ludziach, dopiero podczas zaawansowanej gry był w pełni sobą;

                     uczucie, które rodzi się między Oskarem a Różą, kiedy to wszyscy rzucają mu kwiaty na scenę, a Róży spośród włosów wypada kwiat;

  1. Narrator był powiernikiem miłosnych uniesień Oskara. Narrator podśmiechiwuje się z dogłębnych analiz zachowania panny Róży – czy poprawianie firanki miało jakiekolwiek znaczenie?

                     Oskar opowiada o podejrzanej uprzejmości hrabiego X, który nigdy specjalnie go nie lubił;

                     Piosenka zakochanego Oskara, który dostał od Róży kwiat lauru;

  1. Wycieczka do Rzymskiego-Mostu; opis amfiteatru;

                                   narrator zauważa tam dwójkę rozmawiających kochanków, potem wydaje mu się, iż widzi marę Róży; wraca załamany Oskar i mówi, że wszystko skończone;

                                   okazuje się, że Róża silny afekt czuła do hrabiego X i zbyt głośno mówiła, dlatego Oskar podejrzewa, że słowa swe kierowała nie do niego, lecz do hrabiego X;

  1. Narrator próbuje wytłumaczyć nieporozumienie – Róża obdarowana jest przez los nierównym, krzykliwym głosem. Spotyka ją załamaną na dworze, kiedy to próbuje się ukoić po scenie Oskara;

                     podczas rozmowy narrator wraz z Generałową dochodzą do wniosku, że miłość tę rozdarli nie Oskar i Róża, lecz zmarli, którzy napiętnowali ich – przygłuchawy ojciec dziewczyny oraz poprzednia ukochana Oskara;

  1. Oskar zaszył się wśród mnichów. Przed narratorem pojawia się Kształt ze zwojem egipskiego płótna; „stygmat przeszłości”

                     przeniesienie w historię stepu i lasu, stygmaty stepu i lasu (?!), Northmanadzi – stygmaty morza; nie było jeszcze właściwych pokoleń, lecz stygmaty przyszłych ludów;

                     Sen jako podarunek od Bogów;

  1. Odwiedziny Redaktora naczelnego lokalnej gazetki; następnie – ktoś informuje go o śmierci panny Róży;
  2. Dziewczynka zwana „głupią”, która pasła gęsi nad wodą; podaje narratorowi kwiat;

 

Ad leones!

  1. Rudobrody rzeźbiarz, który chadzał ze swoją charcicą do Cafe Greco;
  2. Inni goście kawiarni:

                     Redaktor gazety beletrystyczno-politycznej

                     śpiewak, który dawał lekcje cudzoziemcom;

                     guwerner; który seplenił i parskał śliną; oraz turysta, będący pod jego opieką;

  1. Forum modelów- Plac Hiszpański i schody Monte Pincio; narrator dostaje zaproszenie do odwiedzenia pracowni rzeźbiarza, w celu ustalenia pewnych reguł, które rządzą grupą;
  2. Figura przedstawia kobietę w wygiętej pozie, mężczyznę z szeroką klatą i bryłę, która w przyszłości prawdopodobnie będzie lwem;

                     dyskusja na temat tego, czy postać powinna trzymać krzyż w ręce, czy jest on zbędny, narrator: „ręka dotykająca SYMBOLU”, ktoś inny: nabywca może być innego wyznania i to skłoni go do rezygnacji;

                     poprzez złe zrozumienie Narratora, który uważał obecność krzyża za wielką sztukę, został on odjęty z dłoni mężczyzny, za to w dłoniach kobiety rzeźbiarz nakreślił klucz;

                     wchodzi Amerykanin, korespondent Monitora Stanów Zjednoczonych; z lwa zrobił kufer, na który artysta zgadza się bez szemrania, dorabia do tego sierp; KAPITALIZACJA, zamiast sceny udramatyzowanej – metamorfoza znaczenia;

                     myśl narratora: wszystko, co poczyna się z dziewiczego natchnienia myśli, zostać może sprzedane za 6 dolarów, czyli 30 srebrników

                     REDAKCJA JEST REDUKCJĄ, Sumienie jest sumieniem, Ofiarą chrześcijańskim rzuconym na rzeź lwom blisko to KAPITALIZACJI

 

Tajemnica lorda Singelworth

  1. Hotel w Wenecji, Pod białym lwem, gdzie wylądował aeronauta i mojor-domo lorda Singelworth. Lord uwielbia podróże podniebne, w Europie widziano go w balonie praktycznie wszędzie i zawsze towarzyszą temu jakieś plotki.
  2. UWAGA! Generał Kutasów → hahahaha!

                     Różne teorie dot. podróży → lord przewozi cenne rzeczy, zbiera meteorologiczne spostrzeżenia;

  1. Opowieść o monumentach, z których zrzucają się młodzi ludzie, aby popełnić samobójstwo. Historia cudnej architektury opowiadana przez Tony'ego di Bonzę Grazię;
  2. hrabia Antonio della Brenta rozmawia z kawalerem di San Luca; wyśmiewają historię Graziego, która mówiła, jakoby papier z balona lorda zdradzał jego sekret;

                     „Dopiero umiejąc wszystko powiedzieć jest się wolnym.”

                     wybierają się całą delegacją do lorda, aby poznać cel jego podróży; żadna ze stron, ani opowiadająca się za higieniczną przyczyną, ani ta za meteorologiczną, nie są wygrane, gdyż główną przyczyną podróży jest: pojęcie o czystości;

                     miasta rozwijają się na kloakach, lord szuka czystości; „falanga kału”,

                     nieczystość to niskość; historia od starożytnej damie, która oblała Sokratesa nieczystościami (Ksantypa się zwała);

                     „Ludzie nie są jeszcze czyści... Są dopiero perfumowani...”

Zgłoś jeśli naruszono regulamin