wykład 2.docx

(19 KB) Pobierz

SAMORZĄD TERYTORIALNY  W  KRAJACH  UNII   EUROPEJSKIEJ.

 

Wykład nr 2                                                                                               sobota 14 marca 2009 r.

 

ADMINISTRACJA  PUBLICZNA  NA   POZIOMIE  JEDNOSTEKK  LOKALNYCH  W  UE – CECHY WSPÓLNE

Cechy wspólne:

·         Jednostki podstawowe w podziale terytorialnym we wszystkich państwach członkowskich UE mają charakter wspólnot lokalnych o statusie samorządowym,

·         W niektórych państwach samorząd funkcjonuje na dwóch szczeblach poniżej poziomu regionalnego,

·         Zwykle jednostki samorządu terytorialnego nie znajdują się w stosunkach wzajemnej zależności – relacje między nimi i ich kompetencje są bezpośrednio opisane w przepisach prawa,

·         Wyższe jednostki władzy lokalnej o charakterze samorządowym wypełniają często funkcję szczebla regionalnego, np. prowincje w Belgii, kraje w Czechach, regiony w Danii.

·         W niektórych państwach w jednostkach wyższego podziału terytorialnego występuje dualizm władzy – czyli działanie na tym terenie jednocześnie władzy samorządowej i rządowej.

·         Np. departamenty we Francji, gdzie obok organów samorządu terytorialnego funkcjonuje Prefekt, jako reprezentant rządu i podległe mu struktury administracji rządowej,

·         Organy administracji rządowej działają też w tych jednostkach samorządu terytorialnego gdzie nie ma dualizmu władzy – funkcjonują organy rządowe, które nie mają właściwości ogólnych,

·         Np. w Portugalii rząd może w każdym samorządowym regionie powołać swojego przedstawiciela, którego zakres działania obejmuje również kontrolę jednostek władzy lokalnej,

·         Np. na Węgrzech, w odniesieniu do Budapesztu, gdzie pełnomocnicy rządu wykonują działania kontrolne w zakresie przestrzegania prawa przez samorząd,

·         Mogą istnieć we wspólnotach lokalnych jednostki pomocnicze nie posiadające osobowości prawnej, np. w Polsce: sołectwa, dzielnice a w np. w Portugalii zgromadzenie parafii jako organ podstawowej jednostki samorządowej, może tworzyć z własnej inicjatywy lub na wniosek mieszkańców organizuje grono osób mieszkających na obszarze mniejszym niż parafia,

·         W związku z wejściem do UE wiele krajów musiało zreorganizować samorząd terytorialny, likwidując małe jednostki terytorialne. Ma to związek z możliwością absorpcji przez jednostki samorządu pomocy unijnej, do czego konieczny jest odpowiedni potencjał:

a)      Ludność,

b)     Własne fundusze,

c)      Możliwości organizacyjne i ekonomiczne.

·         Powszechne jest tworzenie obok jednostek terytorialnych (ziemskich) jednostek miejskich (zwanych często grodzkimi) – dotyczy to zwłaszcza największych jednostek miejskich, w tym miast stołecznych,

·         Np. w Austrii – Wiedeń jest jednocześnie gminą samorządową i jednym z krajów federalnych, a inne duże miasta funkcjonują na podstawie statutów ustalonych za zgodą rządów federalnych,

·         W Czechach odrębne regulacje ma Praga,

·         W Belgii Bruksela jest jednym z podmiotów federacji z prawami gmin i podziałem na dzielnice,

·         Konstytucyjne gwarancje samodzielności jednostek terytorialnych są powszechne,

·         Zwykle podstawowe zasady porządku ustrojowego samorządu terytorialnego oparte są na zasadzie decentralizacji i pomocniczości,

·         W państwach federalnych kompetencje do określenia samodzielności funkcjonowania władz lokalnych mają organy podmiotów federacji.

Status jednostek samorządu terytorialnego w Unii Europejskiej jest zróżnicowany. Elementy wspólne to:

v     Osobowość prawna,

v     Posiadanie praw majątkowych,

v     Autonomia budżetowa, możliwość nakładania podatków i opłat lokalnych,

v     Prawo prowadzenia działalności gospodarczej na własną odpowiedzialność,

v     Możliwość zrzeszania się,

v     Przeważa zasada ustawowego określenia statusu jednostek samorządu terytorialnego.

 

 

 

Układ kompetencji w relacjach jednostek lokalnych z centrum i regionami:

Ø      Podziała na zadania własne i zlecone,

a)      Zadania własne – to np. m.p.z.p., edukacja, drogi, ochrona zdrowia, kultura, opieka społeczna, komunikacja lokalna, mianowanie urzędników lokalnych

b)     Zadania zlecone – to zadania przekazane w drodze ustawy lub na podstawie ustawy w trybie porozumienia np. wybory, USC, Obrona Cywilna, Świadczenia Socjalne. Organ zlecający zadanie jest zobowiązany do przekazania środków finansowych.

 

ORGANY  I  URZĄD  NA   POZIOMIE  LOKALNYM

·         Kolegialne organy stanowiące – zawsze wybierane przez mieszkańców,

·         Organy wykonawcze – ich status jest niejednorodny,

 

ORGANY    STANOWIĄCE

 

ü      wybierane w wyborach powszechnych,

ü      Liczba członków zwykle wiąże się z liczbą mieszkańców danej jednostki i wynosi od kilku do ponad stu,

ü      Specyficznym uregulowaniem np. w Szwecji jest instytucja tzw. „zastępców” radnych, wywodzących się z tej samej partii politycznej. Wyręczają oni radnych w pełnieniu przez nich obowiązków w razie jakichkolwiek utrudnień,

ü      Zwykle są to organy kadencyjne, gdzie kadencja trwa o d 3 do 8 lat:

a)      Najkrótsza kadencja na Malcie trwa 3 lata,

b)     5 lat na Cyprze i Estonii,

c)      5/6 lat w zależności od kraju w Austrii,

d)     8 lat, w zależności od kraju w Niemczech,

e)      4 lata: Polska, Bułgaria, Czechy, Dania, Finlandia, Grecja, Holandia, Litwa, Łotwa, Szwecja, Słowacja, Słowenia, Węgry, Wielka Brytania.

PREZYDIUM

v    I model: organ prezydialny jest wybierany przez organ stanowiący,

a)    W Bułgarii i na Cyprze w gminach wiejskich,

b)    W Czechach, Danii i Francji – w gminach i departamentach,

c)     W gminach Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Malcie, Niemczech – w wariancie i burmistrzowskim w Polsce, Szwecji, i Wielkiej Brytanii,

v    II model: organ wykonawczy jest jednocześnie organem uchwałodawczym:

a)    Niektóre kraje Austrii,

b)    Gminy w Grecji, Hiszpanii, na Malcie, Litwie, Łotwie i Niemczech,

c)     W województwie samorządowym w Rumunii – zjawisko łączenia przewodnictwa organowi stanowiącemu i kierującą władzą wykonawczą.

 

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin