2005-01-Wtrysk bezposredni w silnikach Diesla.pdf

(3044 KB) Pobierz
Microsoft Word - Wtrysk bezposredni w silnikach Diesla.doc
183287985.005.png
Wtrysk bezpoĻredni
w silnikach Diesla
¤ wtrysk z pompĢ VP44
¤ wtrysk CDI w samochodach Mercedes-Benz
¤ diagnozowanie typowych usterek
Krzysztof Trzeciak
wspþpraca:
Jan Zawadzki
Wydawnictwo INSTALATOR POLSKI
REKLAMA
PREZES mgr Wþadysþaw Polesiıski
Dyrektor ds. Marketingu i Reklamy
REDAKTOR NACZELNY mgr inŇ. Krzysztof Trzeciak
GraŇyna KaþuŇyıska
e-mail: k.trzeciak@automotoserwis.com.pl
Specjalista ds. Reklamy
SEKRETARZ REDAKCJI mgr inŇ. ElŇbieta WoŅniak
Magdalena Dyszy tel. 678-37-33
e-mail: e.wozniak@automotoserwis.com.pl
e-mail: m.dyszy@automotoserwis.com.pl
ADRES REDAKCJI ul. Koniczynowa 11, 03-612 Warszawa
PRENUMERATA: tel. 678-38-05
tel. 678-64-90, fax 679-71-01
GRAFIKA I ýAMANIE: MAT-Andrzej Glanda
www.automotoserwis.com.pl
DRUK: TAURUS, Kazimierw 13 k. Halinowa
183287985.006.png 183287985.007.png
z zzz
zzzzz
zz
z
zzzz
zz
zzzzzz
zzzzz
zzzzz
zzz
zz zzzz
z
zzz
z
zzz
z
Spis treĻci
Wstħp ........................................................................................................................5
1. Pompa VP44 ...........................................................................................................7
1.1. Dwie generacje pomp VP44 ......................................................................... 7
1.2. Zasilanie pompy wtryskowej paliwem ............................................................ 8
1.3. Budowa i dziaþanie pompy VP44.................................................................... 9
1.4. Sterowanie pompĢ ..................................................................................... 11
1.5. Regulowanie poczĢtku tþoczenia ................................................................. 12
1.6. Ukþady recyrkulacji spalin i doþadowania ..................................................... 13
1.7. Odpowietrzanie pompy wtryskowej VP44 ................................................... 14
1.8. Wtryskiwacze............................................................................................. 14
1.9. Samodiagnozowanie................................................................................... 15
1.10. Sprawdzanie podzespoþw ....................................................................... 16
1.11. Zestawienie samochodw z pompĢ VP 44 .................................................. 21
2. CDI w samochodach Mercedes-Benz ................................................................ 26
2.1. Obwd niskiego ciĻnienia ........................................................................... 28
2.2. Obwd wysokiego ciĻnienia ....................................................................... 30
2.3. Wtryskiwacze .......................................................................................... 33
2.4. Ukþad sterowania ....................................................................................... 36
2.5. Samodiagnostyka i tryb awaryjny ............................................................... 38
2.6. Sprawdzanie czujnikw i nastawnikw......................................................... 40
3. Diagnozowanie typowych usterek .................................................................. 47
183287985.008.png
P
rzeþomem w dziedzinie silnikw wysoko-
prħŇnych do samochodw osobowych byþo
zastosowanie wtrysku bezpoĻredniego. Jak
wiadomo, silniki o wtrysku do komory spa-
lania umieszczonej w tþoku majĢ wiħkszĢ spraw-
noĻę i dziħki temu sĢ bardziej ekonomiczne niŇ sil-
niki o wtrysku poĻrednim. WadĢ spalania nie w ko-
morze wstħpnej jest wyŇszy poziom haþasu i pro-
blem czystoĻci spalin. Wady te udaþo siħ usunĢę po
wprowadzeniu wysokich ciĻnieı wtrysku, elektro-
nicznych ukþadw regulacji i wtrysku wstħpnego.
Po raz pierwszy wtrysk bezpoĻredni pojawiþ siħ
w modelu Fiat Croma TDI w 1988 r., jednak wyna-
lazek ten rozpropagowaþ Volkswagen. Pierwszy sil-
nik wysokoprħŇny VW TDI z wtryskiem bezpo-
Ļrednim i w peþni elektronicznym sterowaniem zo-
staþ zaprezentowany publicznie na IAA we Frank-
furcie w 1989 r. Silnik TDI zapowiadaþ wtedy
prawdziwĢ rewolucjħ w budowie silnikw wysoko-
prħŇnych. Mogþa ona dokonaę siħ jednak tylko
dziħki temu, Ňe rwnieŇ inni producenci podjħli
produkcjħ takich silnikw. Wszyscy oni przyczynili
siħ do powstania caþkiem nowego wizerunku sil-
nika wysokoprħŇnego: kiedyĻ powolny, haþaĻliwy
i twardo pracujĢcy - dziĻ jest Ňwawy, komfortowy
i bardzo oszczħdny.
PoczĢtkowo, bezpoĻredni wtrysk byþ realizowa-
ny przez pompħ rozdzielaczowĢ. UmoŇliwiþo to
uzyskanie z turbodiesli wiħkszej mocy (wciĢŇ jed-
nak przy tej samej pojemnoĻci silniki benzynowe
183287985.001.png 183287985.002.png 183287985.003.png 183287985.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin