Geometria kół Jeepa Wranglera.pdf

(602 KB) Pobierz
387283977 UNPDF
PORADY| Jeep
I POPRAWIĆ?
- GEOMETRIA LIFTOWANEGO WRANGLERA
– mało, że ich auto wyróżnia się z tłumu
podobnych, pozaokrąglanych pudełek na czterech
kołach, to jeszcze wszystkie założone akcesoria mają
zastosowanie praktyczne i nietrudno wyobrazić
sobie sytuację, w której wykażą swoją przydatność.
Większości przeróbek towarzyszy prosta, męska,
zero-jedynkowa logika. Wyciągarka, zderzaki, rampa
świetlna, blokady – jak ich nie ma to źle, jak są to
dobrze, jak działają to pomogą, jak nie działają to
trzeba naprawić, żeby działały i koniec.
Niestety, z zawieszeniem nie jest już tak prosto. Każdy
producent, i Jeepa też, dostarcza na rynek samochód,
który w stanie, w jakim opuszcza fabrykę, ma być
możliwie najbezpieczniejszy na szosie i w terenie.
Jeżeli zawieszenie samochodu jest tak skonstruowane,
aby można było wjechać nim w trudniejszy teren,
to wielkość kół, rodzaj opon i fabryczne nastawy
geometrii podwozia mają dać najlepszy kompromis,
jakim będzie zawsze jazda samochodem terenowym
po asfaltowej szosie.
O tym właśnie należy pamiętać, biorąc się za
przeróbki zawieszenia. Im bardziej będziemy
poprawiać właściwości terenowe Jeepa, tym bardziej
będziemy pogarszać jego właściwości szosowe.
Nie zliczę, ile widziałem Wranglerów poprzednich
generacji podniesionych od 10 do 20 cm, na kołach
35 czy 37 cali, w których urywały się za krótkie
amortyzatory, auto jeździło czterema śladami,
kierownica stale była skręcona w bok przy luzie
sięgającym ćwierć obrotu, a chwila nieuwagi na
asfalcie zamieniała się w walkę o niezjechanie do rowu.
Nie wspomnę o tym, że do jazdy wystarczały trzy
pierwsze biegi, bo włączenie czwórki już spowalniało
auto, a opony typu MTR wynosiły na mokrym zakręcie
w bok jak na śniegu.
tekst
tomasz
lamentowski
zdjęcia
marek
Włodarczyk
N owy Wrangler JK seryjnie wyjeżdża na większych
kołach niż starsze modele, a więc i zmiany będą
proporcjonalnie do specyikacji fabrycznej mniejsze.
Ponadto długa wersja Unlimited prowadzi się na
asfalcie lepiej niż auta z krótkim rozstawem osi.
58
WYPRAWY 4x4
JAK POPSUĆ
JAK POPSUĆ
I POPRAWIĆ?
- GEOMETRIA LIFTOWANEGO WRANGLERA
P o P r z e d n i o d c in e k P o r a d Poświęciliśmy P r z e r ó b k o m
n o w e g o J eePa w ranglera Jk, k t ó r e m a J ą PoPrawić J e g o
P r z y g o t o w a n ie do terenowych P r z y g ó d . W ślad za tym
idzie oczywiście PoPrawa s a m o P o c z u c ia właściciela .
P osiadacze Wranglerów cieszą się podwójnie
?
387283977.015.png 387283977.016.png 387283977.017.png
PORADY| Jeep
Nie zwalnia nas to jednak od starannego
poprawienia geometrii podwozia, tak, aby
wprowadzone zmiany były jak najmniej
odczuwalne i jak najmniej niebezpieczne.
PRZYWRÓCENIE POŁOŻENIA ŚRODKOWEGO
KOŁA KIEROWNICY
będzie miało cztery ślady w jeździe na
wprost. Tanie zestawy do liftu zawierają
z reguły dodatkowe mocowanie drążka
Panharda do mostu dające efekt wydłużenia
drążka. Takie rozwiązanie jest wystarczające
dla tylnego mostu. Lepszym rozwiązaniem
w przednim zawieszeniu jest zastosowanie
drążka złożonego z dwóch skręconych części
(fot.3) , co umożliwia regulację długości oraz:
T a operacja jest potrzebna, żeby nie „głupiał”
system ESP i nie próbował ingerować z powodu
skręconej kierownicy i kół jadących na
wprost, co dla komputera jest równoznaczne
z poślizgiem.
Z akładam, że właściciele Wranglerów
przymierzający się do przeróbki zawieszenia
wiedzą, jak jest ono skonstruowane.
Dla przypomnienia: przedni sztywny most jest
prowadzony w płaszczyźnie pionowej przez
dwie pary wahaczy wzdłużnych. W płaszczyźnie
poprzecznej do osi samochodu jego położenie
jest ustalone drążkiem poprzecznym
zamocowanym jednym końcem do ramy,
a drugim do mostu, od nazwiska wynalazcy
zwanym drążkiem Panharda. Tylne zawieszenie
ma podobną konstrukcję.
W ybieramy krótki fragment nieuczęszczanej
asfaltowej płaskiej drogi lub podwórka. Staramy
się ustawić samochód w czasie jazdy dokładnie
na wprost. Zatrzymujemy auto z kołami
dokładnie na wprost i następne czynności
wykonujemy przy włączonym silniku kładąc się
pod samochodem.
Na drążku kierowniczym połączonym z wąsem
przekładni jest tuleja regulacyjna działająca
na zasadzie śruby rzymskiej, tj. nagwintowana
na jednym końcu gwintem lewoskrętnym,
a na drugim – gwintem prawoskrętnym (fot.2) .
Pokręcanie tuleją powoduje skracanie lub
wydłużanie drążka. Aby poruszyć tuleją, trzeba
odblokować dwie obejmy zabezpieczone
śrubami na klucz „15”. Do obrócenia tuleją
będzie potrzebny klucz do rur. Przyda się
druga osoba, która będzie kontrolować zmianę
położenia kierownicy.
PRZYWRÓCENIE POŁOŻENIA ŚRODKOWEGO
PRZEDNIEGO MOSTU
Z godnie z instrukcją dostawcy zestawu
montujemy wszystkie elementy potrzebne
do podniesienia auta. Długość regulowanego
drążka Panharda ustawiamy jako zbliżoną do
zdemontowanego oryginalnego drążka.
Po zakończeniu montażu wykonujemy
krótką jazdę próbną aby wszystkie elementy
zawieszenia się ułożyły. Wracamy na posadzkę
naszego garażu. Musimy teraz zmierzyć
przesunięcie mostu z osi samochodu.
Wykorzystamy do tego poziomicę, którą
przykładamy do koła tak, aby zachowała
pion, a jedna z jej krawędzi pokrywała się
z płaszczyzną osi koła (fot.4) . Tuż ponad oponą
mierzymy odległość do wybranego stałego
punktu karoserii lub ramy. Jeżeli mamy za
krótką poziomicę – wykorzystajmy dodatkowo
drewnianą łatę. Ważne, aby pomiar po obu
stronach samochodu był wykonany dokładnie
tak samo. Oczywiście przy tej metodzie, a także
przy żadnej innej prezentowanej w dzisiejszych
poradach nie uzyskamy dokładności co do
milimetra, ale trzeba pamiętać, że most potrai
zjechać z osi na seryjnym drążku 8-10 cm lub
po prostu nie daje się zmontować z drążkiem.
Jeżeli uzyskamy wiarygodną dokładność
P odstawowe parametry geometryczne
zawieszenia przedniego w każdym
samochodzie to:
zbieżność kół przednich – zawsze daje się
regulować
kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
– w wersji fabrycznej Wranglera nie reguluje się
kąt pochylenia koła – stały parametr, nie
podlega regulacji
Dodatkowo w samochodzie ze sztywnym
mostem z przodu sprawdza się ustawienie
mostu względem środka auta oraz jego
prostopadłość do osi samochodu.
Na koniec wszystkich regulacji należy
przywrócić położenie środkowe koła kierownicy.
Podnoszenie Wranglera o 2-2,5 cala odbywa
się zwykle przy pomocy samych podkładek
pod sprężyny i nie jest dewastujące dla
geometrii samochodu.
W takim przypadku wystarczy wykonać:
P o poprawkach i zabezpieczeniu tulei
obejmami sprawdzamy w czasie jazdy, czy
kierownica przyjmuje położenie środkowe.
Jeśli niedokładnie – powtarzamy regulację.
Podniesienie samochodu o 3 cale i więcej
powoduje konieczność wydłużenia
drążka Panharda. Jeżeli tego nie zrobimy,
przedni most naszego Jeepa przesunie się
zauważalnie na stronę kierowcy, a auto
[fot.1] Widok wszystkich elementów zawieszenia przedniego
STYCZEŃ / LUTY 09
59
387283977.018.png 387283977.001.png 387283977.002.png 387283977.003.png 387283977.004.png
PORADY| Jeep
ok.5 mm przy takim pomiarze, to całkowicie
wystarczy. Przy ruchach zawieszenia w górę
i w dół most przy swoim prowadzeniu
i tak będzie się przesuwał na boki, co mają
mu umożliwić tuleje metalowo-gumowe
w mocowaniach wahaczy.
P o wykonaniu pomiaru wyliczamy, o ile
trzeba przesunąć most, żeby był na środku.
Jeżeli pomiar z lewej strony dał nam 35 cm,
a z prawej 27 cm, to musimy przesunąć most
o 4 cm (połowę różnicy między zmierzonymi
odległościami).
Podnosimy zatem samochód, wypinamy drążek
Panharda z mocowania na moście, odkręcamy
nakrętkę kontrującą i wybierając punkt, od
którego da się zmierzyć suwmiarką odległość
do krawędzi nieruchomej części drążka,
wykręcamy ruchome ucho (fot.5) . Pytanie, o ile?
Drążek Panharda przyjmuje w samochodzie
położenie zbliżone do poziomego. Jeżeli
połączymy obydwa punkty jego mocowania
naprężonym sznurkiem, prętem czy poziomicą,
to zobaczymy, że odchylenie od poziomu jest
nieznaczne, można przyjąć, że pomiędzy 10 a 30
stopni. Z pomocą trygonometrii można zatem
przyjąć, że wydłużenie drążka powinno być o ok.
5% większe, niż odległość do przesunięcia.
Skręcamy zabezpieczenie drążka i pomagając
sobie ruchami kierownicy umieszczamy ucho
w mocowaniu.
Wykonujemy jazdę próbną i ponownie
mierzymy odległości kół od naszych punktów
pomiarowych. Jeżeli różnica jest większa niż
1 centymetr, powtarzamy operację.
Opis elementów zawieszenia przedniego
punktami bieżników obu opon, pozostają
obręcze. Ponieważ odległość między punktami
pomiarowymi na obręczach będzie wynosić
w przybliżeniu 16 cali, różnica pomiarów
zmniejszy się do ok.1,5 mm,
co wymaga już dużej precyzji pomiaru.
lub skracamy wahacze po jednej stronie, żeby
powtórzyć to po drugiej. Napotkamy też kłopoty
z montażem wahacza o zmienionej długości
na swoje miejsce, ale pomoże nam w tym
podnośnik nożycowy.
UWAGI KOŃCOWE
P rzed każdym kolejnym pomiarem, który
wykonujemy w samochodzie stojącym
na możliwie równej i poziomej podłodze
warsztatu, przy uruchomionym silniku skręcamy
kierownicą od oporu do oporu i dopiero
ustawiamy koła na wprost.
Korekty zbieżności dokonujemy tuleją
regulacyjną na drążku kierowniczym.
K orekta geometrii zawieszenia Jeepa Wranglera
JK zalecana przy podnoszeniu zawieszenia
jest możliwa do wykonania w garażu bez
specjalistycznych przyrządów. Wymaga jednak
doświadczenia warsztatowego. Proponuję
zapamiętać kilka podstawowych zasad:
1 Nasz garaż musi mieć równą i możliwie
poziomą podłogę.
2 Przyda się druga osoba do pomocy i dla
bezpieczeństwa.
3 Wszystkie pomiary parametrów
geometrycznych zawieszenia dokonujemy
w samochodzie stojącym na własnych kołach
z właściwym ciśnieniem powietrza.
4 Pamiętamy o dokręceniu wszystkich
nakrętek, które były odkręcane.
5 Przestrzegamy zasad bezpieczeństwa
i zdrowego rozsądku, tj. nie podnosimy Jeepa
High Liftem, tylko podnośnikiem nożycowym;
nigdy nie kładziemy się pod samochodem
podpartym tylko na podnośniku, a jeśli musimy
to zrobić, podpieramy auto na kobyłkach.
6 Ustawienie kierownicy w położeniu
środkowym wykonujemy zawsze jako ostatnią
operację ustawienia geometrii samochodu.
Poza zbieżnością, o tym jak nasz Wrangler
jedzie po utwardzonej drodze, decyduje
kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy
oznacza, że przedłużenie osi zwrotnicy
traia w jezdnię przed miejscem, w którym
styka się z nią opona. To pomaga utrzymać
samochód w jeździe na wprost i poprawia
samopowracalność układu kierowniczego.
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy jest
zdeiniowane konstrukcyjnie w JK na + 4,2°.
KOREKTA ZBIEŻNOŚCI
J eep Wrangler JK do wielkości kół 33 cale nie
wymaga korekty zbieżności. Dopiero montaż
kół o średnicy 35 cali lub większych tego
wymaga. Zbieżność jest liczona jako różnica
odległości pomiędzy – najogólniej mówiąc
– kołami przednimi w ich przedniej części
(mniejszy wymiar) a ich tylną częścią (większy
wymiar). Problem, jak to zmierzyć w warunkach
warsztatowych bez urządzenia do geometrii.
Podaje się wartość zbieżności dla kół 35 cali jako
1/8”, co w milimetrach wynosi ok. 3,2. Ponadto
jest to różnica pomiarów pomiędzy punktami na
bieżniku przednich opon najbardziej z przodu
auta i najbardziej z tyłu.
Oznacza to, że pomiędzy punktami
pomiarowymi odległość wynosi 35 cali
(średnica opony). Pomiary można zrobić na
bieżniku opony, jeśli mamy do dyspozycji
charakterystyczne punkty, np. nadlewkę z formy,
która zawsze będzie w tej samej odległości
od boku opony (fot.6) . W przypadku braku
możliwości zmierzenia odległości pomiędzy
KOREKTA KĄTA WYPRZEDZENIA SWORZNIA
ZWROTNICY
K orekta kąta wyprzedzenia zwrotnicy jest
możliwa tylko wtedy, kiedy jedna z par wahaczy
prowadzących most posiada regulowaną
długość. Przy zastosowaniu kół 35 cali kąt
powinien być powiększony do 6° - 7°.
Z reguły zestawy do podnoszenia zawieszenia
powyżej 3” zawierają regulowane wahacze.
K ilka godzin solidnej roboty, które spędzicie
w garażu, da wam przede wszystkim poczucie
lepszej znajomości swojego auta. Choć może nie
będziecie zadowoleni z dokładności pomiarów,
pamiętajcie, że nawet jeśli stacja diagnostyczna
wprowadzi te poprawki na urządzeniu za
50 tysięcy, to efekt będzie bardzo podobny.
Poza tym, jaki sens ma ustawianie
zawieszenia co do milimetra i minuty kątowej
w samochodzie, który nigdy nie będzie królem
asfaltu?
D o regulacji kąta potrzebujemy kątomierz
(fot.7) . Zwiększenie kąta wyprzedzenia sworznia
zwrotnicy uzyskujemy przez skrócenie górnych
wahaczy lub wydłużenie dolnych. Ponieważ
regulujemy każdą ze stron osobno, należy
zapisać liczbę obrotów, o jakie wydłużamy
60
WYPRAWY 4x4
387283977.005.png 387283977.006.png 387283977.007.png 387283977.008.png
PORADY| Jeep
[fot.2a] Luzowanie obejm do regulacji położenia kierownicy
[fot.2b] Regulacja położenia kierownicy
[fot.3] Regulowany drążek Panharda
[fot.4] Pomiar przesunięcia mostu
[fot.5] Regulacja drążkiem Panharda
[fot.6a] Pomiar zbiezności do punktu na oponie
[fot.6b] Tuleja do regulacji zbieżnośc
[fot.7] Pomiar kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
STYCZEŃ / LUTY 09
61
387283977.009.png 387283977.010.png 387283977.011.png 387283977.012.png 387283977.013.png 387283977.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin