ksztaltowanie_postaw_tworczych_u_dzieci_A_Komorowska_Zie[1]527.pdf
(
124 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - ksztaltowanie_postaw_tworczych_u_dzieci_A_Komorowska_Zie[1].doc
Dr Alicja Komorowska-Zielony
Mo
Ň
liwo
Ļ
ci i warunki kształtowania postaw twórczych
ucznia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej
Kluczowym b
ħ
dzie tutaj stwierdzenie, i
Ň
twórczo
Ļę
mo
Ň
na stymulowa
ę
. Szczególne
znaczenie ma okres 7-10 lat
Ň
ycia dziecka (klasy I-III) poniewa
Ň
wtedy dzieci wykazuj
Ģ
najwi
ħ
ksz
Ģ
zdolno
Ļę
do zachowa
ı
twórczych i stosunkowo najwi
ħ
ksz
Ģ
podatno
Ļę
na
stymulowanie takich zachowa
ı
1
. Ten okres nazywany jest tak
Ň
e momentem budzenia si
ħ
my
Ļ
lenia twórczego, momentem ustalania si
ħ
u dzieci postaw tego rodzaju my
Ļ
lenia. Zale
Ň
y
to w du
Ň
ej mierze od samego nauczyciela, jego poznania i rozumienia potrzeb dziecka.
Przyjmuj
ħ
za R. Glotonem i C. Clero,
Ň
e postawa twórcza, rozumiana jako dyspozycja
do tworzenia, istnieje w ka
Ň
dym człowieku, we wszystkich okresach jego
Ň
ycia jest
uzale
Ň
niona od
Ļ
rodowiska społeczno-kulturalnego
2
. Jest wi
ħ
c uzale
Ň
niona równie
Ň
od
czynnika szkolnego. Postawa twórcza dziecka b
ħ
dzie si
ħ
ujawnia
ę
i rozwija
ę
w sprzyjaj
Ģ
cych
warunkach, poniewa
Ň
proces kształcenia zawsze przebiega w okre
Ļ
lonej przestrzeni
pedagogicznej i przy u
Ň
yciu okre
Ļ
lonych
Ļ
rodków.
Nale
Ň
y stwierdzi
ę
,
Ň
e „uczenie si
ħ
jest zawsze ułatwione, kiedy przebiega w
warunkach, w których podmiot ma okazj
ħ
dokonywania eksperymentów zaspokajaj
Ģ
cych
jego indywidualne potrzeby” – przypomina L.P. Thorpe
3
. Eksperymenty mo
Ň
na rozumie
ę
jako prowadzone do
Ļ
wiadczenie przez uczniów. Okazji do nich jest stosunkowo wiele w
klasach I-III. Sprzyjaj
Ģ
temu tre
Ļ
ci edukacyjne oraz zadania jakie stoj
Ģ
przed tym etapem
kształcenia. Prowadzenie do
Ļ
wiadcze
ı
sprzyja rozwijaniu samodzielno
Ļ
ci uczniów, prowadz
Ģ
do okrywania „ nowego”.
J. Kujawi
ı
ski, Rozwijanie aktywno
Ļ
ci twórczej uczniów klas pocz
Ģ
tkowych.
2
R. Gloton, C. Clero, Twórcza aktywno
Ļę
dziecka, op. cit.
3
Podaj
ħ
za W. Pu
Ļ
lecki, Wspieranie elementarnych zdolno
Ļ
ci twórczych uczniów, Kraków 1998, s. 24.
1
Postawa twórcza dziecka b
ħ
dzie stymulowana w poczuciu bezpiecze
ı
stwa i prawa
do bł
ħ
du. Ucze
ı
b
ħ
dzie anga
Ň
ował si
ħ
i pracował twórczo tam, gdzie czuje si
ħ
bezpiecznie,
gdzie nie spotka go kara lub o
Ļ
mieszenie w sytuacji popełnienia bł
ħ
du.
Dziecko powinno odczuwa
ę
satysfakcj
ħ
ze swojej pracy i mo
Ň
liwie
Ļ
wiadomie
tworzy
ę
i odkrywa
ę
własnym wysiłkiem co
Ļ
dla siebie nowego i po
Ň
ytecznego. Wytwory
działalno
Ļ
ci twórczej dzieci s
Ģ
nowe wła
Ļ
ciwie tylko dla nich
4
, nie posiadaj
Ģ
cech
oryginalno
Ļ
ci i nowo
Ļ
ci naukowej, ale nie s
Ģ
pozbawione kształc
Ģ
cych walorów aktywno
Ļ
ci
twórczej.
Zdaniem R. Gloton i C. Clero podstawowym warunkiem twórczych zachowa
ı
dzieci
jest wewn
ħ
trzna motywacja, klimat porozumienia i wolno
Ļ
ci w stosunkach mi
ħ
dzy lud
Ņ
mi.
Na etapie edukacji wczesnoszkolnej w procesie dydaktycznym wa
Ň
n
Ģ
rol
ħ
odgrywa
spontaniczno
Ļę
ucznia, któr
Ģ
W. Pu
Ļ
lecki
5
okre
Ļ
la jako podstawowy warunek wszelkiej
aktywno
Ļ
ci twórczej, M. Malicka
6
pisze, i
Ň
„dziecko bywa odkrywcze na tyle, na ile odznacza
si
ħ
spontaniczno
Ļ
ci
Ģ
”. Dla nauczyciela klas I-III jest to wskazówka, aby zaj
ħ
cia szkolne
powodowały zdziwienie i refleksj
ħ
, które b
ħ
d
Ģ
Ņ
ródłem spontaniczno
Ļ
ci ze strony uczniów.
W
Ļ
ród warunków sprzyjaj
Ģ
cych aktywno
Ļ
ci twórczej wiele miejsca zajmuje zasada
podmiotowo
Ļ
ci ucznia i nauczyciela, a tak
Ň
e stosunki demokratyczne pomi
ħ
dzy nauczycielem
i uczniami oraz mi
ħ
dzy samymi uczniami.
W
Ļ
ród metodycznych warunków twórczo
Ļ
ci nale
Ň
y wymieni
ę
tak
Ň
e czynno
Ļ
ci
nauczyciela, wywołuj
Ģ
ce i podtrzymywuj
Ģ
ce uczenie si
ħ
, które okre
Ļ
lił C. Galloway
7
:
a)
przyci
Ģ
ganie i ukierunkowanie uwagi
b)
pobudzanie do przypominania sobie wiadomo
Ļ
ci
c)
informowanie uczniów o szczegółowych celach uczenia si
ħ
d)
dostarczanie odpowiednich bod
Ņ
ców
e)
podawanie wskazówek dotycz
Ģ
cych uczenia si
ħ
f)
dostarczanie koryguj
Ģ
cych informacji zwrotnych
g)
ocenianie wyników
J. Zborowski, Rozwijanie aktywno
Ļ
ci twórczej dzieci, Warszawa1986, s. 24.
5
W. Pu
Ļ
lecki, Wspieranie elementarnych zdolno
Ļ
ci twórczych uczniów, Kraków 1998, s. 24.
6
M. Malicka, Uroki i trudy twórczego
Ň
ycia, Warszawa 1982, s. 7.
4
h)
ułatwianie transferu
i)
zapewnianie przechowywania w pami
ħ
ci poprzez
ę
wiczenie
Zadaniem nauczyciela jest stwarzanie warunków uczniom do kształtowania
umiej
ħ
tno
Ļ
ci m.in.:
•
planowania, organizowania i oceniania własnej nauki
•
rozwi
Ģ
zywania problemów w twórczy sposób
•
rozwijania sprawno
Ļ
ci umysłowych
8
Nauczyciel powinien dostosowa
ę
sposób przekazywania tre
Ļ
ci i kształtowania umiej
ħ
tno
Ļ
ci
do aktywno
Ļ
ci dzieci. Istotne jest tak
Ň
e wspomaganie ich samodzielno
Ļ
ci, rozbudzanie
ciekawo
Ļ
ci i motywacji do nauki. W celach kształcenia w klasach I-III akcentuje si
ħ
rozwijanie spontanicznej motywacji, stymulowanie zdolno
Ļ
ci twórczych, rozwój wyobra
Ņ
ni i
ekspresji werbalnej.
Wymienione dotychczas warunki dotyczyły wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci sytuacji, która wpływa na
kształtowanie aktywno
Ļ
ci twórczej uczniów. Nale
Ň
ałoby skupi
ę
si
ħ
tak
Ň
e na zadaniu
stawianym przed dzieckiem, a szczegółowo nad wła
Ļ
ciwo
Ļ
ciami, jakimi powinno
charakteryzowa
ę
si
ħ
zadanie, aby stymulowało twórcz
Ģ
aktywno
Ļę
ucznia.
Zadanie powinno prowokowa
ę
, „zmusza
ę
” do tworzenia własnych propozycji
rozwi
Ģ
za
ı
. Takie wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci spełnia zadanie zwi
Ģ
zane z my
Ļ
leniem dywergencyjnym,
zadanie, które nie ma ustalonego, jedynie prawidłowego rozwi
Ģ
zania. M. Stasiakiewicz
9
twierdzi,
Ň
e: „mówi
Ģ
c dziecku co ma robi
ę
, w jaki sposób, dlaczego tak, a nie inaczej nie
pozostawiamy mu pola dla twórczej swobody, ustalamy kryteria poprawno
Ļ
ci dla zadania,
których by
ę
nie powinno”.
Niezwykle wa
Ň
ne w konstruowaniu zada
ı
dydaktycznych jest zastanowienie si
ħ
przez nauczyciela, jak skupi
ę
uwag
ħ
mo
Ň
liwie wszystkich dzieci, jak pokierowa
ę
uwag
ħ
i
wzbudzi
ę
motywacj
ħ
do wykonania danego zadania. Nauczyciel powinien umo
Ň
liwi
ę
uczniom prac
ħ
w czasie i tempie dostosowanym do indywidualnych mo
Ň
liwo
Ļ
ci, a zapewni w
C. Galloway, Psychologia uczenia si
ħ
i nauczania, Warszawa 1988, tom I, s. 163.
8
Tam
Ň
e. s. 2.
9
M. Stasiakiewicz,
ņ
ycie Szkoły 1980 Nr 10
7
ten sposób szans
ħ
rozwoju twórczego.
10
Stymulowanie do współpracy uczniów, nie za
Ļ
do
rywalizacji kto szybciej, kto ładniej przyczyni si
ħ
do rozwoju nastawie
ı
prospołecznych.
Okre
Ļ
laj
Ģ
c warunki i mo
Ň
liwo
Ļ
ci kształtowania my
Ļ
lenia twórczego uczniów nale
Ň
y tak
Ň
e
okre
Ļ
li
ę
relacje zachodz
Ģ
ce pomi
ħ
dzy nauczycielem a uczniem, ze szczególnym
uwzgl
ħ
dnieniem postaci „twórczego nauczyciela” i „twórczego ucznia”.
Nauczyciel i ucze
ı
to dwie kategorie ról i osób, kształtuj
Ģ
cy i kształtowany,
nauczaj
Ģ
cy i nauczany. W ka
Ň
dej formie pedagogicznej działalno
Ļ
ci zaznacza si
ħ
ich
odr
ħ
bno
Ļę
, ale zarazem zespolenie
11
. Ka
Ň
da z tych osób jest wa
Ň
na.
Cz
ħ
sto spotykamy si
ħ
z okre
Ļ
leniem,
Ň
e praca nauczyciela jest zbli
Ň
ona do pracy
artysty, który tworz
Ģ
c wyra
Ň
a siebie. W przypadku nauczyciela twórczo
Ļę
ta ma szczególny
charakter, poniewa
Ň
„tworzywem” jest zawsze
Ň
ywy i wra
Ň
liwy ucze
ı
bardzo podatny na
wpływ innych osób, zwłaszcza tych najcz
ħĻ
ciej spotykanych.
Nauczyciel jest organizatorem aktywno
Ļ
ci dziecka. To on podejmuje decyzje o
rodzaju zada
ı
podejmowanych przez dziecko, planuje i organizuje aktywno
Ļę
uczniów, to on
kieruje sytuacj
Ģ
, w której przebiega działanie. Pełni zatem rol
ħ
kierownicz
Ģ
w ka
Ň
dym
Ļ
wiadomym i celowym procesie dydaktyczno-wychowawczym.
Je
Ļ
li nauczyciel nastawi si
ħ
na rozwijanie zdolno
Ļ
ci twórczego my
Ļ
lenia swoich
wychowanków to b
ħ
dzie wybierał problemy otwarte oraz stwarzał warunki sprzyjaj
Ģ
ce
odkrywaniu nowo
Ļ
ci. Nauczyciel klas I-III powinien umo
Ň
liwi
ę
uczniom aktywno
Ļę
stymulowan
Ģ
przez siebie, jak i spontaniczn
Ģ
.
Twórcz
Ģ
aktywno
Ļ
ci
Ģ
ucznia najlepiej kieruje twórczy nauczyciel, który jest
przekonany o kreatywnych mo
Ň
liwo
Ļ
ciach ka
Ň
dego ucznia oraz posiada niezb
ħ
dne
umiej
ħ
tno
Ļ
ci metodyczne
12
. Na postawy twórcze uczniów mo
Ň
e wpływa
ę
nauczyciel twórczy,
otwarty na wszystko co nowe, inne. Powinien posiada
ę
umiej
ħ
tno
Ļę
kształtowania tych
Ň
e
postaw rozumianych jako przekraczanie barier, schematów. Postawa takiego nauczyciela jest
zaprzeczeniem dyrektywnego post
ħ
powania. Nauczyciel ma wspiera
ę
, ułatwia
ę
. Staje si
ħ
„facilitatorem”, animatorem twórczo
Ļ
ci.
M. Jakowicka, J. Kujawi
ı
ski (red), Twórcza aktywno
Ļę
uczniów klas pocz
Ģ
tkowych, Zielona Góra 1989,s.120
11
R. Schulz, Szkoła jako organizacja, Toru
ı
1993, s. 54.
12
J. Kujawi
ı
ski, Rozwijanie aktywno
Ļ
ci twórczej uczniów klas pocz
Ģ
tkowych, Warszawa 1990, s. 61.
10
Twórczy nauczyciel jest autentyczny. Wystrzega si
ħ
stereotypów, lecz nie odrzuca
ich całkowicie. Rozumie znaczenie czynno
Ļ
ci, w których uczestniczy
13
.
Liczni autorzy wyró
Ň
niaj
Ģ
nast
ħ
puj
Ģ
ce aspekty i dyspozycje kreatywnej osobowo
Ļ
ci,
osobowo
Ļ
ci pedagoga tak
Ň
e:
•
otwarto
Ļę
i akceptacja dla nowo
Ļ
ci,
•
wysoka tolerancja na sytuacje i problemy dwuznaczne b
Ģ
d
Ņ
niedookre
Ļ
lone, zdolno
Ļę
do odbierania i integrowania sprzeczno
Ļ
ci i przeciwie
ı
stw,
•
brak sztywno
Ļ
ci my
Ļ
lenia, gi
ħ
tko
Ļ
ci struktur poznawczych oryginalno
Ļ
ci my
Ļ
lenia,
wra
Ň
liwo
Ļ
ci na problemy,
•
specyficzny sposób postrzegania
Ļ
wiata poprzez umiej
ħ
tno
Ļ
ci abstrakowania,
klasyfikowania, kategoryzowania,
•
poznawanie rzeczywisto
Ļ
ci w sposób zmysłowy a jednocze
Ļ
nie konkretny i poj
ħ
ciowy,
•
ciekawo
Ļę
Ļ
wiata,
•
styl działania charakteryzuj
Ģ
cy si
ħ
nonkonformizmem,
•
spontaniczno
Ļę
, optymizm, dodatnia samoocena i ekspresyjno
Ļę
,
•
odwaga, brak obaw przez nieznanym, zmian
Ģ
czy ryzykiem,
•
zdolno
Ļę
do wi
ħ
kszej koncentracji i zafascynowania zadaniem, dociekliwo
Ļę
,
•
poczucie humoru,
•
niezale
Ň
no
Ļę
, samodzielno
Ļę
w planowaniu,
•
estetyzm,
•
tendencja do samorealizacji
14
.
Nauczyciel powinien umiej
ħ
tnie ułatwia
ę
uczenie si
ħ
podopiecznych, przeciwdziała
ı
pojawiaj
Ģ
cych si
ħ
przeszkód. Jako osoba organizuj
Ģ
ca prac
ħ
ucznia w kl. I-III powinien
likwidowa
ę
blokad
ħ
emocjonaln
Ģ
ucznia.
R. Schulz, Nauczyciel jako innowator, Warszawa 1989, s. 9.
14
L. Czaja, Elementy treningu twórczo
Ļ
ci w kształceniu nauczycieli, [w:] L. Adamek, Idea i strategia edukacji
nauczycieli klas I-III i przedszkoli, Kraków 1995, s. 173.
13
Plik z chomika:
mg81s
Inne pliki z tego folderu:
TESTY OSIAGNIEC SZKOLNYCH (2).doc
(43 KB)
sprawdzian.doc
(135 KB)
Sprawdziany_3(1).pdf
(622 KB)
Sprawdziany_3.pdf
(622 KB)
ocenianie opisowe-diagnoza.pdf
(61762 KB)
Inne foldery tego chomika:
- Zabawa z cyferkami
@ Literki
1. alfabet prezentacyjny
Akademia przedszkolaka - Zabawa z cyferkami
Alfabet literki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin