ksztaltowanie_postaw_tworczych_u_dzieci_A_Komorowska_Zie[1]527.pdf

(124 KB) Pobierz
Microsoft Word - ksztaltowanie_postaw_tworczych_u_dzieci_A_Komorowska_Zie[1].doc
Dr Alicja Komorowska-Zielony
Mo Ň liwo Ļ ci i warunki kształtowania postaw twórczych
ucznia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej
Kluczowym b ħ dzie tutaj stwierdzenie, i Ň twórczo Ļę mo Ň na stymulowa ę . Szczególne
znaczenie ma okres 7-10 lat Ň ycia dziecka (klasy I-III) poniewa Ň wtedy dzieci wykazuj Ģ
najwi ħ ksz Ģ zdolno Ļę do zachowa ı twórczych i stosunkowo najwi ħ ksz Ģ podatno Ļę na
stymulowanie takich zachowa ı 1 . Ten okres nazywany jest tak Ň e momentem budzenia si ħ
my Ļ lenia twórczego, momentem ustalania si ħ u dzieci postaw tego rodzaju my Ļ lenia. Zale Ň y
to w du Ň ej mierze od samego nauczyciela, jego poznania i rozumienia potrzeb dziecka.
Przyjmuj ħ za R. Glotonem i C. Clero, Ň e postawa twórcza, rozumiana jako dyspozycja
do tworzenia, istnieje w ka Ň dym człowieku, we wszystkich okresach jego Ň ycia jest
uzale Ň niona od Ļ rodowiska społeczno-kulturalnego 2 . Jest wi ħ c uzale Ň niona równie Ň od
czynnika szkolnego. Postawa twórcza dziecka b ħ dzie si ħ ujawnia ę i rozwija ę w sprzyjaj Ģ cych
warunkach, poniewa Ň proces kształcenia zawsze przebiega w okre Ļ lonej przestrzeni
pedagogicznej i przy u Ň yciu okre Ļ lonych Ļ rodków.
Nale Ň y stwierdzi ę , Ň e „uczenie si ħ jest zawsze ułatwione, kiedy przebiega w
warunkach, w których podmiot ma okazj ħ dokonywania eksperymentów zaspokajaj Ģ cych
jego indywidualne potrzeby” – przypomina L.P. Thorpe 3 . Eksperymenty mo Ň na rozumie ę
jako prowadzone do Ļ wiadczenie przez uczniów. Okazji do nich jest stosunkowo wiele w
klasach I-III. Sprzyjaj Ģ temu tre Ļ ci edukacyjne oraz zadania jakie stoj Ģ przed tym etapem
kształcenia. Prowadzenie do Ļ wiadcze ı sprzyja rozwijaniu samodzielno Ļ ci uczniów, prowadz Ģ
do okrywania „ nowego”.
J. Kujawi ı ski, Rozwijanie aktywno Ļ ci twórczej uczniów klas pocz Ģ tkowych.
2 R. Gloton, C. Clero, Twórcza aktywno Ļę dziecka, op. cit.
3
Podaj ħ za W. Pu Ļ lecki, Wspieranie elementarnych zdolno Ļ ci twórczych uczniów, Kraków 1998, s. 24.
1
437259664.002.png
Postawa twórcza dziecka b ħ dzie stymulowana w poczuciu bezpiecze ı stwa i prawa
do bł ħ du. Ucze ı b ħ dzie anga Ň ował si ħ i pracował twórczo tam, gdzie czuje si ħ bezpiecznie,
gdzie nie spotka go kara lub o Ļ mieszenie w sytuacji popełnienia bł ħ du.
Dziecko powinno odczuwa ę satysfakcj ħ ze swojej pracy i mo Ň liwie Ļ wiadomie
tworzy ę i odkrywa ę własnym wysiłkiem co Ļ dla siebie nowego i po Ň ytecznego. Wytwory
działalno Ļ ci twórczej dzieci s Ģ nowe wła Ļ ciwie tylko dla nich 4 , nie posiadaj Ģ cech
oryginalno Ļ ci i nowo Ļ ci naukowej, ale nie s Ģ pozbawione kształc Ģ cych walorów aktywno Ļ ci
twórczej.
Zdaniem R. Gloton i C. Clero podstawowym warunkiem twórczych zachowa ı dzieci
jest wewn ħ trzna motywacja, klimat porozumienia i wolno Ļ ci w stosunkach mi ħ dzy lud Ņ mi.
Na etapie edukacji wczesnoszkolnej w procesie dydaktycznym wa Ň n Ģ rol ħ odgrywa
spontaniczno Ļę ucznia, któr Ģ W. Pu Ļ lecki 5 okre Ļ la jako podstawowy warunek wszelkiej
aktywno Ļ ci twórczej, M. Malicka 6 pisze, i Ň „dziecko bywa odkrywcze na tyle, na ile odznacza
si ħ spontaniczno Ļ ci Ģ ”. Dla nauczyciela klas I-III jest to wskazówka, aby zaj ħ cia szkolne
powodowały zdziwienie i refleksj ħ , które b ħ d Ģ Ņ ródłem spontaniczno Ļ ci ze strony uczniów.
W Ļ ród warunków sprzyjaj Ģ cych aktywno Ļ ci twórczej wiele miejsca zajmuje zasada
podmiotowo Ļ ci ucznia i nauczyciela, a tak Ň e stosunki demokratyczne pomi ħ dzy nauczycielem
i uczniami oraz mi ħ dzy samymi uczniami.
W Ļ ród metodycznych warunków twórczo Ļ ci nale Ň y wymieni ę tak Ň e czynno Ļ ci
nauczyciela, wywołuj Ģ ce i podtrzymywuj Ģ ce uczenie si ħ , które okre Ļ lił C. Galloway 7 :
a)
przyci Ģ ganie i ukierunkowanie uwagi
b)
pobudzanie do przypominania sobie wiadomo Ļ ci
c)
informowanie uczniów o szczegółowych celach uczenia si ħ
d)
dostarczanie odpowiednich bod Ņ ców
e)
podawanie wskazówek dotycz Ģ cych uczenia si ħ
f)
dostarczanie koryguj Ģ cych informacji zwrotnych
g)
ocenianie wyników
J. Zborowski, Rozwijanie aktywno Ļ ci twórczej dzieci, Warszawa1986, s. 24.
5 W. Pu Ļ lecki, Wspieranie elementarnych zdolno Ļ ci twórczych uczniów, Kraków 1998, s. 24.
6
M. Malicka, Uroki i trudy twórczego Ň ycia, Warszawa 1982, s. 7.
4
437259664.003.png
h)
ułatwianie transferu
i)
zapewnianie przechowywania w pami ħ ci poprzez ę wiczenie
Zadaniem nauczyciela jest stwarzanie warunków uczniom do kształtowania
umiej ħ tno Ļ ci m.in.:
planowania, organizowania i oceniania własnej nauki
rozwi Ģ zywania problemów w twórczy sposób
rozwijania sprawno Ļ ci umysłowych 8
Nauczyciel powinien dostosowa ę sposób przekazywania tre Ļ ci i kształtowania umiej ħ tno Ļ ci
do aktywno Ļ ci dzieci. Istotne jest tak Ň e wspomaganie ich samodzielno Ļ ci, rozbudzanie
ciekawo Ļ ci i motywacji do nauki. W celach kształcenia w klasach I-III akcentuje si ħ
rozwijanie spontanicznej motywacji, stymulowanie zdolno Ļ ci twórczych, rozwój wyobra Ņ ni i
ekspresji werbalnej.
Wymienione dotychczas warunki dotyczyły wła Ļ ciwo Ļ ci sytuacji, która wpływa na
kształtowanie aktywno Ļ ci twórczej uczniów. Nale Ň ałoby skupi ę si ħ tak Ň e na zadaniu
stawianym przed dzieckiem, a szczegółowo nad wła Ļ ciwo Ļ ciami, jakimi powinno
charakteryzowa ę si ħ zadanie, aby stymulowało twórcz Ģ aktywno Ļę ucznia.
Zadanie powinno prowokowa ę , „zmusza ę ” do tworzenia własnych propozycji
rozwi Ģ za ı . Takie wła Ļ ciwo Ļ ci spełnia zadanie zwi Ģ zane z my Ļ leniem dywergencyjnym,
zadanie, które nie ma ustalonego, jedynie prawidłowego rozwi Ģ zania. M. Stasiakiewicz 9
twierdzi, Ň e: „mówi Ģ c dziecku co ma robi ę , w jaki sposób, dlaczego tak, a nie inaczej nie
pozostawiamy mu pola dla twórczej swobody, ustalamy kryteria poprawno Ļ ci dla zadania,
których by ę nie powinno”.
Niezwykle wa Ň ne w konstruowaniu zada ı dydaktycznych jest zastanowienie si ħ
przez nauczyciela, jak skupi ę uwag ħ mo Ň liwie wszystkich dzieci, jak pokierowa ę uwag ħ i
wzbudzi ę motywacj ħ do wykonania danego zadania. Nauczyciel powinien umo Ň liwi ę
uczniom prac ħ w czasie i tempie dostosowanym do indywidualnych mo Ň liwo Ļ ci, a zapewni w
C. Galloway, Psychologia uczenia si ħ i nauczania, Warszawa 1988, tom I, s. 163.
8 Tam Ň e. s. 2.
9
M. Stasiakiewicz, ņ ycie Szkoły 1980 Nr 10
7
437259664.004.png
ten sposób szans ħ rozwoju twórczego. 10 Stymulowanie do współpracy uczniów, nie za Ļ do
rywalizacji kto szybciej, kto ładniej przyczyni si ħ do rozwoju nastawie ı prospołecznych.
Okre Ļ laj Ģ c warunki i mo Ň liwo Ļ ci kształtowania my Ļ lenia twórczego uczniów nale Ň y tak Ň e
okre Ļ li ę relacje zachodz Ģ ce pomi ħ dzy nauczycielem a uczniem, ze szczególnym
uwzgl ħ dnieniem postaci „twórczego nauczyciela” i „twórczego ucznia”.
Nauczyciel i ucze ı to dwie kategorie ról i osób, kształtuj Ģ cy i kształtowany,
nauczaj Ģ cy i nauczany. W ka Ň dej formie pedagogicznej działalno Ļ ci zaznacza si ħ ich
odr ħ bno Ļę , ale zarazem zespolenie 11 . Ka Ň da z tych osób jest wa Ň na.
Cz ħ sto spotykamy si ħ z okre Ļ leniem, Ň e praca nauczyciela jest zbli Ň ona do pracy
artysty, który tworz Ģ c wyra Ň a siebie. W przypadku nauczyciela twórczo Ļę ta ma szczególny
charakter, poniewa Ň „tworzywem” jest zawsze Ň ywy i wra Ň liwy ucze ı bardzo podatny na
wpływ innych osób, zwłaszcza tych najcz ħĻ ciej spotykanych.
Nauczyciel jest organizatorem aktywno Ļ ci dziecka. To on podejmuje decyzje o
rodzaju zada ı podejmowanych przez dziecko, planuje i organizuje aktywno Ļę uczniów, to on
kieruje sytuacj Ģ , w której przebiega działanie. Pełni zatem rol ħ kierownicz Ģ w ka Ň dym
Ļ wiadomym i celowym procesie dydaktyczno-wychowawczym.
Je Ļ li nauczyciel nastawi si ħ na rozwijanie zdolno Ļ ci twórczego my Ļ lenia swoich
wychowanków to b ħ dzie wybierał problemy otwarte oraz stwarzał warunki sprzyjaj Ģ ce
odkrywaniu nowo Ļ ci. Nauczyciel klas I-III powinien umo Ň liwi ę uczniom aktywno Ļę
stymulowan Ģ przez siebie, jak i spontaniczn Ģ .
Twórcz Ģ aktywno Ļ ci Ģ ucznia najlepiej kieruje twórczy nauczyciel, który jest
przekonany o kreatywnych mo Ň liwo Ļ ciach ka Ň dego ucznia oraz posiada niezb ħ dne
umiej ħ tno Ļ ci metodyczne 12 . Na postawy twórcze uczniów mo Ň e wpływa ę nauczyciel twórczy,
otwarty na wszystko co nowe, inne. Powinien posiada ę umiej ħ tno Ļę kształtowania tych Ň e
postaw rozumianych jako przekraczanie barier, schematów. Postawa takiego nauczyciela jest
zaprzeczeniem dyrektywnego post ħ powania. Nauczyciel ma wspiera ę , ułatwia ę . Staje si ħ
„facilitatorem”, animatorem twórczo Ļ ci.
M. Jakowicka, J. Kujawi ı ski (red), Twórcza aktywno Ļę uczniów klas pocz Ģ tkowych, Zielona Góra 1989,s.120
11 R. Schulz, Szkoła jako organizacja, Toru ı 1993, s. 54.
12
J. Kujawi ı ski, Rozwijanie aktywno Ļ ci twórczej uczniów klas pocz Ģ tkowych, Warszawa 1990, s. 61.
10
437259664.005.png
Twórczy nauczyciel jest autentyczny. Wystrzega si ħ stereotypów, lecz nie odrzuca
ich całkowicie. Rozumie znaczenie czynno Ļ ci, w których uczestniczy 13 .
Liczni autorzy wyró Ň niaj Ģ nast ħ puj Ģ ce aspekty i dyspozycje kreatywnej osobowo Ļ ci,
osobowo Ļ ci pedagoga tak Ň e:
otwarto Ļę i akceptacja dla nowo Ļ ci,
wysoka tolerancja na sytuacje i problemy dwuznaczne b Ģ d Ņ niedookre Ļ lone, zdolno Ļę
do odbierania i integrowania sprzeczno Ļ ci i przeciwie ı stw,
brak sztywno Ļ ci my Ļ lenia, gi ħ tko Ļ ci struktur poznawczych oryginalno Ļ ci my Ļ lenia,
wra Ň liwo Ļ ci na problemy,
specyficzny sposób postrzegania Ļ wiata poprzez umiej ħ tno Ļ ci abstrakowania,
klasyfikowania, kategoryzowania,
poznawanie rzeczywisto Ļ ci w sposób zmysłowy a jednocze Ļ nie konkretny i poj ħ ciowy,
ciekawo Ļę Ļ wiata,
styl działania charakteryzuj Ģ cy si ħ nonkonformizmem,
spontaniczno Ļę , optymizm, dodatnia samoocena i ekspresyjno Ļę ,
odwaga, brak obaw przez nieznanym, zmian Ģ czy ryzykiem,
zdolno Ļę do wi ħ kszej koncentracji i zafascynowania zadaniem, dociekliwo Ļę ,
poczucie humoru,
niezale Ň no Ļę , samodzielno Ļę w planowaniu,
estetyzm,
tendencja do samorealizacji 14 .
Nauczyciel powinien umiej ħ tnie ułatwia ę uczenie si ħ podopiecznych, przeciwdziała ı
pojawiaj Ģ cych si ħ przeszkód. Jako osoba organizuj Ģ ca prac ħ ucznia w kl. I-III powinien
likwidowa ę blokad ħ emocjonaln Ģ ucznia.
R. Schulz, Nauczyciel jako innowator, Warszawa 1989, s. 9.
14 L. Czaja, Elementy treningu twórczo Ļ ci w kształceniu nauczycieli, [w:] L. Adamek, Idea i strategia edukacji
nauczycieli klas I-III i przedszkoli, Kraków 1995, s. 173.
13
437259664.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin