Instal 02_07.pdf

(6649 KB) Pobierz
677408005 UNPDF
677408005.005.png 677408005.006.png 677408005.007.png
677408005.008.png
2
(269)
2007
czasopismo recenzowane
www.informacjainstal.com.pl
6
WODOCIĄGI I KANALIZACJA
Andrzej K. Biń
Uzdatnianie wody w basenach pływackich przy użyciu ozonu
Water treatment in swimming pools using ozone
POMIAR I ROZLICZANIE ZUŻYCIA
MEDIÓW
Kazimierz Dudziński
Kierunki i możliwości zmniejszenia obciążeń odbiorców
mediów komunalnych
The directions and possibilities of reducing the load of
municipal media recipients
60
12
Izabela Zimoch, Anna Szostak
Efektywność uzdatniania wody na węglu aktywnym
w ZPW Goczałkowice
The efficiency of activated carbon water treatment in WTP
Goczałkowice
62
Sukcesem jest ładnie się różnić
Wywiad z Dyrektorem ista Polska Wojciechem Grelą
18
JAKOŚĆ WODY
Piotr Bogdański
Vulcan – przeciw osadom i rdzy
Vulcan – against lime and rust
66
ATESTACJA I CERTYFIKACJA
Joanna Tynel
Dopuszczenie wyrobów budowlanych do obrotu
Building products admittance for trade
67
Wykaz certyfikatów wydanych przez Zakład Certyfikacji
i Normalizacji COBRTI INSTAL od 1 sierpnia 2006 r. do
31 grudnia 2006 r.
WENTYLACJA I KLIMATYZACJA
Anna Napiórkowska, Agnieszka Isańska-Ćwiek
Parowanie wody w basenach – podstawy teoretyczne
Evaporation of water from the surface of a swimming pool
– theory
19
22
Zbigniew Gnutek, Piotr Kolasiński
Współczesne sprężarki wyporowe i ich zastosowania
Modern positive-displacement compressors and their
applications
28
Jan Syposz
Szafy sterownicze w automatyzacji systemów ogrzewania
i klimatyzacji
Control switch board in the automation of HVAC systems
2
RUBRYKI
Rozmowy INSTAL-u
Wywiad z Ministrem Budownictwa Andrzejem Kordianem
Aumillerem
33
Forum Wentylacja – Salon Klimatyzacja 2007
Niemal wszystko dla techniki powietrznej w jednym
miejscu i czasie
34
Przegląd prawny
Tam byliśmy
BUDMA’2007
35
36
ŹRÓDŁA CIEPŁA
Piotr Chudzik, Franciszek Strzelczyk
Dobór optymalnej mocy cieplnej sprężarkowej pompy
ciepła przy określonym wykresie uporządkowanym
Optimization procedure for thermal power of heat pump
specifying annual heat load duration curve
58
XXII Spotkanie Producentów, Dystrybutorów i Odbiorców
Ciepła
65
Pytania, odpowiedzi, dyskusja
48
Janusz Skorek, Jacek Kalina
Metodologia doboru układu dla projektów gazowej
kogeneracji rozproszonej
Methodology of sizing CHP plants for distributed
generation systems
68
Wiadomości
74
Przegląd dokumentacyjny czasopism
46
CIEPŁOWNICTWO
Marek Czarnowski
Mieszkaniowe węzły ciepłownicze – głos w dyskusji
Apartment heat centres – the discussion
56
ZARZĄDZANIE
Katarzyna Sywula, Marcin Curyłło
Profesjonalne rozwiązania informatyczne UNISOFT,
zapewniające najwyższy poziom obsługi klienta
UNISOFT – the professional IT solutions providing
the highest level of customers' service
677408005.001.png 677408005.002.png
R ozmowy INSTAL-u
Wywiad
z Ministrem Budownictwa
Andrzejem Kordianem Aumillerem
Jakie działania Ministerstwo Budownictwa
planuje podjąć,aby zapewnić zrealizowa-
nie jednego z postulatów przedwybor-
czych tj. wybudowanie 3 mln mieszkań?
Wspomniane 3 miliony mieszkań
dzielą nas od standardów Europy Zachod-
niej, stąd jest to wymierny cel koniecznego
przyspieszenia rozwoju budownictwa miesz-
kaniowego. Cel ten wykracza zresztą poza
sferę efektów ilościowych, bo od europej-
skich standardów odbiegamy także jeśli
chodzi o powierzchnię mieszkań, stan
techniczny, wyposażenie i możliwości eko-
nomiczne społeczeństwa, które pozwalają
za średnie wynagrodzenie w Polsce sfinan-
sować 0,6 m 2 , a dla porównania w krajach
europejskich 2,25 m 2 . Rolą rządu jest
przede wszystkim stworzenie warunków,
aby potrzeby mieszkaniowe obywateli mo-
gły być możliwie swobodnie realizowane.
Tak więc podstawowym zadaniem jest likwi-
dacja wszelkich barier ograniczających po-
daż mieszkań. Bez zwiększenia podaży nie
uda się bowiem zahamować niepokojące-
go zjawiska, jakim jest wzrost cen miesz-
kań, szczególnie gwałtowny w dużych mia-
stach. Działania mające na celu poprawę
sytuacji mieszkaniowej przebiegają w tym
względzie dwutorowo. Z jednej strony to
pozytywne oddziaływanie na dość dyna-
micznie rozwijający się rynek. Tu należy
przede wszystkim wymienić bardzo zna-
czące uproszczenie przepisów. Zmiany idą
tak daleko, że na nowo tworzone są dwie
bardzo ważne ustawy: o planowaniu i za-
gospodarowaniu przestrzennym oraz pra-
wo budowlane. W pierwszym przypadku,
aby nie tracić czasu i jak najszybciej wpro-
wadzić konieczne zmiany, nową ustawę
poprzedzi nowelizacja skracająca i uprasz-
czająca procedury planistyczne oraz do-
precyzowująca przepisy dotyczące obo-
wiązku sporządzania planów miejscowych.
Bardzo ważna jest też przygotowywana
ustawa o gospodarowaniu nieruchomościa-
mi gruntowymi Skarbu Państwa na cele bu-
downictwa mieszkaniowego, określająca
warunki bezpłatnego przekazywania gmi-
nom terenów nadających się pod budow-
nictwo mieszkaniowe zarządzanych przez
Agencję Własności Rolnej i Agencję Mienia
Wojskowego, a więc zwiększająca podaż
gruntów budowlanych. W przypadku bra-
ku zainteresowania terenami ze strony gmi-
ny zostanie ogłoszony przetarg na wieczy-
ste użytkowanie dla wszystkich inwestorów,
na których po zrealizowaniu inwestycji
mieszkaniowych zostanie przeniesiona wła-
sność. Stabilizację na rynku mieszkanio-
wym powinna też przynieść „definicja bu-
downictwa społecznego”, określająca moż-
liwie szeroko obszar budownictwa miesz-
kaniowego objętego obniżoną – 7% stawką
podatku VAT.
Oprócz działań regulujących funkcjo-
nowanie rynku rząd prowadzi również
politykę ułatwiającą dostęp do mieszkań
niezamożnym gospodarstwom domowym.
W najbliższym czasie banki rozpoczną
akcję kredytową w ramach rządowego
programu preferencyjnych kredytów z do-
płatami do procentowania, w oparciu
o nową ustawę z 8 września br. o finanso-
wym wsparciu rodzin w nabywaniu wła-
snego mieszkania. W grudniu Sejm przy-
jął też projekt bardzo ważnej ustawy o fi-
nansowym wsparciu tworzenia lokali so-
cjalnych, mieszkań chronionych, nocle-
gowni i domów dla bezdomnych, umożli-
wiający uzyskanie dachu nad głową przez
najbiedniejszych. Dającą realny bodziec
dla wzrostu zasobu lokali socjalnych (100
tys. mieszkań socjalnych i 20 tys. miejsc
w noclegowniach) program ten powinien
wpływać również na dalszy rozwój pry-
watnego rynku mieszkań na wynajem, ja-
ko czynnik obniżający ryzyko inwestowa-
nia prywatnych środków w tę formę bu-
downictwa mieszkaniowego (zapewnienie
lokali w zasobie komunalnym dla niewy-
płacalnych najemców). Oczywiście na
znaczące efekty tych wszystkich działań,
trzeba będzie trochę poczekać, bo taka
też jest specyfika branży budowlanej.
podniesiona jakość budownictwa liczba
ta będzie się powiększać. Jak Pan zamie-
rza temu zaradzić?
Wieloletnie zaległości dotyczące re-
montów budynków mieszkalnych są rze-
czywiście jednym z podstawowych proble-
mów rynku mieszkaniowego w Polsce.
W 2006 r. liczba mieszkań w starych do-
mach wymagających zgodnie z prawem
budowlanym natychmiastowego remontu
przekroczyła 1 mln. Bez koniecznych in-
westycji remontowych efekty, jakie przyno-
sił będzie nawet bardzo duży wzrost licz-
by budowanych mieszkań mogą zostać
ograniczone koniecznością wycofania
części istniejącego zasobu mieszkaniowe-
go z dalszego użytkowania. W tym zakre-
sie w pierwszej kolejności kontynuowany
będzie program wsparcia przedsięwzięć
termomodernizacyjnych. W 2007 roku
Fundusz Termomodernizacji w BGK zosta-
nie zasilony 250 mln zł, tj. kwotą półtora
razy wyższą niż w roku bieżącym. Ponad-
to w pierwszej połowie 2007 r. rząd powi-
nien przyjąć i skierować do Sejmu projekt
ustawy wprowadzającej nowe formy
wsparcia remontów budynków mieszkal-
nych. Prace legislacyjne nad przygotowa-
niem stosownych rozwiązań są prowadzo-
ne w Ministerstwie Budownictwa. Realną
szansą na zwiększenie skali inwestycji re-
montowych w mieszkalnictwie będzie rów-
nież możliwość współfinansowania w okre-
sie 2007-2013 projektów z zakresu miesz-
kalnictwa ze środków Europejskiego Fun-
duszu Rozwoju Regionalnego, przyznana
wyłącznie nowym państwom członkow-
skim UE w wyniku uwzględnienia postula-
tów podnoszonych wielokrotnie przez te
kraje. Począwszy od 2007 roku w ramach
projektów związanych z rewitalizacją miast
podejmowanych na poziomie samorządów
terytorialnych wsparcie z tego źródła będą
mogły uzyskać renowacje części wspól-
nych wielorodzinnych budynków mieszka-
niowych oraz inwestycje poprawiające
efektywność energetyczną budynków. Od-
powiedzialnymi za opracowanie stosow-
nych dokumentów przewidujących możli-
wość finansowania takich działań są sa-
Do remontu kwalifikuje się obecnie bar-
dzo duża liczba budynków a obecnie
wznoszone pozostawiają wiele do życze-
nia od strony projektowania, wykonaw-
stwa i eksploatacji i jeżeli nie zostanie
2
2/2007
www.informacjainstal.com.pl
677408005.003.png
morządy wszystkich województw, przygo-
towujące regionalne programy operacyjne
na lata 2007-2013.
wyroby/certyfikując wyroby i usługi in-
stalacyjne napotyka jednak na szereg
trudności w tym zakresie. Między innymi
do chwili obecnej nie zostało wydane roz-
porządzenie Ministra właściwego do
spraw budownictwa dot. wykazu wyro-
bów budowlanych nie objętych mandata-
mi, dla których możliwe jest wydawanie
aprobat technicznych (ustawa o wyro-
bach budowlanych art. 9 ust. 7). COBRTI
INSTAL przedstawił w tym zakresie wnio-
ski ilistę wyrobów, dla których niezbędne
jest wydawanie aprobat technicznych,
będących dokumentami odniesienia za-
równo dla prowadzenia procesu certyfi-
kacji jak też dla wydawania deklaracji
zgodności. W tej sytuacji wiele wyrobów
powszechnie stosowanych w budownic-
twie nie jest uznawanych za wyroby bu-
dowlane – np.wymienniki ciepła, elemen-
ty instalacji wentylacji iklimatyzacji, urzą-
dzenia iśrodki do uzdatniania wody, cho-
ciaż mają bezsprzecznie wpływ na speł-
nienie przez obiekt budowlany wymagań
podstawowych. Czy Pan przewiduje ure-
gulowanie prawne tej kwestii?
Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwo-
jowy Techniki Instalacyjnej „Instal” wystę-
pował o rozszerzenie zakresu wyrobów
instalacyjnych poza wyroby objęte man-
datami Komisji Europejskiej, w trybie art.
9 ust. 7 ustawy o wyrobach budowlanych.
Negatywne stanowisko w tej sprawie Rady
Wyrobów Budowlanych, działającej na
podstawie art. 3 ustawy o wyrobach bu-
dowlanych, oraz Głównego Inspektora
Nadzoru Budowlanego, spowodowały
niepodjęcie prac legislacyjnych w tym za-
kresie. Należy zaznaczyć, że rozszerzanie
zakresu przedmiotowego ustawy o wyro-
bach budowlanych w trybie art. 9 ust. 7,
nie może naruszać postanowień art. 28-
30 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę
Europejską, zapewniających swobodny
przepływ towarów na terenie Unii Euro-
pejskiej. W handlu między Członkami
Wspólnoty zakazane są ograniczenia ilo-
ściowe w przewozie oraz wszelkie podob-
ne im w skutkach środki, a do takich są za-
liczane krajowe przepisy techniczne mo-
gące stwarzać bariery dla swobodnego
przepływu wyrobów. Wprawdzie art. 30
Traktatu umożliwia ustanawianie przez
Państwa Członkowskie zakazów lub ogra-
niczeń przywozu, uzasadnionych między
innymi ochroną zdrowia i życia ludzi, jed-
nak wskazuje jednocześnie, że powyższe
zakazy i ograniczenia nie powinny stano-
wić środka samowolnej dyskryminacji, ani
utajonego ograniczenia handlu między
Członkami Wspólnoty. Między innymi dla-
tego też resort budownictwa przygotowuje
wystąpienie oficjalne do Komisji Europej-
skiej o rozważenie możliwości szybkiego
przygotowania mandatu na normy zhar-
monizowane dla wyrobów przeznaczo-
nych do wykonywania instalacji wentyla-
cyjno-klimatyzacyjnych.
Nie można jednak wykluczyć, że nieza-
leżnie od powyższego, jeżeli monitoring
zastosowań tych wyrobów przy wykonywa-
niu robót budowlanych wykaże realne
prawdopodobieństwa występowania za-
grożeń dla obiektów budowlanych, spowo-
dowanych przez te wyroby, to ustanowienie
wykazu dodatkowych wyrobów budowla-
nych w zakresie instalacji sanitarnych bę-
dzie uzasadnione. Należy również podkre-
ślić, że dla wyrobów nie objętych obecnie
przepisami ustawy o wyrobach budowla-
nych, a stosowanych w budownictwie, jed-
nostki badawczo rozwojowe, mogą wyda-
wać, na życzenie producenta czy inwesto-
ra, odpowiednie opinie techniczne o przy-
datności do określonych zastosowań.
Nawiązując do poprzedniego pytania –
widzimy tutaj dużą rolę instytutów
i ośrodków badawczo – rozwojowych
(b+r), które obowiązane są do kreowa-
nia postępu technicznego czyli pośrednio
zwiększania wydajności w procesie bu-
dowlanym, podnoszenia jakości itrwało-
ści wznoszonych obiektów budowlanych
– jaka będzie polityka resortu w tej kwe-
stii? Jakie zadania stawiałby Pan przed
jednostkami b+r, może np. współpracę
z nadzorem budowlanym?
Jakość/trwałość wznoszonych obiek-
tów budowlanych w tym kreowanie postę-
pu technicznego wprowadzane są w bu-
downictwie przez projekt budowlany oraz
jego realizację.
Pierwszoplanową rolę pełni więc pro-
jektant, którego obowiązkiem jest prze-
strzeganie regulacji zawartych w ustawie –
Prawo budowlane, oraz w przepisach
techniczno-budowlanych. W tym zakresie
dużą rolę odgrywa monitorowanie przepi-
sów, a następnie wprowadzanie stosow-
nych zmian, odpowiednio do postępu
technicznego w budownictwie; zmiany
zmierzają w takim kierunku, aby specyfi-
kacje techniczne zawierały wyłącznie wy-
magania techniczne, nieprecyzując sposo-
bu ich spełniania. Projektant wykorzystując
swą wiedzę techniczną, a także najnow-
sze kierunki rozwoju techniki, ma możli-
wość wprowadzania nowoczesnych tech-
nik i technologii i jeśli tego nie będzie czy-
nić wypadnie z rynku.
Należy także zwrócić uwagę na etap
zawierania umów na wykonanie obiektu,
w których to umowach istnieje możliwość
wprowadzenia przez inwestora dodatko-
wych wymagań jakościowych. Resort bu-
downictwa zainicjował wydawanie przez
jednostki badawczo-rozwojowe specjal-
nych materiałów pomocniczych określają-
cych warunki techniczne wykonania i od-
bioru robót budowlanych. W grupie tej
znajdują się również wydawnictwa opra-
cowane w Centralnym Ośrodku Badaw-
czo-Rozwojowym Techniki Instalacyjnej
„Instal”. Jednostki badawczo-rozwojowe
powinny dbać o właściwy poziom tech-
niczny tych wydawnictw, aby ich stosowa-
nie było skutecznym promotorem dobrej
jakości w budownictwie.
Zpoprzednim pytaniem wiąże się też za-
gadnienie certyfikacji energetycznej bu-
dynków – sprawa ta utknęła w resorcie
w martwym punkcie. Jakie są perspekty-
wy wdrożenia rozporządzenia Ministra
Budownictwa w tej sprawie?
W dniu 24 października 2006 r. został
zaprezentowany projekt ustawy o systemie
oceny energetycznej budynków i lokali
mieszkalnych oraz kontroli niektórych urzą-
dzeń w zakresie efektywności energetycznej
na posiedzeniu Rady Ministrów. Rada Mini-
strów, po dyskusji, zdecydowała o odrocze-
niu rozpatrzenia dokumentu, zobowiązując
Ministra Budownictwa do ponownego prze-
analizowania w porozumieniu z Sekreta-
rzem Komitetu Integracji Europejskiej roz-
wiązań prawnych umożliwiających wpro-
wadzenie do krajowego porządku prawne-
go wymagań dyrektywy 2002/91/WE.
Obecnie prowadzone są prace nad wdro-
żeniem dyrektywy poprzez ujęcie tej proble-
matyki w nowej ustawie – Prawo budowla-
ne i innych odpowiednich ustawach.
Niska jakość polskiego budownictwa,
szczególnie wykonanego po 2000 roku
(co COBRTI INSTAL może potwierdzić na
podstawie licznie wykonywanych eks-
pertyz) to nie tylko wynik stosowania nie-
odpowiednich materiałów i technologii –
to również wynik niskiej świadomości
technicznej uczestników procesu budow-
lanego, w tym również pracowników
nadzoru budowlanego. Co Pan sądzi
o wprowadzeniu obowiązkowych szko-
leń kończących się egzaminami spraw-
dzającymi dla tych osób?
Problematykę podnoszenia kwalifikacji
zawodowych realizują w ramach obo-
Jednostki b + r zaangażowane też są
wproceduryakceptacjiwyrobów budow-
lanych, stanowiące podstawę zapewnie-
nia jakości i niezawodności obiektu bu-
dowlanego. COBRTI INSTAL aprobując
www.informacjainstal.com.pl
2/2007
3
677408005.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin