autoprezentacja.pdf

(1760 KB) Pobierz
350018973 UNPDF
AUTOPREZENTACJA!!!
CZYLI
JAK KORZYSTNIE I WIARYGODNIE
ZAPREZENTOWAĆ SWOJĄ OSOBĘ.  
WARSZTATY ORGANIZOWANE W RAMACH  TARGÓW 
EDUKACYJNYCH  DLA UCZNIÓW OSTATNICH KLAS SZKÓŁ 
PONADGIMNAZJALNYCH. 
CEL SZKOLENIA 
Podstawowym celem szkolenia jest zapoznanie 
uczestników z metodami i technikami niezbędnym w 
swobodnym budowania dobrych relacji z 
rozmówcami.
Materiały szkoleniowe Biura Karier i Promocji Absolwentów 
Wyższej Szkoły Zarządzania w Kwidzynie 
Ul. 11 Listopada 13, tel. 055 279­17­68 tel./fax 055 261­31­39 
350018973.024.png 350018973.025.png 350018973.026.png 350018973.027.png 350018973.001.png 350018973.002.png 350018973.003.png 350018973.004.png 350018973.005.png 350018973.006.png 350018973.007.png
 
Autoprezentacja ­ kontrolowana informacja czy kłamstwo o sobie samym? 
Człowiek od wieków chce wywierać na innych odpowiednie wrażenie. Wykorzystuje do tego liczne 
techniki autoprezentacji. W sferze prywatnej najczęściej robi to nieświadomie, natomiast, aby 
skutecznie oddziaływać w życiu publicznym izawodowym, ludzie uczestniczą w różnych szkoleniach i 
warsztatach, sięgają po mądre książki, które uczą, jak zmanipulować odbiorcę i osiągnąć zamierzony 
cel. 
W pracy i na randce 
­ Mianem autoprezentacji określa się proces kontrolowania przez jednostkę sposobu, w jaki jest postrzegana 
przez otoczenie. Autoprezentacja inaczej określana jest jako "manipulowanie wywieranym wrażeniem". 
­ Manipulowanie wywieranym wrażeniem ma raczej negatywny wydźwięk, jednakże w rzeczywistości 
pozwala na nawiązywanie kontaktów i ułatwia wchodzenie ludziom w interakcje. Wiemy, jak trudno jest 
rozmawiać z osobami nowopoznanymi, dlatego pewien stopień autoprezentacji jest konieczny, abyśmy mogli 
komunikować się między sobą. 
Od przedszkola 
­ Troskę o swój wizerunek, można rzec, mamy wrodzoną. Niewiele jest takich osób, które nie martwią się 
tym, co inni o nich mówią. Od dzieciństwa słuchamy zdania innych, żadne dziecko nie lubi być odmieńcem i 
chce należeć do grupy. O latach dzieciństwa nie mówimy jako o świadomej manipulacji wrażeniem, ale 
należy docenić mądrość dzieci, które doskonale zauważają, kto ma ładniejsze ubranie, zabawki. Maluchy 
rozróżniają, kto jest sympatyczniejszy, z kim lepiej się bawić, bo pani go lubi itd. Jakwidać, o autoprezentacji 
dowiadujemy się bardzo dużo już w przedszkolu. 
BŁYSKOTLIWOŚC, ATRAKCYJNOŚC, URODA, INTELIGENCJA 
Te cechy są podstawą dobrej autoprezentacji. 
Chcemy być lepsi, mądrzejsi, skuteczniejsi w działaniu, dążymy do tego, aby wypaść pozytywnie. 
Szczególnie zauważalne jest to w pracy zawodowej, ponieważ każde niepowodzenie na tym polu podważa 
nasze poczucie własnej wartości. Przypomnijmy sobie tytułową bohaterkę filmu "Dziennik Bridget 
Jones", która jako reporterka telewizyjna zbłaźniła się na oczach milionów widzów wjeżdżając pupą w 
kadr kamery, zamiast z gracją zjechać po słupie strażackim. To, co było zabawne dla oglądających, dla 
bohaterki oznaczało druzgocąca porażkę życiową i autoprezentacyjną.
Materiały szkoleniowe Biura Karier i Promocji Absolwentów 
Wyższej Szkoły Zarządzania w Kwidzynie 
Ul. 11 Listopada 13, tel. 055 279­17­68 tel./fax 055 261­31­39 
350018973.008.png 350018973.009.png
Aż 65 % informacji, które przekazujemy w czasie 
rozmowy z druga osobą odbywa się za pośrednictwem 
MOWY CIAŁA. 
TON 
GŁOSU 
28%
SŁOWA 
7% 
GESTY I 
MIMIKA 
65% 
Materiały szkoleniowe Biura Karier i Promocji Absolwentów 
Wyższej Szkoły Zarządzania w Kwidzynie 
Ul. 11 Listopada 13, tel. 055 279­17­68 tel./fax 055 261­31­39 
350018973.010.png 350018973.011.png
ZAPAMIĘTAJ 
Nigdy nie masz drugiej szansy, aby zrobić 
PIERWSZE WRAŻENIE
REGUŁA PIERWSZEGO WRAŻENIA 
Pierwsze 20 sekund jest kluczowe i od niego w bardzo dużym stopniu zależy ocena czy decyzja w 
sprawie naszej osoby. Bardzo ważny jest również czynnik naszej atrakcyjności podczas pierwszego 
wrażenia i pierwszej relacji ujętej w ramach: częstości kontaktów z odbiorcą, zalet i wad, 
atrakcyjności fizycznej, naszego podobieństwa do odbiorcy, przysług i komplementów, którymi go 
obdzielamy. 
Sama częstość kontaktów nie budzi sympatii, ale powoduje nasilenie emocji, która się pojawiła w 
wyniku pierwszego spotkania. Inaczej jest z takim wyznacznikiem jak nasze cechy charakteru. 
Dziesiątki, jeśli nie setki badań dowiodły, że ogólna ocena człowieka jest tym bardziej pozytywna, 
im bardziej pożądane są cechy, które człowiek ten posiada. Ale te banalne wydawałoby się wyniki są 
warunkowane kilkoma jeszcze zależnościami. Musimy wiedzieć, iż nasze wady odgrywają 
ważniejszą rolę. Dopiero wtedy, gdy zostaną zaakceptowane możemy liczyć na to, że zostaniemy 
polubieni, przynajmniej do czasu odkrycia innych posiadanych przez nas wad. 
Jeżeli jesteśmy podobni ­ ale nie tacy sami jak odbiorca ­ mamy 
większe szanse aby nas polubił. Podobni to znaczy, wywodzacy się z 
tej samej szkoły – dzielnicy – miasta; ubierający się w podobny 
sposób garnitur – czapka –t­shirt. 
Podobnie dzieje się z atrakcyjnością fizyczną. Nasz wygląd jest 
bardzo ważny z wielu względów. Wiemy, że 60% ludzi to wzrokowcy i że z reguły pierwsze 20 
sekund kontaktu to kontakt wzrokowy (kiedy wchodzimy do biura, kiedy się witamy), a więc 
oczywiste wydaje się, że rodzi to zależności. Ludzie mają więcej zaufania do osoby, która jest 
podobnie (a więc stosownie) ubrana, posługuje się adekwatnym do miejsca zakresem 
słownictwa i ma dobre maniery. No i oczywiście jest pogodna i uśmiechnięta. 
Ważną rolę odgrywa znajomość mowy ciała i umiejętność operowania przestrzenią. Odczytywanie 
niewerbalnych ( i nieświadomych z reguły) komunikatów dawanych nam przez odbiorcę pozwoli 
nam dużo szybciej zorientować się w jego zamiarach i ewentualnie je zmienić. Pozwoli nam również 
na wyzbycie się źle odczytywanych gestów, czy zachowań w tym celu, by nasz rozmówca czuł się z 
nami swobodnie i bezpiecznie. Psychologiczne reguły rządzące związkiem sztuki umiejętnej 
autoprezentacji z przysługami i komplementami są bardziej złożone. Ogólnie rzecz biorąc ­ 
chcąc uzyskać czyjąś sympatię powinniśmy subtelnie nakłonić tą osobę, by to ona oddała nam 
przysługę, a komplementy muszą być wiarygodne.
Materiały szkoleniowe Biura Karier i Promocji Absolwentów 
Wyższej Szkoły Zarządzania w Kwidzynie 
Ul. 11 Listopada 13, tel. 055 279­17­68 tel./fax 055 261­31­39 
350018973.012.png 350018973.013.png 350018973.014.png 350018973.015.png 350018973.016.png
ZAPAMIĘTAJ  
Mówią nie tylko twoje usta. 
Twoje ciało również.
Twoje wypowiedzi będą bardziej wiarygodne, gdy zastosujesz odpowiednie formy 
zachowania do słów, które wypowiadasz.
Twój rozmówca będzie przekonany, że go aktywnie słuchasz, jeśli potwierdzisz mu 
to poprzez mowę ciała. 
O tym, że uważnie słuchasz rozmówcy świadczyć będzie: 
Wyraz twojej twarzy 
Staraj się zwrócić do rozmówcy całą twarzą. Jeśli Twój rozmówca zmieni położenie "podążaj 
za nim".  
Kontakt wzrokowy 
Utrzymuj cały czas z rozmówcą kontakt wzrokowy. Nie unikaj wzroku rozmówcy, ale też nie 
wpatruj się uporczywie w oczy drugiej osoby, gdyż może to ją krępować.  
Uśmiech 
Uśmiechaj się życzliwie. Sygnalizuj drugiej osobie uśmiechem, gdy mówi o sprawach dla 
Ciebie ciekawych i ważnych.  
Otwarta postawa 
Nie krzyżuj rąk i nóg, nie zaciskaj dłoni (np. na długopisie), nie kul się, nie rób (np. 
z notatnika) bariery między Tobą a pracodawcą. Nie chowaj głowy w ramiona. Takie 
zachowanie Twój rozmówca może odebrać jako niechęć lub opór przed tym co mówi.
Materiały szkoleniowe Biura Karier i Promocji Absolwentów 
Wyższej Szkoły Zarządzania w Kwidzynie 
Ul. 11 Listopada 13, tel. 055 279­17­68 tel./fax 055 261­31­39 
350018973.017.png 350018973.018.png 350018973.019.png 350018973.020.png 350018973.021.png 350018973.022.png 350018973.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin