SSP360_Silnik_3_2_l_i_3_6_l_FSI.pdf

(2441 KB) Pobierz
SSP360_pl
Szkolenia techniczne
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 360
Silnik 3,2l i 3,6l FSI
Budowa i zasada działania
220976235.021.png 220976235.022.png
Silniki 3,2l i 3,6l V6 FSI oraz silnik 3,6l V6 R36 FSI
należą do rodziny silników VR (rzędowo-widlastych).
Ich kąt rozwidlenia – znacznie mniejszy niż w
klasycznych silnikach widlastych – sprawia, że
wymagają niewiele miejsca do zabudowy.
Ten zeszyt jest przeznaczony do użytku w całym
koncernie Volkswagena. Z tego powodu nie omawia
zastosowania silnika w żadnym konkretnym modelu
samochodu.
Jeżeli mimo to pojawi się odniesienie do jakiegoś
modelu – to tylko jako przykład, w celu omówienia
budowy i zasady działania lub dla ułatwienia
zrozumienia treści.
Silniki VR mają bardzo długą tradycję w
Volkswagenie. Ich sukcesy zaczęły się w roku 1991,
gdy powstał silnik 2,8 l VR6. Po nim pojawił się silnik
VR5 (w roku 1997) oraz czterozaworowy silnik VR6
(w roku 1999). W roku 2000 zwiększono pojemność
skokową silnika VR6 do 3,2 l, dzięki czemu uzyskał on
moc 184 kW.
Z powodu swej zwartej budowy silniki VR znajdują
szerokie zastosowanie.
S360_057
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia przedstawia
budowę i zasadę działania nowego rozwiązania
technicznego!
Jego treść nie jest później aktualizowana.
Aktualne informacje na temat diagnozy, regulacji
i naprawy prosimy zaczerpnąć z właściwej
literatury serwisowej!
2
220976235.023.png 220976235.024.png 220976235.001.png 220976235.002.png 220976235.003.png
O czym będzie mowa
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
Budowa silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Układ korbowo-tłokowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Głowica silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Zmiana faz rozrządu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Wewnętrzna recyrkulacja spalin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Odpowietrzanie skrzyni korbowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Kolektor dolotowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Przekładnia łańcuchowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Przekładnia pasowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Układ smarowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Układ chłodzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Układ wylotowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Technika FSI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Układ sterowania silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Schemat układu sterowania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Czujniki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Elementy wykonawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
Sterowniki w magistralach CAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Schemat funkcjonalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
Serwis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62
Narzędzia specjalne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Sprawdzamy swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
3
220976235.004.png 220976235.005.png 220976235.006.png 220976235.007.png 220976235.008.png 220976235.009.png 220976235.010.png 220976235.011.png 220976235.012.png 220976235.013.png 220976235.014.png 220976235.015.png 220976235.016.png
 
Wprowadzenie
S360_203
Nowe silniki 3,2l i 3,6l V6 FSI oraz silnik 3,6l V6 R36
są najmłodszymi przedstawicielami rodziny silników
VR. Wersja 3,2l debiutuje w Passacie sprzedawanym
na rynkach europejskich, a wersja 3,6l – w Passacie
sprzedawanym na rynkach Ameryki Północnej.
W Europie silnik 3,6 l V6 FSI jest oferowany w Audi Q7
i w Volkswagenie Touaregu.
Zwiększenie pojemności skokowej do 3,2l lub 3,6l
oraz wprowadzenie techniki FSI spowodowało
znaczący wzrost mocy i momentu obrotowego
w stosunku do poprzednika.
Silnik 3,6l V6 R36 ma moc znamionową 220kW
i maksymalny moment obrotowy 350Nm.
Wszystkie trzy odmiany silnika mają dobrą
charakterystykę momentu obrotowego i znaczny
zapas mocy.
4
220976235.017.png 220976235.018.png
Cechy szczególne nowych silników V6
• zachowanie dotychczasowych wymiarów
zewnętrznych,
• bezpośredni wtrysk benzyny (FSI),
• technika czterozaworowa, rolkowe popychacze
dźwigniowe,
• wewnętrzna recyrkulacja spalin,
• w silniku 3,2l V6 FSI: jednoczęściowy kolektor
dolotowy o zmiennej długości, z tworzywa
sztucznego,
w silnikach 3,6l V6 FSI i 3,6l V6 R36: dwuczęściowy
kolektor dolotowy o zmiennej długości, z tworzywa
sztucznego,
• żeliwny kadłub o zmniejszonej masie,
• przekładnia łańcuchowa po stronie skrzyni biegów,
napędzająca również pompę wysokociśnieniową
paliwa oraz pompę podciśnieniową,
• bezstopniowa zmiana faz rozrządu po stronie
dolotu i wylotu.
Zastosowanie techniki wtrysku bezpośredniego (FSI)
pozwoliło spełnić aktualne normy czystości spalin
EU4 i LEV2 bez stosowania układu powietrza
dodatkowego. Równocześnie spadło zużycie paliwa.
S360_254
5
220976235.019.png 220976235.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin