SSP357_Nivomat.pdf

(1188 KB) Pobierz
ssp357_d.fm
Szkolenia techniczne
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 357
Nivomat
Budowa i zasada działania
220976195.013.png 220976195.014.png
Obciążenie samochodu wpływa w decydujący
sposób na stateczność jego ruchu oraz na komfort
jazdy.
Aby zniwelować ten wpływ, skonstruowano wiele
systemów regulacji wysokości zawieszenia.
Ich zadaniem jest aktywne reagowanie na zmiany
w obciążeniu samochodu.
Natomiast N IVOMAT firmy ZF Sachs to
dopracowana, zwarta konstrukcja, która łatwo daje
się integrować z istniejącą koncepcją zawieszenia
samochodu.
Dotychczas układy te miały złożoną budowę i były
oferowane jedynie w samochodach klasy wyższej
(i to jako wyposażenie dodatkowe) lub
w segmencie samochodów luksusowych.
S357_001
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia
przedstawia budowę i zasadę działania nowego
rozwiązania technicznego!
Jego treść nie jest później aktualizowana.
Aktualne informacje na temat diagnozy, regulacji
i naprawy prosimy zaczerpnąć z właściwej
literatury serwisowej.
2
220976195.015.png
O czym będzie mowa
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
Podstawy teorii resorowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Obciążenie a zachowanie się pojazdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Wyjaśnienie pojęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Resorowanie pojazdów samochodowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Amortyzatory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Podstawy regulacji wysokości zawieszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Co to jest regulacja wysokości zawieszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Nivomat w Passacie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Budowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Zasada działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Serwis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Informacje warsztatowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Glosariusz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Wyjaśnienie WYRÓ ż NIONYCH pojęć
Sprawdzamy swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
3
220976195.016.png 220976195.001.png 220976195.002.png 220976195.003.png 220976195.004.png 220976195.005.png
 
Wprowadzenie
Nivomat jest układem, który samoczynnie reaguje
na zmiany obciążenia samochodu i dopasowuje do
niego wysokość zawieszenia. Oznacza to, że
Nivomat podnosi tył samochodu po obciążeniu
(w zakresie swoich możliwości), tak że stateczność
ruchu samochodu pozostaje niezmieniona.
Jest to istotny wkład w bezpieczeństwo ruchu oraz
bezpieczeństwo pasażerów.
Zalety układu w największym skrócie:
- zwarta budowa,
- łatwy montaż oraz doposażanie,
- korzystna cena,
- nie wymaga zasilania elektrycznego ani
hydraulicznego,
- nie zwiększa zużycia paliwa,
-łumienie zależne od obciążenia,
- chroni podłogę samochodu przy silnym
obciążeniu,
- zderzaki są zawsze na optymalnej wysokości,
niezależnie od obciążenia.
S357_064
4
220976195.006.png 220976195.007.png
Podstawy teorii resorowania
Obciążenie a zachowanie się pojazdu
Zachowanie pojazdu zależy nie tylko od prędkości jazdy i warunków otoczenia, ale też od jego masy oraz
rozkładu tej masy na poszczególne osie. Nierównomierne rozłożenie obciążenia wpływa szczególnie
negatywnie na stateczność i bezpieczeństwo ruchu oraz na własności aerodynamiczne.
Prześwit
Gdy samochód jest mocno obciążony, sprężyny
zawieszenia są tak ściśnięte, że nadwozie zbliża
się znacznie do jezdni. Do łagodzenia nierówności
drogi pozostaje już zatem tylko niewielki skok
zawieszenia. Efektem może być uszkodzenie
podłogi samochodu.
mały prześwit
S357_002
Stateczność i bezpieczeństwo ruchu
niekorzystne położenie zderzaka
S357_003
Znaczne obciążenie samochodu powoduje, że
ciężar nie jest równomiernie rozłożony na obie
osie. Zmniejsza się przyczepność przednich kół,
przez co siła napędowa i hamująca oraz siła
boczna (potrzebna do skręcania samochodu) nie
mogą być prawidłowo przenoszone na
nawierzchnię. Podczas zderzenia może też dojść
do tego, że zderzak nie będzie w optymalnym
położeniu względem przeszkody.
Aerodynamika
Niekorzystne pochylenie nadwozia, spowodowane
silnym obciążeniem, zwiększa opór powietrza
i zużycie paliwa. Te gorsze własności aero-
dynamiczne powodują też – zwłaszcza gdy
prędkość jazdy jest duża – dalsze pogorszenie
stateczności ruchu.
duży opór powietrza
S357_004
5
220976195.008.png 220976195.009.png 220976195.010.png 220976195.011.png 220976195.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin