SSP320_6-biegowa_ręczna_skrzynia_biegów.pdf

(3373 KB) Pobierz
ssp320_d.fm
Szkolenia techniczne
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 320
Sześciobiegowa ręczna skrzynia biegów
0A5
Budowa i zasada działania
174331238.016.png 174331238.017.png 174331238.018.png 174331238.019.png
 
174331238.001.png 174331238.002.png 174331238.003.png 174331238.004.png 174331238.005.png 174331238.006.png 174331238.007.png 174331238.008.png 174331238.009.png 174331238.010.png
S320_002
W projektowaniu dzisiejszych samochodów
znaczącą rolę odgrywają nie tylko wymagania
techniki, ale i problematyka efektywnego
wykorzystania przestrzeni. Oczywiście istotne
są też walory estetyczne pojazdu.
Jest ona bardzo krótka, dzięki czemu może
być stosowana w poprzecznie ustawionym
zespole napędowym Transportera.
Przewiduje się również jej zastosowanie w
przyszłych modelach samochodów
osobowych.
Coraz ważniejsze staje się więc
konstruowanie niewielkich, zwartych
podzespołów, dopasowanych do konkretnych
warunków zabudowy.
Ta k m ałą długość skrzyni osiągnięto przez
rozmieszczenie kół zębatych na czterech
wałkach. Pozwoliło to konstruktorom
optymalnie wykorzystać istniejącą przestrzeń.
Dobrym przykładem takiej konstrukcji jest
skrzynia biegów 0A5, przeznaczona do
silników o szczególnie dużym momencie
obrotowym (takich jak nowy silnik R5 TDI).
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia przedstawia
budowę i zasadę działania nowego rozwiązania
technicznego!
Jego treść nie jest później aktualizowana.
Aktualne informacje na temat diagnozy, regulacji
i naprawy prosimy zaczerpnąć z właściwej
literatury serwisowej!
2
174331238.011.png
O czym będzie mowa
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Założenia 4
Dane techniczne 5
Konstrukcja skrzyni biegów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Koncepcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Schemat skrzyni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Wałek wejściowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Wałek wyjściowy 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Wałek wyjściowy 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Wałek wyjściowy 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Synchronizacja trzystopniowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Przenoszenie napędu na poszczególnych biegach . . . . . . . . 16
Mechanizm różnicowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Wysprzęgnik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Siłownik wysprzęgnika z łożyskiem wyciskowym . . . . . . . . . . 20
Mechanizm zmiany biegów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Zewnętrzny mechanizm zmiany biegów . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Dźwignia zmiany biegów typu joystick . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Wewnętrzny mechanizm zmiany biegów . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Wybieranie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Włączanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Bieg wsteczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Czujniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Włącznik świateł cofania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Czujnik tachografu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Wersja do napędu na cztery koła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Przekładnia kątowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Sprawdzamy swoją wiedzę. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
3
174331238.012.png
Wprowadzenie
Założenia
Konstruowanie coraz mocniejszych silników pociąga za sobą konieczność dopasowania do tej
mocy całego układu napędowego. Korzyścią, wynikającą z zastosowania sześciobiegowej
przekładni, są odpowiednio gęsto rozłożone, krótkie przełożenia. Ich prawidłowe dopasowanie do
charakterystyki silnika sprawia, że silnik pracuje w niższym zakresie prędkości obrotowej a zużycie
paliwa zmniejsza się. Równocześnie wzrasta komfort i dynamika jazdy.
S320_003
Nowa sześciobiegowa ręczna skrzynia biegów 0A5 ma swoją premierę w Transporterze T5
z silnikami R5 TDI i V6.
Jest to pierwsza sześciobiegowa ręczna skrzynia biegów do samochodów z napędem na przednie
koła i z poprzecznie zamontowanym zespołem napędowym, która może przenosić moment
obrotowy do 500 Nm.
4
174331238.013.png
Dane techniczne
typ skrzyni biegów
0A5
wałki wejściowe
1
wałki wyjściowe
3
biegi do przodu
6
biegi wsteczne
1
maksymalny wejściowy moment
obrotowy
500 Nm
pomiar prędkości jazdy i przebiegu
do samochodów z tachografem jest montowana
specjalna skrzynia biegów, wyposażona w czujnik
tachografu i odpowiedni pierścień impulsowy
rodzaj oleju przekładniowego
SAE 75 W zgodny z TL 521 71
ilość oleju przekładniowego
2,7 l, bez konieczności okresowej wymiany
wysprzęgnik
hydrauliczny
zastosowanie
do montażu z przodu, poprzecznie do kierunku jazdy
masa
72,6 kg (z olejem)
długość
374,3 mm
Skrzynia jest też przewidziana do napędu na cztery koła, w połączeniu z przekładnią
kątową i sprzęgłem Haldex.
5
174331238.014.png 174331238.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin