SSP308_Preselekcyjna_szkrzynia_biegow_DSG.pdf

(7445 KB) Pobierz
ssp308_pl.fm
Service Training
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 308
Preselekcyjna skrzynia biegów 02E
(DSG)
174336146.038.png 174336146.039.png 174336146.040.png 174336146.041.png
 
174336146.001.png 174336146.002.png 174336146.003.png 174336146.004.png 174336146.005.png 174336146.006.png 174336146.007.png 174336146.008.png 174336146.009.png 174336146.010.png 174336146.011.png 174336146.012.png
Niniejszy zeszyt do samodzielnego kształcenia ma pomóc w zrozumieniu budowy preselekcyjnej
skrzyni biegów (DSG – D irekt- S chalt- G etriebe) 02E.
Na temat preselekcyjnej skrzyni biegów istnieje również multimedialna płyta CD.
Płyta ta umożliwia, za pomocą komputera, obejrzenie działania poszczególnych podzespołów oraz
ich wzajemnego współdziałania.
Interaktywne menu obejmuje następujące tematy:
Dźwignia sterująca
Budowa skrzyni biegów
Obieg oleju oraz
Elementy przełączające
S308_001
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia
przedstawia budowę i zasadę działania nowego
rozwiązania technicznego!
Jego treść nie jest później aktualizowana.
Aktualne informacje na temat diagnozy, regulacji
i naprawy prosimy zaczerpnąć z właściwej
literatury serwisowej!
2
174336146.013.png
O czym będzie mowa
Wprowadzenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Dźwignia sterująca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Budowa preselekcyjnej skrzyni biegów . . . . . . . . . . . . . . . 12
Zasada działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Wejście momentu obrotowego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Sprzęgła wielopłytkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Wałki wejściowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Wałki wyjściowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Wałek biegu wstecznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Mechanizm różnicowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Blokada postojowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Synchronizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Układ przeniesienia napędu w samochodzie. . . . . . . . . . . . . . . . 24
Przenoszenie napędu na poszczególnych biegach . . . . . . . . . . . 25
Moduł mechatroniczny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Elektrohydrauliczna jednostka sterująca . . . . . . . . . . . . . . 30
Obieg oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Schemat układu sterowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Czujniki, elementy wykonawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42, 50
Schemat funkcjonalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Połączenie z magistralami CAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Diagnoza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Serwis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Sprawdzamy swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
3
174336146.014.png
Wprowadzenie
Obecnie na rynku europejskim dominują ręczne skrzynie biegów, a na północnoamerykańskim i
japońskim – skrzynie automatyczne. Oba typy skrzyń mają swoje wady i zalety.
Do zalet ręcznych skrzyń biegów należą m.in.:
wyższa sprawność
oraz mniejsze rozmiary i lepsze osiągi sportowe.
Do zalet automatycznych skrzyń biegów należą m.in.:
większy komfort, przede wszystkim przy zmianie biegów, wynikający z nieprzerywanego
przenoszenia napędu.
Dlatego Volkswagen postawił sobie za cel połączenie zalet obu typów i stworzenie całkowicie
nowego rodzaju skrzyni – preselekcyjnej skrzyni biegów (DSG).
filtr strony tłocznej
chłodnica oleju
pompa oleju
moduł
mechatroniczny
sprzęgła
wielopłytkowe
S308_014
W oparciu o koncepcję dwóch sprzęgieł wielopłytkowych i różnorodne programy przełączania
można sprostać wysokim oczekiwaniom dotyczącym komfortu, jakie mają kierowcy, jeżdżący
samochodami z automatyczną skrzynią biegów.
Taka koncepcja zapewnia też przyjemność jazdy kierowcom preferującym ręczną skrzynię biegów,
gdyż daje im możliwość bezpośredniego wpływu na pracę skrzyni oraz błyskawicznej zmiany
biegów, która odbywa się bez jakichkolwiek szarpnięć.
Ponadto zużycie paliwa leży na poziomie oszczędniejszych samochodów z ręczną skrzynią biegów.
4
174336146.015.png 174336146.016.png 174336146.017.png 174336146.018.png 174336146.019.png 174336146.020.png 174336146.021.png 174336146.022.png 174336146.023.png 174336146.024.png
Najważniejsze cechy preselekcyjnej skrzyni biegów to:
sześć biegów do przodu i jeden bieg wsteczny,
zwykły program jazdy „D”, sportowy program jazdy „S” oraz przełączniki ręcznej zmiany
biegów (Tiptronic) w dźwigni sterującej i w kierownicy (wyposażenie dodatkowe)
moduł mechatroniczny: sterownik elektroniczny i elektrohydrauliczny tworzą całość i są
umieszczone w skrzyni biegów
funkcja Hillholder (utrzymywania samochodu na pochyłości) – gdy samochód toczy się z
lekko naciśniętym hamulcem, ciśnienie w sprzęgłach jest zwiększane, by utrzymać samochód
w miejscu
regulowane pełzanie (creep) – pozwala na „pełzanie” samochodu bez naciśniętego pedału
gazu (np. podczas parkowania)
tryb awaryjny
Gdy skrzynia biegów pracuje w trybie awaryjnym, można korzystać tylko z I i III lub tylko z II
biegu (zależnie od rodzaju usterki).
filtr oleju strony
tłocznej
chłodnica oleju
centralne złącze
elektryczne
Dane techniczne
S308_003
nazwa
DSG 02E (preselekcyjna skrzynia biegów)
masa
ok. 94 kg (napęd na przednie koła) lub 109 kg (napęd 4motion)
moment obrotowy
maks. 350 Nm (zależne od silnika)
sprzęgło
dwa wielopłytkowe sprzęgła mokre
przełożenia
sześć biegów do przodu i jeden bieg wsteczny (wszystkie
synchronizowane)
tryby pracy
tryb automatyczny i tryb Tiptronic
ilość oleju
7,2 l, zgodny ze specyfikacją G052 182 (olej DSG)
Preselekcyjna skrzynia biegów jest już montowana w samochodach Golf R32 oraz Touran. Planuje
się montaż w New Beetle oraz w Golfie 2004.
5
174336146.025.png 174336146.026.png 174336146.027.png 174336146.028.png 174336146.029.png 174336146.030.png 174336146.031.png 174336146.032.png 174336146.033.png 174336146.034.png 174336146.035.png 174336146.036.png 174336146.037.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin