SSP304_Układ_sterowania_silnika_wysokoprężnego_EDC_16.pdf

(6140 KB) Pobierz
S304_D.fm
Serwis
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 304
Układ sterowania silnika
wysokoprężnego EDC 16
Budowa i zasada działania
174338514.033.png 174338514.034.png 174338514.035.png
Nowy układ sterowania silnika
wysokoprężnego EDC 16 firmy Bosch
zastosowano po raz pierwszy w silnikach
V10 TDI i R5 TDI.
Rosnące wymagania, stawiane dzisiejszym
silnikom wysokoprężnym w dziedzinie
komfortu, zużycia paliwa, emisji spalin i
osiągów, wymuszają stosowanie coraz
bardziej złożonych układów sterowania.
Układ EDC 16 jest odpowiedzią na to
zapotrzebowanie. Swoje możliwości
zawdzięcza przede wszystkim procesorowi
odużej mocy obliczeniowej oraz nowym
systemom obróbki sygnałów.
304_065
W tym zeszycie omówimy szczegółowo układ EDC 16 na przykładzie silnika
V10 TDI. Tam, gdzie rozwiązania stosowane w silniku R5 TDI są odmienne, wyraźnie
to zaznaczono.
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia
przedstawia budowę i zasadę działania
nowego rozwiązania technicznego!
Jego treść nie jest później aktualizowana.
Aktualne informacje na temat diagnozy,
regulacji i naprawy prosimy zaczerpnąć
zwłaściwej literatury serwisowej!
2
174338514.036.png 174338514.001.png
O czym będzie mowa
Wprowadzenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Sterowanie silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Schemat układu sterowania silnika V10 TDI . . . . . . . . . . 6
Regulacja dawki paliwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Regulacja początku wtrysku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Recyrkulacja spalin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Regulacja ciśnienia doładowania . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Układ podgrzewania silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Regulacja biegu jałowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Regulacja równomierności pracy silnika . . . . . . . . . . . . 18
Aktywne tłumienie szarpania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Ograniczanie maksymalnej prędkość obrotowej silnika 20
Regulacja prędkości jazdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Czujniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Elementy wykonawcze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Schemat funkcjonalny silnika V10 TDI . . . . . . . . . . . . . 44
Serwis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Samodiagnoza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Wyposażenie serwisu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Sprawdź swoją wiedzę. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
3
174338514.002.png
Wprowadzenie
Bosch EDC 16
Bosch EDC 16 to pierwszy układ sterowania silnikiem wysokoprężnym, oparty na wartości
momentu obrotowego. Tak jak to ma już miejsce w silnikach benzynowych, w EDC 16 wszystkie
wytyczne, określające potrzebny moment obrotowy, są zbierane a następnie oceniane
i realizowane. Takie rozwiązanie pozwala lepiej skoordynować działania poszczególnych układów
samochodu (sterowania silnika, hamulców, automatycznej skrzyni biegów, klimatyzacji, ...).
Wewnętrzne wytyczne doboru momentu
sterownik silnika J...
–rozruch
– regulacja biegu jałowego
–pełne obciążenie
– ograniczanie mocy
– ograniczanie prędkości obrotowej
– komfort jazdy
– ochrona podzespołów
Zewnętrzne wytyczne doboru
momentu
Realizacja wytycznych doboru
momentu
zespół pedału gazu
zawór recyrkulacji spalin N18
tempomat
zawory pompowtryskiwaczy
N240 … 244
sterownik automatycznej
skrzyni biegów J217
silnik nastawczy turbosprężarki 1
V280
sterownik ABS z ESP J104
silnik nastawczy turbosprężarki 2
V281
sterownik Climatronic J255
304_062
4
174338514.003.png 174338514.004.png 174338514.005.png 174338514.006.png 174338514.007.png 174338514.008.png 174338514.009.png 174338514.010.png 174338514.011.png 174338514.012.png 174338514.013.png 174338514.014.png 174338514.015.png 174338514.016.png 174338514.017.png 174338514.018.png 174338514.019.png 174338514.020.png 174338514.021.png 174338514.022.png 174338514.023.png 174338514.024.png 174338514.025.png 174338514.026.png 174338514.027.png 174338514.028.png 174338514.029.png
 
Układ EDC 16 jest pomyślany zarówno jako wersja z jednym sterownikiem, jak i z dwoma.
Zastosowanie jednej z nich zależy od liczby cylindrów w silniku.
– W silniku R5 TDI wszystkie funkcje spełnia sterownik silnika 1 J623.
– W silniku V10 TDI sterownik silnika 1 J623 steruje podstawowymi funkcjami cylindrów 1. rzędu,
a sterownik silnika 2 J624 – podstawowymi funkcjami cylindrów 2. rzędu. Funkcje podstawowe
to np. sterowanie zaworami pompowtryskiwaczy.
Funkcje wspólne dla całego silnika spełnia
jeden ze sterowników – np. sterownik 1 J623
steruje pracą wentylatorów chłodnicy po
wyłączeniu silnika, a sterownik 2 J624 jest
odpowiedzialny za regulację równomierności
pracy silnika.
Informacje, które docierają tylko do
sterownika 1 J623, są przekazywane
magistralą CAN do sterownika 2 J624.
sterownik
silnika 1 J623
sterownik
silnika 2 J624
Oba sterowniki silnika są identyczne
i mają ten sam numer katalogowy.
O tym, którą funkcję ma sterownik
spełniać, decyduje zwora w złączu
sterownika 2. Po jednorazowym
przyporządkowaniu sterowników nie
można już ich zamienić miejscami.
304_071
Sterowniki w magistrali CAN napędu
sterownik
silnika 1 J623
sterownik
ABS z ESP
J104
silnik nastawczy
turbosprężarki 1
V280
sterownik auto-
matycznej skrz.
biegów J217
sterownik zezwo-
lenia na wejście i
uruchom. silnika
J518
sterownik
silnika 2 J624
sterownik elektro-
niki kolumny
kierownicy J527
silnik nastawczy
turbosprężarki 2
V280
sterownik
airbag J234
sterownik zesta-
wu wskaźników
J285
304_026
5
174338514.030.png 174338514.031.png 174338514.032.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin