opis i analiza 823.doc

(48 KB) Pobierz
Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami poprzez prowadzenie lekcji otwartych

 

Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami poprzez prowadzenie lekcji otwartych

 

 

Opis:

Prowadzenie zajęć w obecności młodego nauczyciela rozpoczynającego dopiero swoją pracę z dziećmi oraz rodziców, których dzieci uczęszczają na zajęcia korekcyjne.

 

Dzielenie się swoją wiedzą i umiejętnościami to również prowadzenie zajęć otwartych. Niesienie pomocy, dawanie coś drugiemu człowiekowi i dzielenie się z innym zawsze daje dużo radości. Prowadzenie lekcji koleżeńskich dostarczało mi dużo satysfakcji. Świadomość, że mogę podpowiedzieć i pomóc innym mobilizowała mnie do stawiania sobie coraz to wyższych wymagań. W trakcie swojej kilkuletniej pracy zawodowej starałem się przekazać jak najwięcej pożytecznych informacji i posiadanej wiedzy.

 

Analiza:

Wszyscy przybyli na zajęcia z gimnastyki korekcyjnej otrzymali zestaw ćwiczeń, które były prezentowane przez dzieci. W ten sposób chciałem dodatkowo ułatwić rodzicom
i zachęcić ich do wykonywania ćwiczeń w domu wraz ze swoimi pociechami. Rodzice mogli również nanosić swoje notatki, w razie gdyby jakieś polecenia były niezrozumiałe. Ćwiczące dzieci z klas I – III bardzo aktywnie, z dużą determinacją i pięknymi uśmiechami na twarzach prezentowały się przed swoimi rodzicami. Zajęcia przeprowadzone w formie gier i zabaw bardzo podobały się rodzicom, którzy zobaczyli, że zajęcia sportowe są po prostu dobrą zabawą. Podobały się również dzieciom, które po prostu doskonale się bawiąc mogły jednocześnie pokazać się rodzicom. Zajęcia z nietypowym przyborem uświadomiły oglądającym, że do ćwiczeń możemy wykorzystać bardzo wiele lubianych przez dzieci nietypowych rzeczy np.: pluszowego misia, książkę, plastikową butelkę. Lekcja cieszyła się dużym zainteresowaniem ze strony zarówno rodziców i dzieci. Organizując lekcje otwarte dla rodziców i nauczycieli, staram się przedstawiać swój sposób prowadzenia zajęć i stosunek do uczniów. Rodzicom dawało to możliwość obserwacji pracy i aktywności swoich dzieci i funkcjonowania w grupie rówieśniczej. Obserwacje dały rodzicom dużo radości, a jednocześnie refleksji. Często były podpowiedzią jak postępować z dzieckiem.

Corocznie na początku roku szkolnego organizuję również spotkania z rodzicami dzieci klas I, aby przybliżyć im tematykę zajęć z gimnastyki korekcyjnej i uświadomić celowość prowadzenia takich zajęć z dziećmi. Na spotkaniu przeprowadzam krótką pogadankę o kontrolowaniu strojów sportowych dzieci, sprawdzeniu przez rodziców miejsca pracy dziecka (wysokość stolika lub biurka oraz krzesła), planowaniu pracy i odpoczynku w czasie dnia, zdrowym odżywianiu i aktywnym spędzaniu czasu wolnego. Przedstawiam również najprostsze sposoby zapobiegania powstawaniu wad postawy, które mogą oni stosować w życiu codziennym swoich dzieci.


Pełnienie roli opiekuna
stażu n-la kontraktowego

 


 

Opis:

·         wspólne opracowanie planu współpracy w okresie trwania stażu

·         wspólne opracowanie planu rozwoju zawodowego na okres stażu

·         prowadzenie zajęcia w obecności n-la stażysty

·         przygotowanie ocenę dorobku zawodowego n-la stażysty

 

 

Pani dyrektor we wrześniu 2005 powierzyła mi opiekę nad nauczycielem kontraktowym j. angielskiego, który kontynuował ostatni rok stażu w naszej szkole. Założyłem jednak na podstawie sukcesywnie pojawiających się poradników, iż chcąc rzetelnie pełnić funkcję opiekuna należy jasno określić reguły współpracy.

 

Analiza:

Sporządziliśmy kontrakt pomiędzy opiekunem i nauczycielem odbywającym staż. Zorganizowanie współpracy oraz planowe gromadzenie dokumentów przez obie strony pozytywnie wpłynęło na przebieg stażu. Dzięki zorganizowaniu stażu od strony formalnej, mogłem więcej czasu poświęcić na pomoc i wsparcie koleżanki celem zdobywania przez nią zawodowych doświadczeń. Wspólna pracę rozpoczęliśmy od ewaluacji istniejącego planu rozwoju zawodowego pod kątem specyfiki i potrzeb naszej szkoły, zadań do zrealizowania, wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Stworzyliśmy arkusze obserwacji zajęć dla nauczyciela odbywającego staż oraz dla opiekuna stażu. Na początku roku szkolnego ustaliliśmy harmonogram lekcji, prowadzonych zarówno przeze mnie jako opiekuna stażu w obecności nauczyciela odbywającego staż, jak i nauczyciela kontraktowego w mojej obecności. Każdy problem omawialiśmy nawet podczas przerw, bezpośrednio po jego zaistnieniu. Poza pomocą w realizacji planu rozwoju starałem się ułatwić jej odnalezienie się w ciągle dla niej nowym miejscu, adaptacji do środowiska zawodowego, budowaniu współpracy z innymi nauczycielami, szczególnie wychowawcami klas, w których prowadziła zajęcia. Przez cały okres stażu wspomagałem ją w budowaniu i doskonaleniu własnego warsztatu pracy edukacyjnej, oraz opiekuńczej wynikającej ze specyfiki szkoły. Na zakończenie pierwszego roku odbytego stażu sporządziłem propozycję oceny z przebiegu stażu.

 

 


Dzielenie się swoją wiedzą
z nauczycielami poprzez WDN

 

 

Opis:

Przeprowadziłem z nauczycielami wykłady i ćwiczenia w zakresie:

·         obsługi komputera

v      obsługi aplikacji Power Point (tworzenie prezentacji multimedialnych)

v      obsługi programów wspomagających pracę nauczyciela I etapu edukacyjnego (nauka czytania, pisania, liczenia, zasad ruchu drogowego, ocen opisowych).

v      obsługi programów wspomagających pracę nauczyciela (tworzenie testów, pisania świadectw)

·         udzielania pierwszej pomocy w ramach programu RUR fundacji WOŚP

 

Praca z komputerem pomimo tego, że nie ukończyłem żadnych form doskonalenia w tym zakresie nie sprawiała mi nigdy żadnych problemów, a wręcz przeciwnie jako miłośnik komputerów od czasów liceum zawsze sam doskonaliłem się w tym kierunku. Potwierdzeniem może być fakt, że pracując w każdej ze szkół pomagałem swą wiedzą z zakresu informatyki wszystkim nauczycielom, którzy o to prosili. Dzięki uzyskanym przez samokształcenie umiejętnościom i wiedzy z tego zakresu zawsze potrafiłem odnaleźć się w sprawach dotyczących wyżej wymienionych zagadnień.

              Bardzo ważną rzeczą w sferze życia człowieka jest chęć niesienia pomocy innym. Jedną z jej form może być udzielanie pomocy medycznej poszkodowanym w wypadkach. Jako uczestnik warsztatów dla nauczycieli (instruktorów) ratownictwa medycznego w ramach programu Ratujemy i Uczymy Ratować fundacji WOP mogłem swoją zdobytą wiedzą podzielić się z swoimi koleżankami ze szkoły.

 

 

Analiza:

              Aby usystematyzować i skonkretyzować wiedze z zakresu zagadnień komputerowych przeprowadziłem szereg szkoleń rad pedagogicznych w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli. Liczba uczestników zajęć motywowała mnie do dalszego prowadzenia samokształcenia i kształcenia nauczycieli z zakresu wykorzystania komputera w dydaktyce. Wielu nauczycieli bardzo dużo nauczyło się w trakcie kilku zorganizowanych zajęć podnosząc tym samym swoją wiedzę oraz zdobywając określone pożądane umiejętności. Przeprowadzanie sprawdzianów i testów z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania stało się proste. Tworzenie złożonych projektów grafiki wektorowej (dyplomy, plakaty, zaproszenia itp.) w programie CorelDraw stało się powszechnie stosowane. Obsługa podstawowych narzędzi MS Office stała się łatwa i przyjemna. Zagadnienia, z którymi były największe problemy, o które pytali uczestnicy szkoleń były na bieżąco analizowane i wyjaśniane.

Zajęcia prowadzone w temacie ratownictwa medycznego wzbogaciły każdego uczestnika w niezbędną wiedze i umiejętności udzielania pierwszej pomocy medycznej w nagłych przypadkach. Zajęcia prowadzone na fantomach otrzymanych od fundacji WOŚP wspaniale sprawdziły się praktycznych działaniach. Każdy uczestnik miał możliwość sprawdzenia się i skonfrontowania teorii z praktyką i ogólnym poglądem na sprawy tych zagadnień. Dla niektórych było to zderzenie z rzeczywistością i sprawa „prostych działań” stała się nie tak oczywista jak to wyglądało w teorii.


Przeszkolenie nauczycieli WF z zakresu obsługi arkusza czwórboju LA

 

 

 

Opis:

Przeprowadziłem podczas spotkania n-li WF gminy Trzebinia szkolenia z zakresu opracowanego przeze mnie arkusza do zliczania punktów poszczególnych szkół i zawodników w zawodach czwórboju lekkoatletycznego

 

              Od kiedy zacząłem pracę jako nauczyciel WF zadziwił mnie fakt braku opracowań (programu) arkusza liczącego punktację czwórboju lekkoatletycznego. Pojawiające się w Internecie opracowania nie zyskały mojej przychylności, gdyż nie spełniały założonych przeze mnie kryteriów, jakie powinien spełniać taki arkusz kalkulacyjny. Wreszcie po miesiącach starań i pracy udało mi się stworzyć arkusz, który spełniał wszystkie moje wymagania. Postanowiłem sprawdzić go w działaniu i udało się pomyślnie to zrobić podczas zawodów międzyszkolnych w tej konkurencji. Po jego udanym debiucie przeprowadziłem zajęcia z nauczycielami WF w gminie Trzebinia prezentując im możliwości i funkcjonalność tego arkusza.

 

Analiza:

Arkusz ten został przyjęty i pozytywnie zaopiniowany przez innych nauczycieli wychowania fizycznego w gminie Trzebinia. Sprawił on,że wyniki osiągnięte przez zawodników w trakcie zawodów tej dyscypliny można wpisywać na bieżąco i w ekspresowym tempie poznać, która drużyna zwyciężyła, kto był najlepszym zawodnikiem/zawodniczką.

 

 

 

 

 

 

 

Opis i analiza realizacji wymagań § 8 ust. 2 pkt 3
mgr Maciej Pulnar

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin