zeszyty metodyczne 7.pdf
(
795 KB
)
Pobierz
tom 6 Od samoakceptacji
tom 6 Od samoakceptacji 8/5/08 0:56 Page 2
Osoby z ograniczeniem sprawnoÊci na rynku pracy
Redakcja naukowa serii:
Anna Izabela Brzeziƒska
Tom 1
Anna Izabela Brzeziƒska
i Konrad Piotrowski
AktywnoÊç zawodowa osób
z ograniczeniem sprawnoÊci:
wyznaczniki spo∏eczno-demograficzne
iosobowoÊciowe
Tom 5
Iwona Bàbiak, Rados∏aw Kaczan
i Karolina Smoczyƒska
Jaka pomoc i dla kogo?
Wsparcie indywidualne
i instytucjonalne a aktywizacja
zawodowa osób z ograniczeniem
sprawnoÊci
Tom 2
Anna Izabela Brzeziƒska
i Konrad Piotrowski
Wyznaczniki satysfakcji
z wykonywanej pracy osób
z ograniczeniem sprawnoÊci:
kompetencje i relacje
Tom 6
Dorota Wiszejko-Wierzbicka
Od samoakceptacji do aktywnoÊci?
Postawy wobec w∏asnej
niepe∏nosprawnoÊci a aktywnoÊç
zawodowa
Tom 3
Anna Izabela Brzeziƒska
i Rados∏aw Kaczan
Wychowanie do samodzielnoÊci:
kluczowy czynnik sukcesu zawodowego
osób z ograniczeniem sprawnoÊci
Tom 7
Wojciech ¸ukowski
i Dorota Wiszejko-Wierzbicka
Wizerunek aktywnoÊci zawodowej
osób z ograniczeniami sprawnoÊci.
Perspektywa biograficzna
Tom 4
Rados∏aw Kaczan i Kamil Sijko
Psychospo∏eczne skutki transformacji
ustrojowej a radzenie sobie osób
z ograniczeniem sprawnoÊci
na rynku pracy
Tom 8
Anna Ma∏gorzata Chodynicka,
Piotr Rycielski
Inni czy podobni?
Charakterystyka osób
z ograniczeniem sprawnoÊci
Tom 9
Anna Resler-Maj i Konrad Maj
Funkcjonowanie biura do spraw osób
z ograniczeniem sprawnoÊci
na uczelniach wy˝szych:
diagnoza i rekomendacje
tom 6 Od samoakceptacji 8/5/08 0:56 Page 3
Dorota Wiszejko-Wierzbicka
Od samoakceptacji do aktywnoÊci?
Postawy wobec w∏asnej niepe∏nosprawnoÊci
a aktywnoÊç zawodowa
Seria
Osoby z ograniczeniem sprawnoÊci na rynku pracy
tom 6
Warszawa 2008
tom 6 Od samoakceptacji 8/5/08 0:56 Page 4
Dorota Wiszejko-Wierzbicka –
Od samoakceptacji do aktywnoÊci? Postawy wobec w∏asnej
niepe∏nosprawnoÊci a aktywnoÊç zawodowa
© Copyright by the authors and for this edition by Wydawnictwo SWPS Academica,
Warszawa 2008
All rights reserved.
Wszelkie prawa zastrze˝one. Kopiowanie w ca∏oÊci lub we fragmentach
jakàkolwiek technikà bez pisemnej zgody wydawcy zabronione.
Recenzenci:
prof. dr hab.
Stanis∏aw Kowalik
, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu
dr
Krzysztof Puchalski
, Instytut Medycyny Pracy im. prof. Jerzego Nofera w ¸odzi
Redaktor prowadzàcy:
Andrzej ¸ab´dzki
Korekta j´zykowa:
Maria Laskowska
Korekta:
Mariola Niedba∏
Redakcja techniczna:
Ma∏gorzata Chmielewska
Sk∏ad, ∏amanie, przygotowanie do druku:
Mater
Projekt ok∏adki:
Pawe∏ Roso∏ek
Publikacja powsta∏a w ramach projektu
finansowanego przez Europejski Fundusz
Spo∏eczny i Szko∏´ Wy˝szà Psychologii
Spo∏ecznej w Warszawie nr WUE/0041/IV/05
pt:
Psychospo∏eczne uwarunkowania aktywnoÊci
zawodowej osób niepe∏nosprawnych
Serie wydawnicze przygotowane w ramach projektu pod redakcjà prof. dr hab. Anny
Izabeli Brzeziƒskiej – kierownika projektu:
Seria I
Osoby niepe∏nosprawne
Seria II
Przeciw wykluczaniu z rynku pracy
Seria III
Osoby z ograniczeniem sprawnoÊci na rynku pracy
Wszystkie publikacje dost´pne pod adresem:
www.swps.edu.pl/new_www/efs/
ISBN 978-83-89281-49-4
Wydanie I
Wydawca:
Wydawnictwo Szko∏y Wy˝szej Psychologii Spo∏ecznej „Academica”
ul. Chodakowska 19/31
03-815 Warszawa
tel. (+ 48 22) 870 62 24
e-mail: academica@swps.edu.pl
tom 6 Od samoakceptacji 8/5/08 0:56 Page 5
Spis treÊci
Wst´p
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
1. Postawy wobec w∏asnej niepe∏nosprawnoÊci
. . . . . . . . . . . . . . . . .
11
1.1. Wprowadzenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
1.2. Postawa wobec w∏asnej niepe∏nosprawnoÊci jako element obrazu
samego siebie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
1.3. Stosunek do w∏asnej niepe∏nosprawnoÊci
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
17
1.4. Wyró˝nione typy postaw wobec w∏asnej niepe∏nosprawnoÊci
. . . . . . .
19
1.4.1. Postawa akceptacji
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
23
1.4.2. Postawa ambiwalentna
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
23
1.4.3. Postawa braku akceptacji w stosunku do w∏asnej niepe∏nosprawnoÊci
24
1.5. Podsumowanie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
25
2. Uwarunkowania postawy wobec w∏asnej niepe∏nosprawnoÊci
. . . . . . . .
27
2.1. Wprowadzenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
27
2.2. Czynniki wp∏ywajàce na kszta∏towanie si´ postawy wobec w∏asnej
niepe∏nosprawnoÊci
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
27
2.2.1. Zmienne demograficzne a postawy wobec w∏asnej niepe∏nosprawnoÊci
28
2.2.2. Cechy niepe∏nosprawnoÊci a postawy wobec w∏asnej
niepe∏nosprawnoÊci
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
31
2.2.3. Wychowanie jako êród∏o kszta∏towania si´ postaw wobec w∏asnej
niepe∏nosprawnoÊci
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
38
2.2.4. Kompetencje osobiste a postawy wobec w∏asnej niepe∏nosprawnoÊci
.
42
2.2.5. Aspiracje i ch´ç rozwoju a postawy wobec w∏asnej niepe∏nosprawnoÊci
45
2.3. Podsumowanie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
46
3. Postawy wobec w∏asnej niepe∏nosprawnoÊci a aktywnoÊç zawodowa
. . . .
47
3.1. Wprowadzenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
47
3.2. Obraz samego siebie jako êród∏o motywacji
. . . . . . . . . . . . . . . .
51
3.3. AktywnoÊç zawodowa a zadowolenie z ˝ycia
. . . . . . . . . . . . . . .
56
3.4. Przyczyny niepodejmowania pracy
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
57
3.5. Podsumowanie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
60
4. Rekomendacje
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
63
4.1. Wprowadzenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
63
4.2. Zalecenia dla rodziców
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
64
4.3. Zalecenia dla lekarzy, psychologów, terapeutów
. . . . . . . . . . . . . .
65
tom 6 Od samoakceptacji 8/5/08 0:56 Page 6
6
SPIS TREÂCI
4.4. Zalecenia dla doradców zawodowych i rehabilitantów
. . . . . . . . . . .
67
4.5. Zalecenia dla doradców ˝yciowych
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
68
4.6. Zalecenia dla osób z ograniczonà sprawnoÊcià
. . . . . . . . . . . . . . .
69
Zakoƒczenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
71
Literatura
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
72
Aneks:
Podstawowe dane na temat projektu
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
73
Plik z chomika:
flek
Inne pliki z tego folderu:
Tato, tato twoje świeto.pps
(1572 KB)
zeszyty metodyczne 5.pdf
(407 KB)
zeszyty metodyczne 7.pdf
(795 KB)
zeszyty metodyczne 3.pdf
(491 KB)
zeszyty metodyczne 4.pdf
(581 KB)
Inne foldery tego chomika:
# malowanki
# piosenki o wiośnie
# pożegnanie przedszkola
(Pomarańczowa) Wspomaganie dzieci w rozwoju zdolności do skupiania uwagi
=========SKRZYNKA SKARBÓW NIEZBĘDNA W TERAPII PEDAGOGICZNEJ
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin