scenariusz_11_2006_i_my_mozemy_by_mistrzami_sztuki_cyrkowej.doc

(37 KB) Pobierz
I my możemy być mistrzami sztuki cyrkowej

I my możemy być mistrzami sztuki cyrkowej

 

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

czyta ze zrozumieniem teksty informacyjne,

słucha uważnie tekstów czytanych przez nauczyciela,

wypowiada się swobodnie na temat treści słuchanych i samodzielnie czytanych tekstów,

potrafi wykorzystywać fragmenty tekstu do formułowania odpowiedzi na pytania,

dokonuje wyboru i selekcji wiadomości zawartych w czytanym tekście,

aktywnie uczestniczy w różnych formach działań zespołowych,

wykonuje zadania plastyczno-techniczne zgodnie z podaną instrukcją,

dba o bezpieczeństwo podczas prezentacji własnej sprawności ruchowej.

Potrzebne będą:

„Świerszczyk” nr 11/2006,

materac gimnastyczny; piłeczki tenisowe; drabinki gimnastyczne, lina do ćwiczeń siłowych, kozioł lub skrzynia gimnastyczna, blok rysunkowy; klej, nożyczki, farby do malowania twarzy, CD sześciolatka „Już w szkole” (semestr 1., nr 32).

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

Samodzielne czytanie opowiadania Małgorzaty StrzałkowskiejGabinet” („Świerszczyk” nr 11/2006, s. 10).

Omówienie treści opowiadania udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu np.: Dokąd tata zabrał dzieci? Jaki napis znajdował się na jednym z wozów? Czego obawiał się tata? Jakie domysły snuli chłopcy? Co dzieci znalazły na trawie obok wozu cyrkowego? Jak zakończyła się wtorkowa wyprawa z tatą?

Wyjaśnienie wyrazów nowych, niezrozumiałych.

Odwołanie się do indywidualnych doświadczeń dzieci i podjęcie próby zdefiniowania pojęcia cyrk (np.: miejsce rozrywki, prezentacji umiejętności akrobatycznych i gimnastycznych, pokazów tresury zwierząt, popisów żonglerów i iluzjonistów).

 

„W gabinecie luster” – etiudy pantomimiczne.

Na sygnał nauczyciela wszyscy prezentują obraz z gabinetu luster – za pomocą gestów i mimiki przedstawiają obraz, jaki może powstać w lustrze (krzywym zwierciadle). Na kolejny sygnał dzieci przerywają zabawę.

 

Czytanie informacji o dziejach sztuki cyrkowej w „Chcę wiedzieć więcej… o cyrku” („Świerszczyk” nr 11/2006, s. 6, 7).

Dzieci pracują w pięciu zespołach, odczytują cicho teksty ciekawostek, wybierają najważniejsze informacje i przygotowują je w takiej formie, by można było je podać kolegom i koleżankom w klasie, np.:

grupa I – „Pierwszy cyrk” (Circus Maximus w starożytnym Rzymie przypominał stadion sportowy, występowały tam zwierzęta, a później żonglerzy i akrobaci, widzowie musieli mieć buty i ubranie w określonym kolorze);

grupa II – „Kucyk, który parzył herbatę” (W 1769 roku Philip Astley wybudował drewniany amfiteatr, w którym występował razem ze swoją rodziną, a największą atrakcję tego rodzinnego cyrku stanowił tresowany kucyk, który potrafił zaparzyć herbatę);

grupa III – „Cyrk wyrusza w świat” (John Clarke był właścicielem pierwszego cyrku objazdowego, który mógł przemieszczać się swobodnie, ponieważ zastosowano w nim przenośny, łatwy do składania i rozkładania namiot cyrkowy, czyli szapito);

grupa IV – „Niech żyją klauni!” (Pierwszy klaun wystąpił już w cyrku Astleya 250 lat temu, współcześni klauni mają stroje i makijaż dostosowany do zadań wykonywanych na arenie);

grupa V – „Brawo! Brawo!” (Cyrkowcy dostarczają nam rozrywki, ale też często zadziwiają swoją sprawnością i pomysłami, a niekiedy nieco przerażają; najbardziej znane wyczyny należą do Alfreda Codona, Charlesa Blondina i Henryego Shereka).

Kolejne grupy prezentują ciekawostki z historii cyrku.

 

Czy trudno zostać artystą cyrkowym? – indywidualne popisy gimnastyczne chętnych dzieci, np.:

– przewroty w przód i w tył,

zwisy na drabinkach gimnastycznych,

naskoki (ewentualnie przeskoki) na kozła lub skrzynię,

żonglowanie piłeczkami tenisowymi,

wspinanie się i huśtanie się na linie.

Nauczyciel asekuruje ćwiczące dzieci, a uczniowie obserwują i wyrażają swoje opinie, np.: to było bardzo trudne, wymagało dużo siły, to było zadanie tylko dla sprawnych i odważnych, podobało nam się bardzo szybkie podrzucanie i doskonałe łapanie piłeczek.

Po wszystkich prezentacjach, dzieci pod kierunkiem nauczyciela dochodzą do wniosku końcowego: Sztuka cyrkowa jest bardzo trudna, wymaga długich i meczących ćwiczeń, ale jeśli jest się sprawnym fizycznie i wytrwale się trenuje, można osiągnąć taki poziom umiejętności, jaki prezentują akrobaci cyrkowi.

 

Co nas śmieszy w widowiskach cyrkowych? – swobodne wypowiedzi o oglądanych przez dzieci popisach klaunów.

Wykonanie kostiumu klauna według instrukcji zamieszczonej w „ Świerszczyku” nr 11/2006 („Kolorowe zabawy”, s. 20) – malowanie twarzy farbami, wykonanie czapki klauna z kartonu.

 

◙ „Popisy klaunów – zabawa dramowa w trzyosobowych zespołach.

Dzieci w kostiumach opracowują scenkę humorystyczną według własnego pomysłu. Ich celem jest (podobnie jak w wypadku klaunów cyrkowych) rozbawić publiczność, czyli koleżanki i kolegów z klasy.

 

Gdzie poza areną możemy spotkać cyrkowców? – szukanie informacji w tekstach „Obieżyświerszcza” oraz głośne odczytanie i omówienie ciekawostek związanych ze światową sztuką cyrkową.

 

◙ „Artyści cyrkowi dziękują widzom – marsz dzieci wzorowany na finałowym marszu cyrkowców, występujących w widowisku cyrkowym.

Dzieci maszerują w rytm Marsza Radetzky’ego (CD SześciolatkaJuż w szkole”, semestr 1., nr 32), podchodzą do „widowni” (wyznaczonego miejsca w sali lub miejsca, w którym stoi nauczyciel) i kłaniają się, a następnie maszerują do wyjścia za kurtynę (kolejnego umownego miejsca w sali).

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin