5379.doc

(42 KB) Pobierz

Opracowanie: Wioletta Kosmowska

Scenariusz zajęć

 

Temat: Spotkanie z jeżem. 

 

Cele ogólne: - usprawnianie narządów mowy,

                            - rozwijanie słuchu fonematycznego,

                            - kształcenie poczucia rytmu,

                            - poznawanie otaczającego świata za pomocą zmysłów

 

Cele operacyjne:

- poprawnie wykonuje gimnastykę narządów mowy,

- prawidłowo wykonuje wdech i wydech,

- rozpoznaje i nazywa dźwięki,

- podejmuje próby poprawnej wypowiedzi głosek, zgłosek i wyrazów,                                          

-porusza się rytmicznie zgodnie z muzyką, odtwarza motywy rytmiczne,

- wykorzystuje zmysły do poznania rzeczywistości.

 

Środki dydaktyczne: nagranie walca i odgłosów zwierząt, trójkąt, ślady z folii samoprzylepnej i krążki imitujące talerze, skrzynia z owocami i warzywami, kapelusz, słomki, jarzębina, paski papieru z napisami „jeż”, klej, karton, zapach fiołkowy.

 

 

 

Przebieg:

1. Powitalny walczyk.

Dzieci tańczą w rytm muzyki w parach. Na dźwięk trójkąta tworzą czwórki i nadal tańczą walczyka. Kolejne uderzenie w trójkąt oznacza tworzenie stonogi, poruszającej się zgodnie z rytmem. Na zakończenie tańczą walca we wspólnie utworzonym kole.

2. Stymulacja polisensoryczna.

·        Pobudzenie receptorów słuchowych- słuchanie nagrań magnetofonowych śpiewu ptaków, rechotu żab, szumu strumyka itp.

·        Pobudzenie receptorów węchu- wąchanie zapachu fiołków.

Odgadnięcie miejsca, do którego udadzą się dzieci.

 

3. Zabawa rytmiczna „Podróż”.

Stoimy w kręgu. Rytmicznie wypowiadamy tekst rymowanki ilustrując go ruchem.

Pojedziemy gdzieś daleko               marsz

Pociąg będzie na nas czekał          dołączamy ruch kół w lokomotywie

Zobaczymy drzewa, jagódki            uniesienie rąk na ukos do góry, utworzenie

                                                         kół z palców wskazujących i kciuków

przepędzimy wszystkie smutki.        machanie dłońmi przed sobą

 

4. Ćwiczenie fonacyjne wydłużające fazę wydechu na podstawie zmodyfikowanego wiersza E. M. Skorek pt. „Szumi las”.

Dzisiejsza parada

Dla wszystkich się nada.

Będą dzieci umieć jak las pięknie szumieć.

Wystarczy uważać i za mną powtarzać.

Głośno tak szumi las,

Jakby las witał nas: szszszsz...

Głośno szumią drzewa, las piosenkę śpiewa: szszszsz...

Lekki wietrzyk wieje, opowiada, co się dzieje: szszsz....

Drzewa szybciej rosną latem oraz wiosną: szszsz...

Wietrzyk wieje mocniej, dzieci szumią głośniej szszsz...

Słabiej wieje wietrzyk, ciszej mówią wierszyk szszsz...

Szumię ja – szszsz...

Szumisz ty- szszsz...

Szumimy my- szszsz...

Szumi woda- szszsz..

Szumi las – szszsz...

I wesoło wita nas.

 

5. Ćwiczenie logorytmiczne „Mały jeż”.

Dzieci maszerują rytmicznie wypowiadając tekst. Mówią wolno, potem szybciej. Na słowo „siup” wykonują przysiad i zmieniają kierunek marszu.

Przez las idzie mały jeż,

To kłujący bardzo zwierz.

Nóżeczkami: tup, tup, tup

I pod listek skrył się: siup.

 

6. Masaż relaksacyjny.

Do tego celu wykorzystujemy tekst z poprzedniego ćwiczenia. Jedno dziecko leży na brzuchu ręce wyciągnięte wzdłuż tułowia. Drugie klęczy obok mówiąc tekst wykonuje następujące ruchy:

I wers- palce dłoni złączone poruszają się z góry na dół jedna obok drugiej dotykając partnera opuszkami.

II wers- stukanie palcami po całych plecach.

III i IV wers- piąstki poruszają się jedna obok drugiej z dołu do góry.

Słowo „siup”- jedna wyprostowana dłoń leży obok drugiej.

Zmiana ról.

 

7. Odtwarzanie usłyszanych motywów rytmicznych.

Szumią trawy, pachną kwiatki,                                   rytmiczny marsz przy  

Idą drogą przedszkolaki.                                             akompaniamencie

Mały jeż, duży jeż

Na spacerek chce iść też.

Idą jeże parami                                                         zatrzymanie się i słuchanie

Głośno tupią łapkami.                                               motywu rytmicznego                                                     

                                                                                  wyklaskiwanego przez

                                                                                   nauczycielkę

Odtwarzają motywy klaszcząc w dłonie, uderzając o kolana, tupiąc nogami.

 

8. Ćwiczenie fonacyjne „Kichamy z jeżem”.

W czasie tej wędrówki mały jeż wąchał kwiaty i zaczął kichać. Dzieci naśladują kichanie jeża: a- psik, e- psik, o- psik, u- psik, i- psik, y- psik.

 

9. Ćwiczenia słuchowe „Kto usłyszał kichanie jeża”. Rozwiązywanie zagadek.

Kto w pień drzewa stuka i robaczków szuka?   (dzięcioł)

Dotykają czubkiem języka podniebienia tuż za zębami, kląskają.

 

Co to za futrzany zwierz, który miodek lubi jeść? (niedźwiedź)

Oblizywanie górnych i dolnych warg językiem, dookoła.

Pełza po lesie, domek swój na plecach niesie? (ślimak)

Ułożenie języka na górnej wardze i przesuwanie go powoli do góry i na dół.

Cicho pełznie w trawie. Pręży się i zwija. Syczy groźnie wciąż, bo to jest...(wąż)

Poruszanie językiem od jednego kącika do drugiego.

 

10. Zabawa tropiąca „ Śladami jeża”.

Poruszają się po śladach jeża naklejonych na podłogę. Prowadzą one do spiżarni ( skrzynia z owocami i warzywami).  Nazywają zapasy, przeliczają.

 

11. Ćwiczenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej oraz słuchu fonematycznego z wykorzystaniem wiersza T. Fiutowskiej „Czapka niewidka”.

Czapka niewidka                                  Zasłoni, zakryje coś,

nie jest ładna,                                       jeśli wiesz co,

choć niebrzydka.                                  to sie zgłoś.

Dzieci odgadują, czego brakuje wymawiając jego nazwę sylabami, wyodrębniając pierwszą głoskę.

 

12. Zabawa „Układamy zapasy” na podstawie zabawy „Sałatka owocowa”.

 

13. Ćwiczenie oddechowe „Zbierz jarzębinę”.

Na środku stołu jest przyklejony karton w kształcie koła- talerz. Dzieci za pomocą słomki wtaczają na niego owoce jarzębiny dmuchając.

 

14. Ćwiczenie relaksacyjne „Kłębuszek”.                                                     Dzieci leżą swobodnie w najwygodniejszej dla siebie pozycji i słuchają muzyki. Na sygnał muzyczny zwijają się w kłębek. Przez chwilę trwają w tej pozycji. Powrót do melodii oznacza swobodne leżenie.

 

15. Tworzenie sylwetki jeża z pasków papieru z napisami „jeż”.

Przyklejenie ich do kartonu.

 

16. Pożegnanie.

Zabawa skończona

I chce się nam jeść

Idziemy myć ręce

Adieu, bye, bye, cześć!

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin