Jałoszyński Kuba - Policja w walce z terroryzmem 2009r.pdf

(1185 KB) Pobierz
QPrint
WyŇsza Szkoþa Administracji
w Bielsku-Biaþej
ORGANY ADMINISTRACJI
RZġDOWEJ WOBEC ZAGROņEİ
TERRORYSTYCZNYCH
Kuba Jaþoszyıski
BIELSKO-BIAýA 2009
652095328.001.png
2
eee
prof. W. Kaczmarek
dr hab. A. Letkiewicz
dr B.WiĻniewski
e
Kuba Jaþoszyıski
e
Kuba Jaþoszyıski
Jzef Czader
¨ Copyright by WyŇsza Szkoþa Administracji 2009
WyŇsza Szkoþa Administracji
43-300 Bielsko-Biaþa
ul. A. Frycza Modrzewskiego 12
Drukarnia Cyfrowa áGanimedesÑ
ul. Komorowicka 72
43-300 Bielsko-Biaþa
ISBN 978-83-60430-57-6
652095328.002.png
Spis treĻci
Wstħp ................................................................................................................................ 5
I. TERRORYZM A ZAGROņENIE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ .......... 7
1.1. Charakterystyka wspþczesnego terroryzmu ...................................................... 7
1.2. Metody dziaþaı terrorystycznych ......................................................................17
1.3. Terroryzm na terenie Polski ............................................................................. 25
1.4. Walka i przeciwdziaþanie zagroŇeniom terrorystycznym ................................ 30
II. POLSKIE PRAWO WOBEC PRZESTĦPCZOĺCI TERRORYSTYCZNEJ 35
2.1. Przestħpstwo terroryzmu do 2004 roku ............................................................ 35
2.2. Przestħpstwo terroryzmu po 2004 roku ............................................................ 39
III. HISTORIA POLICJI W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ ........................ 43
3.1. Policja Î wprowadzenie ................................................................................... 43
3.2. Policja Paıstwowa Î okres miħdzywojenny .................................................... 45
3.3. Milicja Obywatelska w latach 1944 Î 1989 ..................................................... 49
3.4. Policja przeþomu XX i XXI wieku ................................................................... 62
IV. PODSTAWY PRAWNE DZIAýANIA POLICJI ............................................... 65
4.1. Ustawa o Policji Î zadania policji .................................................................... 65
4.2. Uprawnienia policji .......................................................................................... 66
V. STRUKTURA I ORGANIZACJA POLICJI ...................................................... 85
5.1. Wprowadzenie .................................................................................................. 85
5.2. Komenda gþwna policji .................................................................................. 88
5.3. Komendy wojewdzkie policji ........................................................................ 89
5.4. Komendy miejskie, powiatowe i rejonowe policji ........................................... 91
5.5. Komisariaty policji ........................................................................................... 91
VI. PION KRYMINALNY .......................................................................................... 93
6.1. Wydziaþy kryminalne ....................................................................................... 93
6.2. Centralne Biuro ĺledcze KGP .......................................................................... 94
VII. PION PREWENCJI POLICJI ........................................................................... 101
7.1. Dziaþania prewencyjno-propagandowe wobec zagroŇenia terroryzmem ...... 101
7.2. Pododdziaþy antyterrorystyczne ..................................................................... 103
7.3. Oddziaþy prewencji ......................................................................................... 112
7.4. Dowodzenie dziaþaniami antyterrorystycznymi.............................................. 113
Zakoıczenie .................................................................................................................. 119
Bibliografia ................................................................................................................... 121
Wstħp
Problem bezpieczeıstwa i zagroŇeı, jakie generujĢ jego poziom jest przedmiotem sta-
þego monitorowania przez powoþane do tego celu organy paıstwa, jak teŇ w szerszym
kontekĻcie przez instytucje miħdzynarodowe zajmujĢce siħ tĢ problematykĢ. Obecnie,
spoĻrd wielu definiowanych i postrzeganych zagroŇeı pozamilitarnych mogĢcych mieę
istotne znaczenie i wpþyw na bezpieczeıstwo paıstwa, dwa sĢ aktualnie wyjĢtkowo nie-
bezpieczne i silnie oddziaþywujĢce na Ňycie spoþeczno-polityczne w paıstwach. SĢ nimi
terroryzm i przestħpczoĻę zorganizowana. Ich destrukcyjna siþa moŇe spowodowaę po-
waŇny demontaŇ struktur wþadzy. W odniesieniu do zagroŇenia terroryzmem spoþecznoĻę
miħdzynarodowa juŇ nie zadaje sobie pytania: ee, tylko: e
e
W dniu dzisiejszym postawienie tezy o wzroĻcie miħdzynarodowego zagroŇenia ter-
roryzmem islamistw nie stanowi przedmiotu jakiejkolwiek dyskusji. Nowa, jakŇe nie-
bywale powaŇna sytuacja w obszarze powyŇszego zagroŇenia, stanowi dodatkowe Ņrdþo
do nowego podejĻcia wobec zagroŇenia bezpieczeıstwa tym zjawiskiem takŇe Polski.
Rozmiar zagroŇenia terrorystycznego wspþczesnego Ļwiata spowodowaþ zaangaŇo-
wanie do walki z nim podmiotw w paıstwie, ktre do niedawna problematykĢ tĢ zupeþ-
nie siħ nie zajmowaþy. Walka z terroryzmem jest niewĢtpliwie formĢ walki zbrojnej po-
niewaŇ sam terroryzm opiera siħ na przemocy zwiĢzanej z prowadzeniem dziaþaı o cha-
rakterze zbrojnym. ProwadzĢc jĢ paıstwo musi przedsiħwziĢę szereg czynnoĻci organiza-
cyjnych, legislacyjnych, tak aby odnieĻę poŇĢdany skutek, rozumiany jako wyeliminowa-
nie zagroŇenia terroryzmem ze swego terytorium 1 . AngaŇuje siħ do nich formacje nie-
zwiĢzane z tzw. resortami siþowymi w paıstwie (siþy zbrojne, policja), a takie jak cho-
ciaŇby sþuŇby celne, kontroli finansowej czy teŇ podatkowej. WielopþaszczyznowoĻę po-
dejmowanych dziaþaı stanowi wypadkowĢ oblicza wspþczesnego terroryzmu, dla funk-
cjonowania ktrego rwnie waŇne jak Ļrodki walki jest moŇliwoĻę posiadania sprawnego
zaplecza logistycznego. Przygotowanie atakw terrorystycznych wymaga obecnie od ich
organizatorw dysponowania znaczĢcymi Ļrodkami finansowymi.
Mimo wieloĻci podmiotw zajmujĢcych siħ obecnie dziaþaniami w ramach antyterro-
ryzmu, podstawowym narzħdziem paıstwa, sþuŇĢcym do przeciwdziaþania a takŇe wþa-
Ļciwego reagowania na powstaþe zagroŇenie, jest policja. To funkcjonariusze policji zaw-
sze sĢ pierwsi na miejscu zdarzenia. Obywatel widzĢc naruszenie prawa, zagroŇenie bez-
pieczeıstwa, pierwsze swoje kroki skieruje do najbliŇszego policjanta bĢdŅ jednostki po-
licji. Od policji bħdzie oczekiwaþ pomocy. Jak bħdzie reakcja policjantw zaleŇeę bħdzie
z kolei od ich przygotowania, wþaĻciwego wyposaŇenia, odpowiedniej Î adekwatnej, do
sytuacji reakcji, zaleŇeę bħdzie pŅniejszy rozwj wypadkw. MoŇliwoĻę wykorzystania
do neutralizacji powstaþego w wyniki zamachu terrorystycznego zagroŇenia, innych siþ
niŇ policyjne (np. siþ zbrojnych) nie stanowi przesþanki do zdjħcia z policji obowiĢzku za-
pewnienia obywatelom bezpieczeıstwa. RwnieŇ w sferze wykonawczej, gdy do prze-
1 K. Jaþoszyıski, eeeeeeeee
e, áZeszyty NaukoweÑ AON, nr 2 (51), Warszawa 2003, s. 118.
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin