Objective-C Leksykon kieszonkowy.pdf
(
428 KB
)
Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
Objective-C. Leksykon
SPIS TRECI
kieszonkowy
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Andrew Duncan
T³umaczenie: Leszek Mosingiewicz
ISBN: 83-7361-166-5
Tytu³ orygina³
u:
Objective-C Pocket Reference
Format: B5, stron: 144
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Objective C prezentuje ekscytuj¹ce i dynamiczne podejcie do programowania
obiektowego opartego na C. Zosta³ ono u¿yty przez firmê Apple jako podstawa
programowania dla systemu operacyjnego Mac OS X, który zdobywa coraz wiêksz¹
popularnoæ wród programistów. Pomimo ¿e Objective-C jest (pomijaj¹c jego
podstawê, czyli C) prostym jêzykiem, nie mo¿na niedoceniaæ znaczenia pewnych jego
rozszerzeñ. Wykorzystanie wszystkich mo¿liwoci tego jêzyka jest mo¿liwe dziêki
u¿yciu sprawdzonych wzorców projektowych, uwa¿nej analizie przyk³adów kodu
i prawid³owym wykorzystaniu dostêpnych bibliotek. Zamierzeniem tego leksykonu
jest dostarczenie szybkiej pomocy na temat sk³adni i elementów jêzyka Objective-C.
Ksi¹¿ka zawiera krótkie omówienie podstawowych zagadnieñ oraz przyk³ady i definicje.
Programici przechodz¹cy od kodowania w C++ lub Javie znajd¹ tu informacje
pozwalaj¹ce wykorzystaæ wszystkich mo¿liwoci nowego jêzyka.
Oprócz omówienia sk³adni jêzyka, autor objania te¿ inne zagadnienia zwi¹zane
z jêzykiem: zarz¹dzanie pamiêci¹, dynamiczne ³adowanie, obiekty rozproszone
i obs³ugê wyj¹tków.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treci
Wstp...............................................................................................5
Czym jest Objective-C? ...............................................................7
Dynamiczne wywołania............................................................................8
Dynamiczne przydzielanie typów ..........................................................9
Dynamiczne ładowanie.............................................................................9
Wybór wersji Objective-C.......................................................................10
Od czego zacz"#? .....................................................................................10
Elementy jzyka ..........................................................................11
Obiekty ......................................................................................................12
Klasy...........................................................................................................13
Dziedziczenie i typy pochodne..............................................................19
Pola.............................................................................................................20
Metody.......................................................................................................22
Kategorie ...................................................................................................34
Protokoły...................................................................................................37
Deklaracje..................................................................................................40
Predefiniowane typy, stałe i zmienne...................................................43
Dyrektywy kompilatora i preprocesora.................................47
Deklaracje i definicje klasy .....................................................................47
Deklaracje wyprzedzaj"ce.......................................................................47
Dyrektywy rozszerzaj"ce........................................................................48
Symbole preprocesora.............................................................................52
Flagi kompilatora.......................................................................53
Zdalne wiadomo'ci.....................................................................54
Kwalifikatory parametrów wska2nikowych .......................................55
Kwalifikatory warto3ci zwracanych......................................................56
Kwalifikatory obiektów ..........................................................................56
Cykl (ycia obiektu......................................................................57
Tworzenie obiektu ...................................................................................58
Kopiowanie obiektu.................................................................................65
Dealokacja obiektu...................................................................................69
Spis treci
3
Błdy wykonania ........................................................................71
Obsługa bł7dów obiektów......................................................................71
Wyj"tki w Cocoa ......................................................................................72
,rodowisko uruchomieniowe....................................................77
Obiekty klas ..............................................................................................78
Obiekty metaklas......................................................................................80
Selektory....................................................................................................82
Obiekty protokołów.................................................................................83
Klasy podstawowe .....................................................................83
Pola.............................................................................................................84
Metody.......................................................................................................84
Klasa Object ..............................................................................................85
Klasa NSObject.........................................................................................95
Przekazywanie wiadomo'ci ...................................................106
Przekazywanie wiadomo3ci w klasie Object.....................................107
Przekazywanie wiadomo3ci w klasie NSObject................................108
Zarz3dzanie pamici3..............................................................111
Manualne zarz"dzanie pami7ci" .........................................................112
Zliczanie odwoła:..................................................................................113
Sprz"tanie pami7ci.................................................................................119
Archiwizacja obiektów............................................................120
Archiwizowanie potomków klasy Object ..........................................120
Archiwizowanie potomków klasy NSObject.....................................123
Kodowanie klucz-warto'7.......................................................127
Uprawnienia dost7pu............................................................................127
Metody kodowania NSKeyValue........................................................128
Obsługa bł7dów poszukiwania kluczy...............................................132
Optymalizacja wywoła8 metod ............................................132
Objective-C++............................................................................134
Dodatkowe informacje o Objective-C ..................................136
Skorowidz...................................................................................138
4
Objective-C. Leksykon kieszonkowy
Czym jest Objective-C?
Objective-C jest jzykiem zorientowanym obiektowo (ang. object
oriented language). Jako taki wspiera hierarchi typów (klas), prze-
syłanie wiadomo#ci pomidzy obiektami oraz wielokrotne wyko-
rzystanie kodu dziki mechanizmowi dziedziczenia. Objective-C
dodaje te cechy do istniej%cego jzyka C.
Objective-C jest rozszerzeniem jzyka C. Z tego powodu wiele cech
programu napisanego w tym jzyku zale'y od wła#ciwo#ci narz-
dzi programistycznych C. Zaliczy( do nich mo'na:
•
rozmiar warto#ci skalarnych, takich jak liczby całkowite
i zmiennoprzecinkowe;
•
miejsca umieszczania deklaracji o ograniczonym zasigu;
•
niejawn% konwersje typów;
•
przechowywanie ci%gów znakowych;
•
rozszerzenia i makra preprocesora;
•
poziomy ostrze'e+ kompilatora;
•
optymalizacj kodu;
•
#cie'ki poszukiwania plików doł%czanych i linkowanych.
Wicej informacji na temat tych zagadnie+ mo'na znale.( w do-
kumentacji u'ywanych narzdzi programistycznych dla konkret-
nej platformy systemowej.
Ró'nica pomidzy Objective-C a C++, innym obiektowym rozsze-
rzeniem jzyka C, polega na tym, 'e decyzje, które w przypadku
programów napisanych w C++ s% podejmowane w czasie kom-
pilacji, w Objective-C zostaj% odroczone do fazy wykonania pro-
gramu. Objective-C mo'na rozpozna( te' po poni'szych kluczo-
wych cechach:
Czym jest Objective-C?
7
•
dynamiczne wywołania (dorczanie wiadomo#ci);
•
dynamiczne przydzielanie typów;
•
dynamiczne ładowanie.
Dynamiczne wywołania
W jzykach zorientowanych obiektowo wywołania funkcji s% za-
st%pione przez wiadomoci (ang. messages). Ró'nica polega na tym,
'e ta sama wiadomo#( mo'e w czasie wykonania uruchomi( inny
fragment kodu, w zale'no#ci od rodzaju odbiorcy wiadomo#ci.
W jzyku Objective-C decyzja taka jest podejmowana dynamicz-
nie w czasie wykonywania programu a realizowana przez odszu-
kanie klas, dla których dana wiadomo#( jest przeznaczona i ich
klas bazowych (#rodowisko uruchomieniowe Objective-C zapew-
nia przechowanie wyników poszukiwania w pamici podrcznej
a tym samym popraw wydajno#ci procesu). W C++ tablica wy-
woła+ jest tworzona statycznie w fazie kompilacji programu.
Liniowy sposób poszukiwania odbiorcy, wykorzystywany przez
Objective-C jest w pełni zgodny z naszym wyobra'eniem dziedzi-
czenia. Z tego wzgldu łatwo jest zrozumie( sposób działania pro-
gramu utworzonego w Objective-C. Dynamiczne wywołania mog%
reagowa( na zmiany w hierarchii dziedziczenia w czasie wyko-
nania programu. W wypadku obiektów rozproszonych model dy-
namicznego przesyłania wiadomo#ci stanowi lepsze rozwi%zanie
ni' model oparty na stałej tablicy.
Dynamiczne przydzielanie typów
Dynamiczne przesyłanie wiadomo#ci w Objective-C umo'liwia
programi#cie wskazanie jako ich adresatów obiektów, których typ
nie został jeszcze zadeklarowany. 3rodowisko Objective-C rozpo-
8
Objective-C. Leksykon kieszonkowy
Plik z chomika:
Ravel25
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
(X) HTML
algorytmy i struktury danych
asembler
C++
Core JAVA2 Podstawy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin