Java Wzorce projektowe.pdf
(
368 KB
)
Pobierz
C:\Andrzej\PDF\Java. Wzorce projektowe\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADO
WY ROZDZIA£
Java. Wzorce
projektowe
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
Autor: James William Cooper
T³umaczenie: Piotr Badarycz
ISBN: 83-7197-529-5
Tytu³ orygina³u:
Format: B5, stron: oko³o 400
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Java Design Patterns
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Jest to praktyczna ksi¹¿ka, która mówi o tym jak pisaæ programy w jêzyku Java
z u¿yciem standardowych wzorców projektowych. Ksi¹¿ka sk³ada siê z serii krótkich
rozdzia³ów, z których ka¿dy opisuje jeden wzorzec i zawiera przynajmniej jeden
wizualny, kompletny i dzia³aj¹cy przyk³adowy program. Ka¿dy rozdzia³ zawiera równie¿
diagramy UML pokazuj¹ce zale¿noci wystêpuj¹ce pomiêdzy klasami programu.
Podczas lektury niniejszej ksi¹¿ki czytelnik dowie siê, ¿e wzorce projektowe s¹
powszechnie stosowanym sposobem organizacji obiektów w programach. Dziêki
wykorzystaniu wzorców ³atwiej jest pisaæ programy i póniej je modyfikowaæ.
Zapoznanie siê z wzorcami pozwoli zdobyæ s³ownictwo i zestaw pojêæ, za pomoc¹
których mo¿na ³atwiej opisaæ konstrukcjê swoich programów.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Przedmowa .....................................................................................9
Podzikowania..............................................................................11
Cz I Czym s wzorce projektowe? .......................................13
Rozdział 1. Wprowadzenie...............................................................................15
Definicja wzorca projektowego.....................................................................................17
Proces uczenia si..........................................................................................................18
Studiowanie wzorców projektowych............................................................................19
Uwagi na temat projektowania zorientowanego obiektowo.........................................19
Klasy JFC......................................................................................................................20
Wzorce projektowe w jzyku Java................................................................................20
Rozdział 2. Diagramy UML ..............................................................................21
Dziedziczenie................................................................................................................22
Interfejsy........................................................................................................................23
Kompozycja...................................................................................................................23
Adnotacje.......................................................................................................................24
JVISION........................................................................................................................24
Visual SlickEdit.............................................................................................................24
Cz II Wzorce konstrukcyjne..................................................25
Rozdział 3. Factory (fabryka) ..........................................................................27
Jak działa fabryka..........................................................................................................27
Przykładowy kod...........................................................................................................28
Teraz dwie klasy pochodne...........................................................................................28
Tworzenie Simple Factory............................................................................................29
Wzorzec Factory w obliczeniach matematycznych......................................................30
Zagadnienia do przemy7lenia........................................................................................31
Rozdział 4. Factory Method (metoda fabrykuj+ca) ...........................................33
Klasa Swimmer.............................................................................................................35
Klasa Event....................................................................................................................35
Rozstawienie bezpo7rednie...........................................................................................36
Program rozstawiaj;cy..................................................................................................38
Inne fabryki...................................................................................................................38
Kiedy u<ywa= Factory Method.....................................................................................38
Zagadnienia do przemy7lenia........................................................................................39
T:\Andrzej\Java. Wzorce\!Spis treci.doc
3
4
Java. Wzorce projektowe
Rozdział 5. Abstract Factory (fabryka abstrakcji).............................................41
Abstract Factory w projektowaniu ogrodów.................................................................42
Jak działa interfejs u<ytkownika...................................................................................43
Dodawanie nowych klas................................................................................................44
Konsekwencje stosowania wzorca Abstract Factory....................................................45
Zagadnienia do przemy7lenia........................................................................................45
Rozdział 6. Singleton ......................................................................................47
Tworzymy Singleton u<ywaj;c metody statycznej.......................................................47
Wyj;tek..........................................................................................................................48
Zgłaszanie wyj;tku........................................................................................................48
Tworzenie instancji klasy..............................................................................................49
Dostarczenie globalnego punktu dostpu dla wzorca Singleton...................................49
Pakiet javax.comm jako przykład u<ycia wzorca Singleton.........................................50
Konsekwencje stosowania wzorca Singleton................................................................53
Zagadnienia do przemy7lenia........................................................................................53
Rozdział 7. Builder (budowniczy).....................................................................55
Program do 7ledzenia inwestycji...................................................................................56
Nazywanie budowniczych.............................................................................................57
Budowniczy listy wyboru..............................................................................................59
Budowniczy pól wyboru................................................................................................60
Konsekwencje stosowania wzorca Builder...................................................................61
Zagadnienia do przemy7lenia........................................................................................61
Rozdział 8. Prototype (prototyp)......................................................................63
Klonowanie obiektów w jzyku Java............................................................................64
U<ywanie prototypu......................................................................................................64
Stosowanie wzorca Prototypu.......................................................................................66
Mened<er prototypów....................................................................................................69
Klonowanie z wykorzystaniem serializacji...................................................................69
Konsekwencje stosowania wzorca Prototypu...............................................................70
Zagadnienia do przemy7lenia........................................................................................71
Podsumowanie wzorców konstrukcyjnych...................................................................71
Cz III Wzorce strukturalne.....................................................73
Rozdział 9. Adapter ........................................................................................75
Przenoszenie danych pomidzy listami.........................................................................75
Korzystanie z klasy JList z biblioteki JFC....................................................................76
Adaptery uniwersalne....................................................................................................81
Adaptery dynamiczne....................................................................................................81
Adaptery w jzyku Java.................................................................................................82
Zagadnienia do przemy7lenia........................................................................................83
Rozdział 10. Bridge (most) ...............................................................................85
Diagram klas..................................................................................................................87
Rozbudowa mostu.........................................................................................................87
Java Bean jako przykład wzorca Bridge.......................................................................89
Konsekwencje stosowania wzorca Bridge....................................................................89
Zagadnienia do przemy7lenia........................................................................................90
Rozdział 11. Composite (kompozyt) ..................................................................91
Implementacja kompozytu............................................................................................92
Obliczanie wynagrodzeB...............................................................................................92
4
T:\Andrzej\Java. Wzorce\!Spis treci.doc
Spis treci
5
Klasa Employee.............................................................................................................93
Klasa Boss.....................................................................................................................94
Tworzenie drzewa pracowników...................................................................................96
Awans............................................................................................................................97
Lista dwukierunkowa....................................................................................................97
Konsekwencje stosowania wzorca Composite..............................................................98
Prosty Composite...........................................................................................................98
Kompozyty w Javie.......................................................................................................99
Inne kwestie dotycz;ce implementacji..........................................................................99
Zagadnienia do przemy7lenia........................................................................................99
Rozdział 12. Decorator (dekorator) .................................................................101
Dekorowanie przycisku...............................................................................................101
U<ycie dekoratora........................................................................................................103
Diagram klas................................................................................................................104
Dekorowanie obwódek w Javie...................................................................................105
Dekoratory niewizualne...............................................................................................106
Dekoratory, adaptery i kompozyty..............................................................................108
Konsekwencje stosowania wzorca Dekoratora...........................................................108
Zagadnienia do przemy7lenia......................................................................................109
Rozdział 13. Facade (fasada)..........................................................................111
Tworzenie klas fasady.................................................................................................112
Konsekwencje stosowania wzorca Facade..................................................................115
Uwagi dotycz;ce instalacji i uruchamiania programu dbFrame.................................115
Zagadnienia do przemy7lenia......................................................................................116
Rozdział 14. Flyweight (waga piórkowa)..........................................................117
Omówienie..................................................................................................................118
Przykładowy kod.........................................................................................................118
Wzorce Flyweight w Javie..........................................................................................122
Współdzielone obiekty................................................................................................122
Obiekty „kopiowane podczas zapisu”.........................................................................123
Zagadnienia do przemy7lenia......................................................................................123
Rozdział 15. Proxy (po7rednik)........................................................................125
Przykładowy kod.........................................................................................................126
Kopiowanie podczas zapisu........................................................................................128
Enterprise Java Beans..................................................................................................128
Porównanie z innymi wzorcami..................................................................................128
Zagadnienia do przemy7lenia......................................................................................128
Podsumowanie wzorców strukturalnych.....................................................................128
Cz IV Wzorce czynnociowe................................................131
Rozdział 16. Chain of Responsibility (ła8cuch odpowiedzialno7ci).....................133
Zastosowania...............................................................................................................134
Przykładowy kod.........................................................................................................134
Wizualne komponenty pola listy.................................................................................137
Implementacja systemu pomocy.................................................................................139
ŁaBcuch czy drzewo?..................................................................................................142
Rodzaje <;daB..............................................................................................................143
Przykłady w Javie........................................................................................................143
Konsekwencje stosowania wzorca Chain of Responsibility.......................................143
Zagadnienia do przemy7lenia......................................................................................144
T:\Andrzej\Java. Wzorce\!Spis treci.doc
5
6
Java. Wzorce projektowe
Rozdział 17. Command (polecenie) .................................................................145
Motywacja...................................................................................................................145
Obiekt polecenia..........................................................................................................146
U<ywanie obiektów polecenia.....................................................................................147
Wzorzec Command.....................................................................................................148
Wzorzec Command w jzyku Java..............................................................................150
Konsekwencje stosowania wzorca Command.............................................................151
Wycofywanie operacji.................................................................................................152
Zagadnienia do przemy7lenia......................................................................................155
Rozdział 18. Interpreter ..................................................................................157
Motywacja...................................................................................................................157
Zastosowania...............................................................................................................157
Prosty przykład raportowania......................................................................................158
Interpretowanie jzyka................................................................................................159
Obiekty u<ywane podczas parsowania........................................................................160
Redukowanie parsowanego stosu................................................................................162
Implementowanie wzorca Interpretera........................................................................163
Konsekwencje stosowania wzorca Interpretera...........................................................166
Zagadnienia do przemy7lenia......................................................................................167
Rozdział 19. Iterator.......................................................................................169
Motywacja...................................................................................................................169
Wyliczenia w Javie......................................................................................................170
Przykładowy kod.........................................................................................................170
Iteratory filtrowane......................................................................................................171
Konsekwencje stosowania wzorca Iteratora................................................................173
Iteratory i kompozyty..................................................................................................174
Iteratory w Javie 1.2....................................................................................................174
Zagadnienia do przemy7lenia......................................................................................174
Rozdział 20. Mediator.....................................................................................175
Przykładowy system....................................................................................................175
Interakcje pomidzy komponentami...........................................................................176
Przykładowy kod.........................................................................................................177
Mediatorzy i obiekty poleceB......................................................................................180
Konsekwencje stosowania wzorca Mediatora.............................................................180
Mediator z pojedynczym interfejsem..........................................................................181
Kwestie implementacyjne...........................................................................................181
Rozdział 21. Memento....................................................................................183
Motywacja...................................................................................................................183
Implementacja.............................................................................................................184
Przykładowy kod.........................................................................................................184
Konsekwencje stosowania wzorca Memento..............................................................188
Zagadnienia do przemy7lenia......................................................................................188
Rozdział 22. Observer (obserwator).................................................................189
Obserwowanie zmian kolorów....................................................................................190
Inne rodzaje komunikatów..........................................................................................193
Klasa JList jako obserwator.........................................................................................193
Architektura model-widok-kontroler jako wzorzec Observer.....................................194
Interfejs Observer i klasa Observable..........................................................................195
Konsekwencje stosowania wzorca Observer...............................................................195
Zagadnienia do przemy7lenia......................................................................................196
6
T:\Andrzej\Java. Wzorce\!Spis treci.doc
Plik z chomika:
Ravel25
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
(X) HTML
algorytmy i struktury danych
asembler
C++
Core JAVA2 Podstawy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin