J2EE Podstawy programowania aplikacji korporacyjnych.pdf
(
566 KB
)
Pobierz
J2EE. Podstawy programowania aplikacji korporacyjnych
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
J2EE. Podstawy programowania
aplikacji korporacyjnych
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Alan Monnox
T³umaczenie: Miko³aj Szczepaniak
ISBN: 83-246-0211-9
Tytu³ orygina³
u:
Rapid J2EE(TM) Development:
An Adaptive Foundation for Enterprise Applications
Format: B5, stron: 480
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Kompendium wiedzy dla ka¿dego programisty, projektanta i kierownika projektu
• Nowoczesne metodyki wytwarzania oprogramowania
Narzêdzia do modelowania aplikacji i automatycznego generowania kodu
Koncepcja architektury sterowanej modelami
Sposoby zapewnienia jakoœci aplikacji
Tworzenie aplikacji korporacyjnych to wyœcig z czasem. Organizacje zmieniaj¹ siê
podobnie jak otoczenie biznesowe, w którym dzia³aj¹. Zbyt d³ugi okres przygotowania
aplikacji mo¿e sprawiæ, ¿e po wdro¿eniu oka¿e siê ona bezu¿yteczna. Z drugiej jednak
strony, zbyt du¿y poœpiech przy tworzeniu aplikacji powoduje, ¿e pomija siê fazê
modelowania i testowania, pisz¹c kod Ÿród³owy bez jakiejkolwiek koncepcji i planu.
Efektem takiego poœpiechu s¹ aplikacje niedostosowane do wymagañ u¿ytkowników
i pracuj¹ce niestabilnie. Sposobem na stworzenie odpowiedniego systemu
informatycznego dla korporacji jest wykorzystywanie odpowiednich metodyk
projektowych i nowoczesnych narzêdzi u³atwiaj¹cych zarówno pisanie,
jak i testowanie aplikacji.
Ksi¹¿ka „J2EE. Podstawy programowania aplikacji korporacyjnych” przedstawia
najlepsze praktyki projektowe stosowane przy tworzeniu systemów informatycznych
z wykorzystaniem platformy J2EE. Opisano w niej kolejne etapy projektu oraz
narzêdzia i metodyki, dziêki którym przeprowadzenie ka¿dego z nich bêdzie szybsze
i efektywniejsze. Czytaj¹c j¹, poznasz metodyki RUP i XP, typy architektur systemów
oraz sposoby modelowania aplikacji i narzêdzia do automatycznego generowania
szkieletu kodu Ÿród³owego. Dowiesz siê, jak optymalnie skonfigurowaæ œrodowiska
programistyczne i jak testowaæ kolejne modu³y aplikacji. Nauczysz siê korzystaæ
z nowoczesnych metodyk i narzêdzi.
Podstawowe wiadomoœci o b³yskawicznym wytwarzaniu aplikacji (RAD)
Metodyki projektowe Rational Unified Process (RUP) oraz Extreme Programming (XP)
Wielowarstwowe architektury systemów
Modelowanie systemów za pomoc¹ jêzyka UML
Automatyczne generowanie kodu
Stosowanie narzêdzi XDoclet i Hibernate
Komunikacja z bazami danych
Zasady programowania aspektowego
Testowanie aplikacji
Wiadomoœci zawarte w tej ksi¹¿ce sprawi¹, ¿e bêdziesz w stanie szybciej projektowaæ
i tworzyæ aplikacje korporacyjne.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
O autorze ....................................................................................... 13
Przedmowa ..................................................................................... 15
Część I Procesy adaptacyjne .....................................................21
Rozdział 1. Fundamenty adaptacyjne technologii J2EE ...................................... 23
Potrzeba błyskawicznego wytwarzania oprogramowania .............................................. 24
Wyzwania na poziomie przedsiębiorstw ........................................................................ 25
Platforma J2EE ............................................................................................................... 26
Definiowanie fundamentu adaptacyjnego ...................................................................... 27
Dlaczego fundament? ............................................................................................... 27
Dlaczego adaptacyjny? ............................................................................................. 27
Przygotowywanie fundamentów pod błyskawiczne wytwarzanie oprogramowania ...... 28
Ludzie ...................................................................................................................... 29
Narzędzia ................................................................................................................. 29
Szkielety ................................................................................................................... 29
Praktyki .................................................................................................................... 30
Standardy ................................................................................................................. 30
Procesy i procedury .................................................................................................. 30
Szkolenia .................................................................................................................. 30
Ustawiczne doskonalenie ......................................................................................... 31
Korzyści wynikające z inwestycji w fundamenty adaptacyjne ....................................... 32
Kluczowe czynniki decydujące o sukcesie ..................................................................... 33
Pozyskiwanie przychylności projektantów i programistów ..................................... 34
Edukacja ................................................................................................................... 35
Wsparcie zarządu ..................................................................................................... 36
Podsumowanie ............................................................................................................... 37
Informacje dodatkowe .............................................................................................. 38
Rozdział 2. Błyskawiczne wytwarzanie aplikacji ................................................. 39
Wspólne elementy koncepcji RAD ................................................................................ 40
Metoda skrzynki czasowej ....................................................................................... 40
Języki właściwe dla określonych dziedzin ............................................................... 41
Wielokrotne wykorzystywanie oprogramowania ..................................................... 42
Narzędzia zapewniające produktywność .................................................................. 44
Błyskawiczne tworzenie prototypów ....................................................................... 44
6
J2EE. Podstawy programowania aplikacji korporacyjnych
Praca z prototypami ........................................................................................................ 45
Typy prototypów i techniki ich budowy .................................................................. 46
Wybór pomiędzy trybem odrzucania a trybem ewoluowania .................................. 48
Podsumowanie ............................................................................................................... 49
Informacje dodatkowe .............................................................................................. 49
Rozdział 3. Korzystanie z metod adaptacyjnych ................................................. 51
Po co w ogóle stosować metodyki? ................................................................................ 52
Metodyka RAD dla platformy J2EE ........................................................................ 52
Metody adaptacyjne kontra metody predyktywne .................................................... 53
Kaskadowy model cyklu życia projektu ......................................................................... 54
Klasyczny model kaskadowy ................................................................................... 54
Zalety i wady ............................................................................................................ 55
Studium przypadku .................................................................................................. 56
Wytwarzanie iteracyjne .................................................................................................. 59
Zalety podejścia iteracyjnego ................................................................................... 60
Procesy iteracyjne .................................................................................................... 63
Wprowadzenie do procesu RUP ..................................................................................... 63
Proces oparty na przypadkach użycia ....................................................................... 65
Iteracyjne wytwarzanie oprogramowania w ramach procesu RUP .......................... 68
Etapy procesu RUP .................................................................................................. 69
Dziedziny ................................................................................................................. 70
Elementy procesu RUP ............................................................................................ 72
Planowanie ............................................................................................................... 73
Wsparcie dla projektów na poziomie korporacyjnym .............................................. 75
Wady procesu RUP .................................................................................................. 75
Metody zwinne ............................................................................................................... 76
Wprowadzenie do metodyki XP ..................................................................................... 77
Praktyki procesu XP ................................................................................................. 77
Planowanie ............................................................................................................... 80
Projektowanie .......................................................................................................... 81
Kodowanie ............................................................................................................... 82
Testowanie ............................................................................................................... 84
Role w procesie XP .................................................................................................. 84
Stosowanie metodyki XP dla projektów korporacyjnych opartych na platformie
J2EE ...................................................................................................................... 86
Podsumowanie ............................................................................................................... 88
Informacje dodatkowe .............................................................................................. 89
Część II Architektury zwinne ......................................................91
Rozdział 4. Projektowanie zapewniające błyskawiczność wytwarzania ................ 93
Cele architektur i projektów ........................................................................................... 94
Architektura i projekt w koncepcji RAD ........................................................................ 96
Wykorzystanie mocnych stron zespołu projektowego ............................................. 96
Wykorzystuj najlepsze dostępne szkielety ............................................................... 97
Myśl o przyszłości ................................................................................................. 100
Wystrzegaj się projektowania na rzecz wielokrotnego wykorzystywania kodu ..... 102
Stosowanie projektów prostopadłych ..................................................................... 103
Stosuj architektury wielowarstwowe ...................................................................... 104
Różne podejścia do architektury J2EE ......................................................................... 106
Architektury dwuwarstwowe kontra architektury wielowarstwowe ...................... 106
Enterprise JavaBeans ............................................................................................. 108
Perspektywy klientów zdalnych i lokalnych .......................................................... 109
Spis treści
7
Rozproszone komponenty ...................................................................................... 110
Wybór właściwego projektu ................................................................................... 113
Architektura zorientowana na interfejs WWW ...................................................... 113
Architektura zorientowana na komponenty EJB .................................................... 116
Podsumowanie ............................................................................................................. 118
Informacje dodatkowe ............................................................................................ 119
Rozdział 5. Oprogramowanie modelujące ......................................................... 121
Po co w ogóle modelować? .......................................................................................... 122
Komunikacja .......................................................................................................... 122
Weryfikacja poprawności ....................................................................................... 124
Perspektywy architektury ............................................................................................. 125
Zunifikowany język modelowania (UML) ..................................................................... 126
Diagramy przypadków użycia ................................................................................ 127
Diagramy aktywności ............................................................................................. 129
Diagramy klas ........................................................................................................ 130
Diagramy interakcji ................................................................................................ 132
Diagramy stanów ................................................................................................... 134
Diagramy wdrożenia i diagramy komponentów ..................................................... 135
Najczęstsze błędy ......................................................................................................... 135
Oprogramowanie tworzone w warunkach kultu cargo ........................................... 137
Narzędzia modelujące .................................................................................................. 137
Wybór narzędzia modelującego ............................................................................. 138
Obsługa języka UML ............................................................................................. 139
Sprawdzanie poprawności modelu ......................................................................... 140
Inżynieria normalna i inżynieria odwrotna ............................................................. 140
Obsługa wzorców projektowych ............................................................................ 142
Dlaczego narzędzia projektowe nie zdają egzaminu? ................................................... 145
Syndrom szczeniaka pod choinką .......................................................................... 145
Metody skutecznego korzystania z narzędzi modelujących ......................................... 148
Podsumowanie ............................................................................................................. 150
Informacje dodatkowe ............................................................................................ 150
Rozdział 6. Generowanie kodu ........................................................................ 153
Czym właściwie jest generowanie kodu? ..................................................................... 154
Pasywne generatory kodu ............................................................................................. 155
Generowanie kodu za pomocą narzędzia Apache Velocity .................................... 156
Zalety pasywnego generowania kodu .................................................................... 159
Aktywne generatory kodu ............................................................................................ 160
Zalety aktywnego generowania kodu ..................................................................... 160
Aktywne generatory kodu i wzorce kodu ............................................................... 162
Programowanie atrybutowe .......................................................................................... 163
Czym są atrybuty? .................................................................................................. 163
Atrybuty kontra dyrektywy preprocesora ............................................................... 164
Przypisy platformy J2SE 5.0 kontra atrybuty ......................................................... 165
Wprowadzenie do narzędzia XDoclet .......................................................................... 166
Instalacja narzędzia XDoclet .................................................................................. 167
Przygotowywanie pliku kompilacji narzędzia Ant ................................................. 167
Utworzenie komponentu sesyjnego ........................................................................ 171
Praca z aktywnie generowanym kodem ....................................................................... 177
Wskazówki dotyczące generowania kodu .............................................................. 177
Podsumowanie ............................................................................................................. 181
Informacje dodatkowe ............................................................................................ 181
8
J2EE. Podstawy programowania aplikacji korporacyjnych
Rozdział 7. Błyskawiczność a bazy danych ...................................................... 183
Problem baz danych ..................................................................................................... 184
Dane są cenną wartością korporacji ....................................................................... 184
Problem odwzorowania obiektowo-relacyjnego .................................................... 187
Możliwości w zakresie dostępu do danych ................................................................... 190
Interfejs Java Database Connectivity (JDBC) ........................................................ 191
Narzędzia do odwzorowywania obiektowo-relacyjnego ........................................ 192
Komponenty encyjne ............................................................................................. 194
Obiekty danych Javy .............................................................................................. 196
Generowanie kodu i odwzorowywanie obiektowo-relacyjne ....................................... 197
Wprowadzenie do narzędzia Hibernate .................................................................. 198
Wprowadzenie do narzędzia Middlegen ................................................................ 199
Przygotowanie bazy danych ......................................................................................... 200
Wprowadzenie do systemu MySQL ....................................................................... 201
Utworzenie schematu bazy danych ........................................................................ 201
Uruchamianie skryptu bazy danych ....................................................................... 204
Generowanie warstwy utrwalania danych .................................................................... 204
Uruchamianie narzędzia Middlegen z poziomu programu Ant .............................. 206
Graficzny interfejs użytkownika programu Middlegen .......................................... 207
Dokumenty odwzorowania obiektowo-relacyjnego narzędzia Hibernate .............. 208
Od dokumentów odwzorowań do kodu źródłowego Javy ...................................... 212
Dokończenie całego procesu .................................................................................. 213
Podsumowanie ............................................................................................................. 215
Informacje dodatkowe ............................................................................................ 216
Rozdział 8. Architektura sterowana modelami ................................................. 217
Założenia technologii MDA ......................................................................................... 217
Wyjaśnienie podstawowych założeń koncepcji architektury sterowanej modelami ..... 219
Platforma ................................................................................................................ 220
Modele ................................................................................................................... 220
Odwzorowanie ....................................................................................................... 223
Architektura MDA kontra tradycyjne techniki modelowania ....................................... 224
Zalety ..................................................................................................................... 225
Wady ...................................................................................................................... 227
Narzędzia zgodne z architekturą MDA ........................................................................ 229
Wprowadzenie do narzędzia AndroMDA .............................................................. 230
Architektura MDA i program AndroMDA ................................................................... 230
Wymiana modeli reprezentowanych w formacie XMI ........................................... 232
Znaczniki modelu PIM ........................................................................................... 233
Wymienne wkłady MDA ....................................................................................... 236
Budowa wymiennego wkładu ................................................................................ 238
Szablony wymiennych wkładów MDA .................................................................. 240
AndroMDA w praktyce .......................................................................................... 242
AndroMDA 3.0 ...................................................................................................... 244
Podsumowanie ............................................................................................................. 244
Informacje dodatkowe ............................................................................................ 245
Część III Języki błyskawicznego wytwarzania oprogramowania ....247
Rozdział 9. Skrypty ........................................................................................ 249
Po co w ogóle używać języków skryptowych? ............................................................ 249
Cechy języków skryptowych ........................................................................................ 251
Doświadczenie zespołu projektowego ................................................................... 251
Wieloplatformowość .............................................................................................. 252
Integracja z klasami Javy ....................................................................................... 252
Plik z chomika:
Ravel25
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
(X) HTML
algorytmy i struktury danych
asembler
C++
Core JAVA2 Podstawy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin