Programowanie w środowisku języka strukturalnego.pdf

(464 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_informatyk_312[01]_Z2_01_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Andrzej Krawczyk
Ewa Sromala
Programowanie w środowisku języka strukturalnego
312[01].Z2.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
7248343.001.png 7248343.002.png 7248343.003.png
Recenzenci:
mgr Bogdan Kostrzewa
mgr inż. Andrzej Uzar
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Tomasz Sułkowski
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 312[01].Z2.01
Programowanie w środowisku języka strukturalnego zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik informatyk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 4
3. Cele kształcenia 5
4. Materiał nauczania 6
4 .1. Algorytmy 6
4.1.1. Materiał nauczania 6
4.1.2. Pytania sprawdzające 8
4.1.3. Ćwiczenia 9
4.1.4. Sprawdzian postępów 13
4.2. Podstawy programowania 14
4.2.1. Materiał nauczania 14
4.2.2. Pytania sprawdzające 16
4.2.3. Ćwiczenia 17
4.2.4. Sprawdzian postępów 20
4.3. Struktury i metody programowania 21
4.3.1. Materiał nauczania 21
4.3.2. Pytania sprawdzające 22
4.3.3. Ćwiczenia 23
4.3.4. Sprawdzian postępów 33
4.4. Typy strukturalne 34
4.4.1. Materiał nauczania 34
4.4.2. Pytania sprawdzające 35
4.4.3. Ćwiczenia 35
4.4.4. Sprawdzian postępów 38
4.5. Interfejs graficzny 39
4.5.1. Materiał nauczania 39
4.5.2. Pytania sprawdzające 40
4.5.3. Ćwiczenia 40
4.5.4. Sprawdzian postępów 44
4.6. Struktury dynamiczne 45
4.6.1. Materiał nauczania 45
4.6.2. Pytania sprawdzające 46
4.6.3. Ćwiczenia 47
4.6.4. Sprawdzian postępów 48
4.7. Sterowanie kompilacją 49
4.7.1. Materiał nauczania 49
4.7.2. Pytania sprawdzające 49
4.7.3. Ćwiczenia 49
4.7.4. Sprawdzian postępów 50
5. Sprawdzian osiągnięć 51
6. Literatura 55
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w kształtowaniu umiejętności:
projektowania rozwiązań algorytmicznych,
budowania optymalnych algorytmów rozwiązywania problemów,
kodowania algorytmów za pomocą języka strukturalnego wysokiego poziomu,
testowania algorytmów i aplikacji,
pracy w grupie.
W poradniku zamieszczono:
wykaz umiejętności, jakie powinieneś posiadać, by bez problemów korzystać
z poradnika,
cele kształcenia, które pozwolą Ci uświadomić sobie cel informacji i ćwiczeń zawartych
w poradniku,
materiał nauczania, czyli skondensowane wiadomości teoretyczne oraz wskazówki, które
pomogą Ci zrozumieć i poprawnie wykonać zestaw ćwiczeń,
zestaw pytań, który pozwoli Ci sprawdzić, czy zapoznałeś się i zrozumiałeś wszystkie
wiadomości i możesz przystąpić do wykonania ćwiczeń,
ćwiczenia, które pozwolą ukształtować praktyczne umiejętności programowania
strukturalnego,
sprawdzian osiągnięć, dzięki któremu ocenisz swoje wiadomości iumiejętności
ukształtowane w trakcie pracy z poradnikiem,
literaturę uzupełniającą.
Pracując z poradnikiem i wykonując ćwiczenia możesz napotkać trudności. Uwagi
zapisane pod ćwiczeniami pozwolą Ci:
prawidłowo rozwiązać zadania, chociaż nie są jedyną drogą prowadzącą do osiągnięcia
rezultatu końcowego – Twoja inwencja będzie bardzo cenna,
zwrócić uwagę na umiejętności, które mogą przydać się w przyszłości i które są
kluczowe w obszarze kształcenia.
W razie wątpliwości zwróć się o pomoc do nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej powinieneś umieć:
sprawnie posługiwać się aparatem matematycznym,
zarządzać zasobami na nośnikach stałych,
korzystać z zasobów sieci lokalnej,
modyfikować dokument tekstowy,
wyszukiwać informacje w różnych źródłach.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin