Sporządzanie podstawowego asortymentu potraw i półproduktów z drobiu i ryb.pdf

(651 KB) Pobierz
Kucharz_malej_gastro_512[05]_Z1_08_u
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Renata Danasiewicz
Sporządzanie podstawowego asortymentu potraw
i półproduktów z drobiu i ryb 512[05].Z1.08
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
Recenzenci:
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
397403124.005.png 397403124.006.png 397403124.007.png 397403124.008.png
mgr inŜ. Barbara Jarota-Halik
mgr inŜ. Bogusława Pęciak
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Renata Danasiewicz
mgr inŜ. Ewa Superczyńska
Konsultacja:
dr Justyna Bluszcz
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 512[05].Z1.08
Sporządzanie podstawowego asortymentu potraw i półproduktów z drobiu i ryb, zawartego
w modułowym programie nauczania dla zawodu Kucharz małej gastronomii.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
397403124.001.png
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Klasyfikacja drobiu i ryb, przetworów rybnych. Skład i wartość odŜywcza
mięsa drobiowego i ryb
8
4.1.1. Materiał nauczania
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
10
4.1.4. Sprawdzian postępów
10
4.2. Obróbka wstępna drobiu i ryb. Drobiowa i rybna masa mielona. Ocena
świeŜości ryb
13
4.2.1. Materiał nauczania.
13
4.2.2. Pytania sprawdzające
15
4.2.4. Sprawdzian postępów
16
4.3. Potrawy gotowane i duszone z drobiu i ryb
17
4.3.1. Materiał nauczania
17
4.3.2. Pytania sprawdzające
19
4.3.3. Ćwiczenia
19
4.3.4. Sprawdzian postępów
21
4.4. Potrawy smaŜone z drobiu i ryb
22
4.4.1. Materiał nauczania
22
4.4.2. Pytania sprawdzające
23
4.4.3. Ćwiczenia
23
4.4.4. Sprawdzian postępów
25
4.5. Potrawy pieczone z drobiu i ryb
26
4.5.1. Materiał nauczania
26
4.5.2. Pytania sprawdzające
28
4.5.3. Ćwiczenia
28
4.5.4. Sprawdzian postępów
30
4.6. Dobór dodatków do potraw z drobiu
31
4.6.1. Materiał nauczania
31
4.6.2 Pytania sprawdzające
32
4.6.3. Ćwiczenia
32
4.6.4. Sprawdzian postępów
34
4.7. Zakąski z drobiu i ryb
35
4.7.1. Materiał nauczania
35
4.7.2. Pytania sprawdzające
37
4.7.3. Ćwiczenia
37
4.7.4. Sprawdzian postępów
39
4.8. Wykorzystanie owoców morza w potrawach
40
4.8.1. Materiał nauczania
40
4.8.2. Pytania sprawdzające
41
4.8.3. Ćwiczenia
41
4.8.4. Sprawdzian postępów
43
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.1.3. Ćwiczenia
12
4.2.3. Ćwiczenia
15
397403124.002.png
4.9. Wykorzystanie drobiu i ryb do sporządzania potraw dietetycznych
44
4.9.2. Pytania sprawdzające
44
4.9.3. Ćwiczenia
44
4.9.4. Sprawdzian postępów
46
4.10. Potrawy z drobiu i ryb w kuchni staropolskiej
47
4.10.1. Materiał nauczania
47
4.10.2. Pytania sprawdzające
47
4.10.3. Ćwiczenia
47
4.10.4. Sprawdzian postępów
49
5. Sprawdzian osiągnięć
50
6. Literatura
54
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
4.9.1. Materiał nauczania
44
397403124.003.png
1. WPROWADZENIE
Poradnik, który otrzymujesz będzie Ci pomocny w zdobyciu niezbędnych umiejętności
związanych ze sporządzaniem półproduktów i potraw z drobiu, ryb i owoców morza.
Poradnik ten zawiera:
-
wymagania wstępne, czyli wykaz niezbędnych umiejętności i wiedzy, które powinieneś
mieć opanowane, aby przystąpić do realizacji tej jednostki modułowej;
-
cele kształcenia tej jednostki modułowej;
-
materiał nauczania (rozdział 4), który umoŜliwia samodzielne przygotowanie się
do wykonania ćwiczeń i zaliczenia sprawdzianów. Do poszerzenia wiedzy i umiejętności
wykorzystaj wskazaną literaturę oraz inne źródła informacji. Materiał nauczania
obejmuje równieŜ ćwiczenia, które zawierają:
-
wykaz materiałów i sprzętu potrzebnych do realizacji ćwiczenia,
-
pytania sprawdzające wiedzę potrzebną do wykonania ćwiczenia,
-
sprawdzian teoretyczny,
sprawdzian umiejętności praktycznych;
- ćwiczenia oraz zestaw pytań sprawdzających Twoje opanowanie wiedzy i umiejętności
z zakresu całej jednostki. Zaliczenie tych ćwiczeń jest dowodem osiągnięcia umiejętności
praktycznych określonych w tej jednostce modułowej. Wykonując sprawdzian postępów
powinieneś odpowiadać na pytanie tak lub nie, co oznacza, Ŝe opanowałeś materiał albo
nie.
JeŜeli masz trudności ze zrozumieniem tematu lub ćwiczenia, to poproś nauczyciela
o wyjaśnienie i ewentualne sprawdzenie, czy dobrze wykonujesz daną czynność.
Po opracowaniu materiału spróbuj rozwiązać sprawdzian z zakresu jednostki modułowej.
Jednostka modułowa: s porządzanie podstawowego asortymentu potraw i półproduktów
z drobiu i ryb, której treści teraz poznasz jest podstawową jednostką przygotowującą do
nabycia kolejnych umiejętności w module 512[05].Z1.09 (schemat str. 5)
-
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów bhp oraz
instrukcji przeciwpoŜarowych, wynikających z rodzaju wykonywanych prac. Przepisy te poznałeś
juŜ podczas trwania nauki i naleŜy je bezwzględnie stosować.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
397403124.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin