Montowanie przyrządów pomiarowych.pdf

(1160 KB) Pobierz
Mech_precyz_731[03]_Z1.04_ucz.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Michał Sylwestrzak
Montowanie przyrządów pomiarowych
731[03].Z1.04
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
386568088.004.png 386568088.005.png 386568088.006.png
Recenzenci:
mgr inż. Jerzy Giemza
mgr inż. Igor Lange
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Michał Sylwestrzak
Konsultacja:
mgr inż. Andrzej Zych
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 731[03].Z1.04
„Montowanie przyrządów pomiarowych”, zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu mechanik precyzyjny 731[03].
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Materiał nauczania
7
4.1. Klasyfikacja przyrządów pomiarowych. Montaż elementów wskazujących
w przyrządach pomiarowych
7
4.1.1. Materiał nauczania
7
4.1.2. Pytania sprawdzające
12
4.1.3. Ćwiczenia
12
4.1.4. Sprawdzian postępów
13
4.2. Montaż przyrządów do pomiarów warsztatowych
14
4.2.1. Materiał nauczania
14
4.2.2. Pytania sprawdzające
21
4.2.3. Ćwiczenia
21
4.2.4. Sprawdzian postępów
23
4.3. Montaż przyrządów pomiarowych do pomiaru temperatury, ciśnienia
i przepływu
24
4.3.1. Materiał nauczania
24
4.3.2. Pytania sprawdzające
35
4.3.3. Ćwiczenia
35
4.3.4. Sprawdzian postępów
36
4.4. Montaż przyrządów pomiarowych do pomiaru masy, czasu, wilgotności
i prędkości kątowej
37
4.4.1. Materiał nauczania
37
4.4.2. Pytania sprawdzające
46
4.4.3. Ćwiczenia
46
4.4.4. Sprawdzian postępów
48
5. Sprawdzian osiągnięć
49
6. Literatura
54
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i umiejętności dotyczących montażu
przyrządów pomiarowych.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne, czyli wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
aby bez problemów opanować treści nauczania w ramach tej jednostki modułowej,
- cele kształcenia, czyli wykaz umiejętności, jakie powinieneś nabyć podczas zajęć w ramach
tej jednostki modułowej,
- materiał nauczania, czyli niezbędne minimum wiadomości teoretycznych, wymaganych
do opanowania treści jednostki modułowej,
- zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś wymagane treści nauczania,
- ćwiczenia, w których będziesz doskonalił umiejętności praktyczne w oparciu o wiedzę
teoretyczną, zaczerpniętą z poradnika i innych wskazanych źródeł,
- sprawdzian osiągnięć, czyli przykładowy zestaw zadań i pytań; pozytywny wynik
sprawdzianu potwierdzi, że dobrze wykorzystałeś zajęcia i nabyłeś niezbędną wiedzę
i umiejętności z zakresu tej jednostki modułowej,
- wykaz literatury uzupełniającej.
Poradnik ten ma być przewodnikiem, który wprowadzi Cię w tematykę jednostki modułowej,
określi jej zakres i wskaże szczegółowe treści, z którymi powinieneś się zapoznać. Nie zastępuje
ani podręczników, katalogów czy innych źródeł, ani wskazówek, instrukcji i informacji
udzielanych przez nauczyciela.
Na wcześniejszych etapach nauki nabyłeś umiejętności w zakresie, m.in., wykonywania
pomiarów warsztatowych, posługiwania się dokumentacją techniczną, wykonywania połączeń
oraz montażu maszyn i urządzeń precyzyjnych.
W niniejszym poradniku kolejno zostały przedstawione, w ramach odrębnych tematów:
- ogólna klasyfikacja przyrządów pomiarowych oraz montaż elementów wskazujących,
- montaż przyrządów do pomiarów warsztatowych,
- montaż przyrządów do pomiaru temperatury, ciśnienia i przepływu,
- montaż przyrządów do pomiaru masy, czasu, wilgotności i prędkości kątowej.
Na końcu każdego tematu znajdują się pytania sprawdzające. Odpowiadając na nie,
sprawdzisz stan opanowania danej partii materiału. Jeżeli stwierdzisz, że czegoś nie pamiętasz lub
nie rozumiesz, powinieneś wrócić do materiału nauczania i tam znaleźć odpowiedzi na pytania,
które sprawiły Ci kłopot.
Wykonanie ćwiczeń, zarówno przykładowych z poradnika, jak i innych, zaproponowanych
przez nauczyciela, pozwoli Ci lepiej zrozumieć i utrwalić nabytą wiedzę przez praktyczne
działanie.
Podsumowanie tematu stanowi sprawdzian postępów. Odpowiadaj uczciwie na postawione
w nim pytana. Znajomość własnych słabych stron jest kluczem do nadrobienia braków.
Przykładowy sprawdzian osiągnięć powinien być dobrym treningiem przed zaplanowanym
przez nauczyciela sprawdzianem, podsumowującym poziom wiedzy i umiejętności nabytych przez
Ciebie w ramach realizacji jednostki modułowej.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
731[03].Z1
Montaż maszyn, urządzeń
i przyrządów pomiarowych
731[03].Z1.01
Organizowanie stanowiska
pracy
731[03].Z1.02
Montowanie
mechanizmów
precyzyjnych
731[03].Z1.03
Montowanie maszyn
i urządzeń precyzyjnych
731[03].Z1.04
Montowanie przyrządów
pomiarowych
731[03].Z1.05
Montowanie elementów
mechanicznych
w przyrządach
elektrycznych
Schemat układu jednostek modułowych w module 731[03].Z1
„Montaż maszyn, urządzeń i przyrządów pomiarowych”.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
386568088.007.png 386568088.001.png 386568088.002.png 386568088.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin