Programowanie układόw manipulacyjnych i robotόw.pdf

(3681 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_mechatronik_311[50]_Z3.02_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Stanisław Popis
Programowanie układόw manipulacyjnych i robotόw
311[50].Z3.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
,,Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego"
93918305.001.png 93918305.002.png 93918305.003.png 93918305.004.png
Recenzenci:
mgr inż. Henryk Krystkowiak
dr inż. Jerzy Gustowski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Janusz Figurski
Korekta:
mgr Joanna Iwanowska
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[50].Z3.02.
Programowanie układόw manipulacyjnych i robotόw zawartego w programie nauczania dla
zawodu technik mechatronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
,,Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego"
1
SPIS TREŚCI
2. Wymagania wstępne
3
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Budowa i klasyfikacja układόw manipulacyjnych i robotów
6
4.1.2. Pytania sprawdzające
32
4.1.3. Ćwiczenia
33
4.1.4. Sprawdzian postępów
37
4.2.Programowanie maszyn manipulacyjnych i robotόw
38
4.2.1. Materiał nauczania
38
4.2.2. Pytania sprawdzające
51
4.2.3. Ćwiczenia
51
4.2.4. Sprawdzian postępów
53
54
4.3.Zasady aplikacji i użytkowania systemόw robotycznych
4.3.1. Materiał nauczania
54
4.3.2. Pytania sprawdzające
57
4.3.3. Ćwiczenia
58
4.3.4. Sprawdzian postępόw
59
5. Sprawdzianosiągnięć
60
6. Literatura
63
,,Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego"
2
1. proadzenie
4
4.1.1. Materiał nauczania
6
1. WPROWADZENIE.
Poradnik dla ucznia będzie Ci pomocny w opanowaniu wiadomości oraz ukształtowaniu
umiejętności niezbędnych do programowania układόw manipulacyjnych i robotόw.
W poradniku zamieszczono:
– wymagania wstępne – wykaz wiadomości i umiejętności, jakie powinieneś posiadać przed
przystąpieniem do zajęć,
– cele kształcenia - wykaz wiadomości i umiejętności, jakie zdobędziesz po zrealizowaniu
zajęć,
– materiał nauczania – wiadomości niezbędne do opisania budowy oraz funkcji układόw
manipulacyjnych i robotόw, tworzenia programόw sterujących układami manipulacyjnymi,
uruchamiania programόw sterowniczych, symulacji pracy układόw manipulacyjnych
i robotόw,
– pytania sprawdzające, ktόre pomogą ci sprawdzić, czy opanowałeś zakres materiału
nauczania,
– ćwiczenia, ktόre umożliwią ci nabycie umiejętności praktycznych w zakresie
programowania układόw manipulacyjnych i robotόw oraz symulacji ich działania,
– sprawdzianpostępόw umożliwiający ci osobistą refleksję nad osiągniętym efektami,
– sprawdzian osiągnięć umożliwiający ocenę osiągniętego prze ciebie poziomu wiadomości
oraz umiejętności.
Bardzo uważnie zapoznaj się z wiadomościami zawartymi w materiale naucznia mając
świadomość, że są one podane w skrόconej formie. Nauczyciel wskaże Ci literaturę i inne
materiały pozwalające na rozszerzenie i lepsze opanowanie wiadomości.
Realizując ćwiczenia zaproponowane w Poradniku dla ucznia oraz przez nauczyciela
będziesz miał sposobność do weryfikacji wiedzy, jaką nabyłeś oraz zastosowania jej w praktyce.
Pod kierunkiem nauczyciela będziesz mόgł tworzyć programy pracy robotόw, przesyłać je do
sterownika robota i uruchamiać je.
Po wykonaniu ćwiczeń określ poziom swoich postępόw rozwiązując sprawdzian postępόw.
Sprawdzian osiągnięć, ktόremu będziesz poddany, pozwoli na określenie stopnia
opanowania wiadomości i umiejętności objętych zakresem jednostki modułowej
„Programowanie układόw manipulacyjnych i robotόw”.
,,Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego"
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
stosować jednostki miar układu SI,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu statyki, dynamiki, kinematyki, takimi
jak: masa, siła, prędkość, energia, para kinematyczna, więzy, stopień swobody,
obsługiwać komputer na poziomie podstawowym,
korzystać z różnych źródeł informacji,
poszukiwać informacji w Internecie,
objaśniać strukturę oraz zasadę działania elektrycznego układu napędowego,
objaśniać strukturę oraz zasadę działania pneumatycznego i elektropneumatycznego układu
napędowego,
objaśniać strukturę oraz zasadę działania hydraulicznego i elektrohydraulicznego układu
napędowego,
rozpoznać i przedstawić działanie układu sterowania otwartego i zamkniętego,
rozrόżnić i scharakteryzować przekładnie mechaniczne: zębatą, ślimakową i śrubową,
objaśnić działanie i scharakteryzować możliwości wykorzystania silnikόw prądu stałego,
objaśnić działanie i scharakteryzować możliwości wykorzystania silnikόw prądu
przemiennego,
omówić sposόb działania silnikόw skokowych,
rozrόżnić oraz przedstawić działanie sensorόw: potencjometrycznego, indukcyjnościowego,
optycznego (laserowego, światłowodowego), tensometryczno-rezystancyjnego,
rozrόżnić stany naprężeń materiałόw (rozciąganie, ściskanie),
posługiwać się normami, katalogami,
uczestniczyć aktywnie w dyskusji,
przygotowywać i realizować prezentacje,
stosować rόżne metody i środki porozumiewania się w zakresie zagadnień technicznych
(symbole, rysunki, zdjęcia, itp.),
– stosować ogόlne zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie eksploatacji maszyn
i urządzeń.
,,Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego"
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin