Dobieranie materiałów, narzędzi i sprzętu do robót okładzinowych.pdf

(261 KB) Pobierz
Posadzkarz__713[05]_Z2_01_ucz[1]-zrobione.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Beata Figarska - Wysocka
Dobieranie materiałów, narzędzi i sprzętu do robót
okładzinowych
713[05].Z2.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
397395653.001.png 397395653.002.png 397395653.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Witold Kapusta
mgr inż. Bartłomiej Marcinkiewicz
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Beata Figarska – Wysocka
Konsultacja:
dr inż. Jacek Przepiórka
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 713[05].Z2.01
Dobieranie materiałów, narzędzi i sprzętu do robót okładzinowych”, zawartego
w modułowym programie nauczania dla zawodu posadzkarz.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Właściwości fizyczne, mechaniczne i chemiczne materiałów budowlanych
okładzinowych
8
4.1.1. Materiał nauczania
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
10
4.1.3. Ćwiczenia
10
4.1.4. Sprawdzian postępów
11
4.2. Zasady oceny jakości i przydatności materiałów
12
4.2.1. Materiał nauczania
12
4.2.2. Pytania sprawdzające
12
4.2.3. Ćwiczenia
13
4.2.4. Sprawdzian postępów
13
4.3. Zasady przechowywania, składowania i magazynowania materiałów
14
4.3.1. Materiał nauczania
14
4.3.2. Pytania sprawdzające
15
4.3.4. Sprawdzian postępów
15
4.4.Ogólna klasyfikacja materiałów okładzinowych
17
4.4.1. Materiał nauczania
17
4.4.2. Pytania sprawdzające
18
4.4.3. Ćwiczenia
18
4.4.4. Sprawdzian postępów
19
4.5.Materiały drewniane i drewnopochodne
20
4.5.1. Materiał nauczania
20
4.5.2. Pytania sprawdzające
21
4.5.3. Ćwiczenia
21
4.5.4. Sprawdzian postępów
22
4.6.Materiały z tworzyw sztucznych
23
4.6.1. Materiał nauczania
23
4.6.2. Pytania sprawdzające
24
4.6.3. Ćwiczenia
24
4.6.4. Sprawdzian postępów
26
4.7.Materiały mineralne i kamienne
27
4.7.1. Materiał nauczania
27
4.7.2. Pytania sprawdzające
27
4.7.4. Sprawdzian postępów
28
4.8 Materiały pomocnicze i wykończeniowe
30
4.8.1. Materiał nauczania
30
4.8.2. Pytania sprawdzające
31
4.8.3. Ćwiczenia
31
4.8.4. Sprawdzian postępów
32
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.3.3. Ćwiczenia
16
4.7.3. Ćwiczenia
29
4.9.Narzędzia pomiarowe
33
4.9.1. Materiał nauczania
33
4.9.2. Pytania sprawdzające
33
4.9.4. Sprawdzian postępów
35
4.10.Narzędzia i sprzęt
36
4.10.1. Materiał nauczania
36
4.10.2. Pytania sprawdzające
37
4.10.3. Ćwiczenia
37
4.10.4. Sprawdzian postępów
39
4.11.Przepisy bhp
40
4.11.1. Materiał nauczania
40
4.11.2. Pytania sprawdzające
41
4.11.3. Ćwiczenia
41
4.11.4. Sprawdzian postępów
42
4.12. Instrukcje stosowania materiałów
43
4.12.1. Materiał nauczania
43
4.12.2. Pytania sprawdzające
43
4.12.3. Ćwiczenia
43
4.12.4. Sprawdzian postępów
44
4.13. Instrukcje obsługi maszyn i sprzętu
45
4.13.1. Materiał nauczania
45
4.13.2. Pytania sprawdzające
45
4.13.3. Ćwiczenia
45
4.13.4. Sprawdzian postępów
46
5. Sprawdzian osiągnięć
47
6. Literatura
52
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
4.9.3. Ćwiczenia
34
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o dobieraniu materiałów, narzędzi
i sprzętu do robót okładzinowych, a także ułatwi Ci wykonanie okładzin oraz ich odbiór.
W poradniku zamieszczono:
- Wymagania wstępne, czyli wykaz niezbędnych umiejętności i wiedzy, które powinieneś
mieć opanowane, aby przystąpić do realizacji tej jednostki modułowej.
- Cele kształcenia tej jednostki modułowej.
- Materiał nauczania (rozdział 4), który umożliwia samodzielne przygotowanie się do
wykonania ćwiczeń i zaliczenia sprawdzianów. Obejmuje on również ćwiczenia, które
zawierają wykaz materiałów, narzędzi i sprzętów potrzebnych do realizacji ćwiczeń.
Przed ćwiczeniami zamieszczono pytania sprawdzające wiedzę potrzebną do ich
wykonania. Po ćwiczeniach zamieszczony został sprawdzian postępów. Wykonując
sprawdzian postępów, powinieneś odpowiadać na pytania tak lub nie, co oznacza, że
opanowałeś materiał albo nie.
- Sprawdzian osiągnięć, w którym zamieszczono instrukcję dla ucznia oraz zestaw zadań
testowych sprawdzających opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu całej jednostki.
- Zamieszczona została także karta odpowiedzi.
- Wykaz literatury obejmujący zakres wiadomości, dotyczącej tej jednostki modułowej,
która umożliwi Ci pogłębienie nabytych umiejętności.
- Jeżeli masz trudności ze zrozumieniem tematu lub ćwiczenia, to poproś nauczyciela lub
instruktora o wyjaśnienie i ewentualne sprawdzenie, czy dobrze wykonujesz daną
czynność.
Jednostka modułowa: Dobieranie materiałów, narzędzi i sprzętu do robót okładzinowych,
której treści teraz poznasz, stanowi jeden z elementów modułu 713[05].Z2 Technologie
wykonywania okładzin’’ i jest oznaczona na zamieszczonym schemacie na stronie 5.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz instrukcji przeciwpożarowych, wynikających z rodzaju
wykonywanych prac. Przepisy te poznasz podczas trwania nauki.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin