Sponsorowanie w AA w Ameryce i w Polsce, Robert D. Gamble.pdf

(32 KB) Pobierz
147279737 UNPDF
Przez ostatnie 13 lat obserwujĊ rozwój AA w Polsce i staram siĊ pomagaü w nawiązywaniu i
podtrzymywaniu kontaktów miĊdzy AA-owcami i profesjonalistami z Polski z AA-owcami i
profesjonalistami z Ameryki. Mój udziaá w tych zdarzeniach uwaĪam za wielki dar, jaki zawdziĊczam
mojej Sile WyĪszej. Doceniam teĪ pomoc, jaką sam w ten sposób osobiĞcie uzyskujĊ.
Rozwój AA w Polsce moĪe wprawiü w zadziwienie. Prawdopodobnie w Īadnym innym kraju poza USA
wspólnota AA tak sz ybko siĊ nie rozwijaáa jak w Polsce. MyĞOĊ, Īe indywidualizm i nieautorytarny styl
Anonimowych Alkoholików jednakowo odpowiada Amerykanom i Polakom.
Jedna wszakĪe sprawa wzbudza mój niepokój. A mianowicie, dlacz ego "sponsorowanie" nie staáo siĊ
w Polsce normalną czĊĞciąĪycia wspólnoty AA?
Nigdy nie miaáem sponsora w programie opartym na 12 Krokach i sam nigdy nie byáem nicz yim
sponsorem. Nie mogĊ wiĊc wypowiadaü siĊ z pozycji autorytetu. Mam jednak zawodowe
przygotowanie w dziedzinie poradnictwa duszpasterskiego, korzystaáem z terapii psychologicznej i
myĞOĊ, Īe to daje mi pewne wyczucie, na czym polega sponsorowanie w AA.
MogĊ powoáywaü siĊ na wielu amerykaĔskich AA-owców, którzy opowiadali mi o swoich
doĞwiadczeniach zarówno w roli sponsorów, jak sponsorowanych. Wiem, Īe w Polsce musi rozwinąü
siĊ ten rodzaj wzajemnej pomocy we wáasnym tempie i Īe nie moĪe to byü po prostu kopia tego, co
powstaáo w Ameryce. MoĪe jednak nie zaszkodzi podzielenie siĊ z czáonkami wspólnoty AA w Polsce
moimi przemyĞleniami i obserwacjami w tej dziedzinie. I, jak siĊ w AA mówi: "WeĨcie to, co siĊ wam
podoba, a zostawcie resztĊ".
PamiĊtam, jak dwukrotnie usáyszaáem coĞ w Ameryce, co nasunĊáo mi myĞl: "Aha, w sponsorowaniu
o to wáDĞnie chodzi!" Ucieszyáem siĊ, Īe sobie to uĞwiadomiáem i trochĊ siĊ zmartwiáem, Īe w polskim
AA wielu tego nie rozumie.
Pierwsz y raz dowiedziaáem siĊ waĪnej rzeczy na otwartym mityngu w East Milton w stanie
Massachusetts. MĊĪczyzna prowadzący mityng przedstawiá ostatniego mówcĊ, podkreĞlając
szcz ególny charakter ich relacji. "Jim ma ponad szesnaĞcie lat trzeĨwoĞci, ja mam tylko piĊü. On ma
znacz nie wiĊcej trzeĨwoĞci, doĞwiadczenia i mądroĞci ode mnie. Ale to ja jestem jego sponsorem.
Jak do tego doszáo? Ano tak, Īe przed kilku laty jego wieloletni sponsor przeniósá siĊ na emeryturĊ na
FlorydĊ. Jim zacząá pytaü naokoáo, czy ktoĞ w AA ma wiĊcej lat trzeĨwoĞci niĪ on. UwaĪDá, Īe mimo
wielu lat trzeĨwienia powinien w dalszym ciągu mieü sponsora. I co roku prosiá o sponsorowanie
jednego z máodszych kolegów. Ja czujĊ siĊ ogromnie z aszcz ycony, Īe w tym roku Jim popro siá,
abym to JA byá jego sponsorem."
Mówiąc prostymi sáowami, táumaczĊ zwykle pojĊcie "sponsoringu" jako "rozmowĊ z kimĞ, kto jest
juĪ trochĊ dalej na tej samej drodze, którą ja chcĊ podąĪDü". Na tym to przewaĪnie polega. Ale Jim i
jego nieco mniej doĞwiadcz ony sponsor pokazali mi, Īe prawdziwa istota sponsoringu tkw i gdz ieĞ
JáĊbiej. Chodzi o spotykanie siĊ z kimĞ o solidnej trzeĨwoĞci i dáugiej abstynencji, kto chce mnie
WYSàUCHAû i powiedzieü swoje zdanie. Sponsor sáucha o tym, co dzieje siĊ w moim Īyciu i widzi, jak
to moĪe wpáynąü na moje trzeĨwienie. Wszystko, co moĪe wiązaü siĊ z moim trzeĨwieniem, mam
omówiü ze sponsorem podczas naszego najbliĪszego spotkania. Sponsor moĪe dostrzec takie
rzeczy, których ja sam nie widzĊ i mnie skonfrontowaü. Sponsor nie musi byü ekspertem. Po w inien
147279737.001.png
rzeczy, których ja sam nie widzĊ i mnie skonfrontowaü. Sponsor nie musi byü ekspertem. Po w inien
znaü problemy związane z utrzymaniem trzeĨwoĞci i powinien umieü sáuchaü. Sponsor ma byü
inteligentnym lustrem, a ja mam regularnie w nim siĊ przeglądaü.
Niektórzy AA-owcy w Polsce obawiają siĊ, Īe wiedzą za maáo na to, by byü czyimĞ sponsorem. A to
jest perfekcjonizm. Przypomnijcie sobie Jima, który prosiá o sponsorowanie mniej doĞwiadczonych
kolegów w AA. Ten przykáad pozwala zrozumieü, Īe sponsor to po prostu druga osoba, która
6àUCHA i REAGUJE.
Drugie moje odkrycie nastąpiáo, gdy zabraáem kilku polskich profesjonalistów na mityng Dorosáych
Dzieci Alkoholików koáo Bostonu. PoniewaĪ sam wczeĞniej teĪ nigdy nie uczestniczyáem w takim
spotkaniu, najpierw dowiedziaáem siĊ od zorientowanych ludzi, Īe mityngi grupy DDA w Wellesley są
dobre.
Grupa byáa liczna. Obawiaáem siĊ, Īe usáysz ymy opowieĞci o horrorze dzieciĔstwa w rodzinie
alkoholowej, Īe ludzie bĊGą pomstowaü na okropnych rodziców. Tymczasem nie, wszyscy mówili o
tym, co zdarzyáo siĊ w ich Īyciu w minionym tygodniu lub o tym, co ich czekaáo w nastĊpnym. Tylko
dwoje mówców wspomniaáo wprost o swoim dzieciĔstwie, ale jedynie w kontekĞcie uczuü, jakie
prz eĪyw ali w z w iąz ku z aktualnymi sytuacjami. (ZapamiĊtaáem wypo w iedĨ do tycząFą irracjo nalnego
strachu z powodu wezwania do sądu jako Ğwiadka, co mogáo nawiązywaü do dawnego strachu przed
w ypytującymi o coĞ pijanymi ro dz icami.)
Dlaczego na tym mityngu nie byáo tych lamentów i pomstowania i wzburzonych emocji, jakich siĊ
spodziewaáem (i o jakich od wielu bywalców spotkaĔ DDA w Ameryce tyle razy sáyszaáem)?
I wtedy, zastanawiając siĊ nad tym, co usáyszaáem na mityngu w Wellesley, nagle do mnie dotaráo…
Prawie kaĪda osoba zabierająca gáos na tym mityngu mówiáa w trakcie swej wypowiedzi o
…rozmowach ze swoim sponsorem lub sponsorką. Ach, to o TO chodzi! To w tamtych rozmowach
ludz ie dz ielą siĊ najbardz iej bo lesnymi ucz uciami, w z burz o nymi emo cjami, sw o im lĊkiem i
dezorientacją. To sponsorowi mówi siĊ o najintymniejszych cierpieniach. Przed sponsorem wyrzuca
siĊ "caáy ten Ğmietnik". Po rozmowie z e sponsorem, DDA w Ameryce przychodzą na mityngi po to,
aby dzieliü siĊ z innymi juĪ tylko "doĞwiadczeniem, siáą i nadzieją", czyli tym, co naprawdĊ moĪe
czáowiekowi pomóc. Zrozumiaáem, dlaczego na mityngu DDA w Wellesley wszyscy tak siĊ dobrze
cz uli.
W Polsce mówiono mi, Īe na niektórych mitingach "caáy ten Ğmietnik" bywa niekiedy szokiem dla
nowo przybyáych osób. (Sam tego nie doĞwiadczyáem, ale sam chodzĊ tylko cz asem na otwarte
mityngi.) Przychodzi mi na myĞl, Īe w Polsce, gdzie w początkach rozwoju AA duĪo byáo maáych,
kilkuosobowych grup, w których uczestniczyli ludzie z zaledwie kilkumiesiĊcz ną trz eĨwoĞcią, SAMA
GRUPA speániaáa rolĊ sponsora dla wszystkich czáonków. W klimacie intymnej bliskoĞci byü moĪe nie
przeszkadzaáo nikomu mówienie o wszystkim, o dobrym i záym, w sposób przemyĞlany i chaotycz ny.
Obecnie jednak, gdy jest tak wiele licznych grup, w których biorą udziaá "dáugo" i "krótkodystansowcy"
i caákowici nowicjusze, byáoby chyba lepiej zacząü omawiaü w indywidualnych spotkaniach ze
sponsorem sprawy drastyczne i intymne, a na grupowych spotkaniach raczej skupiaü siĊ na dzieleniu
siĊ "doĞwiadcz eniem, siáą i nadzieją", czyli tym, co jest odpowiednie w wiĊkszej grupie i faktycznie
moĪe byü pomocne dla kaĪdego.
WidzĊ teĪ pewien problem z samym sáowem "sponsor", zresztą w jĊzyku angielskim i polskim. Nie
147279737.002.png
WidzĊ teĪ pewien problem z samym sáowem "sponsor", zresztą w jĊzyku angielskim i polskim. Nie
jest to chyba najlepsze okreĞlenie. W potocznym znaczeniu "sponsor" przyjmuje odpowiedz ialnoĞü
za wprowadzenie nowego czáonka do elitarnego klubu lub wspiera materialnie cz yjeĞ dziaáania w
zamian za uzyskanie publicz nego uznania. W Ameryce jednak sáowo to weszáo do AA
nieprzypadkowo. W latach trzydziestych i cz terdziestych XX wieku szpitale miaáy dosyü odtruwania za
darmo alkoholików, którzy zaraz znowu siĊ upijali, czĊsto juĪ w drodze do domu. (OczywiĞcie tego
pro blemu nie stw arz ali z amoĪniejsi alko ho licy, po kryw ający ko sz ty o dtrucia. Bo gaci alko ho licy są
dobrymi klientami.) ToteĪ czĊsto sz pitale z gadzaáy siĊ przyjmowaü na detox jedynie tych pacjentów,
których ktoĞ "sponsorowaá", zobowiązując siĊ odebraü ze szpitala i przynajmniej doprowadziü
delikwenta trzeĨwego do domu. Tak wiĊc w początkach AA w USA sáowo "sponsor" miaáo wáDĞciwe
XĪycie i stanowiáo czĊsto element Dwunastego Kroku.
Ocz ywiĞcie pierwsi sponsorzy nie koĔcz yli swej pomocy na odebraniu czáowieka z detoxu i
odstawieniu do domu. Przy okazji starali siĊ przekonaü go do Īycia bez alkoholu. DoĞü szybko jednak
przekonali siĊ o tym, co stanowi gáówną zasadĊ Al-Anon, Īe nikt nie jest odpowiedzialny za czyjąĞ
zmianĊ i Īe Īaden sponsor nie moĪe kierowaü nicz yim Īyciem wedáug swojego widzimisiĊ. (MyĞOĊ, Īe
doszli do tego w wyniku popeánionych báĊdów.) Sponsor w AA moĪe co najwyĪej regularnie spotykaü
siĊ z podopiecz nym, wysáuchaü go i podzieliü siĊ swoim doĞwiadczeniem. W USA rola sponsora nie
budzi Īadnych wątpliwoĞci. Ciekaw jestem, czy w Polsce ograniczenia związane z rolą sponsora są
równie zrozumiaáe? Czy w Polsce ludzie w AA boją siĊ sponsorowaü, bo sądzą, Īe bĊGą
odpowiedzialni za trzeĨwoĞü swoich podopiecznych? A przecieĪĪaden sponsor w AA nie moĪe byü za
to o dpo w iedz ialny.
Gdybym miaá znaleĨü lepsze okreĞlenie na sponsora, byáoby to sáowo "trener". Trener nie odpowiada
za to, jak gracz gra czy páywak páywa. Sam trener mógá nigdy nie byü mistrzem w danej dyscyplinie.
Nie gwarantuje swemu podopiecznemu osiągniĊcia rekordu. Potrafi jednak obserwowaü, dawaü
wskazówki i pomagaü unikaü báĊdów. Wielki sportowiec wie, Īe sam jest odpowiedzialny za swój
wynik, ale wie teĪ, Īe nigdy nie jest tak wielki, by nie musieü korzystaü z pomocy. Tak, moim
zdaniem, sponsor w AA powinien pojmowaü swoją rolĊ.
Powtarzam swoim przyjacioáom w polskim AA: "Masz ponad rok trzeĨwoĞci? Dlaczego nie zostaniesz
czyimĞ sponsorem? WstaĔ na mityngu i powiedz po prostu: 'Nigdy nie byáem sponsorem, ale mam
juĪ trochĊ doĞwiadczenia w swoim trzeĨwieniu i chĊtnie siĊ nim bĊGĊ dzieliá. JeĪeli ktoĞ z nowicjuszy
chciaáby mieü sponsora, zostaĔmy po mityngu i pogadajmy. MoĪemy siĊ umówiü na próbĊ na szeĞü
tygodni."
WidzĊ to jednak pewien problem. Jak dobrze wiedziaá Jim, Īeby ktoĞ byá dobrym sponsorem w AA,
podopieczny musi spotykaü siĊ z nim czĊsto i regularnie. Jim wiedziaá jak to zrobiü. A jak zrobiü to w
Polsce? Sami AA-owcy muszą siĊ nad tym zastanowiü i coĞ wymyĞliü.
Mam propozycjĊ. Niech siĊ zbierze 6-8 doĞwiadcz onych czáonków AA i jeĪeli zechcą coĞ zrobiü dla
sponsoringu w polskim AA, niech spróbują wzajemnie siĊ posponsorowaü przez , powiedzmy, póá
roku. Mogą usiąĞü w kóáko i odlicz yü po kolei. W pierwszym tygodniu niech sponsorują siĊ w parach 1
z 2, 3 z 4, i tak dalej. Sponsorami niech bĊGą najpierw nieparzyĞci, a podopiecznymi parzyĞci. W
nastĊpnym tygodniu zmiana: parzyĞci zostają sponsorami, a nieparzyĞci - podopiecznymi, ale nie w
tej samej parze, tylko idąc dalej po kole, czyli 2 jest sponsorem 3, 4 - sponsorem 5, aĪ do ostatniego
parzystego który zostaje sponsorem 1. Spotkania mogą byü póágodzinne, nieformalne. MoĪna je
zaczynaü od pytaĔ: "Co zdarzyáo siĊ w twoim Īyciu w ciągu ostatnich dwóch tygodni?" lub "Co robisz
dla swojego trzeĨwienia?" czy "Co najbardziej ci pomaga w utrzymaniu trzeĨwoĞci?" albo "Co
147279737.003.png
dla swojego trzeĨwienia?" czy "Co najbardziej ci pomaga w utrzymaniu trzeĨwoĞci?" albo "Co
najbardziej zagraĪa twojej trzeĨwoĞci?" A jednocz eĞnie kaĪdy z tej grupy niech szuka nowicjuszy,
którzy chcą mieü sponsora. I niech co jakiĞ czas, na przykáad raz na dwa miesiące, niech siĊ spotkają,
Īeby porozmawiaü o tym, jak im to sponsorowanie idzie.
ProszĊ potraktowaü to jako pomysá na początek. Sam nie wiem, czy dobry. To wasz a sprawa. Jedno
wiem, Īe w polskim AA potrzeba wiĊcej wzajemnego sponsorowania. I Īe sponsoring w koĔcu
zacznie siĊ tu ROZWIJAû, po swojemu, we wáasnym tempie (które bĊdzie wolniejsze niĪ ja bym
chciaá) i choü korzeniami bĊdzie siĊgaü do Ameryki, bĊdzie to wasz wáasny, polski sposób na
sponsorowanie.
A ja tymczasem muszĊ zacząü myĞleü o sponsoringu w mojej wáasnej wspólnocie opartej na
programie 12 Kroków.
147279737.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin