.......................................................................
(pieczęć przedszkola / szkoły)
INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA
DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Imię i nazwisko dziecka chore i z zaburzeniami
Rok szkolny 2010/2011
Forma wychowania przedszkolnego Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej
Informacja o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej
I. Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze:
1. Umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej:
1) mocne strony dziecka - jest pogodny, na ogół stosuje się do norm społecznych, raczej bez konfliktów z rówieśnikami, dobrze czuje się w towarzystwie dorosłych, najczęściej zwraca się o pomoc, gdy nie potrafi sobie poradzić.
2) zauważone trudności- niekiedy reaguje nieadekwatnie do sytuacji, skraca dystans do osoby dorosłej, często odmawia wykonania poleceń nauczycieli, ma kłopoty z pokonywaniem trudności, łatwo się zniechęca w przypadku nawet małych trudności.
3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka- prowadzono zajęcia o różnym stopniu trudności dobierane do możliwości dziecka, omawiano z dzieckiem wprowadzone zasady i reguły postępowania.
4) wskazówki dla rodziców- zachęcać dziecko do pokonywania trudności, często chwalić nawet za drobne osiągnięcia, zachęcać dziecko do wspólnych prac domowych, cieszyć się wspólną pracą, chwalić za pomoc, ćwiczyć odporność emocjonalną.
2. Umiejętności matematycznych i gotowości do nauki czytania i pisania:
1) mocne strony dziecka- dobrze rozwinięte myślenie, duże chęci poznawcze, przelicza i podaje prawidłową liczbę elementów, dodaje i odejmuje, zna liczebniki porządkowe, figury geometryczne, klasyfikuje elementy; zna dobrze stosunki przestrzenne, dzieli zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby i głoski, lubi słuchać opowiadań, czytania książek, rozumie i opowiada treść, czyta krótkie wyrazy.
2) zauważone trudności- ma trudności w składnym opowiadaniu, budowaniu dłuższych wypowiedzi i poprawnych zdań.
3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka- pomagano w budowaniu właściwych wypowiedzi.
4) wskazówki dla rodziców- czytać krótkie opowiadania, zachęcać do opowiadania oglądanych i wysłuchanych bajek, poprawiać błędnie sformułowane wypowiedzi.
3. Sprawności motorycznej i koordynacji wzrokowo-ruchowej:
1) mocne strony dziecka- chętny do gier i zabaw, prawidłowo posługuje się ołówkiem, lubi zabawy z plasteliną.
2) zauważone trudności- obniżona jest koordynacja wzrokowo- ruchowa, porusza się dość ciężko, ma trudności z utrzymaniem równowagi podczas skakania na jednej nodze, kładzie się na stoliku przy rysowaniu, często zmienia pozycję, ma obniżony nacisk na ołówek, ręka szybko się męczy, przerywa często rysowanie i narzeka na ból ręki, ma trudności z wycinaniem.
3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka- zachęcano dziecko do budowania z klocków różnego typu, wylepiania i lepienia z plasteliny, do wycinania, kolorowania małych powierzchni. Prowadzono wiele ćwiczeń grafomotorycznych, zachęcano i motywowano dziecko do prawidłowego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.
4) wskazówki dla rodziców- należy dziecku zapewnić jak najwięcej ruchu, aktywności fizycznej. W miarę możliwości zalecane jest uczestnictwo w zajęciach integracji sensorycznej. Należy usprawniać małą motorykę poprzez wycinanie, wyklejanie, malowanie, lepienie z plasteliny, rysowanie czy kolorowanie. Nie należy przeciążać go nadmierną ilością ćwiczeń. Dziecko powinno być zachęcane i chwalone za wysiłek.
4. Samodzielności, w tym umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych:
1) mocne strony dziecka- na ogół samodzielny przy czynnościach higienicznych, ubieraniu i rozbieraniu, chętny do pomocy innym, zwykle samodzielny przy wykonywaniu poleceń nauczyciela.
2) zauważone trudności- nie zawsze samodzielnie spożywa posiłki – często potrzebuje zachęty, ma kłopot z utrzymaniem porządku i wykonywaniem prac plastycznych, w wielu sytuacjach szuka potwierdzenia i aprobaty nauczyciela, nie jest pewien poprawności wykonywanych czynności i nie potrafi samodzielnie ocenić swej pracy.
3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka- zachęcano i stymulowano dziecko do samodzielności, dawano dziecku więcej czasu na wykonanie różnych czynności.
4) wskazówki dla rodziców- powierzyć drobne obowiązki domowe, kontrolować i chwalić za ich wykonanie.
II. Potrzeby rozwojowe dziecka, w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia
i zainteresowania:
1) opis- bardzo lubi bawić się postaciami zwierzątek np. dinozaurami, ma dużą potrzebę ruchu – szuka możliwości biegania, ma potrzebę akceptacji – domaga się zwracania na niego uwagi, chwalenia, ma niezaspokojoną potrzebę bezpieczeństwa – stale szuka bliskości z nauczycielem, ma potrzebę dominowania i pouczania dzieci.
2) podjęte lub potrzebne działania służące ich rozwijaniu- rozmawiano z rodzicami na temat potrzeb dziecka, tworzono sytuacje wychowawcze celem zaspokojenia potrzeb, uczono piosenek i wierszy, zachęcano do rozwijania zainteresowań w czasie dowolnych zajęć i zabaw.
3) wskazówki dla rodziców- wskazane zapisanie na dodatkowe zajęcia ruchowe.
III. Dodatkowe spostrzeżenia o dziecku: jest wrażliwy emocjonalnie, ma trudności ze skupieniem uwagi na dłuższy czas, jest bardzo ruchliwy, trudno mu usiedzieć spokojnie, stara się wykonać powierzone zadania, ale szybko męczy się zajęciami.
............................................................ .....................................................
(data i podpis nauczyciela) (pieczęć i podpis dyrektora)
grudzien33