Klimatyzacja wiedza ogólna Hella.pdf

(1668 KB) Pobierz
TM2007_4_Pol_TT.qxd
Systemy Termiczne –
kompaktowa wiedza
dla warsztatu!
537632595.019.png 537632595.020.png 537632595.021.png
Systemy Termiczne – dobre
wyposa˝enie dla przysz∏ych korzyÊci
Ch∏odzenie silnika i klimatyzacja pojazdu stajà si´ coraz
bardziej z∏o˝onymi dziedzinami. Ju˝ dzisiaj ponad 80%
wszystkich produkowanych pojazdów wyposa˝anych jest
w instalacje klimatyzacyjne. Do roku 2010 wartoÊç ta z
pewnoÊcià wzroÊnie do 92%.
Dla warsztatów oznacza to wy˝sze wymagania pod
wzgl´dem wiedzy i praktyki. Niniejsza broszura ma za
zadanie pomóc Paƒstwu sprostaç tym wymaganiom
dzi´ki informacjom przydatnym w Paƒstwa codziennej
pracy.
Spis treÊci
Spis treÊci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Elektronicznie regulowany termostat czynnika ch∏odniczego .3
Czujnik s∏oneczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
B∏àd elektroniki w jednostce obs∏ugi BMW . . . . . . . . . . . . . . .6
Golf V, Instalacja klimatyzacyjna, cz´Êç 1 . . . . . . . . . . . . . . . .8
Golf V, Instalacja klimatyzacyjna, cz´Êç 2 . . . . . . . . . . . . . . .12
Audi A3 (8P1), 1,9TDI, instalacja klimatyzacyjna . . . . . . . . . .15
Mercedes Klasy C (W203), instalacja klimatyzacyjna . . . . . .18
Przeglàd produktów z zakresu systemów termicznych . . . . .23
2
537632595.022.png
Elektronicznie regulowany termostat czynnika ch∏odniczego
SprawnoÊç silnika zale˝y m.in. od jego w∏aÊciwego ch∏odzenia. W
przypadku ch∏odzenia regulowanego termostatem temperatura
czynnika ch∏odzàcego oscyluje mi´dzy 85°C a 95°C w zakresie
pe∏nego obcià˝enia oraz mi´dzy 95°C a 110°C w zakresie obcià˝eƒ
cz´Êciowych. Wy˝sze temperatury w zakresie obcià˝eƒ cz´Êcio-
wych zapewniajà bardziej korzystny poziom mocy, co z kolei prze-
k∏ada si´ na mniejsze zu˝ycie paliwa i ogranicza emisj´ spalin. Ni˝sze
temperatury w zakresie pe∏nego obcià˝enia umo˝liwiajà zwi´kszenie
mocy.
System elektronicznie kontrolowanego ch∏odzenia ma na celu regu-
lacj´ temperatury pracy silnika w zale˝noÊci od obcià˝enia wed∏ug
ustalonych parametrów. Optymalna temperatura pracy jest regulo-
wana wed∏ug charakterystyk umieszczonych w sterowniku silnika
przez elektrycznie ogrzewany termostat i stopnie wentylatora ch∏o-
dzàcego. Dzi´ki temu ch∏odzenie mo˝na dopasowaç w pe∏nym za-
kresie do stanu mocy i obcià˝enia silnika. Dopasowanie temperatury
czynnika ch∏odzàcego do chwilowego stanu pracy silnika ma
nast´pujàce zalety:
Zmniejszenie emisji CO i w´glowodorów
Obni˝enie zu˝ycia w zakresie obcià˝eƒ cz´Êciowych
Obudowa rozdzielacza czyn-
nika ch∏odzàcego z termosta-
tem sterowanym wed∏ug
charakterystyki wykreÊlnej
(VW Golf 4, silnik: APF)
Ró˝nice wzgl´dem zwyk∏ego uk∏adu ch∏odzenia sà nast´pujàce:
Minimalne zmiany konstrukcyjne zwiàzane z do∏àczeniem do
zwyk∏ego uk∏adu ch∏odzenia
Obudowa rozdzielacza czynnika ch∏odzàcego i termostat tworzà
jednà ca∏oÊç
Termostat w bloku silnika nie jest ju˝ potrzebny
Sterownik silnika zawiera równie˝ charakterystyki dla ch∏odzenia
regulowanego elektronicznie
Czujnik temperatury czynnika
ch∏odzàcego
Dop∏yw czynnika ch∏odzàcego
do ch∏odnicy
Bieg powrotny
czynnika
ch∏odzàcego
z ch∏odnicy
Po∏àczenie
elektryczne
termostat-element grzejny
Dop∏yw czynnika
ch∏odzàcego do ch∏odnicy oleju
przek∏adniowego
Dop∏yw czynnika
ch∏odzàcego do
wymiennika ciep∏a
ogrzewania
Poziom górny
Poziom dolny
Poziom górny
Poziom dolny
Bieg powrotny
czynnika ch∏odniczego z ch∏odnicy
oleju przek∏adniowego
Bieg powrotny czynnika
ch∏odniczego z wymiennika
ciep∏a ogrzewania
Termostat czynnika
ch∏odzàcego sterowany wed∏ug
charakterystyki wykreÊlnej
Dop∏yw czynnika
ch∏odniczego do pompy
Obudowa rozdzielacza czynnika ch∏odniczego jest do∏àczona bez-
poÊrednio do g∏owicy. Nale˝y jà rozpatrywaç na dwóch poziomach.
Poszczególne podzespo∏y sà zasilane czynnikiem ch∏odniczym z
poziomu górnego. Wyjàtek stanowi dop∏yw do pompy. Na poziomie
dolnym obudowy rozdzielacza przy∏àczany jest bieg powrotny czyn-
nika od poszczególnych podzespo∏ów.
3
537632595.001.png 537632595.002.png 537632595.003.png 537632595.004.png
Elektronicznie regulowany termostat czynnika ch∏odniczego
Pionowy kana∏ ∏àczy poziom górny z dolnym. Termostat
otwiera/zamyka za pomocà ma∏ych zaworów kana∏ pionowy. Obu-
dowa rozdzielacza czynnika jest praktycznie stacjà rozdzielajàcà ten
czynnik na ma∏y lub du˝y obieg ch∏odzàcy. W obiegu ma∏ym czynnik
ch∏odniczy cyrkuluje tylko przez silnik oraz, w razie potrzeby, przez
wymiennik ciep∏a ogrzewania. Du˝y obieg ch∏odzàcy obejmuje
ch∏odnic´ czynnika oraz pozosta∏e ch∏odnice (np. przek∏adni
automatycznej).
Zespó∏ regulujàcy
czynnika ch∏odzàcego
Przy∏àcze elektryczne
elementu grzejnego
G∏owica zaworu zamy-
kania du˝ego obiegu
czynnika ch∏odniczego
Spr´˝yna
naciskowa
Oporowy element grzejny
G∏owica zaworu
zamykajàcego ma∏y
obwód czynnika ch∏odniczego
Element rozszerzalny
Elem ent popychacza
Element rozszerzalny jest stale otoczony czynnikiem ch∏odniczym.
Element woskowany reguluje bez ogrzewania, jak to mia∏o miejsce
dotychczas, ale jest przewidziany na innà temperatur´. Powy˝ej
temperatury czynnika ch∏odniczego element rozszerzalny ulega
topnieniu i rozszerza si´. Rozszerzenie powoduje ruch posuwisty na
elemencie popychacza. W normalnym przypadku odbywa si´ to bez
przep∏ywu pràdu przez element grzejny stosownie do profilu tempe-
raturowego temperatury 110°C czynnika ch∏odniczego na wylocie
silnika. W elemencie rozszerzalnym wbudowany jest grzejnik opo-
rowy. JeÊli przep∏ywa przez niego pràd, jest on dodatkowo ogrzewany.
Przesuw wzgl´dnie przestawienie, odbywa si´ teraz nie tylko w za-
le˝noÊci od temperatury czynnika ch∏odzàcego, lecz równie˝ we-
d∏ug zadanej charakterystyki sterownika silnika.
Ten rodzaj termostatów czynnika ch∏odniczego nie jest jeszcze roz-
powszechniony, b´dzie jednak stosowany coraz cz´Êciej. W razie
wyszukiwania b∏´du uk∏adu ch∏odzenia nale˝y sprawdzaç, czy
pojazd dysponuje termostatem sterowanym wed∏ug charakterystyki.
T´ szczególnà w∏aÊciwoÊç nale˝y uwzgl´dniç podczas diagnostyki.
4
537632595.005.png 537632595.006.png 537632595.007.png 537632595.008.png 537632595.009.png 537632595.010.png 537632595.011.png 537632595.012.png 537632595.013.png 537632595.014.png 537632595.015.png 537632595.016.png 537632595.017.png
Czujnik s∏oneczny
Wadliwy czujnik s∏oneczny nie
zawsze jest rozpoznawany
przez sterownik
Czujniki s∏oneczne (Rys. 1 i 2) mo˝na obecnie znaleêç we wszystkich
pojazdach wyposa˝onych w klimatyzacj´. Znajdujà si´ one przewa˝nie
na lub w tablicy przyrzàdów, w pobli˝u szyby przedniej i mierzà nat´-
˝enie Êwiat∏a s∏onecznego, które jest odpowiedzialne za dodatkowe na-
grzewanie si´ wn´trza pojazdu. Czujnik s∏oneczny (w niektórych sys-
temach mogà byç stosowane dwa czujniki) przekazuje zmierzonà
wartoÊç do sterownika, który zapewnia wi´kszà moc ch∏odzenia poprzez
zmian´ sterowania przepustnicà lub zwi´kszenie obrotów wentylatora
wewnàtrz pojazdu.
Poni˝szy raport jednego z warsztatów pokazuje, ˝e awaria czujnika nie
zawsze jest rozpoznawana przez sterownik a tym samym nie jest odno-
towywana automatycznie w pami´ci b∏´dów.
Rys. 1.
Par´ tygodni temu pojawi∏ si´ u nas jeden z klientów, który w swoim
Volkswagenie Passat z roku 1998, 1,9 TDI, reklamowa∏ moc ch∏odzenia
klimatyzacji przy wysokich temperaturach zewn´trznych. Najpierw
sprawdziliÊmy iloÊç czynnika ch∏odniczego, ciÊnienia w uk∏adzie oraz
temperatur´ wydmuchu na dyszy Êrodkowej. Po stwierdzeniu, ˝e
wszystko jest w porzàdku, przeszliÊmy do odczytania pami´ci b∏´dów.
Ale nawet tutaj nie znaleêliÊmy ˝adnej wskazówki. ZdecydowaliÊmy si´
na odczytanie poszczególnych bloków pomiarowych, aby stwierdziç,
czy przyczynà reklamacji mo˝e byç sterowanie przepustnicà. Aby
stworzyç idealne warunki do pomiarów, wybraliÊmy ustawienie tempera-
tury mi´dzy 21 i 23°C. Tak˝e sterowanie przepustnicà dzia∏a∏o bez za-
rzutu. Pojawi∏o si´ wtedy podejrzenie, ˝e przyczynà móg∏ byç czujnik
s∏oneczny i przyjrzeliÊmy si´ dok∏adniej blokom wartoÊci pomiarowych.
Chocia˝ pojazd sta∏ w hali i nie by∏ tym samym wystawiony na promie-
niowanie s∏oneczne, w bloku wartoÊci pomiarowych uzyskaliÊmy wska-
zanie 87%. Aby stwierdziç, czy czujnik jeszcze dzia∏a, zas∏oniliÊmy go,
po czym oÊwietliliÊmy go silnà lampà UV. Poniewa˝ nie zmieni∏y si´ przy
tym ani wartoÊci w bloku pomiarowym, ani szybkoÊç wentylatora wew-
n´trznego, przypuszczaliÊmy, ˝e czujnik s∏oneczny jest wadliwy. Aby
mieç pewnoÊç, sprawdziliÊmy jeszcze jego zacisk elektryczny dla usta-
lenia, w jakim stopniu po∏àczenie mi´dzy czujnikiem i sterownikiem jest
naruszone wzgl´dnie czy sterownik móg∏by rozpoznaç b∏àd. W tym celu
zdj´liÊmy wtyczk´ z czujnika i ponownie sprawdziliÊmy pami´ç b∏´dów.
OtrzymaliÊmy teraz kod b∏´du (00797, czujnik s∏oneczny) i tym samym
zyskaliÊmy pewnoÊç, ˝e tylko czujnik mo˝e byç przyczynà b∏´du. Po
wymianie czujnika i skasowaniu pami´ci b∏´dów sprawdziliÊmy jeszcze
raz bloki wartoÊci pomiarowych. Bez naÊwietlenia czujnika lampà UV
otrzymaliÊmy wartoÊç 0%. Po skierowaniu lampy na czujnik okaza∏o si´,
˝e – zale˝nie od odleg∏oÊci lampy od czujnika – wartoÊç ta wynosi∏a do
98%. JednoczeÊnie mogliÊmy stwierdziç, ˝e w tym czasie wzrasta∏y
obroty wentylatora wewn´trznego.
Rys. 2.
Ten przypadek pokaza∏ nam, ˝e odczytywanie pami´ci b∏´du, wprawdzie
sensowne i pomocne, nie zawsze przynosi oczekiwany efekt. JeÊli
posiada si´ odpowiednià znajomoÊç systemu, wówczas proste Êrodki
pomocnicze, w tym przypadku lampa UV, mogà prowadziç do po-
prawnej diagnozy.
5
537632595.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin