Akademia Medyczna we Wrocławiu - Historia medycyny - Pytania egzaminacyjne pr zb red A (2009).pdf
(
1485 KB
)
Pobierz
HISTORIA MEDYCYNY
kademiaMedycznaweWrocławiu
HISTORIA
MEDYCYNY
Pytania egzaminacyjne
Praca zbiorowa,
Redakcja A.
[2009]
CZĘŚĆ I – str. 4-62
len.
22. Rola religii chrześcijańskiej i muzułmańskiej w przekazie wiedzy sta-
rożytnej.
23. Salerno jako wzorcowe kształcenie w zakresie medycyny średnio-
wiecznej.
24. Europejski charakter kształcenia medycznego w Średniowieczu (Uni-
wersytety).
25. Odrodzenie. Andreas Vesalius i jego rola w rozwoju wiedzy medycz-
nej.
26. Nauczanie medycyny w języku narodowym – Paracelsus.
27. Odkrycia naukowe i wynalazki techniczne epoki Oświecenia - pozna-
nie przez doświadczenie.
28.Nauczanie przy łóżku chorego - szkoła Hermana Boerhaave (1668-
1738)
29. Reformy Komisji Edukacji Naukowej i jej twórcy.
30. Starsza wiedeńska szkoła kliniczna.
31.Mlodsza wiedeńska szkoła kliniczna - rozwój anatomopatologii.
32.Chirurgia w starożytnym Rzymie, Indiach i Egipcie.
33. Cyrulicy, balwierze i łaziebnicy – chirurgia cechowa.
34. Europejskie szkoły medyko-chirurgiczne.
35. Rozwój aseptyki i antyseptyki.
36. Rozwój wiedzy medycznej na temat środków znieczulających i usypia-
jących:
37. John Brown (1736-88), Franciszek Broussais (1772-1838) i ich kon-
cepcje terapeutyczne.
38. Samuel Fryderyk Hahnemann (1755-1843) – twórca homeopatii.
39. Teoria magnetyzmu zwierzęcego – Franciszek Mesmer (1734-1815).
40. Akupunktura, chiropraktyka - kręgarstwo, irydodiagnostyka.
41. Mechanistyczna teoria zdrowia i choroby
42. Alchemia i jej związki z medycyną i farmacją.
43.Wodolecznictwo w perspektywie historycznej
44. Kartezjańskie źródła nowoczesnej neurologii i psychiatrii.
45. Wynalazki techniczne i ich zastosowanie w diagnostyce medycznej.
46. Rozrodczość – ginekologia i położnictwo.
1. Nauczanie medycyny w Warszawie, Hiacynt Dziadkowski, Franciszek
Dybek
2. Akademia Medyko - Chirurgiczna i Szkoła Główna Warszawska. Tytus
Chałubiński, Wiktor Szokalski, Henryk Hoyer, Ludwik Hirszfeld.
3. Wydział Lekarski Uniwersytetu Warszawskiego, Witold Orłowski.
4. Krakowskie tradycje kształcenia medycznego, Maciej Miechowita,
Wojciech Oczko, Józef Struś i ich dzieła.
5. Reformy Komisji Edukacji Narodowej, Andrzej Badurski, Rafał Czer-
wiakowski, Jędrzej Śniadecki.
6. Krakowski okres działalności Józefa Dietla.
7. Lekarze społecznicy Poznania i Częstochowy.
8. Kształcenie medyczne i farmaceutyczne w Wilnie, Jan Piotr Frank, Jó-
zef Frank, Wacław Pelikan, Jędrzej Śniadecki.
9. Wydział Lekarski Uniwersytetu Stefana Batorego 1918-1940.
10. Kształcenie w zakresie medycyny we Lwowie – Studium Medyko-
chirurgiczne, Wydział Lekarski do 1918r.
11. Wydział lekarski Uniwersytetu Jana Kazimierza, główni przedstawicie-
le.
12. Okoliczności kaźni Profesorów Lwowskich.
13. Przed uniwersyteckie i uniwersyteckie nauczanie medycyny we Wro-
cławiu do 1945.
14. Rok 1945 we Wrocławiu, uczeni i uczniowie - życie codzienne.
15. Związki naukowe i personalne Lwowa i Krakowa.
16.Wykształcenie medyczne w starożytnej Babilonii, Egipcie i Indiach.
17. Prądy filozoficzne starożytnej Grecji i ich wpływ na rozwój wiedzy
medycznej.
18. Hipokrates i jego dzieło, normy postępowania lekarskiego, normy
etyczne.
19. Szkoła aleksandryjska, początki obserwacji anatomicznych.
20. Patologia solidarna kontra patologia humoralna
.
21. Encyklopedyści i eklektycy – początki poznania anatomicznego – Ga-
2
47. Postrzeganie roli krwi w organizmie człowieka – badania naukowe.
48. Epidemie dawniej i dziś i ich wpływ na postęp w zakresie higieny
49. Magia i zabobon dawniej i współcześnie.
50. Wpływ militarnego charakteru władzy na stosunek do człowieka i jego
zdrowia- spartańskie wychowanie- eugenika.
51. Wiwisekcje na ludziach i zwierzętach. Etyczne uwarunkowania ekspe-
rymentów medycznych.
16. „Kozioł ofiarny―: trąd w Starym Testamencie i korzenie wyklucznia.
Leprozoria średniowiecza
17. Katastrofa demograficzna: „Czarna Śmierć―.
18. Zrozumieć chorobę: trzy modele wyjaśniające przyczyny pandemii
(przed narodzinami bakteriologii).
19. Pokonać chorobę: średniowieczne próby powstrzymania ekspansji
zarazy.
20. Społeczno-polityczne konsekwencje dżumy.
21. Konsekwencje kulturowe dżumy: nowe motywy w sztuce.
22. „Woda która się wsącza‖: wpływ dżumy na zmianę norm higienicz-
nych.
23. Broń biologiczna: ospa i upadek kultur prekolumbijskich.
24. Epidemia ospy, wariolizacja i wakcynacja.
25. Ospa we Wrocławiu. Globalna akcja eradykacji ospy prawdziwej.
26. „Syfilis sive morbus galllicus―: kiła u progu epoki wczesnonowoŜyt-
nej.
27. „Noc z Wenus życie z Merkurym―: leczenie kiły XVI-XIX w.
28. Zbawczy arsen: przełom w terapii.
29. Błogosławiona penicylina: odkrycie sulfonamidów i antybiotyków.
30. „Od kiły do AIDS―. Kiła w dwudziestym wieku.
31. „Cholera znaczy upływ żółci―: tryumfalny pochód cholery w Europie.
32. Pułapka dogmatu: zabiegi medyczne i wzrost śmiertelności w czasach
epidemii.
33. „Błogosławieństwo w przebraniu―: pozytywne konsekwencje epidemii
cholery.
34. „Umoralnienie czystości―: od higieny ciała do idei higieny społecznej.
35. Stereotyp brudnego imigranta: mikrobiologia a rasizm.
36. Badania nad gruźlicą w obozach koncentracyjnych.
37. Luis Pasteur i narodziny mikrobiologii.
38. Lekarz z Wolsztyna – wkład Roberta Kocha w rozwój bakteriologii.
39. Badania nad dodatkowymi składnikami pokarmowymi. Kazimierz
Funk.
40. Choroba Żeglarzy: szkorbut
41. Wiek industrializacji i urbanizacji: era krzywicy
CZĘŚĆ II – str. 62-109
1. Pierwsze formy hospitalizacji: asklepiejony, jatrejony, waletudinaria.
2. „Mentalność tajgetajska―: stosunek do nieuleczalnie chorych w staro-
żytności.
3. „Res sacra miser―: domus hospitalis i system opieki szpitalnej w Śre-
dniowieczu.
4. Idea „Wielkiego Zamknięcia―: szpital generalny. Zadania szpitala gene-
ralnego w okresie wczesno nowożytnym.
5. Narodziny psychiatrii i formy terapii psychiatrycznej XVIII-XIX.
6. „Brudne ręce― Ignacy Philipp Semmelweis i walka z gorączką połogo-
wą.
7. W stronę sukcesu: Joseph Lister i zasady antyseptyki.
8. Rygor higieniczny: aseptyka. Wkład J. Mikulicza – Radeckiego w roz-
wój metod aseptyki.
9. Anatomia w Starożytności. Szkoła aleksandryjska
10. Od medycyny sądowej do anatomii. Procedura sekcji w Średniowie-
czu.
11. Narodziny anatomopatologii: od narządowej do komórkowej teorii
choroby.
12. Od sztuki do nauki: diagnostyka pięciu zmysłów i nowe techniki dia-
gnostyczne.
13. Z historii transplantacji: od pierwszych transfuzji do transplantacji
narządów.
14. Nadzieja dla milionów? Regulacje prawne i problemy etyczne współ-
czesnej transplantologii.
15. Powody wycofania trądu z Europy. Związki trądu z gruźlicą.
3
42. Ratunek dla milionów: odkrycie insuliny
43. „Studnia młodości―: pierwsze badania nad hormonami płciowymi.
44. Tajemnicze wole. Odkrycie hormonów tarczycy.
45. Odkrycie enzymów.
lekarskiego dbały w tym czasie Warszawskie Towarzystwo Lekarskie oraz
Rada Lekarska Królestwa Polskiego.
Hiacynt Dziarkowski (1747-1828), wspomniany wyżej pierwszy dziekan
Wydziału Akademicko-Lekarskiego, wykładał patologię (od 1817 miał
tytuł profesora). Oprócz uczestniczenia w założeniu Wydziału, do jego
największych zasług zalicza się rozpowszechnianie szczepienia przeciw
ospie w Królestwie Polskim. Wcześniej, podczas insurekcji
kościuszkowskiej, był generalnym szatbsmedykiem armii polskiej. Był też
botanikiem. Wydał "Poradnik domowy", "Wybór roślin krajowych" i inne.
Andrzej Franciszek Ksawery Dybek (1783-1826). W latach 1803-1817 był
chirurgiem wojskowym, a od 1817 roku profesorem chirurgii na Wydziale
Lekarskim Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego. Był dyrektorem
kliniki chirurgicznej, wykładowcą, dziekanem wydziału lekarskiego,
członkiem kilku towarzystw naukowych. Ulepszył wiele narzędzi
operacyjnych. W 1820 roku przyczynił się do stworzenia Warszawskiego
Towarzystwa Lekarskiego. Ogłosił wiele prac, m.in.: 'O klinice
chirugicznej', 'Uwagi nad niektóremi chorobami i operacyami'.
CZĘŚĆ I
1. Nauczanie medycyny w Warszawie, Hiacynt Dziadkowski,
Franciszek Dybek
Pierwszą uczelnię typu akademickiego uruchomiono w Warszawie w 1809
r., kiedy to z inicjatywy lekarzy – Augusta Wolffa, Hiacynta
Dziarkowskiego, Józefa Czekierskiego i Franciszka Brandta – oraz asesora
farmacji, Józefa Celińskiego, powstał Wydział Akademicko-Lekarski.
Hiacynt Dziarkowski został pierwszym dziekanem, Satnisław Staszic
prezesem tegoż wydziału. Pierwsi wykładowcy podjęli się dydaktyki
bezpłatnie. Problemów było ówcześnie wiele, w tym także brak polskich
podręczników. Profesorów czekała pionierska praca przygotowania
wszystkiego od początku, w tym polskiej terminologii lekarskiej. W 1816
roku Wydział Akademicko-Lekarski wszedł w skład powołanego przez
władze zaborcze Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego. Wydział
kształcił lekarzy na 2 poziomach nauczania. 1) lekarzy „wyższych‖ –
magistrów, przyjmowanych na studia po maturze, których zajęcia trwały 5
lat, a absolwenci mogli ubiegać się o stopień doktorski; 2) lekarzy
„niższych‖ – chirurgów I i II rzędu, akuszerów, okulistów, dentystów i
aptekarzy, przyjmowanych na studia po ukończeniu szkoły wydziałowej,
których kształcenie trwało 3 lata. W 1829 r., zasady te ujednolicono
(wszystkich obowiązywała matura i pięcioletni okres edukacji).
Uniwersytet funkcjonował do października 1831 r., kiedy to po Powstaniu
Listopadowym zlikwidowano wszystkie wyższe uczelnie Królestwa
Polskiego. Akademickie nauczanie medycyny w Warszawie zostało
przerwane na 26 lat, a o rozwój naukowy i zawodowy środowiska
2. Akademia Medyko - Chirurgiczna i Szkoła Główna Warszaw-
ska. Tytus Chałubiński, Wiktor Szokalski, Henryk Hoyer, Lu-
dwik Hirszfeld.
Co się działo
przed
Akademią Medyko – Chirurgiczną?
W 1816 r. Wydział Akademicko-Lekarski wchodzi w skład powołanego
przez władze zaborcze Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego. Uni-
wersytet funkcjonuje do października 1831 r., kiedy to
po Powstaniu Li-
stopadowym zlikwidowano wszystkie wyższe
uczelnie Królestwa Polskie-
go
. Nauczanie medycyny w Warszawie zostaje przerwane na 26 lat, a o
rozwój naukowy i zawodowy środowiska lekarskiego dbają w tym czasie
Warszawskie Towarzystwo Lekarskie oraz Rada Lekarska Królestwa Pol-
skiego.
4
Akademia Medyko – Chirurgiczna
Warszawy przybył
Henryk Hoyer
i objął katedrę fizjologii. Dwa pierwsze
lata w Akademii były teoretyczne, następnie w większości poświęcone
klinkom. Klinikę terapeutyczna początkowo połączoną z diagnostyczną
zorganizował w Szpitalu Dzieciątka Jezus lekarz praktyk
Tadeusz Chału-
biński
. Szpital ten liczący prawie 600 łóżek był wtedy największy w kraju.
Otwarcie kliniki terapeutycznej – 1860/1861r., było w niej 20 miejsc. T.
Chałubiński był prekursorem mało znanej metody opukiwania i osłuchi-
wania pacjentów, czym podbił serca i umysły studentów. Zajęcia ze stu-
dentami, dwa razy dziennie obchody na klinice zabierały Chałubińskiemu
mnóstwo czasu, do tego dochodziła praktyka prywatna. Dlatego zlecone
mu prelekcje z patologii ogólnej i szczegółowej wraz z terapią przyjął
Włodzimierz Dybek. Katedrę chirurgii operacyjnej otrzymał Aleksander
Le Brun, jego klinika również liczyła 20 lóżek. Był dobrym wykładowcą,
miał szczęśliwą rękę do operacji, jako jeden z pierwszych zastosował w
czasie operacji znieczulenie eterowe(1847), a później jako pierwszy –
chloroformowe. 10 łóżek miał Władysław Tyrchowski, profesor położnic-
twa, stale walczący z gorączką połogową. W drugim kwartale 1862 roku
powstały w ramach akademii dwie nowe Kliniki: okulistyczna utworzona
przez Wiktora Szokalskiego i psychiatryczna utworzona przez Romualda
Pląskowskiego.
W 1855r. Aleksander II zleca przygotowanie wniosku w sprawie „otwarcia
wyższego lekarskiego zakładu w Warszawie celem zadośćuczynienia miej-
scowej potrzebie w umiejętnych lekarzy‖
1 października
1857r
. rozpoczyna się nauka na Akademii Medyko – Chi-
rurgicznej.
Przyczyny
jej utworzenia:
wiele epidemii w Cesarstwie
brak odpowiedniej liczby lekarzy
chwilowa liberalizacja w Rosji
typowo zawodowy zakres szkolenia -> mało niebezpieczny dla za-
borcy
Szybko zostają obsadzone stanowiska wykładowców przedmiotów teore-
tycznych, stanowiska wykładowców przedmiotów klinicznych mogły jesz-
cze pewien czas poczekać, jako że cały kurs trwał 5 lat. Prezydentem Aka-
demii mianowano Fiodora Cycurina, który był bardzo życzliwie nastawio-
ny do społeczeństwa polskiego, pragnął obsadzić stanowiska profesorskie
„elementem miejscowym‖. Pewnie dla tego zwrócił się z prośbą w tym
zakresie do Wiktora Szokalskiego. Akademia była podporządkowana Mi-
nisterstwu Oświaty i kuratorowi okręgu naukowego królestwa, otrzymała
przywileje należne wyższym uczelniom, mogła promować docentów, w
przyszłości profesorów.
26 marca 1961 Aleksaner Wielkopolski został dyrektorem Komisji
Rządowej Wyznań Religijnych i Oświecenia. Jeszcze przed objęciem tego
urzędu wysunął postulat o przywrócenie Uniwersytetu Warszawskiego
oraz zażądał usunięcie kuratora źle usposobionego do istniejącego szkol-
nictwa polskiego. Cycurin składa dymisję, a jego funkcję przejmuje cza-
sowo profesor Andrzej Janikowski. W 1862r. na miejsce zlikwidowanej
Akademii Medyko-Chirurgicznej powstaje czterowydziałowa
Szkoła
Główna
, z Wydziałem Lekarskim. Rektorem został szczery polski patriota
Józef Mianowski, a pierwszym dziekanem wydziału lekarskiego – jednego
z czterech wydziałów na uczelni – Aleksander Le Brun. Zachowany został
podział z AMCh na „część teoretyczną‖, mieszczącą się na placu Staszica,
i kliniczną, która początkowo pozostała w Szpitalu Dzieciątka Jezus. Pro-
wadzone były wzorowo przez Chałubińskiego, który także dofinansowy-
Na pierwszy rok zapisało się 247 osób. Najważniejsza i najtrud-
niejsza była anatomia którą wykładał najpierw Ludwik Neugebauer, a w
wkrótce jego miejsce zajął
Ludwik Maurycy Hirszfeld
,
uzdolniony anatom
ze szkoły francuskiej, „preparator jakich mało na świecie‖. Anatomia była
wykładana w tzw. teatrze anatomicznym przy ulicy Zgody, tuż przy Szpi-
talu Dzieciątka Jezus. Mniej więcej w tym samym czasie co Hirszfeld do
5
Plik z chomika:
morefaya2006
Inne pliki z tego folderu:
Curiosities of Medical Experience by JG Millingen MD MA 2nd Edn Rev & Cons Augm in 1 Vol (1839).djvu
(17009 KB)
The Sexual History of the World War by Dr Magnus Hirschfeld (1941).pdf
(14883 KB)
Medicine and Public Health in the People's Republic of China ed by Joseph R Quinn PhD (1973).pdf
(20934 KB)
The Second World Conference on Academic Exchange of Medical Qigong (Abstract of Presentations) Beijing China 15-18 Sep 1993 CIA-RDP96-00792R000400430001-6.pdf
(7755 KB)
The First World Conference for Academic Exchange of Medical Qigong (Abstract of Presentations) Beijing China 1988 (1988) - CIA-RDP96-00792R000701080001-1.pdf
(9550 KB)
Inne foldery tego chomika:
AAAA KUP TO!!
AAAA LISTA BESTSELLERÓW!!!
Abû Muhammad al-Qâsim ibn Alî ibn Muhammad ibn Uthmân al-Ḥarîrî al-Basrî
Abû-Saîd bin Abu'l-Khayr (Abusaeed Abolkhayr)
Ahmed Bosnić
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin