6_RADA_Elzbieta_Jednorog.pdf

(131 KB) Pobierz
RADA_Elzbieta_Jednorog
Materiał szkoleniowy
Wrocław, 14 grudnia 2005 r.
Opracowanie: ElŜbieta Jednoróg, Małgorzata Jaworska, Jadwiga Sadownik, Jolanta Bia-
łoskórska, Beata Ogonowska-Woźniak, Dorota Olejnik, Danuta Wittek-Ratajczak, Jadwiga
Wiślak, Anna Kwiatkowska, Wioletta Jankiewicz, Hanna Lewicka, Alicja Mytych,
Agnieszka Piela, Jolanta Leszczyńska, Małgorzata Szachnowska, GraŜyna Raszczuk, Mał-
gorzata Tucka, Agnieszka Zachodni
Liderzy Programu ORTOGRAFFITI – Małgorzata Tucka, Agnieszka Zachodni
TEMAT: Scenariusz rady pedagogicznej na temat dysleksji rozwojowej
I. Wprowadzenie
1. Bajka dla nauczycieli. Odczytanie przez prowadzącego. Tekst jest zamieszczony w Ucze ń
z dysleksj ą w szkole s. 8.
2. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a uczniowie ze specyficznymi trud-
nościami w nauce, czyli uczniowie z dysleksją. (Najlepiej omówić to za pomocą schematu
zamieszczonego w Ucze ń z dysleksja w szkole s. 13.)
3. Definicja dysleksji. Zanim przytoczymy uczestnikom naukową definicję dysleksji, moŜe-
my wyjaśnić to w sposób uproszczony: oko dyslektyka, jakby widzi obraz, ale jego mózg
nie od razu moŜe go zapamiętać; ucho jakby słyszy dźwięki, lecz za pierwszym razem re-
jestruje je niedokładnie – na podstawie Jak pomóc dyslektykowi Ergo styczeń 2005 r.
Definicja dysleksji opublikowana przez Międzynarodowe Towarzystwo Dysleksji imienia
Ortona w USA ( Ucze ń z dysleksj ą w szkole , s. 25).
4. Terminologia uŜywana w Polsce. Wyjaśnienie pojęć: dysleksja rozwojowa, dysleksja,
dysortografia, dysgrafia ( Ucze ń z dysleksj ą w szkole s. 18, 19).
5. Inne, oprócz dysleksji, przyczyny niepowodzeń w nauce czytania i pisania: niska spraw-
ność intelektualna, zaniedbania, wady zmysłów, schorzenia neurologiczne ( Ucze ń z dys-
leksj ą w szkole s. 24).
6. Przyczyny dysleksji.
·
działanie niekorzystnych czynników na centralny układ nerwowy jeszcze przed uro-
dzeniem, w czasie porodu lub we wczesnym dzieciństwie;
·
dziedziczenie po rodzicach;
·
wg najnowszych badań amerykańskich występowanie dysleksji wiąŜe się z defektami
kory mózgowej;
zaburzenia hormonalne, nadprodukcja testosteronu w okresie prenatalnym powodują-
ca zaburzenia funkcjonowania systemu immunologicznego, zablokowanie rozwoju
lewej półkuli mózgowej i kompensacyjny rozwój prawej.
7. Niepokojące symptomy:
·
dziecko czyta wolno, słabo rozumie tekst;
·
nie lubi pisać wypracowań, woli wypowiedzi ustne;
·
wypowiada się dobrze, ale krótko, gubi się w wypowiedziach dłuŜszych;
·
mimo znajomości reguł popełnia błędy ortograficzne;
·
378292734.551.png 378292734.662.png 378292734.759.png 378292734.770.png 378292734.001.png 378292734.012.png 378292734.023.png 378292734.034.png 378292734.045.png 378292734.056.png 378292734.067.png 378292734.078.png 378292734.089.png 378292734.100.png 378292734.111.png 378292734.122.png 378292734.133.png 378292734.144.png 378292734.155.png 378292734.166.png 378292734.177.png 378292734.188.png 378292734.199.png 378292734.210.png 378292734.221.png 378292734.232.png 378292734.243.png 378292734.254.png 378292734.265.png 378292734.276.png 378292734.287.png 378292734.298.png 378292734.309.png 378292734.320.png 378292734.331.png 378292734.342.png 378292734.353.png 378292734.364.png 378292734.375.png 378292734.386.png 378292734.397.png 378292734.408.png 378292734.419.png 378292734.430.png 378292734.441.png 378292734.452.png 378292734.463.png 378292734.474.png 378292734.485.png 378292734.496.png 378292734.507.png 378292734.518.png 378292734.529.png 378292734.540.png 378292734.552.png 378292734.563.png 378292734.574.png 378292734.585.png 378292734.596.png 378292734.607.png 378292734.618.png 378292734.629.png 378292734.640.png 378292734.651.png 378292734.663.png 378292734.674.png 378292734.685.png 378292734.696.png 378292734.707.png 378292734.718.png 378292734.729.png 378292734.740.png 378292734.751.png 378292734.758.png 378292734.760.png 378292734.761.png 378292734.762.png 378292734.763.png 378292734.764.png 378292734.765.png 378292734.766.png 378292734.767.png 378292734.768.png 378292734.769.png 378292734.771.png 378292734.772.png 378292734.773.png 378292734.774.png 378292734.775.png 378292734.776.png 378292734.777.png 378292734.778.png 378292734.779.png 378292734.780.png 378292734.002.png 378292734.003.png 378292734.004.png 378292734.005.png 378292734.006.png 378292734.007.png 378292734.008.png 378292734.009.png 378292734.010.png 378292734.011.png 378292734.013.png 378292734.014.png 378292734.015.png 378292734.016.png 378292734.017.png 378292734.018.png 378292734.019.png 378292734.020.png 378292734.021.png 378292734.022.png 378292734.024.png 378292734.025.png 378292734.026.png 378292734.027.png 378292734.028.png 378292734.029.png 378292734.030.png 378292734.031.png 378292734.032.png 378292734.033.png 378292734.035.png 378292734.036.png 378292734.037.png 378292734.038.png 378292734.039.png 378292734.040.png 378292734.041.png 378292734.042.png 378292734.043.png 378292734.044.png 378292734.046.png 378292734.047.png 378292734.048.png 378292734.049.png 378292734.050.png 378292734.051.png 378292734.052.png 378292734.053.png 378292734.054.png 378292734.055.png 378292734.057.png 378292734.058.png 378292734.059.png 378292734.060.png 378292734.061.png 378292734.062.png 378292734.063.png 378292734.064.png 378292734.065.png 378292734.066.png 378292734.068.png 378292734.069.png 378292734.070.png 378292734.071.png 378292734.072.png 378292734.073.png 378292734.074.png 378292734.075.png 378292734.076.png 378292734.077.png 378292734.079.png 378292734.080.png 378292734.081.png 378292734.082.png 378292734.083.png 378292734.084.png 378292734.085.png 378292734.086.png 378292734.087.png 378292734.088.png 378292734.090.png 378292734.091.png 378292734.092.png 378292734.093.png 378292734.094.png 378292734.095.png 378292734.096.png 378292734.097.png 378292734.098.png 378292734.099.png 378292734.101.png 378292734.102.png 378292734.103.png 378292734.104.png 378292734.105.png 378292734.106.png 378292734.107.png 378292734.108.png 378292734.109.png 378292734.110.png 378292734.112.png 378292734.113.png 378292734.114.png 378292734.115.png 378292734.116.png 378292734.117.png 378292734.118.png 378292734.119.png 378292734.120.png 378292734.121.png 378292734.123.png 378292734.124.png 378292734.125.png 378292734.126.png 378292734.127.png 378292734.128.png 378292734.129.png 378292734.130.png 378292734.131.png 378292734.132.png 378292734.134.png 378292734.135.png 378292734.136.png 378292734.137.png 378292734.138.png 378292734.139.png 378292734.140.png 378292734.141.png 378292734.142.png 378292734.143.png 378292734.145.png 378292734.146.png 378292734.147.png 378292734.148.png 378292734.149.png 378292734.150.png 378292734.151.png 378292734.152.png 378292734.153.png 378292734.154.png 378292734.156.png 378292734.157.png 378292734.158.png 378292734.159.png 378292734.160.png 378292734.161.png 378292734.162.png 378292734.163.png 378292734.164.png 378292734.165.png 378292734.167.png 378292734.168.png 378292734.169.png 378292734.170.png 378292734.171.png 378292734.172.png 378292734.173.png 378292734.174.png 378292734.175.png 378292734.176.png 378292734.178.png 378292734.179.png 378292734.180.png 378292734.181.png 378292734.182.png 378292734.183.png 378292734.184.png 378292734.185.png 378292734.186.png 378292734.187.png 378292734.189.png 378292734.190.png 378292734.191.png 378292734.192.png 378292734.193.png 378292734.194.png 378292734.195.png 378292734.196.png 378292734.197.png 378292734.198.png 378292734.200.png 378292734.201.png 378292734.202.png 378292734.203.png 378292734.204.png 378292734.205.png 378292734.206.png 378292734.207.png 378292734.208.png 378292734.209.png 378292734.211.png 378292734.212.png 378292734.213.png 378292734.214.png 378292734.215.png 378292734.216.png 378292734.217.png 378292734.218.png 378292734.219.png 378292734.220.png 378292734.222.png 378292734.223.png 378292734.224.png 378292734.225.png 378292734.226.png 378292734.227.png 378292734.228.png 378292734.229.png 378292734.230.png 378292734.231.png 378292734.233.png 378292734.234.png 378292734.235.png 378292734.236.png 378292734.237.png 378292734.238.png 378292734.239.png 378292734.240.png 378292734.241.png 378292734.242.png 378292734.244.png 378292734.245.png 378292734.246.png 378292734.247.png 378292734.248.png 378292734.249.png 378292734.250.png 378292734.251.png 378292734.252.png 378292734.253.png 378292734.255.png 378292734.256.png 378292734.257.png 378292734.258.png 378292734.259.png 378292734.260.png 378292734.261.png 378292734.262.png 378292734.263.png 378292734.264.png 378292734.266.png 378292734.267.png 378292734.268.png 378292734.269.png 378292734.270.png 378292734.271.png 378292734.272.png 378292734.273.png 378292734.274.png 378292734.275.png 378292734.277.png 378292734.278.png 378292734.279.png 378292734.280.png 378292734.281.png 378292734.282.png 378292734.283.png 378292734.284.png 378292734.285.png 378292734.286.png 378292734.288.png 378292734.289.png 378292734.290.png 378292734.291.png 378292734.292.png 378292734.293.png 378292734.294.png 378292734.295.png 378292734.296.png 378292734.297.png 378292734.299.png 378292734.300.png 378292734.301.png 378292734.302.png 378292734.303.png 378292734.304.png 378292734.305.png 378292734.306.png 378292734.307.png 378292734.308.png 378292734.310.png 378292734.311.png 378292734.312.png 378292734.313.png 378292734.314.png 378292734.315.png 378292734.316.png 378292734.317.png 378292734.318.png 378292734.319.png 378292734.321.png 378292734.322.png 378292734.323.png 378292734.324.png 378292734.325.png 378292734.326.png 378292734.327.png 378292734.328.png 378292734.329.png 378292734.330.png 378292734.332.png 378292734.333.png 378292734.334.png 378292734.335.png 378292734.336.png 378292734.337.png 378292734.338.png 378292734.339.png 378292734.340.png 378292734.341.png 378292734.343.png 378292734.344.png 378292734.345.png 378292734.346.png 378292734.347.png 378292734.348.png 378292734.349.png 378292734.350.png 378292734.351.png 378292734.352.png 378292734.354.png 378292734.355.png 378292734.356.png 378292734.357.png 378292734.358.png 378292734.359.png 378292734.360.png 378292734.361.png 378292734.362.png 378292734.363.png 378292734.365.png 378292734.366.png 378292734.367.png 378292734.368.png 378292734.369.png 378292734.370.png 378292734.371.png 378292734.372.png 378292734.373.png 378292734.374.png 378292734.376.png 378292734.377.png 378292734.378.png 378292734.379.png 378292734.380.png 378292734.381.png 378292734.382.png 378292734.383.png 378292734.384.png 378292734.385.png 378292734.387.png 378292734.388.png 378292734.389.png 378292734.390.png 378292734.391.png 378292734.392.png 378292734.393.png 378292734.394.png 378292734.395.png 378292734.396.png 378292734.398.png 378292734.399.png 378292734.400.png 378292734.401.png 378292734.402.png 378292734.403.png 378292734.404.png 378292734.405.png 378292734.406.png 378292734.407.png 378292734.409.png 378292734.410.png 378292734.411.png 378292734.412.png 378292734.413.png 378292734.414.png 378292734.415.png 378292734.416.png 378292734.417.png 378292734.418.png 378292734.420.png 378292734.421.png 378292734.422.png 378292734.423.png 378292734.424.png 378292734.425.png 378292734.426.png 378292734.427.png 378292734.428.png 378292734.429.png 378292734.431.png 378292734.432.png 378292734.433.png 378292734.434.png 378292734.435.png 378292734.436.png 378292734.437.png 378292734.438.png 378292734.439.png 378292734.440.png 378292734.442.png 378292734.443.png 378292734.444.png 378292734.445.png 378292734.446.png 378292734.447.png 378292734.448.png 378292734.449.png 378292734.450.png 378292734.451.png 378292734.453.png 378292734.454.png 378292734.455.png 378292734.456.png 378292734.457.png 378292734.458.png 378292734.459.png 378292734.460.png 378292734.461.png 378292734.462.png 378292734.464.png 378292734.465.png 378292734.466.png 378292734.467.png 378292734.468.png 378292734.469.png 378292734.470.png 378292734.471.png 378292734.472.png 378292734.473.png 378292734.475.png 378292734.476.png 378292734.477.png 378292734.478.png 378292734.479.png 378292734.480.png 378292734.481.png 378292734.482.png 378292734.483.png 378292734.484.png 378292734.486.png 378292734.487.png 378292734.488.png 378292734.489.png 378292734.490.png 378292734.491.png 378292734.492.png 378292734.493.png 378292734.494.png 378292734.495.png 378292734.497.png 378292734.498.png 378292734.499.png 378292734.500.png 378292734.501.png 378292734.502.png 378292734.503.png 378292734.504.png 378292734.505.png 378292734.506.png 378292734.508.png 378292734.509.png 378292734.510.png 378292734.511.png 378292734.512.png 378292734.513.png 378292734.514.png 378292734.515.png 378292734.516.png 378292734.517.png 378292734.519.png 378292734.520.png 378292734.521.png 378292734.522.png 378292734.523.png 378292734.524.png 378292734.525.png 378292734.526.png 378292734.527.png 378292734.528.png 378292734.530.png 378292734.531.png 378292734.532.png 378292734.533.png 378292734.534.png 378292734.535.png 378292734.536.png 378292734.537.png 378292734.538.png 378292734.539.png 378292734.541.png 378292734.542.png 378292734.543.png 378292734.544.png 378292734.545.png 378292734.546.png 378292734.547.png 378292734.548.png 378292734.549.png 378292734.550.png 378292734.553.png 378292734.554.png 378292734.555.png 378292734.556.png 378292734.557.png 378292734.558.png 378292734.559.png 378292734.560.png 378292734.561.png 378292734.562.png 378292734.564.png 378292734.565.png 378292734.566.png 378292734.567.png 378292734.568.png 378292734.569.png 378292734.570.png 378292734.571.png 378292734.572.png 378292734.573.png 378292734.575.png 378292734.576.png 378292734.577.png 378292734.578.png 378292734.579.png 378292734.580.png 378292734.581.png 378292734.582.png 378292734.583.png 378292734.584.png 378292734.586.png 378292734.587.png 378292734.588.png 378292734.589.png 378292734.590.png 378292734.591.png 378292734.592.png 378292734.593.png 378292734.594.png 378292734.595.png 378292734.597.png 378292734.598.png 378292734.599.png 378292734.600.png 378292734.601.png 378292734.602.png 378292734.603.png 378292734.604.png 378292734.605.png 378292734.606.png 378292734.608.png 378292734.609.png 378292734.610.png 378292734.611.png 378292734.612.png 378292734.613.png 378292734.614.png 378292734.615.png 378292734.616.png 378292734.617.png 378292734.619.png 378292734.620.png 378292734.621.png 378292734.622.png 378292734.623.png 378292734.624.png 378292734.625.png 378292734.626.png 378292734.627.png 378292734.628.png 378292734.630.png 378292734.631.png 378292734.632.png 378292734.633.png 378292734.634.png 378292734.635.png 378292734.636.png 378292734.637.png 378292734.638.png 378292734.639.png 378292734.641.png 378292734.642.png 378292734.643.png 378292734.644.png 378292734.645.png 378292734.646.png 378292734.647.png 378292734.648.png 378292734.649.png 378292734.650.png 378292734.652.png 378292734.653.png 378292734.654.png 378292734.655.png 378292734.656.png 378292734.657.png 378292734.658.png 378292734.659.png 378292734.660.png 378292734.661.png 378292734.664.png 378292734.665.png 378292734.666.png 378292734.667.png 378292734.668.png 378292734.669.png 378292734.670.png 378292734.671.png 378292734.672.png 378292734.673.png 378292734.675.png 378292734.676.png 378292734.677.png 378292734.678.png 378292734.679.png 378292734.680.png 378292734.681.png 378292734.682.png 378292734.683.png 378292734.684.png 378292734.686.png 378292734.687.png 378292734.688.png 378292734.689.png 378292734.690.png 378292734.691.png 378292734.692.png 378292734.693.png 378292734.694.png 378292734.695.png 378292734.697.png 378292734.698.png 378292734.699.png 378292734.700.png 378292734.701.png 378292734.702.png 378292734.703.png 378292734.704.png 378292734.705.png 378292734.706.png 378292734.708.png 378292734.709.png 378292734.710.png 378292734.711.png 378292734.712.png 378292734.713.png 378292734.714.png 378292734.715.png 378292734.716.png 378292734.717.png 378292734.719.png 378292734.720.png 378292734.721.png 378292734.722.png 378292734.723.png 378292734.724.png 378292734.725.png 378292734.726.png 378292734.727.png 378292734.728.png 378292734.730.png 378292734.731.png 378292734.732.png 378292734.733.png 378292734.734.png 378292734.735.png 378292734.736.png 378292734.737.png 378292734.738.png 378292734.739.png 378292734.741.png 378292734.742.png 378292734.743.png 378292734.744.png 378292734.745.png 378292734.746.png 378292734.747.png 378292734.748.png 378292734.749.png 378292734.750.png 378292734.752.png 378292734.753.png 378292734.754.png 378292734.755.png 378292734.756.png
·
zdarza się, Ŝe nie robi odstępów miedzy wyrazami;
·
nie lubi posługiwać się słownikami, encyklopediami;
·
aby zrozumieć polecenie, musi je przeczytać kilkakrotnie;
·
myli kolejność działań i znaki, rozwiązując zadania matematyczne;
·
popełnia pomyłki, określając kierunek;
·
nie lubi rozwiązywać krzyŜówek, diagramów, wypełniać rubryk, ankiet (na podstawie
Jak pomóc dyslektykowi Ergo styczeń 2005).
II. Trudno ś ci w nauce, na które napotyka ucze ń z dysleksj ą na poszczególnych
przedmiotach
1. Dzielimy nauczycieli na grupy przedmiotowe i rozdajemy informacje o trudnościach, któ-
re mogą wystąpić na ich przedmiotach u uczniów z dysleksją.
JĘZYK POLSKI:
·
trudności w czytaniu, dotyczące techniki i rozumienia,
·
problemy z pamięciowym opanowaniem tekstu,
·
błędy podczas samodzielnego pisania, pisania ze słuchu, przepisywania i pisania z
pamięci,
·
obniŜony poziom graficzny pisma,
·
trudności z formułowaniem myśli na piśmie,
·
chaotyczne wypowiedzi pisemne, trudności z kompozycją dłuŜszych form.
HISTORIA:
·
mylenie pojęć takich jak wiek i tysiąclecie,
·
trudności z odczytywaniem liczb rzymskich,
·
problemy z ustalaniem chronologii wydarzeń historycznych,
·
mylenie dat, nazwisk,
·
problemy z właściwym przyporządkowaniem daty do wydarzenia historycznego.
MATEMATYKA, FIZYKA:
·
trudności z nauką tabliczki mnoŜenia lub innego materiału, który ma charakter se-
kwencyjny,
·
trudności z liczeniem w pamięci,
·
pomyłki w obliczeniach,
·
mylenie znaków, pojęć,
·
błędne zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych (z wieloma zerami lub miej-
scami po przecinku),
·
przestawianie cyfr,
·
nieprawidłowa organizacja przestrzenna zapisu działań matematycznych (chaotyczny
zapis),
·
odwrotne zapisywanie znaków nierówności,
·
problemy z porównywaniem wzorów, wykresów i rysunków,
·
problemy z rysowaniem wykresów funkcji, rzutów figur,
·
trudności w nauce geometrii (obliczanie objętości, powierzchni brył i figur złoŜo-
nych),
niski poziom graficzny wykresów i rysunków.
BIOLOGIA, CHEMIA:
·
·
trudności z opanowaniem terminologii, dłuŜszych nazw i nazw łacińskich,
·
trudności z zapisem i zapamiętaniem łańcuchów reakcji chemicznych i biochemicz-
nych),
·
trudności z opanowaniem systematyki i danych zorganizowanych przestrzennie, np.
tablica Mendelejewa,
·
trudności z prawidłowym odtworzeniem wzorów strukturalnych.
GEOGRAFIA:
·
trudności z czytaniem i rysowaniem map,
·
kłopoty z orientacją na mapie,
·
trudności z określeniem kierunków geograficznych, mylenie kierunków,
·
mylenie pojęć, np. długość – szerokość geograficzna,
·
trudności z zapamiętywaniem nazw geograficznych, zwłaszcza podobnie brzmiących,
np. Arktyka, Antarktyka, Antarktyda,
·
trudności w obliczaniu współrzędnych geograficznych.
WYCHOWANIE FIZYCZNE:
·
mała precyzja ruchów utrudniających wykonanie niektórych ćwiczeń i układów gim-
nastycznych,
·
zła koordynacja ruchów utrudniająca rzucanie i łapanie piłki (siatkówka, koszykówka,
tenis stołowy),
·
problem z orientacją w schemacie ciała,
·
trudności w bieganiu i ćwiczeniach równowaŜnych,
·
kłopoty w grach zespołowych.
JĘZYKI OBCE:
·
trudności z poprawnym pisaniem pomimo dobrych odpowiedzi ustnych,
·
trudności z zapamiętywaniem słówek,
·
nieprawidłowa wymowa,
·
kłopoty z zapisem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej,
·
problemy z analizą słuchową wyrazów w zdaniu.
2. Grupy wyszukują w zeszytach ORTOGRAFFITI ćwiczenia moŜliwe do wykorzystania na
lekcjach matematyki, geografii, historii, itp.
III Trudno ś ci z czytaniem i pisaniem
1. Rodzaje zaburzeń utrudniających czytanie
Prowadzący krótko wyjaśnia pojęcia: percepcja słuchowa, percepcja wzrokowa, orienta-
cja przestrzenna, lateralizacja .
2. Nauczyciele siedzą w trzech grupach, kaŜda grupa otrzymuje kartkę z hasłem:
A. zaburzenie percepcji słuchowej,
B. zaburzenie percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej,
C. zaburzenie procesu lateralizacji.
KaŜda grupa otrzymuje paski papieru z nazwami symptomami poszczególnych zaburzeń i
wybiera te, które są charakterystyczne dla podanego zaburzenia. Po wykonaniu ćwiczenia
prowadzący prezentuje foliogram z właściwym przyporządkowaniem symptomów do zabu-
rzeń, np.:
KŁOPOTY Z CZYTANIEM
ZABURZENIA PERCEPCJI
SŁUCHOWEJ
ZABURZENIA FUNKCJI
WZROKOWEJ I ORIEN-
TACJI PRZESTRZENNEJ
ZABURZENIE PROCESU
LATERALIZACJI
·
szczególne trudności w
scaleniu w całość wyra-
zu,
·
w początkach nauki trud-
ności w kojarzeniu głoski
z odpowiednim znakiem
graficznym,
·
przestawianie liter i czą-
stek wyrazowych,
·
zmiana kolejności liter,
sylab, a nawet wyrazów,
·
problemy z „przelitero-
waniem dźwięków”,
·
mylenie liter wyrazów o
podobieństwie graficz-
nym (poda – pada – ba-
da),
·
opuszczanie całego wier-
sza,
·
trudności we właściwej
intonacji czytanych tre-
ści,
·
wolne tempo czytania
(szczególnie przy lewo-
oczności – pismo ma kie-
runek od lewej do prawej,
a więc prawe oko powin-
no „prowadzić”).
·
błędy w czytaniu – za-
miany liter, opuszczanie
ich, zmiana brzmienia,
nieprawidłowe odczyty-
wanie całych wyrazów,
·
odpoznawanie napisów
po cechach przypadko-
wych (obrazki, układ
strony), częste czytanie
„na pamięć”, zgadywa-
nie,
·
trudności w zrozumieniu
przeczytanej treści, wy-
nikające z błędów w czy-
taniu, jak i z niewłaści-
wego rozumienia okre-
śleń słownych, głównie
pojęć abstrakcyjnych.
·
przestawianie i opusz-
czanie liter, a nawet ca-
łych sylab „przekręcanie
końcówek” wyrazów,
·
bardzo wolne tempo czy-
tania i niechęć do czyta-
nia, zwłaszcza głośnego,
·
rozumienie przeczytanej
treści utrudnione ze
względu na koncentro-
wanie się na technicznej
stronie czytania.
3. Burza mózgów dotycząca wykreowania banku pomysłów, jak pomagać uczniowi z dys-
leksją w przezwycięŜaniu trudności w czytaniu.
4. Osoba prowadząca przedstawia konkretne propozycje ćwiczeń oraz informacje o gimna-
styce oczu ( ORTOGRAFFITI. Przewodnik dla nauczyciela , rozdz. VII, s. 10–25).
5. Rodzaje zaburzeń utrudniających pisanie .
Prowadzący prezentuje przykładowe prace dyslektyków, wskazując przy tym specyficzne
błędy tam występujące. Następnie omawia krótko przyczyny trudności w pisaniu:
·
zaburzenia funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej,
·
zaburzenia rozwoju ruchowego,
·
zaburzenia procesu lateralizacji,
zaburzenia percepcji słuchowej.
6. Przejawy zaburzeń i ćwiczenia usprawniające – wykład
ZABURZENIA FUNCJI WZROKOWEJ
·
·
trudności w przepisywaniu, pisaniu z pamięci i ze słuchu,
·
trudności z zapamiętywaniem kształtu liter,
·
mylenie liter podobnych (a-o, a-ą, e-c, e-ę, ł-l-t, m-n, u-w),
·
mylenie liter róŜniących się połoŜeniem w stosunku do osi pionowej (p-b, b-d) lub po-
ziomej (w-m, u-n,b-p,d-g),
378292734.757.png
·
pomijanie znaków diakrytycznych,
błędy typowo ortograficzne wynikające z gorszej pamięci wzrokowej.
ZABURZENIA ROZWOJU RUCHOWEGO
·
mała precyzja ruchów dłoni i palców,
zniekształcenie graficznej strony pisania (pismo nieczytelne, litery często wykraczają-
ce poza liniaturę, wolne tempo pisania, niestarannie prowadzone zeszyty).
ZABURZENIA PROCESU LATERALIZACJI
·
mylenie liter o podobnych kształtach a innym połoŜeniu i kierunku (tzw. Statyczne
odwracanie liter: b-d, p-b, u-n, w-m),
·
dynamiczne odwracanie liter – zmiana kolejności, przestawianie,
·
w początkach nauki często pismo lustrzane,
zniekształcenie graficznej strony pisma.
ZABURZENIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
·
trudności w pisaniu ze słuchu,
·
„zlepki” liter,
·
mylenie liter odpowiadającym głoskom dźwiękowo podobnym: b-p, d-t, g-k, z-s, dz-c,
sz-s,
·
trudności w róŜnicowaniu i-j,
·
trudności w odróŜnianiu ą-ę od om, on, em, en,
·
trudności w analizie wyrazowej, sylabowej i głoskowej,
·
łączenie przyimków z rzeczownikami,
·
opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów,
·
„grubienie” liter, przestawianie ich kolejności w wyrazie,
·
często w pisaniu ujawniają się skorygowane juŜ wady wymowy.
Przykłady ćwiczeń dla uczniów z trudnościami w pisaniu:
·
wyszukiwanie zadanej litery w tekście,
·
wyszukiwanie słów zaczynających się na daną literę,
·
rozwiązywanie krzyŜówek,
·
nauka rymowanek i pisanie ich z pamięci,
·
łączenie punktów tworzących jakąś figurę,
·
obwodzenie kształtów,
·
kolorowanie określonych pól,
·
powiększanie/pomniejszanie w zadanej skali rysunków,
·
wycinanie, lepienie, malowanie pędzelkiem i palcami, nawlekanie, wydzieranie,
·
wyszukiwanie róŜnic w obrazkach,
·
wyszukiwanie wyrazów w diagramach,
·
zaznaczanie/wyszukiwanie punktów w układzie współrzędnych,
·
dorysowywanie brakujących kształtów/części liter,
·
budowanie wyrazów z rozsypanek sylabowych,
·
zaznaczanie na mapie zadanych punktów topograficznych,
·
przed zapasaniem zdania liczenie z ilu wyrazów się ono składa,
·
głośne odczytywanie własnego pisma.
IV. Zako ń czenie
Na zakończenie spotkania odczytujemy Dekalog dla nauczycieli ( Ucze ń z dysleksj ą w szkole
s. 91).
·
·
·
Zgłoś jeśli naruszono regulamin