Komputer i zdanie z olimpiady matematycznej.pdf

(95 KB) Pobierz
43912546 UNPDF
mate matyka
Nie milkną spory o maturze, ktìra w nowym
ujęciu czeka uczniìw (a więc wielu naszych
Czytelnikìw) za kilka miesięcy. Przez ten czas
w kąciku matematycznym będzie o tej matu-
rze - ale ogìlnie. Poradnikìw szczegìłowych
jest bardzo dużo. A mnie chodzi o ogìlne spoj-
rzenie - przyda się ono i młodym, i starszym.
Ś rodowisko naukowe i nauczycielskie jest konserwa-
Czysta geometria, prawda? Nie chcia³o mi siê
myœleæ. W³¹czy³em program, który narysowa³ mnie taki
rysunek, jak wy¿ej i jeszcze „zanimowa³”. Wszystko siê
rusza³o. Trójk¹t zmienia³ kszta³t, a proste AE i CF za-
wsze sta³y do siebie ortogonalnie. Jak drut. „No, to siê
zgadza”, pomyœla³em i w³aœciwie straci³em zaintereso-
wanie. Wszyscy widzimy, ¿e siê zgadza. Po co wiêc da-
lej rozdzielaæ w³os na czworo? Istnieje powiedzenie, ¿e
dowody twierdzeñ matematycznych s¹ w ogóle niepo-
trzebne, bo je¿eli twierdzenie jest prawdziwe, to po co
jeszcze dowód, a je¿eli nieprawdziwe, to i tak siê udo-
wodniæ nie da.
Program, o którym mówiê, jest autorstwa nie-
mieckiego profesora Grothmanna. Jest freeware, w
wersji angielskiej nazywa siê c.a.r (compass and ruler),
w niemieckiej Z.u.L (Zirkel und Lineal). Mo¿na go (pro-
gram, nie profesora, i to w wersji polskiej) legalnie za-
instalowaæ na swoim komputerze, wyszukuj¹c po na-
zwisku lub po nazwie programu.
KOMPUTER I ZADANIE
Z OLIMPIADY MATEMATYCZNEJ
Michał Szurek
Jak? W tym w³aœnie problem - nie na ³amy „M³odego
Technika”.
No tak, ale to niegodne matematyka. Zacz¹³em
myœleæ, ale w moim wieku nie jest to ju¿ takie ³atwe.
Jerzy Hajdukiewicz, polski himalaista lat szeœædziesi¹-
tych XX wieku, napisa³ kiedyœ artyku³ „Stary cz³owiek
w górach”. Nie wiem, czy napiszê artyku³ „Stary cz³o-
wiek i matematyka”, ale ¿e myœleæ mi siê nie chce, to
fakt.
Skalê trudnoœci ujmuje autentyczna historia z za-
daniem z Olimpiady Matematycznej (paŸdziernik 2004).
Ubarwiê nieco fabu³ê, zachowuj¹c istotê sprawy. Zada-
nie by³o oto takie:
W trójk¹cie ostrok¹tnym (rysunek) punkt D jest
spodkiem wysokoœci poprowadzonej z C na AB , punkt
E jest rzutem D na CB , zaœ punkt F dzieli odcinek
Bo mo¿na obejœæ siê bez myœlenia. Wprowadzi-
³em uk³ad wspó³rzêdnych tak, by punkty A , B , C mia³y
odpowiednio wspó³rzêdne ( a , 0), ( b , 0), (0, c ), zaœ po-
cz¹tek uk³adu by by³ w punkcie D. Nauczy³em program
Mathematica, jak prowadziæ prost¹ przez dwa punkty
(to znaczy jak obliczyæ jej równanie!), jak prost¹ prosto-
pad³¹ itp. Po naciœniêciu Enter, nim mój kot merdn¹³
ogonem, mia³em na ekranie wszystkie wspó³rzêdne
i równania:
DE tak, ¿e .
AB =
EF
DB
FD
Wykazaæ, ¿e proste AE i CF s¹ prostopad³e.
C
punktE = {b * c^2/(b^2+c^2), b^2 * c/(b^2+c^2)};
punktF = {b^2 * c^2/(b–a)/(b^2+c^2), b^3 * c/(b–a)/(b^2+c^2)};
G
E
Nawet nie chcia³o mi siê sprawdziæ, czy rzeczy-
wiœcie CF jest prostopad³e do AE . Móg³bym obliczyæ
stosowny iloczyn skalarny, ale czy to warto? Na pewno
wyjdzie zero - wiêc po co jeszcze chleb, Króliku? Dla
rozrywki wyliczy³em równania prostych (dok³adniej:
„lewe strony” tych równañ):
ε
β
δ
A
D
F
H
B
52
tywne. To dobrze. Wychowanie i nauczanie powinno
siê opieraæ na solidnych, sprawdzonych podsta-
wach. Reformy winny byæ powolne i starannie przygo-
towane. Ale konserwatyzm ma swoje z³e strony. Wci¹¿
bronimy siê przed dopuszczeniem na egzaminy urz¹-
dzeñ licz¹cych, z kalkulatorami na czele. Wielu uczo-
nych i wielu wyk³adowców starszej daty nie dostrzega,
¿e komputery po prostu s¹, ¿e uczyæ trzeba inaczej.
43912546.006.png 43912546.007.png 43912546.008.png 43912546.009.png
Komputery po prostu są i moż e coś z tego powinno
wreszcie wynikać
In[1]= Simplify [(Tan[beta] + q * Sin[beta] * Cos[beta] / (p + q * Sin[beta]^2))/
(1 – Tan[beta] * (q * Sin[beta] * Cos[beta]) / (p + q * Sin[beta]^2))]
(p + q)
–––––– p –––––
Tan[beta]
––– .
ale nie odkry³em niczego specjalnie ciekawego i zacz¹-
³em siê zastanawiaæ nad rozwi¹zaniem bardziej god-
nym matematyka. Ociê¿a³oœæ umys³owa znów da³a
znaæ o sobie. Wzi¹³em siê za trygonometriê - tam my-
œleæ nie trzeba, bo samo idzie. Oznaczy³em punkty jak
na rysunku. Punkt G to punkt wspólny prostych AE
i CF . Trzeba wykazaæ, ¿e k¹t G ma 90 stopni.
Zauwa¿my, ¿e k¹t CDE jest te¿ równy β, k¹towi
trójk¹ta przy wierzcho³ku B . Popatrzmy na trójk¹ty pro-
stok¹tne CED i CEF . Z warunków zadania i definicji
tangensa wynika, ¿e
Zadanie rozwi¹zane, bo w³aœnie to jest tangens δ.
W tym momencie ju¿ zupe³nie odechcia³o mi siê
myœleæ... Ale po chwili zacz¹³em - lecz ju¿ nie jak roz-
wi¹zaæ zadanie, tylko nad sprawami ogólniejszymi. Czy
Komitet Olimpiady Matematycznej uzna³by takie roz-
wi¹zanie (to znaczy: weŸ komputer i wylicz)? A po dru-
gie: sposób drugi jest tak prosty i bezmyœlny, ¿e algo-
rytm da siê przes³aæ SMS-em. Próbowa³em: umiem siê
z zapasem zmieœciæ w trzech (po 160 znaków). Czy da
siê kompletny dowód (bo rachunki s¹ oczywiste) zmie-
œciæ w jednym SMS-ie? Czy Komitet bêdzie kiedyœ
uznawaæ tak opracowane dowody?
NIECH H RZUT E NA AB NIECH G WSPOLNY
AE,CF WTEDY KAT CDE= CDB Z WAR ZAD POROWN
TG CFE I TG CDE WYLICZ LATWIUTKO DH I TG EAB
W 4KACIE AGFD SUMA 360 STOPNI ZASTOS WZOR
NA SUME TG (EDC+EAB)I WYLICZ ZE AGF PROSTY.
Coraz wiêcej zadañ z konkursów umiem rozwi¹-
zaæ w³aœnie tak. Czy to oznaka starzenia siê? Mojego
czy... konkursów?
Nie tylko w matematyce, ale w ka¿dej nauce
i mo¿e we wszystkim, co robimy, piêkne jest stosowa-
nie nowych, nieoczekiwanych i pomys³owych metod.
Dotyczy to naprawdê wszystkich obszarów dzia³alnoœci
ludzkiej. Przypomnijmy sobie rewolucyjne zmiany, które
dokona³y siê w muzyce za spraw¹ Bacha, a póŸniej Mo-
zarta. Przypomnijmy sobie wymyœlony przez Johna
Fossbury’ego powszechny dziœ styl skakania wzwy¿
(„flop”). Przypomnijmy sobie kubistów w malarstwie
(oczywiœcie zdarza siê bezsensowne nowatorstwo, za
które pisz¹cy te s³owa uwa¿a turpizm, czyli zachwyt
nad brzydot¹, np. twórczoœæ Jerzego Dudy-Gracza).
W samej matematyce rozwi¹zanie 350-letniego proble-
mu Fermata by³o mo¿liwe dziêki zastosowaniu metod
z zupe³nie innej dyscypliny matematycznej, mianowicie
geometrii algebraicznej. I tak dalej.
Jeœli ktokolwiek zastanawia siê nad „praktyczn¹
filozofi¹” matematyki, to dostrzega dwie przeciwne
tendencje: ograniczania stosowanych metod i rozpatry-
wania zagadnieñ w jak najszerszej ogólnoœci. S¹ to
przeciwne, ale nie sprzeczne tendencje. Zawodowych
matematyków raduje zarówno dowód taki, w którym
u¿ywamy jak najskromniejszych œrodków, jak i ten, w
którym szczegó³owe zadanie okazuje siê nam w ca³ej
ogólnoœci - niekiedy w bardzo ogólnej ogólnoœci....
Ale ka¿dy z radoœci¹ patrzy na zagadnienia,
w których mo¿na powiedzieæ: „Dorysuj jedn¹ kreskê,
a rozwi¹¿esz!”. Przeczuwa³em, ¿e w tym zadaniu wy-
starczy tak¹ kreskê narysowaæ. Ale gdzie?
Honorarium, jakie dostanê za ten artyku³, z na-
wi¹zk¹ przewy¿szy koszt telefonów do kolegi ze Szcze-
cina. Bo to on dostawi³ ow¹ kreskê. Có¿, m³odoœæ...
Trzeba poprowadziæ DK równolegle do AE , punkt K to
ten, gdzie owa prosta przecina CB . W trójk¹cie DEK k¹t
przy wierzcho³ku K jest równy β + ε .
tg
δ
=
CE
:
CE
=
DE
=
FE
+
DF
=
1
+
q
=
p
+
q
,
tg
β
FE
DE
FE
FE
p
p
gdzie p jest d³ugoœci¹ odcinka AD , zaœ q - d³ugoœci¹
odcinka DB . Wyliczmy st¹d tangens δ:
tg
δ
=
p
+
q
tg
β
.
p
Na koñcu oka¿e siê, ¿e to by³o wa¿ne.
Standardowa analiza zale¿noœci w trójk¹tach
DEB i HEB daje - myœleæ prawie nie trzeba - zale¿noœci:
DE = q sin β ; EB = q cos β ; EH = DE sin (90° – β) = q
sin β cos β ;
HD = DE cos (90° – β) = DE sin β = q sin 2 β .
Zatem patrz¹c na trójk¹t AEH i stosuj¹c definicjê tan-
gensa, mamy:
tg ε
=
EH
=
q
sin
q
β
cos
β
.
AH
p
+
sin
2
β
A teraz skierujmy wzrok na czworok¹t AGFD .
Jak by tu wykazaæ, ¿e k¹t przy wierzcho³ku G jest pro-
sty? Ojej, co za problem? Oznaczmy ten k¹t przez ξ. To
³adna grecka litera. Lubiê j¹. Suma k¹tów czworok¹ta
AGFD jest równa 360 stopni. No, to dodawajmy:
ε + ξ + (180° – δ) + (β + 90°) = 360° .
A zatem jeœli wyka¿emy, ¿e β + ε = δ , to bêdzie
dobrze. Nie myœleæ, nie myœleæ... Jak w jednym z opo-
wiadañ Stanis³awa Lema - tam robot porusza³ siê na
planecie z zamro¿onej rtêci, a ¿e myœlenie powodowa³o
wzrost temperatury, wiêc warunkiem przetrwania by³a
bezmyœlnoœæ. Jakie to wspó³czesne... Jako ¿ywo, histo-
ria est magistra vitae .
Oczywiste: wystarczy porównaæ tangensy - czy
tangens β + ε jest równy tg δ. To jeszcze pamiêtam ze
szko³y:
tg
(
β
+
ε
)
=
tg
β
+
tg
ε
.
1
tg
β
tg
ε
Komputerze, nie kuœ... program Mathematica da³ odpo-
wiedŸ.
53
Out[1]= –––
43912546.001.png 43912546.002.png
 
mate matyka
C
Bardzo zwraca siê na to uwagê w szkole amery-
kañskiej i w ogóle w amerykañskim wychowaniu. Pra-
ca w zespole. Teamwork. To prawda, ¿e niekiedy prze-
szkadzamy sobie wzajemnie - jak tych stu robotników
kopi¹cych studniê w 10 minut... Ale tylko niekiedy. Nie
wszystko, co pochodzi z Ameryki, jest niedobre.
I jeszcze jeden wniosek. Mo¿e najwa¿niejszy. Jeœli
robimy coœ razem, daje to po prostu wiêcej satysfakcji.
A dla Czytelników, którzy chcieliby jakieœ ³a-
twiejsze zadanie, zwi¹zane z tym zagadnieniem, pole-
cam nastêpuj¹ce: w trójk¹cie równobocznym przepro-
wadzamy analogiczn¹ konstrukcjê na ka¿dym boku; to
znaczy rzutujemy wierzcho³ek na przeciwleg³y bok,
spodek wysokoœci rzutujemy na bok i otrzymujemy - jak
wy¿ej punkty G1 , G2 , G3 . Tworz¹ one trójk¹t równo-
boczny. Jak¹ d³ugoœæ ma jego bok?
* * *
Podsumujmy. Komputer „pomóg³”, „podsun¹³ po-
mys³”, a wreszcie dziêki swojej mocy obliczeniowej
„rozwi¹za³” ca³e zadanie. To oczywiœcie nieprawda. To
nie komputer. Tylko ja. Cz³owiek. Komputer potrzebny
by³ mi jak tyczka Siergiejowi Bubce. Ani Bubka bez
tyczki nie skoczy³by 6 metrów. Ale tyczka bez Bubki sa-
ma by nawet pó³ metra nie przeskoczy³a. Ba, nawet...
Komputery prêdzej czy póŸniej wkrocz¹ do szkó³
pe³nym frontem, nie tylko jako koñcówki do Internetu.
G
E
β
δ
K
ε
A
D
F
H
B
I dalej jak po maœle: tangens tego k¹ta to
DE
=
DE
=
DE
=
tg
β
AB
.
EK
EB
BK
EB
DB
AD
EB
AB
I mamy cel: dowód jak najprostszymi metodami. Wynik
pracy zespo³owej jest zwykle wiêkszy ni¿ suma wyni-
ków, które osi¹gnêliby w pojedynkê cz³onkowie zespo-
³u. Jeœli piêciu robotników wnosi fortepian na pi¹te
piêtro w 15 minut, to w jakim czasie jeden robotnik
wniós³by fortepian na 60. piêtro? Takie zadanie umiemy
rozwi¹zaæ. W 15 godzin. Bez komentarza.
54
43912546.003.png 43912546.004.png 43912546.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin