Samoloty w Goraszce.pdf

(172 KB) Pobierz
sredniawa+goraszka k.qxd
lot nictwo
ikona kamery informuje,
że na płycie CD dołączonej do MT w wersji on/off line,
znajduje się powiązany z tekstem materiał filmowy.
odbył się w weekend 6 i 7
czerwca, zadbali o różnorod-
ność prezentowanych samolotów.
Głównymi atrakcjami były przeloty
nowoczesnych myśliwców F-16
z bazy lotniczej w Krzesinach oraz
Migów-29 z bazy w Mińsku Mazo-
wieckim. Pokazano także legen-
darny myśliwiec Supermarine Spit-
Dwupłatowy Boeing Stearman,
konstrukcja z lat 30. XX w.
nad Góraszką
Relacja z 13. Międzynarodowego Pikniku Lotniczego w Góraszce
Paulina Roszczyń ska
fire z czasu II wojny światowej.
Pokazywany egzemplarz Spitfire'a
Mk Vb otrzymał takie samo malo-
wanie, jakie miał myśliwiec Jana
Zumbacha, pilota słynnego pol-
skiego Dywizjonu 303, który wal-
czył z Niemcami nad Anglią. Jego
samolot można było z daleka po-
znać po widocznym obok kokpitu
malunku z Kaczorem Donaldem.
Oprócz tej maszyny, na pik-
niku nie zabrakło także innych
słynnych modeli samolotów. Kon-
strukcje biorące udział w II wojnie
światowej reprezentowały łódź la-
tająca Consolidated PBY Catalina
o imponującej rozpiętości skrzydeł
wynoszącej 32 metry (tyle samo,
co pasażerski Boeing
737) oraz samolot
transportowy Douglas
C-47 Dakota. Catalina,
mimo że liczy sobie już
ponad 60 lat, pojawiła
się na polskim niebie
dopiero po raz pierw-
szy, wzbudzając duże
zainteresowanie wśród
zgromadzonej publicz-
ności. To właśnie te
samoloty wytropiły
w 1941 roku niemiecki
pancernik „Bismarck” oraz zbliża-
jącą się inwazję floty japońskiej na
Pacyfiku rok później.
Wśród zaprezentowanych
maszyn pojawiły się również dwu-
płatowce Boeing Stearman PT-17
Kadet oraz DH-82 Tiger Moth, oba
skonstruowane w latach 30 ubie-
głego wieku. Śmigłowce reprezen-
towały polski W-3 Sokół oraz nie-
miecki Bolkow Bo-105. Ten drugi,
mimo że jest konstrukcją z lat 60.
XX wieku, nadal pozostaje jedy-
nym śmigłowcem zdolnym do wy-
konywania akrobacji typowej dla
samolotów sportowych. Goście
pikniku mogli się o tym przekonać,
oglądając kolejne beczki wykręca-
ne przez doświadczonych pilotów
dwóch takich maszyn.
Kolejną z głównych atrakcji
pikniku lotniczego były jednak po-
kazy mistrzów akrobacji. Nam naj-
bardziej spodobały się akrobacje
zespołowe w wykonaniu grupy
„Żelazny” (dwa samoloty Zlin-50,
jeden Zlin-526AFS) oraz imponują-
cy pokaz umiejętności litewskiego
pilota Jurgisa Kairysa. Zasiadał on
za sterami samolotu akrobacyjne-
go Su-26, który dzięki potężnej mo-
cy silnika był w stanie niemal za-
raz po starcie poderwać się piono-
wo do góry. Momentami wykony-
wał także zawisy w powietrzu,
śmigłem skierowany ku górze, ni-
czym śmigłowiec.
Relację wi-
deo Młodego Tech-
nika z drugiego
dnia pikniku lotni-
czego można obej-
rzeć na dołączonej
płycie CD.
A wszystkich tych,
którzy jeszcze nie
byli w Góraszce,
gorąco zachęcamy
do odwiedzenia tej
imprezy za rok. z
21
Samoloty grupy akrobacyjnej „Żelazny" można rozpoznać po cha-
rakterystycznym malowaniu
O rganizatorzy pikniku, który
Niebo pełne samolotów
12875010.001.png 12875010.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin