Rekordzista X-43.pdf

(93 KB) Pobierz
43918397 UNPDF
lotnictwo
tach 50. XX wieku. W przypadku
naddŸwiêkowego silnika strumie-
niowego problem koniecznoœci uzy-
skania prêdkoœci pocz¹tkowej nara-
sta - najwiêksz¹ sprawnoœæ uzysku-
je on dopiero przy prêdkoœci ok.
3÷4 Ma, tak wiêc do rozpêdzenia
pojazdu niezbêdne jest wykorzysta-
nie silników rakietowych.
X-43 A I JEGO NASTÊPCY
Po prawie 40 latach, 27 marca 2004 r., został pobity absolutny
rekord prędkości lotu statku powietrznego. Dotychczas nale-
żał on do X-15, ktìry 4 października 1967 r. osiągnął prędkość
6,873 Ma. Obecnie najszybszym pojazdem powietrznym jest
X-43A (nazywany także Hyper-X), ktìry na wysokości 28 956 m
porusza się z prędkością 7 Ma, co odpowiada 7434,504 km/h!
Rekordowe osiągnięcie było możliwe dzięki zastosowaniu do
napędu naddźwiękowego silnika strumieniowego.
Z tego powodu do rozpêdze-
nia X-43A konieczne by³o u¿ycie
rakiety Pegasus stosowanej od 1990
roku do wynoszenia satelitów tele-
komunikacyjnych. Dodatkowo, spe-
cjalnie na potrzeby programu X-43,
Pegasus zosta³ wyposa¿ony w no-
we os³ony termiczne, zapobiegaj¹ce
nagrzewaniu siê konstrukcji pod-
czas lotów z prêdkoœci¹ 10 Ma.
Po raz pierwszy Hyper-X,
po³¹czony z pierwszym stopniem
Pegasusa, wzbi³ siê w powietrze 28
NOWY NAPÊD
Bartosz G ł owacki
Grzegorz Sobczak
Silnik strumieniowy dzia³a na
zasadzie spalania paliwa w powie-
trzu, sprê¿onym w wyniku du¿ej
energii kinetycznej strumienia na-
p³ywaj¹cego podczas lotu. Jego bu-
dowa jest bardzo prosta - sk³ada
siê on jedynie z odpowiednio uksz-
ta³towanej rury, w której umiesz-
czone s¹ wtryskiwacze paliw i w
odró¿nieniu od wiêkszoœci napêdów
nie ma ¿adnych elementów rucho-
mych. Odmian¹ znanego od dawna
silnika strumieniowego jest nad-
dŸwiêkowy silnik strumieniowy, na
którego ca³ej d³ugoœci wystêpuje
naddŸwiêkowy przep³yw powietrza.
W odró¿nieniu od napêdu ra-
kietowego, pojazd napêdzany nad-
dŸwiêkowym silnikiem strumienio-
wym czerpie tlen niezbêdny do spa-
lania paliwa z atmosfery. Napêd ra-
kietowy wymaga zastosowania utle-
niacza, który umo¿liwia spalanie
paliwa. Dziêki temu pojazd napê-
dzany nowym silnikiem mo¿e prze-
nosiæ - oszczêdzaj¹c na masie utle-
niacza - wiêkszy ³adunek u¿yteczny
ni¿ stosowane dotychczas statki
kosmiczne.
Naukowcy z NASA (USA)
twierdz¹, ¿e naddŸwiêkowy silnik
strumieniowy stanowi kolejny prze-
³om w lotnictwie i ma szansê na
szybki rozwój. Jednak najwiêksz¹
wad¹ silnika strumieniowego jest
koniecznoœæ wymuszenia wstêpne-
go przep³ywu powietrza. W³aœnie ta
cecha stanowi³a barierê do tej pory
dla rozwoju nowego napêdu, mimo
zakoñczonych sukcesem prób w la-
kwietnia 2001 r., wykonuj¹c lot na
podwieszeniu pod skrzyd³em bom-
bowca B-52B. Wymiary zewnêtrzne
X-43A s¹ niewielkie: d³ugoœæ 3,66
m, rozpiêtoœæ lub raczej szerokoœæ
1,53 m, wysokoϾ 0,31 m. Masa
Hyper-X wynosi 1250 kg, a ca³y
zespó³ ³¹cznie z rakiet¹ Pegasus
wa¿y 18 160 kg.
W czasie „oblotu” przepro-
wadzono wstêpne próby poszcze-
gólnych instalacji oraz dokonano
symulowanego startu X-43A w wa-
runkach rzeczywistych. Premiera
18
43918397.001.png 43918397.002.png
wypad³a pomyœlnie. Niestety,
2 czerwca 2001 r., w trakcie drugie-
go lotu, podczas którego mia³a byæ
osi¹gniêta prêdkoœæ 7 Ma, nast¹pi³a
awaria. Po uwolnieniu Hyper-X
spod skrzyd³a B-52 i oko³o 5 sekund
po w³¹czeniu silnika Pegasusa, na-
st¹pi³a utrata sterownoœci zespo³u
Pegasus/X-43A. Ze wzglêdów bez-
pieczeñstwa in¿ynierowie nadzoru-
j¹cy próby zadecydowali o odpale-
niu ³adunków wybuchowych i znisz-
czeniu zespo³u statków. Loty X-43A
zawieszono na prawie trzy lata.
27 marca br. zespó³ Pegasus/
X-43A ponownie zosta³ wyniesiony
w powietrze na podwieszeniu pod
skrzyd³em B-52B. Po oddzieleniu siê
od bombowca, silnik rakietowy wy-
niós³ go na wysokoœæ 28 956 m nad
wodami Pacyfiku. Nastêpnie X-43A
oddzieli³ siê od Pegasusa i wykona³
lot z prêdkoœci¹ 7 Ma, u¿ywaj¹c w³a-
snego strumieniowego silnika nad-
dŸwiêkowego. Rekordowy lot trwa³
oko³o 10 sekund. Po wy³¹czeniu sil-
nika, Hyper-X wykona³ trwaj¹cy oko-
³o 6 minut lot szybowy, a¿ do zet-
kniêcia siê z powierzchni¹ oceanu.
Agencja NASA w ramach
programu Hyper-X planuje w koñcu
br. wykonanie kolejnego lotu X-43A
- tym razem z prêdkoœci¹ 10 Ma.
Planuje siê ponadto budowê:
X-43B, napêdzanego silnikiem hy-
brydowym, sk³adaj¹cym siê z silni-
ka rakietowego na ciek³e paliwo
wêglowodorowe i silnika strumie-
niowego, który zmienia tryb pracy
z rakietowego na naddŸwiêkowy
strumieniowy pozwalaj¹cy rozwi-
n¹æ prêdkoœæ 7 Ma; X-43C, napê-
dzanego naddŸwiêkowym silnikiem
strumieniowym na paliwo wêglo-
wodorowe; X-43D, napêdzanego sil-
nikiem podobnym do zastosowane-
go w X-43A, lecz rozwijaj¹cym
prêdkoœæ 15 Ma.
W badaniach nad napêdem
hiperdŸwiêkowym przoduj¹ Amery-
kanie. Podobne prace prowadzi siê
w Rosji, Francji, Indiach, Chinach,
Japonii, Niemczech, Wielkiej Bryta-
nii oraz Indiach.
TAJNE PROGRAMY
poniewa¿ samolot hiperdŸwiêkowy
potrzebuje olbrzymich iloœci paliwa
do przebycia takiej samej odleg³o-
œci jak wspó³czesny samolot komu-
nikacyjny.
Bardziej prawdopodobne jest
zastosowanie naddŸwiêkowych sil-
ników strumieniowych w pociskach
Analizuj¹c rekordowy wy-
czyn X-43A, nale¿y zwróciæ uwagê
na zakres prêdkoœci 4÷7 Ma. Bada-
nia naukowe w tym zakresie prowa-
dzono od lat 60. ubieg³ego wieku.
W latach 80. wyniki prac nad aero-
dynamik¹ prêdkoœci z tego zakresu
zosta³y utajnione, co niektórzy t³u-
macz¹ pracami nad nowym samolo-
tem zwiadowczym USAF. Wœród en-
tuzjastów lotnictwa nosi on nazwê
Aurora. Relacje œwiadków potwier-
dzaj¹, ¿e Amerykanie dysponuj¹
nowym superszybkim samolotem,
którego prêdkoœæ znacznie przekra-
balistycznych oraz bojowych stat-
kach kosmicznych, dysponuj¹cych
du¿¹ prêdkoœci¹ przelotow¹ i bar-
dzo du¿ym zasiêgiem. Dziêki wypo-
sa¿eniu wykorzystuj¹cemu energiê
kinetyczn¹ strumienia powietrza -
przep³ywaj¹cego dooko³a pojazdu
hiperdŸwiêkowego - do zasilania
pok³adowego lasera lub broni mi-
krofalowej o bardzo du¿ej sile ra¿e-
nia uzyskano by broñ zupe³nie no-
wej generacji. Wojskowi amerykañ-
scy ju¿ dziœ myœl¹ o wykorzystaniu
statków powietrzno-kosmicznych
do obrony przeciw atakom z u¿y-
ciem pocisków balistycznych.
cza mo¿liwoœci SR-71, jednak rz¹d
USA stanowczo temu zaprzecza.
Nale¿y równie¿ oczekiwaæ, ¿e kiedy
wiedza uzyskana podczas prób X-43
osi¹gnie poziom daj¹cy siê wyko-
rzystaæ w praktyce, nast¹pi utajnie-
nie prac nad samolotami hiperdŸ-
wiêkowymi. Dla odmiany mo¿na
spodziewaæ siê odtajnienia informa-
cji o nieistniej¹cych dziœ oficjalnie
superszybkich samolotach. Zwia-
stunem takiego postêpowania jest
og³oszenie przez NASA, ¿e rekordo-
wy lot X-43A zosta³ sfilmowany,
jednak nie wszystkie zdjêcia zosta-
n¹ ujawnione.
NAPÊD HIPERDWIÊKOWY
- PL ANY NA PRZYSZ£OŒ Æ
Nadzieje z rozwojem napêdu
hiperdŸwiêkowego wi¹¿¹ zarówno
cywile, jak i wojskowi. Pierwsi
chcieliby wykorzystaæ go w trans-
portowych statkach kosmicznych,
które do startu i l¹dowania u¿ywa-
³yby lotnisk po³o¿onych na Ziemi,
lecz przewa¿aj¹ca czêœæ ich podró-
¿y odbywa³aby siê w niezat³oczonej
przestrzeni kosmicznej. Niestety,
nie jest to proste do zrealizowania,
19
43918397.003.png 43918397.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin