Jak zdobyć informację.pdf

(760 KB) Pobierz
TI roz1-4_po korekt.p65
29
Jak zdobyæ informacjê
W Cyberiadzie Stanis³awa Lema jest zamieszczona opowieæ szczególna, sk³a-
niaj¹ca do refleksji czy Mistrz ju¿ w 1965 roku przewidzia³ powstanie technologii
informacyjnej? Chodzi o opowieæ o nieco d³ugim tytule Wyprawa szósta, czyli jak
Trurl i Klapaucjusz demona drugiego rodzaju stworzyli, aby zbójcê Gêbona pokonaæ.
Ów Gêbon by³ zbójc¹ dyplomowanym i ¿¹dnym wiedzy wszelakiej, byle prawdziwej.
Dwaj konstruktorzy, chc¹c uciec, ofiarowali mu maszynê, która z przypadkowych
ruchów cz¹steczek powietrza wybiera³a sensowne informacje i drukowa³a je na ta-
mie papierowej. Gêbon zosta³ przysypany wiedz¹ równie prawdziw¹, co bezu¿yteczn¹
... o tym, jaki pocz¹tek Drugiej ksiêgi d¿ungli napisa³by Rudyard Kipling, gdyby go
wtedy brzuch bola³, i o czym myli zmartwiony niezamêciem wieloryb, i jakie s¹ zalo-
ty mi³osne muchatek trupnych, i jak mo¿na za³ataæ stary worek, i co to jest strzyb³o,
i czemu siê mówi szewc i krawiec, a nie krawc i szewiec ...
Coraz szybszy dostêp do informacji sprawia, ¿e nadchodz¹ czasy, w których proble-
mem bêdzie nie zdobyæ informacje, tylko nie daæ siê nimi przysypaæ. Na szczêcie techno-
logia informacyjna, otwieraj¹c szeroko kana³y dostêpu do wiedzy, wypracowuje tak¿e
metody selekcji i weryfikacji informacji.
Ka¿de ród³o informacji mo¿na oceniæ pod k¹tem:
dostêpnoci,
zawartoci,
wiarygodnoci.
Dostêpnoæ okrela, jak szybko i w jakich warunkach otrzymamy potrzebn¹ infor-
macjê. Liczy siê czas od momentu sformu³owania zapotrzebowania do momentu uzy-
skania odpowiedzi. Przy takich za³o¿eniach technologia informacyjna nie zawsze wy-
grywa z tradycyjnymi ród³ami informacji. Je¿eli chcemy siê dowiedzieæ, co to jest np.
siwuszka, to musimy w³¹czyæ komputer, poczekaæ, a¿ uruchomi siê system operacyjny.
W tym czasie mo¿emy poszukaæ p³yty z encyklopedi¹, w³o¿yæ j¹ do czytnika, odcze-
kaæ, a¿ siê uruchomi i wpisaæ szukane has³o. Znalezienie odpowiedzi w Internecie mo¿e
trwaæ jeszcze d³u¿ej. Gorzej, gdy w pobli¿u nie ma komputera. W takich sytuacjach
zwyk³a, papierowa encyklopedia mo¿e okazaæ siê skuteczniejsza. To jest tak¿e powód,
dla którego musimy sami zapamiêtywaæ podstawowe informacje (nie zawsze mamy
encyklopediê pod rêk¹). Rozwój informatyki (prawo Moorea!) i telekomunikacji po-
61766711.006.png
30
2. Jak zdobyæ informacjê
Ryc. 2.1. Wearable PC. Ten mê¿czyzna nosi ze sob¹ swój komputer.
Polecenia wydaje za pomoc¹ urz¹dzenia trzymanego w rêku dla ce-
lów reklamowych (zwykle nosi go w kieszeni), wyniki widzi na mi-
krowywietlaczu
zwala ¿ywiæ nadziejê, ¿e ju¿ nied³ugo stan¹ siê powszech-
nie dostêpne urz¹dzenia dysponuj¹ce szybkim ³¹czem do
Internetu, jak na ryc. 2.1. Nie nale¿y jednak specjalnie
liczyæ na to, ¿e nie trzeba bêdzie siê wtedy uczyæ. Dopó-
ki kto nie opracuje komputera sterowanego mylami,
zawsze szybciej bêdzie poszukaæ we w³asnej pamiêci ni¿
w komputerowej.
Zawartoæ informacji (poziom szczegó³owoci) okrela, ile jej otrzymamy w odpo-
wiedzi na zadane pytanie. Wbrew pozorom najczêciej nie zale¿y nam na pe³nej infor-
macji na dany temat (np. gdy na has³o siwuszka otrzymamy tysi¹cstronicowy Wstêp
do ornitologii ptaków Ameryki), dlatego zwykle poszukiwania zaczyna siê od ency-
klopedii oferuj¹cej krótkie, czêsto jednozdaniowe opisy. Dopiero, gdy to nam nie wy-
starcza, siêgamy g³êbiej, do opracowañ bardziej specjalistycznych.
2.1. Jakoæ i poufnoæ informacji oraz ochrona
praw autorskich
£atwoæ uzyskiwania informacji nie oznacza automatycznie jej wysokiej jakoci.
Informacja mo¿e byæ b³êdna ju¿ u samego ród³a, a swój udzia³ w przek³amaniach wno-
sz¹ tak¿e ró¿nego rodzaju porednicy. W praktyce stosunkowo rzadko mamy do czynie-
nia z oryginalnymi ród³ami informacji (w zasadzie tylko przy transmisji telewizyjnej
na ¿ywo Ma³ysz leci, leci, leci!). Najczêciej dociera do nas informacja z drugiej lub
dalszej rêki (opowiem ci, co widzia³em na placu ¯o³nierza). Ka¿dorazowo musimy
podj¹æ decyzjê, na ile mo¿emy wierzyæ temu, co us³yszelimy czy zobaczylimy (wêch
i dotyk wydaj¹ siê tu byæ najpewniejsze), dlatego ród³a i kana³y informacji dzielimy na
mniej lub bardziej wiarygodne. Bardziej wierzymy, ¿e w procesorze znajduje siê kilka-
set tysiêcy tranzystorów, gdy przeczytamy o tym w encyklopedii, ni¿ gdy powie nam to
kolega notoryczny ³garz. Bardziej wierzymy informacji uzyskanej z kilku niezale¿-
nych róde³ ni¿ z jednego (ryc. 2.2). Czêsto pomoc¹ mog¹ s³u¿yæ tak¿e uniwersalne
zasady oddzielania prawdy od plotki.
61766711.007.png 61766711.008.png
2.1. Jakoæ i poufnoæ informacji oraz ochrona praw autorskich
31
Ryc. 2.2. Informacja potwierdzona
przez inne ród³a jest wiarygodniej-
sza pod warunkiem, ¿e s¹ to ród³a
niezale¿ne
1. Je¿eli informacja oddzia-
³uje na nasze emocje, jest to
plotka (chyba, ¿e rzecz dotyczy
muzyki czy ogólnie sztuki).
2. Je¿eli informacji nie mo-
¿emy zweryfikowaæ za pomo-
c¹ niezale¿nego ród³a, jest to
plotka lub k³amstwo.
Na tê, wynikaj¹c¹ z dowiadczenia, wiedzê w wypadku technologii informacyjnej
nak³ada siê nowy czynnik informacje uzyskane z komputera wydaj¹ siê bardziej praw-
dopodobne. Wiadomoci nieprawdziwe, us³yszane lub przeczytane w gazecie od razu
klasyfikujemy jako bzdurê, przeczytane na ekranie komputera czêsto s¹ przyjmowane
w dobrej wierze. Zapomina siê, ¿e za ka¿d¹ z nich stoj¹ nie maszyny, a ludzie progra-
my komputerowe raczej nie tworz¹ informacji one j¹ przetwarzaj¹ (i to te¿ pod dyk-
tando cz³owieka).
Eksperyment wyszukiwanie b³êdów
Jedna osoba w klasie przygotuje stronicowy dokument tekstowy zawieraj¹cy kilkanacie
b³êdów ortograficznych i logicznych. Klasê dzielimy na dwie grupy. Zadaniem pierwszej ma
byæ zaznaczenie wszystkich b³êdów na dokumencie wydrukowanym na papierze, drugiej
na wywietlanym na monitorze (np. innym kolorem w edytorze tekstów). Nastêpnie oblicza-
my, ile b³êdów (rednio) w przeci¹gu trzech minut znalaz³a pierwsza, a ile druga grupa.
Nawet jeli uwzglêdniæ, ¿e b³êdy na ekranie zaznacza siê wolniej, to i tak otrzymane ró¿ni-
ce powinny byæ istotne. Nie wiadomo, czy to jest nasza cecha wrodzona, czy nabyta. Bada-
nia trwaj¹.
Informacja czêsto mo¿e byæ i jest towarem, mo¿e te¿ byæ poufna i przeznaczona dla
w¹skiego grona odbiorców. Dotyczy to nie tylko tajemnic wojskowych, ale tak¿e han-
dlowych czy bankowych. Przekazywanie ich ogólnodostêpnymi ³¹czami (np. przez In-
ternet) oznacza, ¿e mog¹ je przeczytaæ osoby niepowo³ane. Straty z tego powodu mog¹
byæ czasami ogromne, dlatego wa¿ne informacje s¹ obowi¹zkowo szyfrowane. Polega
to na zastêpowaniu znaków w dokumencie innymi znakami w cile okrelony i znany
jedynie osobom wtajemniczonym sposób, zwany kluczem. Tylko osoba dysponuj¹ca
kluczem jest w stanie odczytaæ treæ dokumentu. Sporód ró¿norodnych technik szyfro-
61766711.009.png
32
2. Jak zdobyæ informacjê
wania najpopularniejsz¹ jest algorytm DES (ang. Data Encryption Standard). Wyko-
rzystuje on dwa rodzaje kluczy: publiczny, który odbiorca wiadomoci przekazuje wszyst-
kim nadawcom, i prywatny znany tylko odbiorcy. Informacja zaszyfrowana kluczem
publicznym mo¿e byæ odczytana tylko za pomoc¹ klucza prywatnego, wiêc nic nie stoi
na przeszkodzie, ¿eby j¹ przekazywaæ przez Internet (ryc. 2.3).
Ryc. 2.3. Algorytm DES zapewnia bezpieczne przekazywanie informacji w Internecie
Abstrakcyjnoæ informacji sprawia, ¿e czêsto wydaje siê ona bezpañska. Tak jednak
nie jest. Informacja jest zapisem intelektualnej dzia³alnoci cz³owieka i przys³uguje jej
ochrona prawna. W wypadku cytowania krótkich tekstów konieczne jest podanie ich
ród³a. Je¿eli informacja ma charakter dzie³a (powieæ, obraz, zdjêcie, film, muzyka,
strona WWW), to komercyjne (handlowe) jej wykorzystanie wymaga zgody autora,
czêsto te¿ wykupienia odpowiednich praw. Dlaczego? Praktyka uczy, ¿e inaczej auto-
rom nie op³aca³oby siê tworzyæ tych dzie³. Produkty niematerialne, jak: programy, zdjê-
cia, nagrania, filmy, strony WWW, maj¹ te same prawa, co produkty materialne: rowery,
auta, magnetofony, radia. Bez zgody producenta nie mo¿na ich te¿ kopiowaæ i sprzeda-
waæ.
61766711.001.png 61766711.002.png 61766711.003.png
2.2. Wyszukiwanie informacji z encyklopedii multimedialnych
33
2.2. Wyszukiwanie informacji z encyklopedii
multimedialnych
Do encyklopedii siêgamy wtedy, gdy potrzebna jest nam konkretna informacja. Na
ogó³ nie szukamy d³ugich i szczegó³owych opracowañ danego tematu, potrzebne nam
s¹ krótkie, ale pewne dane. Kiedy urodzi³ siê Juliusz S³owacki? Co to jest anekumena?
Kto napisa³ Nowele dla Marcii Leonardy? Jakie wydarzenia historyczne mia³y miej-
sce w roku 1002? Jak brzmi¹ pierwsze takty Sonaty Ksiê¿ycowej Ludwiga van Beetho-
vena? Kto re¿yserowa³ film Dolce Vita? Kim byli moi s³ynni imiennicy?
Korzystaj¹c z tradycyjnej, papierowej encyklopedii, mielibymy k³opot z odpowie-
dziami na te ostatnie pytania. Po prostu typowe encyklopedie umo¿liwiaj¹ wyszukiwa-
nie informacji tylko wed³ug jednego klucza (na jeden sposób), np. gdy znamy autora, to
mo¿emy odszukaæ, jakie utwory napisa³, ale znaj¹c utwór, trudno by by³o odszukaæ
autora. Podobnie jest z muzyk¹, filmami.
Encyklopedie multimedialne przekraczaj¹ barierê miêdzy informacj¹ tekstow¹ a gra-
ficzn¹, filmow¹, dwiêkow¹. Mo¿emy przeczytaæ biografiê kompozytora, ale te¿ i obej-
rzeæ zdjêcie, wys³uchaæ fragmentów jego najlepszych utworów. Mo¿emy nie tylko prze-
czytaæ, jak dzia³a silnik parowy, ale i zobaczyæ to na animowanym filmie.
Nie spodziewajmy siê jednak zbyt wiele. Je¿eli w encyklopedii maj¹ siê znaleæ
informacje prawie o wszystkim, to musz¹ byæ si³¹ rzeczy powierzchowne. Encyklope-
diê nale¿y traktowaæ jako punkt startowy do dalszych, bardziej pog³êbionych poszuki-
wañ. Co wa¿ne, informacjom encyklopedycznym mo¿emy ufaæ, gdy¿ s¹ opracowywane
przez zespo³y wzajemnie siê uzupe³niaj¹cych specjalistów.
Pos³ugiwanie siê encyklopedi¹ jest
w maksymalnym stopniu uproszczo-
ne. Zwykle wystarczy tylko zacz¹æ
wpisywaæ szukane has³o, a program
automatycznie rozpoczyna jego wy-
szukiwanie. Czêsto encyklopedia
umo¿liwia znalezienie wszystkich ha-
se³ zawieraj¹cych podane s³owo. Jest
to szczególnie wygodne, gdy chcemy
znaleæ wszystko np. na temat ¿eglar-
stwa czy filmu (ryc. 2.4). Niektóre wy-
dawane na p³ytach encyklopedie maj¹
swoje internetowe odpowiedniki (nie-
stety zwykle bez rozbudowanego ma-
teria³u multimedialnego). Takie roz-
wi¹zanie umo¿liwia aktualizowanie na
bie¿¹co zarówno treci, jak i liczby
hase³.
Ryc. 2.4. W encyklopedii multimedialnej ³atwo znaleæ
wszystkie has³a zawieraj¹ce dane s³owo
61766711.004.png 61766711.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin