Co świadczeniodawca wiedzieć powinien.pdf

(77 KB) Pobierz
Co świadczeniodawca wiedzieć powinien
Co świadczeniodawca wiedzieć powinien? - Rejestracja
( opublikowano 29.10.2009 r. )
Punkt rejestracji jest miejscem, w którym dochodzi do pierwszego spotkania pacjenta ze
świadczeniodawcą. W punkcie rejestracji, poza możliwością zapisania się do lekarza, pacjent
powinien uzyskać kompletną informację dotyczącą świadczeń udzielanych w placówce, czasu
oczekiwania oraz form i terminów zapisu do lekarza. Pacjent powinien również zostać
poinformowany o tym, jakie dokumenty i skierowania są wymagane do przyjęcia do lekarza
oraz jakie powinien mieć przy sobie wyniki badań podczas wizyty lekarskiej.
W punkcie rejestracji, poza możliwością zapisania się do lekarza, pacjent powinien uzyskać
kompletną informację dotyczącą:
·
świadczeń dostępnych w placówce,
·
czasu oczekiwania,
·
form i terminów zapisu do lekarza,
·
wymaganych dokumentów i skierowań potrzebnych do przyjęcia,
·
wyników badań niezbędnych podczas wizyty,
·
miejsca wykonania zleconych przez lekarza badań diagnostycznych (USG, RTG,
badań laboratoryjnych lub innych),
·
zasad udostępniania dokumentacji medycznej,
·
organizacji pracy przychodni.
Aby zarejestrować się u świadczeniodawcy pacjent może zgłosić się do rejestracji:
·
osobiście,
·
telefonicznie,
·
za pośrednictwem osoby trzeciej,
·
jeżeli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, również drogą
elektroniczną.
Przy udzielaniu świadczeń nie obowiązuje rejonizacja. Podczas rejestracji pacjent powinien
otrzymać informację o dacie i godzinie wizyty. Na wizytę u lekarza pacjent ma prawo
zapisać się w godzinach pracy punktu rejestracji. Ustalanie przez świadczeniodawcę dni
do zapisywania się jest niezgodne z prawem.
Przy zapisywaniu zgłaszających się pacjentów należy pamiętać, że:
·
świadczenia powinny być udzielane w możliwie najkrótszym terminie;
·
świadczeniodawca jest zobowiązany do przyjęcia pacjenta w ustalonym terminie.
Jeżeli wskazany termin wizyty w poradni specjalistycznej jest odległy, pacjent powinien
uzyskać informację o możliwości skorzystania z porady specjalisty w innych placówkach
mających umowę z NFZ.
Gdy pacjent jest objęty stałym leczeniem specjalistycznym, termin wizyty kontrolnej
powinien zostać ustalony podczas bieżącej wizyty u lekarza. Pozwoli to na zachowanie
ciągłości opieki medycznej. W przypadku nieobecności lekarza pacjenta powinien zostać
1
poinformowany o sposobie zorganizowania opieki w tym okresie. Informacja taka powinna
zostać udostępniona w miejscu udzielania świadczeń oraz w siedzibie świadczeniodawcy.
W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania
terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają jego dotrzymanie, należy
poinformować Pacjenta w każdy dostępny sposób (np. telefonicznie lub sms-em) o zmianie
tego terminu.
Wykaz poradni przyjmujących chorych w ramach ubezpieczenia wraz z czasem oczekiwania
dostępny jest na stronach internetowych oraz pod numerami informacyjnymi oddziałów
wojewódzkich NFZ.
Opracowanie: Biuro Komunikacji Społecznej Centrali NFZ
Współpraca merytoryczna: Departament Świadczeń Opieki Zdrowotnej Centrali NFZ
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jednolity z 2007 r.,
DzU nr 14 poz. 89).
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin