Sny w kulturze Indian.txt

(2 KB) Pobierz
Sny w kulturze Indian
(Dzia� Sny)

      Dla wszystkich Indian pocz�wszy od Eskimos�w z p�nocy a� po mieszka�c�w Ziemi Ognistej z dalekiego po�udnia - realna jest rzeczywisto�� sn�w, przenikaj�ca rzeczywisto�� widzialn� i tak z ni� na ka�dym kroku spleciona, �e trudno je w og�le od siebie rozdzieli�. 
      To co my nazywamy snem lub wizj� dla Indianina jest to prze�ycie realne podczas kt�rego to dusza opu�ci�a na pewien czas odpoczywaj�ce cia�o. Nieziemskie postacie ukazuj�ce si� cz�sto Indianom we �nie s� zwiastunami si� magicznych, kt�re w ten spos�b wp�ywaj� na post�powanie cz�owieka dla jego w�asnego dobra. 
      Ju� od wczesnej m�odo�ci zaczynaj� Indianie wyrabia� w dorastaj�cym pokoleniu wra�liwo�� na prze�ycia senne rozumiane jako obcowanie z wy�sz� rzeczywisto�ci�. Indianie wierz� bowiem, �e najwi�kszych czyn�w dla dobra swego szczepu dokonywali ci, kt�rzy umieli najlepiej �ni�, gdy� to w�a�nie sny wskazywa�y im do tego drog�. 
      Tak na przyk�ad Indianie Dakota wierz�, �e kukurydza zrodzi�a si� pod wp�ywem snu. Czternastoletni ch�opiec w czasie swojego pierwszego postu w samotno�ci podczas snu spotka� m�odzie�ca okrytego zielonymi szatami i przystrojonego zielonymi pi�rami, kt�ry wyzwa� go do walki. Ch�opiec zwyci�y� i zakopa� przeciwnika na jego �yczenie w ziemi i otrzyma� nakaz aby to zachowa� w tajemnicy i dzi�ki temu, �e dotrzyma� obietnicy na miejscu bitwy wyros�a smuk�a, zielona ro�lina o li�ciach podobnych do pi�r i z�otym kaczanem: Mondamin, czyli "Boskie Zbo�e", kt�re zwiemy kukurydz�. 

      A�eby mie� dobry sen to znaczy taki, kt�ry daje wskaz�wki do dzia�ania i przynosi b�ogos�awie�stwo, cz�owiek musi si� poprzez post wprawi� w stan wizjonerskiej podatno�ci, dla Indian post jest stanem �aski i mocy, pozwalaj�cym cz�owiekowi dost�pi� rzeczy nieosi�galnych w inny spos�b. 
      U Indian z ameryki po�udniowej m�odzieniec na czas postu naciera sobie twarz w�glem drzewnym i udaje do puszczy. W miar� post�puj�cego os�abienia fizycznego wzrasta intensywno�� sn�w, w kt�rych pojawiaj� si� przedmioty, zwierz�ta lub postacie b�d�ce wys�annikami wielkich si� magicznych, odgrywaj�ce wa�n� rol� w ca�ym p�niejszym jego �yciu. 
      Mi�dzy snem a wizj� nie ma dla Indian �adnej r�nicy. Crow nazywaj� jedno i drugie tym samym s�owem baciri i wykorzystuj� wszystkie wizje do opanowania wszystkich �yciowych sytuacji. 
      U Indian Ojibwa pot�ga snu uosobiona jest w postaci ducha zwanego Ving. Wierz� oni, �e na ka�dym kroku czyhaj� na cz�owieka niewidzialne karze�ki uzbrojone w male�kie maczugi i gdy tylko kto� spragniony jest odpoczynku, ci niepozorni s�udzy Vinga wdrapuj� si� na czo�o zm�czonego i stukaj� w nie swymi maczugami. Pierwsze uderzenie powoduje zamroczenie, drugie zamkni�cie powiek, a trzecie g��boki sen. Duchy te przesiaduj� w szczelinach india�skich namiot�w albo w woreczku z tytoniem u my�liwego, sk�d ulatuj�, gdy zapala fajk�. 
      Wskutek tego mo�e on wpa�� w obj�cia snu, a zwierzyna przechadza si� spokojnie ko�o niego. 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin