Pedagogika resocjalizacyjna 2.txt

(8 KB) Pobierz
Pedagogika resocjalizacyjna 

 

Symptomatologia i etiologia niedostosowania spo�ecznego oraz rewalidacja jednostek niedostosowanych

 

I.Objawy niedostosowania spo�ecznego                                                   

Literatura przedmiotu zawiera liczne opisy przejaw�w w/w zjawiska tym czy dany objaw kwalifikuje si� do miana niedostosowania spo�ecznego decyduje motywacja i cz�stotliwo�� pope�niania czyn�w sprzecznych z normami.Pojedynczy czyn przest�pczy nie mo�e by� uznany jako spo�eczne niedostosowanie i odwrotnie-nie zawsze spo�eczne niedostosowanie przechodzi w wykolejenie przest�pcze.Warunkiem jest wsp�istnienie szeregu destrukcyjnych czynnik�w.                               

Maria Grzegorzewska tak charakteryzuje jednostk� spo�ecznie niedostosowan�:

tendencje spo�ecznie negatywne 
odwr�cenie zainteresowa� dla tzw. z�ych czyn�w 
cynizm i brawura w tym wzgl�dzie 
nie�yczliwy stosunek do cz�owieka 
sta�e konflikty z otoczeniem najcz�ciej na tle stosunku do cz�owieka,cudzego mienia,regulamin�w,norm i zarz�dze�,nieodpowiedniego stosunku do w�asnych czyn�w,nieumiej�tno�ci z�ycia si� z grup� 
wyk�amywanie si�,zrzucanie winy 
niech�� do pracy i nauki 
�ycie chwil�,przygod�, awantur� 
brak hamulc�w,krytycyzmu 
sugestywno�� 
nieumiej�tno�� wyj�cia z trudnej sytuacji i brak wiary w mo�liwo�� tego 
zaburzenia wybitne w procesach emocjonalnych 
Spo�r�d podawanych przez literatur� charakterystycznych objaw�w typowymi s�:

nagminne wagary, 
ucieczki z domu, 
w��cz�gostwo(�ebractwo), 
nadu�ywanie alkoholu i alkoholizm, 
odurzanie si� i uzale�nienia(narkomania,lekomania itp.), 
wandalizm,niszczenie mienia, 
agresja,b�jki,czyny godz�ce w �ycie,zdrowie i godno�� innego cz�owieka, 
kradzie�e,w�amania,oszustwa 
zamachy samob�jcze lub samob�jstwa, 
notoryczne k�amstwa, 
prostytucja i niekonwencjonalne zachowania seksualne(zboczenia,sadyzm,str�czycielstwo,kazirodztwo,wczesne rozpoczynanie wsp�ycia p�ciowego oraz „podgl�dactwo”), 
Otton Lipkowski dodaje ponadto:niepos�usze�stwo,lenistwo,zaburzenia koncentracji,l�kliwo��,natomiast Marian Lipka i Czes�aw Czap�w jako wa�ne uwa�aj� paso�ytnictwo spo�eczne(m�odzie� nie ucz�ca si� i nie pracuj�ca)

 

         II.      Przyczyny niedostosowania spo�ecznego
A.    Czynniki biopsychiczne
1)      Organiczne(uszkodzenia tkanki m�zgowej ,o�rodkowego uk�adu nerwowego,uszkodzenia funkcji uk�adu wydzielania wewn�trznego)

a)charakteropatia

b)upo�ledzenia umys�owe stopnia lekkiego

c)inne upo�ledzenia wewn�trzne o charakterze przewlek�ym,kt�re mog� po�rednio wp�yn�� na wyst�pienie niedostosowania spo�ecznego.

                     2) Czynno�ciowe(etiologia nie do ko�ca poznana)

a)psychopatia

b)nerwice i neurozy

c)choroby psychiczne(schizofrenia,paranoja,psychoza depresyjno-maniakalna)

d)padaczkowe stany pomroczne

Osoby takie charakteryzuj� zmiany w zakresie uczu� wy�szych,my�lenia,�wiadomo�ci,

intelektu,woli,dzia�ania i dlatego znajduj� si� w grupie o wysokim zagro�eniu wyst�pienia opisywanego zjawiska.


      B. Czynniki socjokulturowe

 

1) �rodowisko rodzinne

 

a)niezaspokajanie podstawowych potrzeb biologicznych i psychospo�ecznych dziecka :

·        niski status ekonomiczny rodziny,

·        przewlek�e choroby rodzic�w lub opiekun�w(r�wnie� psychiczne),

·        patologie w rodzinie(przemoc,alkoholizm itp.),

·        rozk�ad rodziny,

·        bezdomno��,

·        sieroctwo

b)negatywne wp�ywy lub wzorce �rodowiskowe :

·        system stosowanych kar i nagr�d wobec dziecka,

·        kontakt dziecka ze �rodowiskiem i podkultur� przest�pcz�,

·        brak u dziecka poczucia bezpiecze�stwa,troski i uczucia ze strony rodzic�w,

·        konflikty mi�dzypokoleniowe

                        2) �rodowisko szkolne

 

a)niepowodzenia szkolne,

b)brak zrozumienia ze strony nauczyciela,

c)sytuacje konfliktowe w szkole,

d)niewsp�mierne wymagania do mo�liwo�ci rozwojowych ucznia,

e)schorzenia dziecka, takie jak:dysleksja,dysgrafia,wady wymowy r�wnie� mog� po�rednio przyczyni� si� do wyst�pienia niedostosowania

 

                        3) Negatywny wp�yw medi�w

 

a)przemoc i agresja w �rodkach masowego przekazu(r�wnie� w grach komputerowych,

bajkach dla dzieci oraz w niekt�rych zabawkach)

b)bezproduktywne wykorzystywanie czasu sp�dzanego przed telewizorem,komputerem zuba�a rozwojowo

c)og�lnodost�pne programy,filmy,strony internetowe gdzie brak jest cenzury co do przekazywanych tre�ci(seks,subkultury satanistyczne, sekty i wiele innych wypaczaj�cych �wiatopogl�d dzieci i m�odzie�y)

 

Motywacje „wykolejenia spo�ecznego”wg Czes�awa Czap�wa
motywacje w�a�ciwe-ch�� zdobycia nowych do�wiadcze� i roz�adowanie napi�� 
motywacje utylitarne-aby zwr�ci� na siebie uwag� 
                        

 

 

      Stadia „wykolejenia spo�ecznego”wg Czes�awa Czap�wa         

I.Stadium

·        Uczucie odtr�cenia,frustracji,potrzeby emocjonalnej zale�no�ci

·        Reakcje negatywne maj�ce na celu zwr�cenie na siebie uwagi        

·        Narastaj�ca agresywno�� wobec rodzic�w,opiekun�w

·        Reagowanie nieproporcjonalnie silnie do podniety

·        Reakcje impulsywne

·        Brak cierpliwo�ci i wytrwa�o�ci

·        Brak koncentracji uwagi-dziecko nie ko�czy rozpocz�tych prac, wykonuje je niedbale

 

II.Stadium
·        Manifestuj� si� reakcje wrogie nie tylko wobec rodzic�w,ale i nauczycieli

·        Bunt wobec autorytet�w

·        Pr�by zjednania rodz� agresj�

·        Cz�sto wyst�puje autoagresja(samookaleczenia,pr�by samob�jcze)

·        Wyst�puj� pierwsze drobne kradzie�e i szukanie kontaktu z podkultur�

·        Mo�e pojawi� si� „rozwydrzenie”seksualne lub upijanie si� i odurzanie innymi �rodkami 

III.Stadium

·        Nast�puje proces przyswajania kultury przest�pczej,najcz�ciej manifestuj�cy si� przy��czeniem do grupy przest�pczej,oraz pog��bianie w/w objaw�w

·        Nast�puj� cz�stsze kradzie�e,w�amania,rozboje,akty wandalizmu,ch�� zadawania b�lu

·        Pog��biona negacja norm moralnych,prawnych,a tak�e naturalnych

 

Rewalidacja jednostek spo�ecznie niedostosowanych
Poj�cie rewalidacji wg M.Grzegorzewskiej

Dzia�alno�� rewalidacyjn� nale�y stosowa� tak jak wobec innych os�b kwalifikuj�cych si� do opieki specjalnej(g�uchego,niewidomego b�d� upo�ledzonego umys�owo) za pomoc� �rodk�w :

·        Kompensacyjnych( uzupe�nianie lub zast�powanie zamkni�tych czy utrudnionych dr�g kontaktu ze �wiatem zewn�trznym)

·        Usprawniaj�cych(aktywizowanie wszystkich dotkni�tych przez upo�ledzenie czy skrzywienie czynno�ci danego osobnika i doprowadzenie ich do odpowiedniego poziomu)

·        Koryguj�cych(oddzia�ywanie usuwaj�ce niesprawne dzia�anie narz�d�w upo�ledzonych)

Maria Grzegorzewska zwraca uwag� na formy dzia�ania takie jak:

wychowanie zdrowotne 
wychowanie estetyczne 
samorz�dno�� 
Nacisk k�adzie na osob� wychowawcy-jego odpowiednie przygotowanie oraz wymagane cechy charakteru.Odnosi si� to r�wnie� do osoby s�dziego jak i kuratora s�dowego.

Praca resocjalizacyjna powinna opiera� si� na nast�puj�cych za�o�eniach:

w jednostkach spo�ecznie niedostosowanych rozwin�� wiar� we w�asne si�y i stworzy� im wizj� �ycia w p�aszczy�nie spo�ecznie pozytywnej; 
zwr�ci� ich zainteresowania ku warto�ciom pozytywnym i rozwin�� ch�� wy�ycia si� w dzia�alno�ci konstruktywnej spo�ecznie; 
rozbudzi� pozytywny stosunek do nauki i pracy; 
zmieni� ich stosunek do w�asnych czyn�w i rozwin�� zrozumienie roli jednostki w zespole(�wiadoma dyscyplina); 
�ycie bezplanowe na dalsz� met�-�ycie chwil�,przygod�-zast�pi� �yciem planowym i poczuciem odpowiedzialno�ci za nie; 
rozbudzi� w nich wiar� we w�asne mo�liwo�ci wej�cia w �ycie spo�ecznie u�yteczne i umiej�tnie wskazywa� im t� drog�; 
rozwija� d��enie do prze�amywania trudno�ci,ch�� walki o doskonalenie �ycia spo�ecznego,zapala� tw�rczo�ci� i inicjatyw� w tym kierunku; 
kszta�towa� warunki korzystne dla przebiegu proces�w emocjonalnych 
 

 

Bibliografia:

 

Otton Lipkowski „Pedagogika resocjalizacyjna”

Maria Grzegorzewska „Pedagog w s�u�bie dzieci niepe�nosprawnych”

Czes�aw Czap�w,Stanis�aw Jedlewski „Pedagogika resocjalizacyjna” 

Czes�aw Czap�w „Wychowanie resocjalizuj�ce”

Marek Konopczy�ski „Tw�rcza resocjalizacja”

J�zef Sowa „Pedagogika specjalna”

Marian Lipka „Zjawiska patologii spo�ecznej w�r�d m�odzie�y”

Internet „Dzieci i przemoc w mediach”
Zgłoś jeśli naruszono regulamin