Scenariusz zajęcia dla dzieci 4-5 letnich dotyczący tematyki dbałości o zdrowie i higienę osobistą, zdobycie odznaki przedszkolnej akademii zdrowia
SCENARIUSZ ZAJĘCIA TEMAT: Dbaj o zdrowie!Słuchanie utworu M. Kownackiej „ O kosmatej rękawicy, o mydle i o Grzesiu straszydle”. Zaproszenie do zdobycia oznaki Przedszkolnej Akademii Zdrowia po wykonaniu określonych zadCELE DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE1. Kształtowanie postawy prozdrowotnej,2. Utrwalanie przyzwyczajeń i nawyków dbania o codzienną higienę ciała,3. Utrwalenie znajomości figur geometrycznych4. Rozwijanie ruchowej inwencji twórczej.5. Utrwalenie znajomości liczebników głównych i porządkowych.6. Ćwiczenia oddechowe.7. Rozpoznawanie po dotyku przedmiotów różniących się od siebie kształtem, wielkością i ciężarem(określanie ich cech: duże –małe, miękkie-twarde, ciężkie-lekkie)8. Doskonalenie mowy powiązanej w czasie wypowiadania się na temat utworu literackiego9. Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zagadek słownych o znanych przedmiotach i zjawiskach10. Wykorzystanie w pracy plastycznej różnych materiałówCELE OERACYJNE1. Dziecko wie, że trzeba myć ręce przed posiłkiem 2. Zna przeznaczenie i nazwy przyborów toaletowych.3. Potrafi rozpoznać znane przedmioty, nazwać je i uporządkować wg przeznaczenia. 4. Obrazuje wg własnych pomysłów wskazane czynności związane z higieną.5. Potrafi rozwiązać zagadki słowne o znanych przedmiotach i zjawiskach6. Potrafi wyróżnić głoski w nagłosie7. Potrafi powiedzieć, co to komplet, para8.Potrafi zastosować w pracy plastycznej różne materiały i przyboryMETODY:- czynna (działań stawianych do wykonania);- słowna (zagadki);- Obrazkowa (sylweta) FORMY AKTYWNOŚCI:-aktywizujące, pobudzające zachowania sprzyjające zdrowiu;- zabawa dydaktyczna - aktywność: słowna, ruchowa, plastyczna: FORMY ORGANIZACYJNE:- praca indywidualna;- Praca z całą grupą.:ŚRODKI DYDAKTYCZNE2 obręcze, przybory toaletowe i inne, miska z wodą i ręcznik, sylweta Grzesia, figury geometryczne, karteczki z imionami, wycięte kontury kubka i szczotki, znaczki Akademia Zdrowia, magnetofon i kaseta z piosenkąPRZEBIEG ZAJĘCIA1. Zabawa integracyjna „Kroki”Dzieci stoją w kręgu. Nauczycielka prosi by krok do przodu zrobiły dzieci, które np.- rano myją zęby- myją ręce przed jedzeniem- myją owoce przed zjedzeniem ich- lubią chodzić na spacery- lubią się gimnastykowaćZabawa kończy się, gdy dzieci spotkają się w małym kręgu. Nauczycielka podkreśla, że wszystkie te czynności służą zdrowiu, więc dzieci, które te czynności wykonują dbają o zdrowie.2. Utrwalenie nazw części ciała: Nauczycielka pokazuje części ciała, dzieci nazywają je i pokazują. 3. „O kosmatej rękawicy, o mydle i o Grzesiu straszydle” – słuchanie opowiadania wg utworu M. Kownackiej, z wykorzystaniem ilustracji. Wdrażanie do dłuższego skupienia uwagi. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu.Grześ ma wielkie uszy, a w tych uszach pełno brudu. Brudowi dobrze w Grzesiowych uszach: ciepło, zacisznie. Nikt brudowi tam nie przeszkadza. Brudek sobie podśpiewuje:W Grzesiowym uchu,Cieplutko jak w puchu.Grześ ma wielkie, połamane paznokcie, a za paznokciami pełno brudu. Brudowi dobrze pod Grzesiowymi paznokciami, więc sobie podśpiewuje:Oj ten brudek szary, bury,Lubi Grzesiowie pazury.Grześ ma długa szyję, a na tej szyi rzepę można siać. Tyle brudu. Brudowi dobrze na Grzesiowej szyi i tak sobie podśpiewuje:Grzesio nigdy się nie myje,Więc brudek mu hyc na szyję.Aż tu raz zrobiła się awantura. Zwiedziała się o Grzesiowych brudach kosmata rękawica.A to wszystko przez ciotkę Klotkę. Ciotka Klotka zobaczyła brudek i zaraz łaps! Za kosmatą rękawicę. Brudek – i ten z uszu, i ten z szyi, i ten zza paznokci zaczął śpiewać żałośnie:Ta kosmata rękawica – cap! Grzesia za kark, nad miednicą przygięła i ... chlastu, plastu, lata po szyi, po plecach – taka heca! – Świdruje w uszach i w nosie, a mydło przebrzydło pieni się ze złości i syczy:Szuru-buru, bzyku-bzykuJa ci sprawię ty brudziku!A szczotka najeżyła się, nasrożyła i harcu, harcu, harcu, cały brudek spod paznokci wymyła. A woda chlapu, ciapu, do reszty brudek wypłukała. Stoi Grzesio nad miednicą i buczy:Oj, ta rękawica wszystko umyła,Jednego brudziku nie zostawiła.4. Zabawa ruchowa do piosenki „Mydło lubi zabawę”Mydło lubi kąpiele,W chowanego pod woda.Każda taka zabawaJest wspaniałą zabawąKiedy dobry ma humorTo zamienia się w pianę,A jak znajdzie gdzieś słomkęPuszcza bańki mydlane.Ref. Mydło wszystko umyje,Nawet uszy i szyje,Mydło, mydło pachnąceJak kwiatki na łące.Mydło lubi kąpiele,Kiedy woda gorącaSkacząc z ręki do rękiZłapie czasem zająca.Lubi bawić się w berkaZ gąbką gra w berkaI do wspólnej zabawywciąga wszystkie brudasy.Ref. Mydło wszystko umyje...5. Zaproszenie do Przedszkolnej Akademii Zdrowia. Dzieci szukają karteczek rozłożonych na dywanie ze swoimi imionami, karteczki odkładają na swoje miejsce przy stoliku i słuchają, co trzeba zrobić, aby otrzymać oznakę Akademii Zdrowia. Aby dostać odznakę Akademii Zdrowia należy wykonać kilka zadań, za dobrze wykonane zadanie każde dziecko otrzymuje punkt(wskazaną przez nauczycielkę figurę geometryczną).¨ Obrazowanie czynności za pomocą gestów:Dzieci obrazują ruchem czynności wymienione przez nauczycielkę wg instrukcji:- pokaż jak myjesz buzie;- pokaz jak myjesz szyje;- pokaż jak myjesz zęby;- pokaż jak się czeszesz.Dzieci, które dobrze wykonały zadanie wybierają spośród figur geometrycznych koło i kładą je na stoliku na karteczce ze swoim imieniem.¨ Porządkowanie przedmiotówNa dywanie rozłożone są 2 obręcze, przygotowane są też różne przybory toaletowe i inne przedmioty ( mogą to być obrazki).Dzieci wybierają jeden przedmiot, odgadują nazwę tego przedmiotu mówią, do czego służy i wkładają do odpowiedniej obręczy– pozostałe dzieci ( jedna obręcz – przybory toaletowe, druga – pozostałe przedmioty). Dzieci wyodrębniają głoski w nagłosie.Za dobrze wykonane zadanie każde dziecko spośród figur geometrycznych wybiera kwadrat i kładzie obok swojego imienia.¨ Prawda czy fałszNauczycielka mówi zagadkę i odpowiada na nią, zadanie dzieci polega na tym, aby przez wstanie określiły czy n-elk powiedziała prawdę czy fałsz: - Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni,a brudne rączki w czyste zamieni. To mydło- Mydła i wody pilnie unika. Co weźmie do rąk wszystko poplami. A jak nazwać takiego chłopczyka? Ja wam nie powiem, nazwijcie go sami.To brudas.- Duży albo mały jest w każdej łazience.Kiedy skończysz mycie, wytrze ci ręce. To „ szalik”.- Służy do picia, służy do mycia.Bez niej na ziemi nie byłoby życia.To woda.Dzieci, które dobrze wskazały odpowiedzi zabierają trójkąt i kładą obok swojego imienia.¨ Ozdabiamy kubek do zębów i szczoteczkę tak, aby powstał komplet.Dzieci przypominają, co to znaczy komplet, z czego może składać się komplet np. czapka i szal, skarpetki, rękawiczki. Dzieci ozdabiają(kredki, plastelina) kontury kubka i szczoteczki tak, aby tworzyły komplet. Po skończeniu pracę pokazują innym dzieciom, jeżeli dzieci stwierdzą, że to komplet dziecko zabiera prostokąt, przelicza ile ma figur geometrycznych, nakleja obok swojego imienia i zgłasza się po oznakę Akademii Zdrowia.6. Zabawa oddechowa „bańki mydlane’Dzieci otrzymują słomki i starają się puszczać bańki mydlane7. Podsumowanie zajęcia, podziękowanie dzieciom za aktywną pracę.Opracowanie:Elżbieta Kowalska
beata7922