Haasler Robert A. - 3. Kobiety Watykanu.pdf
(
865 KB
)
Pobierz
Kobiety Watykanu
1
Robert A Haasler
Kobiety
Watykanu
2
Zamiast wstępu
áÈjeżeli żołnierze nie mają kobiet wykorzystują mężczyznÑ
/ Arystoteles /
3
Przedmowa do wydania polskiego
Oddajemy dziś do rąk Czytelnika kolejny, trzeci już tom serii zapoczątkowanej pracą
áTajne sprawy papieżyÑ. W tamtej książce zasygnalizowaliśmy wolę wydawnictwa
przedstawienia w ciągu 2-3 lat, w osobnych tomach, pełnej, grzesznej historii Kościoła i
papieży. W naszym zamierzeniu, wszystkie rozdziały książki áTajne sprawy papieżyÑ miały
być jedynie skrtem, samodzielnych wydawnictw.
Tę obietnicę, korzystając z ogromnego zainteresowania i życzliwości czytelnikw,
realizujemy.
Książka áKobiety Watykanu jest w tym znaczeniu nawiązaniem do poprzednich
dwch publikacji: wspomnianej áTajne sprawy papieżyÑ i áKsięga zagłady. Przepowiednia na
koniec świataÑ. Przygotowujemy na pierwszą połowę 2000 roku kolejne książki z tej serii:
áŻycie seksualne w KościeleÑ i áZbrodnie w imieniu ChrystusaÑ. Być może uda nam się w
drugiej połowie 2000 roku przygotować jeszcze jedną książkę, poświęconą sprawom
pieniędzy, nepotyzmu i bogacenia się możnych rodw papieskich, a szczeglnie niektrych
źrdeł ich fortun, pochodzących z prostytucji, zbrodni i grabieży.
Grzeszna historia Kościoła nie jest wydawnictwem, ktre ma obrażać kogokolwiek,
bulwersować Jest jedynie prbom spojrzenia na historię najstarszej ze wspłczesnych
instytucji świata niejako od zaplecza. Spoglądamy na nią zza kotar alkowy, więzień, spod
katowskiego topora. Można by szukać innych perspektyw w oglądaniu spraw Kościoła np.
poprzez historię sztuki, literatury, czy też żartu i dowcipu.
Autor i wydawnictwo przygotowując książkę áKobiety WatykanuÑ, poprzedzili jej
publikację ogromną pracą szczegłowej analizy, sporej liczby publikacji wydanych w Polsce,
Niemczech, Francji, Anglii, USA i we Włoszech. W wielu miejscach przytoczyliśmy, więc
fakty i wydarzenia, ktre Czytelnik znajdzie w tych publikacjach. Z całą pewnością nie ma
jednak w Polsce, a może nawet w Europie książki podobnej. Nigdzie, w ájednym miejscuÑ
nie znajdzie Czytelnik tylu faktw, opisu tylu wydarzeń. Także cała seria wydawnicza
áGrzeszna historia KościołaÑ jest ewenementem w skali Europy.
Wdzięczni jesteśmy wszystkim czytelnikom, szczeglnie tym, ktrzy w licznej
korespondencji z Autorem i wydawnictwem dzielili się swoimi uwagami, spostrzeżeniami,
podpowiedziami, a i słowami zachęty. Będziemy zaszczyceni, gdy zechcecie Państwo
towarzyszyć nam do samego końca.
***
Średniowieczna dama, żaliła się áSmutne to zaiste, że miłość zawsze jest grzechemÑ.
Kościł, podobnie jak całą epokę średniowiecza targała od wewnątrz paranoiczna
sprzeczność. Strach przed grzechem i karą, a przy tym dążenie do zapewnienia sobie
szczęścia życia wiecznego, pozostawał zawsze pod obsesją seksu. Seksualizm był dla
Kościoła problemem, z ktrym nie poradził sobie przez ponad 1500 lat, ani w znaczeniu
teologicznym ani w codziennym życiu jego wielkich przedstawicieli. Był też tym problemem,
ktry leżał u podstaw największego podziału chrześcijaństwa sprzed blisko pięciuset laty Î
choć nie pierwszego w jego dziejach.
Dziś w krajach cywilizacji łacińskiej, ponownie szczyty popularności przeżywa
średniowieczna literatura miłosna. Zainteresowania opowieściami Boscacia, áSonetamiÑ
Petrarki, áOpowieściami kanterberyjskimiÑ Geofreya Chaucena, czy áAucassin et NicoletteÑ i
francuskimi, áfabliauxÑ, wykracza daleko poza walory literackie tych dzieł. Są nieocenionym
źrdłem informacji ożyciu codziennym epoki. Pełno w nich opowiastek o przygodach księży,
4
mnichw i kobiet. áOpowieści kanterberyjskieÑ składają się właśnie z rżnych historyjek,
opowiadanych sobie przez pielgrzymw w drodze do grobu św. Tomasza w katedrze w
Cantenbury. Szerzej do tych spraw wrcimy w specjalnym rozdziale książki áŻycie seksualne
w KościeleÑ. Sprbujemy także prześledzić w tej książce dzieje myśli św. Tomasza z
Akwinu, dopuszczające, a nawet zalecające księżom utrzymywanie stosunkw z
prostytutkami. Akt płciowy miał przecież zachęcać mężczyzn do działania. Sprbujemy
prześledzić historie prostytucji, a przy tej okazji żywoty rzymskich kurtyzan, ktrych dwr
papieski nie był obcy. Sprbujemy wreszcie przedstawić przypadki homoseksualizmu
zarwno na szczytach władzy duchowej, jak i w zaciszach klasztorw. Postaramy się si także
spojrzeć na te sprawy nie tylko z perspektywy historycznej, przedstawiając kilka przykładw
jakby z áostatniej chwiliÑ.
Obecna publikacja pt. áKobiety WatykanuÑ i przytaczana pt. áŻycie seksualne w
KościeleÑ będą się wzajemnie uzupełniały. Zbudowane są podobnie. W pierwszych
rozdziałach zastanawiamy się nad problemami oglnymi, odnosząc się do źrdeł religii
chrześcijańskiej, nauk Ojcw Kościoła, w następnych natomiast przedstawiając konkretne
przypadki. Zamierzonym celem wydawnictwa jest, aby dwa kolejne tomy serii áKobiety
WatykanuÑ i áŻycie seksualne w KościeleÑ ukazały się niejako wsplnie. Oba bowiem się
uzupełniają. Tak jak uzupełniają się w naukach Ojcw Kościoła seks i kobiety. Bo przecież
seks bez kobiet musiał być grzechem najcięższym. Nie bez przyczyny, więc przypomnieliśmy
na wstępie słowa Arystotelesa. Temu wątkowi poświęcimy specjalny rozdział w kolejnym
tomie serii.
Z całą pewnością nie udało się ani Autorowi, ani wydawnictwu wyczerpać tematu.
Ten zamiar, choć szczytny, byłby zupełnie nie realny. Już we wstępie do áTajnych spraw
papieżyÑ, pisaliśmy, że naszym celem jest jedynie prba rekonesansu, prba zadania pytań,
prba zainteresowania Czytelnikw pasjonującą przecież nauka historii. Wtedy cytowaliśmy
słowa Świętego Jana áI poznacie prawdę, a prawda was wyswobodziÑ (J.8,32). I ta książka
nie jest pisaniem historii od nowa. Jest przypomnieniem. A odwołując się także do części
listw, pogrżek, raz jeszcze zapewniamy, że w żadnym wypadku nie było naszym celem
obrażanie kogokolwiek. Odrzucamy ponowne posądzenia o propagandowym wymiarze
książki. Liczne mity, fałszywe twierdzenia obce są inicjatywom i tego wydawnictwa, i całej
serii pt. áGrzeszna historia KościołaÑ. Wierzymy, że Czytelnicy obiektywnie przyjmą tę pracę
i tym samym zachęceni zostaną do dalszych samodzielnych poszukiwań prawdy. áPrawda,
bowiem was wyzwoliÑ.
I ta książka nie jest historia papieży, historią papiestwa, czy też historią Kościoła. Jest
z natury rzeczy wyłącznie prezentacja części faktw z bogatych dziejw.
***
Autor i wydawcy dziękują
Ą wszystkim osobom i instytucjom, ktre pomogły w przygotowaniu tego wydawnictwa.
Bibliotekom, archiwom, pracownikom nauki, tłumaczom, informatykom, a szczeglnie
znawcom internetu, bez pomocy, ktrych nie byłoby możliwe dotarcie do części publikacji
zwłaszcza z Niemiec, USA i W. Brytanii. Wdzięczni jesteśmy najbardziej bibliotekarzom,
ktrzy przygotowali specjalnie dla polskiego Czytelnika listę wydawnictw dostępnych w
Polsce i w języku polski. Listę tę zamieszczamy na końcu książki. Bez Waszej pomocy nie
moglibyśmy przygotować ani tej książki, ani pozostałych.
5
Rozdział I
Kobiety Î przekleństwo Kościoła?
Ewa powstała z żebra Adama. Stworzył ją Bg po Adamie i zwierzętach danych mu
pod zarząd. Stworzona jako ostatnia w kolejności kobieta miała być áukoronowaniemÑ
boskiego dzieła. Stało się jednak inaczej.
W tradycji judeochrześcijańskiej kobieta jest czymś gorszym. Wprawdzie to
Arystoteles nazwał kobietę áokaleczonym mężczyznąÑ, ale miano to przyswoili sobie
ochoczo Żydzi i chrześcijanie. Tomasz z Akwinu uważał, że kobieta już w chwili urodzenia
ma za sobą pierwsze niepowodzenie: sama w sobie jest niepowodzeniem, áczymś, co nie jest
w sobie zamierzone, lecz pochodzi z defektuÑ. Kobieta w Kościele katolickim traktowana
jest, więc jako twr zastępczy. Jest w swoim rozwoju niedoszłym mężczyzną. Lokuje się na
poziomie dziecka. Święty Tomasz z Akwinu twierdził także, że kobieta ápotrzebuje
mężczyzny nie tylko do płodzenia i wychowania dzieci, ale także jako swego władcyÑ. Ten
zaś ma większy rozum, siłę i cnotę.
Tymczasem Europa, zanim znalazła się pod wpływem judaizmu, a potem
chrześcijaństwa, nie miała w pogardzie kobiet. Wręcz przeciwnie Î czciła je pod postaciami
kobiecych bstw Afrodyty czy Wenus. Zresztą Europa nie była wcale odosobniona w tym
względzie. Cały niemal świat starożytny podlegał kultowi egipskiej bogini Izydy, ktra w
Mezopotamii miała odpowiednik w postaci áNiebiańskiej KrlowejÑ Î bogini Isztar.
Seksualność utożsamiana z kobiecością była deifikowana. Kres temu położył żydowski Bg
Jahwe. Jego zwycięstwo skazało kobietę Î boginie nieodwołalnie na banicję, a seksualność z
ołtarza została strącona do piekieł. Odkąd panować zaczął nad światem groźny Jahwe,
boskość uległa redukcji do jednego boga i to płci męskiej. Wszystko, co było kobiece,
zostało, więc odrzucone. Wszystko, co było kobiece, stało się gorsze. Kobiety stały się ludźmi
niższej kategorii. Jeszcze do dziś w porannych modlitwach ortodoksyjny Żyd dziękuje Bogu,
że nie stworzył go kobietą. A ortodoksyjna Żydwka odmawia pełną rezygnacji formułkęÑ
áDzięki Ci, Panie wieczny, Boże władco świata, ktry mnie stworzyłeś wedle własnej woliÑ.
Jest w Biblii perła poezji erotycznej Î áPieśń nad pieśniamiÑ. Nie znamy nazwiska jej
autora, żyjącego najprawdopodobniej miedzy 400 a 200 rokiem pne Biblia gloryfikuje
patriarchat, tym bardziej, więc jest zastanawiające, jakim cudem w áPieśni nad pieśniamiÑ
strona aktywniejszą jest kobieta? To ona znacznie częściej zabiera głos, opowiada o swych
rozterkach i pragnieniach, opisuje swego ukochanego. Jest Î jak byśmy to dziś ujęli Î kobietę
wyzwoloną, pozbawioną pruderii, świadomą tego, czego chce i co może sama ofiarować
ukochanemu mężczyźnie.
Wyznawcy judaizmu teks ten uznali za alegorię miłości Boga do jego ludu.
Chrześcijanie potraktowali go jako wyraz wzajemnej miłości miedzy Chrystusem i jego
Kościołem albo nawet miedzy Chrystusem a Marią. Jednak to nie áPieśń nad pieśniamiÑ
ukształtowała w judaizmie i chrześcijaństwie wizerunek kobiety, lecz zupełnie inny rozdział
Biblii Î Księga Genesis, ta, w ktrej Ewa namwiła Adama do grzechu.
Ewa nazwana została przez Ojcw Kościoła ucieleśnieniem zła. A przecież biblijna
opowieść o stworzeniu pierwszych ludzi mwi, że kobieta jest w pewnym sensie darem
bożym dla mężczyzny. Dając mu kobietę, Bg daje mu istotę, ktrą mężczyzna może
pokochać, dzięki ktrej będzie mgł poznać miłość. Kobieta jest dopełnieniem mężczyzny,
tak jak mężczyzna jest dopełnieniem kobiety. Adam był jednak człowiekiem bezwolnym.
Zdawał się mwić: áJakim mnie panie Boże stworzyłeś, takim mnie maszÑ. Ewa poszukiwała,
ale jej chęć posiadania na własność samej siebie stała się przyczyną grzechu pierworodnego.
Plik z chomika:
XRXS
Inne pliki z tego folderu:
A.A - Księga modlitwy.pdf
(664 KB)
A.A. - Jezus i Muhammad według Biblii i Koranu.pdf
(359 KB)
Al-Sheha Abdurrahman - Moje pierwsze kroki w islamie.pdf
(663 KB)
Adresy islamskie.pdf
(186 KB)
Grimm, Farima - Der Islam mit den Augen einer Frau.pdf
(665 KB)
Inne foldery tego chomika:
b. SCEPTYCYZM I NIEWIARA
c. EKSTREMIZMY
d. OBŁĘD ŚWIATOPOGLĄDOWY
e. OBŁĘD RELIGIJNY
z. Egzorcysta
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin