Strategia judo. Jak obrocic silne strony konkurentow na swoja korzysc.pdf
(
336 KB
)
Pobierz
Strategia judo. Jak obrócić silne strony konkurentów na swoją korzyść
Strategia judo. Jak obrciě silne
strony konkurentw na swojĴ korzyľě
Autorzy: David B. Yoffie, Mary Kwak
TĀumaczenie: Ewa Borwka
ISBN: 83-7361-755-8
TytuĀ oryginaĀ
u:
Judo Strategy
Format: A5, stron: 288
Czy widziaĀeľ kiedyľ, jak drobnej budowy mistrz judo rozkĀada na Āopatki potķŃnego
rywala? W ten sam sposb firma moŃe pokonywaě konkurentw silniejszych
i wiķkszych od niej. Bez wzglķdu na to, czy jesteľ maĀym przedsiķbiorcĴ stawiajĴcym
czoĀa wielkim korporacjom czy wpĀywowym graczem na rynku zdominowanym przez
duŃych i maĀych przeciwnikw, przeczytaj tķ ksiĴŃkķ, a dowiesz siķ, jak odbieraě
przeciwnikom atuty i zamieniaě je w ich sĀaboľci.
Umiejķtnoľci Ð szybkoľě, sprawnoľě i pomysĀowoľě potrzebna do przechytrzenia
przeciwnika Ð sĴ waŃniejsze niŃ siĀa czy rozmiar. Strategia wykorzystujĴca te kluczowe
umiejķtnoľci jest przejrzysta i przynosi zadziwiajĴce efekty. Mistrzowie judo Ð tak
na rynku, jak i w walce wrķcz Ð stosujĴ trzy podstawowe zasady: ruch, rwnowagķ
i dłwigniķ. KaŃda zasada to jeden z trzech elementw strategii judo. Ruch pozwala
wytrĴciě rywala z rwnowagi i zneutralizowaě jego poczĴtkowĴ przewagķ. Zachowanie
rwnowagi pomaga stawiě czoĀa konkurentowi i przetrwaě atak. ZaĀoŃenie dłwigni
pozbawia przeciwnika dotychczasowej pozycji. Umiejķtne zastosowanie wszystkich
trzech zasad pomoŃe Ci pokonaě kaŃdego rywala, niezaleŃnie od jego rozmiarw i siĀy.
Firmy, ktre wykorzystujĴ strategiķ judo, nie muszĴ stosowaě rozwiĴzaĺ siĀowych
i potrafiĴ unikaě niszczĴcych atakw ze strony konkurentw. Przeczytaj tķ ksiĴŃkķ,
a dowiesz siķ, jak wygrywaě, kiedy siĀy rynku sĴ przeciwko Tobie. Znajdziesz tu
omwione przykĀady firm, ktre zastosowaĀy strategiķ judo na rŃnych etapach
swojego rozwoju i zapewniĀy sobie silnĴ pozycjķ konkurencyjnĴ.
Autorzy, po przeprowadzeniu wywiadw z ponad piķědziesiķcioma menedŃerami
i zarzĴdzajĴcymi, omawiajĴ wszystkie istotne aspekty gry konkurencyjnej, w ktrej
bardziej niŃ siĀa liczĴ siķ umiejķtnoľci:
¤ zasady strategii judo,
¤ techniki przeciwdziaĀania strategii judo Ð strategia sumo,
Ta ksiĴŃka pomoŃe kaŃdej firmie Ð maĀej i duŃej, nowej i starej, dziaĀajĴcej w otoczeniu
wirtualnym i rzeczywistym Ð staě siķ bardziej skutecznym konkurentem. Obok strategii
judo omawia strategiķ sumo Ð skutecznĴ formķ obrony przed zrķcznymi rywalami
gotowymi podjĴě kaŃde wyzwanie.
Spis treci
Przedmowa
9
Podzikowania
15
1. Wprowadzenie do strategii judo
19
I Zasady strategii judo
39
2. Ruch: nie prowokuj ataku,
okre l przestrze" konkurencyjn$, działaj szybko
41
3. Równowaga: zastosuj chwyt, unikaj podej cia wet za wet
i pchaj, gdy przeciwnik ci$gnie
67
4. D-wignia: wywieraj presj na zasoby, partnerów
i konkurentów swojego przeciwnika
95
II Mistrzowie strategii judo
129
5. Jeff Hawkins i Donna Dubinsky: Palm Computing
— opanowanie umiejtno ci ruchu
131
6. Rob Glaser: utrzymywanie równowagi
według RealNetworks
161
7. Halsey Minor i Shelby Bonnie: mistrzostwo nacisku
według CNET Networks
193
8 S
TRATEGIA JUDO
III Reakcja na strategi judo
227
8. Jak pokona; mistrza judo: od strategii judo do sumo
229
9. Praktyczny przewodnik stratega judo
265
IV Dodatki
A Wykaz rozmów
279
Skorowidz
283
1
Wprowadzenie
do strategii judo
Sukces w judo zaley od umiejtnoci wykorzystania wagi i siły rywala
przeciwko niemu samemu. Dziki temu słabszy lub lejszy zawodnik moe
pokona silniejszego przeciwnika.
—
Encyklopedia Columbia
, wydanie szóste
Wiosn 1994 roku mało znana firma o nazwie Mosaic Communica-
tions otworzyła siedzib w Mountain View w Kalifornii. Pół roku
pó%niej to niewielkie przedsibiorstwo zmieniło nazw na Netscape
Communications, jedn z najlepiej rozpoznawanych firm w wysoce
konkurencyjnym *wiecie zaawansowanych technologii. Przegldarka
internetowa Navigator, sztandarowy produkt Netscape, szybko
zdominowała rynek. Współzało-yciel firmy, Marc Andreessen, stał si
jedn z najlepiej znanych osobisto*ci — opisywano go zarówno w pra-
sie brukowej, jak i w renomowanych dziennikach. W sierpniu 1995
roku, zaledwie 16 miesicy od powstania firmy, Netscape jako pierwsza
firma internetowa zadebiutowała na giełdzie.
Jednak gwiazda Netscape zgasła niemal tak szybko, jak zabłysnła.
7 grudnia 1995 roku, w rocznic ataku na Pearl Harbor, o czym nie
omieszkali wspomnie5 znawcy historii, Microsoft wypowiedział
firmie wojn, czynic z Netscape stref zero — jak ujł to John Doerr,
jedna z osób finansujcych pierwotnie Netscape, a tak-e członek jej
zarzdu. Pod naporem nieustajcych ataków udziały Navigatora w rynku
zaczły si bezpowrotnie kurczy5, a obawy, czy Netscape zdoła wy-
gra5 rywalizacj z Microsoftem, sprawiły, -e ceny akcji firmy spadły
20 S
TRATEGIA JUDO
na łeb na szyj. Pod koniec dekady Microsoft stał si liderem na rynku
przegldarek i Netscape zdołała przetrwa5 wyłcznie jako oddział
AOL. Tymczasem w *wiecie nowej ekonomii korzystanie z produk-
tów Netscape stało si przekle:stwem.
Dwa lata przed powstaniem Netscape, zaledwie kilka mil dalej,
w Los Altos, pojawiła si inna firma — Palm Computing. Po po-
cztkowych niepowodzeniach w kwietniu 1996 roku wypu*ciła na
rynek podrczny organizer elektroniczny o nazwie Pilot. Giganci na
rynku systemów komputerowych i sprztu elektronicznego, Apple,
Microsoft, Hewlett-Packard oraz Sharp, rywalizowali ju- o przejcie
kontroli nad t kategori sprztu i ka-dy z nich mógł z łatwo*ci
popsu5 szyki Palm Computing. Dlatego przez kilka miesicy po wpro-
wadzeniu Pilota na rynek, zało-yciele firmy, Jeff Hawkins i Donna
Dubinsky, z niepokojem przygldali si rozwojowi sytuacji.
Jednak ju- pod koniec 1996 roku stało si jasne, -e ich produkt
jest przebojem rynkowym. Podobnie jak przegldarka Navigator, Pilot
w cigu roku zdominował rynek. Na tym jednak ko:cz si podo-
bie:stwa — w odró-nieniu od Netscape, firma Palm nie poprzestała na
jednostkowym sukcesie. Pomimo i- Microsoft podejmował wzmo-one
wysiłki zmierzajce do przejcia kontroli nad rynkiem, po czterech la-
tach udziały Palm pozostały na tym samym poziomie — ok. 70%.
Kiedy w marcu 2000 roku firma weszła na giełd, ju- po pierwszym
dniu okazało si, -e jej warto*5 wynosi 53 mld dolarów. Po 8 latach od
zało-enia firma nie tylko wci- istniała i podbijała nowe rynki, ale
była wrcz, u-ywajc jzyka Apple,
niewiarygodnie potna
.
Dlaczego w przeciwie:stwie do Netscape firma Palm odniosła tak
spektakularny sukces? Co odró-nia przedsibiorców, którzy tworz
*wietnie prosperujce firmy, od tych, którzy nie s w stanie rozwin5
przedsiwzicia pomimo pomy*lnego startu? Które strategie s naj-
bardziej obiecujce dla firm stawiajcych czoło wpływowym konku-
rentom, a które mog zako:czy5 si pora-k? Ka-da ambitna firma
prdzej czy pó%niej musi zada5 sobie te pytania.
Historie firm takich, jak Netscape i Palm opisujce sposób, w jaki
niewielkie przedsibiorstwo stawia czoło najwikszym *wiatowym
korporacjom, w stosunkowo jednoznaczny sposób ukazuj wyzwa-
nie, jakim jest walka z silniejszym przeciwnikiem. Jednak-e nawet
ogromne firmy mog znale%5 si w podobnej sytuacji, je*li przelicz
Plik z chomika:
Arek50
Inne pliki z tego folderu:
Zostań swoim szefem.pdf
(277 KB)
Zarządzanie wzrostem firmy.pdf
(273 KB)
Zarządzanie projektami. Studium przypadków.pdf
(502 KB)
Zbuduj wlasna marke.pdf
(323 KB)
Zwycięzcy nie oszukują.pdf
(303 KB)
Inne foldery tego chomika:
BAJKI DLA DZIECI
Filmy
Galeria
Gry
GRY android
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin