Logistyka 3.doc

(48 KB) Pobierz

Logistyka – Ćwiczenia 3 (30.03.2008)

Koncepcja transportu w logistyce

 

Transport to działalność, która polega na odpłatnym świadczeniu usług, których efektem

jest przemieszczenie osób i/lub ładunków z punktu nadania do punktu odbioru oraz

świadczenie usług pomocniczych, bezpośrednio z tymi usługami związanych.

Znajomość systemu transportu ma podstawowe znaczenie dla sprawnych i efektywnych działań logistycznych w firmie, ponieważ jest on fizyczna nicią wiążącą rozproszone geograficznie miejsca tej działalności a ponadto dodaje produktom firmy wartości, tworząc użyteczność czasu i miejsca.

 

Transport spełnia trzy funkcje w gospodarowaniu :

1. Funkcja konsumpcyjna oznaczająca zaspakajanie potrzeb przewozowych poprzez świadczone usługi transportowe

2. Funkcja produkcyjna oznaczająca zaspokajanie potrzeb produkcyjnych przez świadczenie usług transportowych-wpływa na funkcjonowanie rynku i wymianę towarowa

3. Funkcja integracyjna polegająca na integracji państwa i społeczeństwa poprzez usługi

transportowe.

 

Zadania i problemy – transport:

- rodzaj środków transportowych,

- użytkowanie własnych lub obcych środków transportowych,

- kupno lub dzierżawa środków transportowych,

- kombinacja srodków transportowych,

- organizacja transportu (optymalne drogi transportu, plany wykorzystania i załadunek

środków transportu, konsolidacja i dekonsolidacja ładunków transportowych itd.).

 

Ujęcia transportu:

1. Transport w ujęciu czynnościowym ma synonimy – w większości języków, są to odpowiedniki polskich słów komunikacja, przewóz i łączność. Z ujęciem czynnościowym transportu wiaża się pojęcia spedycji i logistyki.

2. Ujecie podmiotowe transportu polega na rozumieniu transportu jako gałęzi gospodarki narodowej, gdzie transport jest zazwyczaj przedmiotem polityki transportowej.

3. W ujęciu rzeczowym transport to wyposażenie materialne służące realizacji czynności transportowych.

Można w różny sposób klasyfikować składniki materialne systemu transportowego. Podstawowy podział dotyczy wyróżnienia:

- infrastruktury, na która składają się drogi transportowe, urządzenia oraz wyposażenie punktów transportowych, w tym miedzy innymi wyposażenie punktów ładunkowych i przesiadkowych, warsztaty, garaże itp.: infrastruktura transportu opisywana jest często jako liniowa i punktowa, a jej najistotniejsza cecha jest zdolnosc: przepustowa i przewozowa,

- suprastruktury, czyli taboru (środków przewozowych) i urzadzen transportowych (środków pracy oraz jednostek ładunkowych, takich jak kontenery)

 

Klasyfikacja transportu ze względu na rodzaj środowiska, w którym się odbywa:

- lądowy

- naziemny

- nadziemny (np. napowietrzna kolej linowa)

- podziemny (np. metro)

- szynowy (kolej)

- bezszynowy (transport samochodowy)

- wodny

- powietrzny

- przesyłowy (rurociagowy, przewodowy lub przenośnikowy)

- miejski (transport miejski)

- wewnątrzzakładowy

 

Klasyfikacja transportu ze względu na rodzaj środka transportu:

_ transport daleki

_ kolejowy

_ kołowo-drogowy

_ linowy

_ lotniczy

_ wodny śródlądowy

_ morski

_ mieszany (multimodalny, intermodalny, kombinowany)

_ specjalny (gąsienicowy, poduszkowy, kroczący)

_ transport bliski

_ wózkowy

_ dźwigowy

_ przenośnikowy

 

Transport intermodalny, multimodalny, kombinowany:

_ Transport intermodalny należy do złożonych procesów transportowych, w których ładunki sa przemieszczane środkami przewozowymi różnych gałezi transportu. W transporcie intermodalnym przewóz ładunków odbywa się w jednej jednostce ładunkowej lub na pojeździe, na całej trasie od nadawcy do odbiorcy, przy użyciu srodków przewozu różnych gałęzi transportu. Pojazdem tym może być pojazd drogowy, pojazd kolejowy lub statek

_ Transport multimodalny to przewóz ładunków przez co najmniej dwie różne gałezie transportu, przy czym towar może zmieniac jednostki ładunkowe, a wiec transport

multimodalny to szczególny rodzaj transportu intermodalnego.

_ Transport kombinowany, to transport intermodalny, w którym główna czesc przewozu realizowana jest koleja, żegluga sródladowa lub morska. Natomiast dowozy i odwozy sa realizowane przez transport drogowy i to na okreslonej możliwie najkrótszej odległosci.

 

Najważniejsze elementy transportu intermodalnego:

_ koniecznosc użycia co najmniej 2 gałezi srodków transportu,

_ koniecznosc wystapienia tylko jednej umowy o przewóz,

_ koniecznosc wystapienia tylko jednego wykonawcy odpowiedzialnego za przebieg dostawy towaru,

_ koniecznosc zjednostkowania ładunku.

 

Spedytor zawodowo i za wynagrodzeniem, we własnym imieniu, lecz na rachunek zleceniodawcy, podejmuje się wysyłania lub odbioru przesyłki towarowej oraz innych czynnosci zwiazanych z jej obsługa i przewozem (art. 794§1 Kodeksu Cywilnego).

 

Spedycja – organizacja procesu przemieszczania towaru i towarzyszacych mu procesów zleconych spedytorowi, w wyniku których towar znajdujacy sie w punkcie A zostaje dostarczony do punktu B zgodnie z oczekiwaniem klienta.

 

Zakres usługi spedycyjnej:

_ okreslany jest w umowie cywilno prawnej, lub w zleceniu spedycyjnym,

_ można dokonywac zakupu pojedynczych usług lub ich sekwencji, aż po kompleksowa usługe spedycyjna.

 

Do zadań spedytora można zaliczyc:

_ poradnictwo spedycyjne - udzielanie porad w zakresie transportu,

_ przygotowanie ładunku do przewozu pakowanie, sortowanie, liczenie, znakowanie,

_ konsolidowanie/ dekonsolidowanie ładunku, zbieranie drobnych partii ładunkowych w wieksze jednostki,

_ dostarczanie ładunku do miejsca ich docelowego załadunku na główny srodek transportu,

_ sporzadzanie i kompletowanie dokumentacji,

_ zawieranie umów o przewóz z różnymi pośrednikami,

_ składowanie towaru,

_ załadunek i wyładunek towarów w różnych relacjach przeładunkowych,

_ ubezpieczenie towaru,

_ konwojowanie ładunku,

_ przyjmowanie lub przekazywanie ładunku przewoznikowi,

_ awizowanie – informowanie zleceniodawcy o bieżacym stanie i miejscu pobytu ładunku na trasie,

_ zabezpieczenie interesu zleceniodawcy w przypadku uszkodzenia lub ubytku,

_ zgłaszanie ładunku do kontroli celnej i załatwianie innych czynnosci urzedowych,

_ regulowanie należnosci z tytułu kosztów przewozu oraz innych czynnosci i usług na rzecz ładunku.

 

Reasumujac zadania spedytora obejmuja 3 grupy czynnosci:

_ tych, które wykonywane sa przez sama firme spedycyjna,

_ tych zwiazanych ze zorganizowaniem samego przemieszczania,

_ dodatkowych czynnosci organizowanych przez spedytora.

 

Formuły handlowe INCOTERMS:

Zbiór ustalonych formuł handlowych, regulujacych relacje i obowiazki pomiedzy stronami umowy sprzedaży (eksporterem i importerem).

 

INCOTERMS – grupa E:

Nakłada minimum obowiazków na sprzedajacego:

_ EXW– Ex Works (...named place)

– z zakładu (... okreslone miejsce).

 

INCOTERMS – grupa F:

Sprzedajacy nie opłaca zasadniczych kosztów przewozu:

_ FCA – Free Carrier (...named place) – franco przewoznik w okreslonym miejscu,

_ FAS – Free Alongside Ship (...named port od shipment) – franco wzdłuż burty statku w okreslonym porcie załadunku – formuła stosowana tylko w transporcie morskim i wodnym sródladowym,

_ FOB – Free on Board (...named port of shipment) – franco statek w okreslonym porcie załadunku – tylko w transporcie wodnym.

 

INCOTERMS – grupa C:

Umowe przewozu zawiera sprzedajacy. Sa to tzw. Formuły dwupunktowe, gdy_ podział kosztów nie odbywa sie w tym samym miejscu co podział ryzyka. Koszty głównego transportu ponosi eksporter, ale ryzyko zwiazane z przewozem ponosi importer (kupujacy). Sprzedajacy nie zobowiazuje sie co do terminu przybycia towaru do miejsca przeznaczenia. Zobowiazuje

sie on jedynie do terminowego załadunku. Jest to tzw. grupa "na załadunek:

_ CFR – Cost and Freight (...named port of destination) – koszt i fracht do okreslonego portu przeznaczenia – tylko w transporcie wodnym,

_ CIF – Cost, Insurance and Freight (...named port of destination) – koszt, ubezpieczenie i fracht do okreslonego portu przeznaczenia – tylko w transporcie wodnym,

_ CPT – Carriage Paid To (...named place of destination) – przewozne opłacone do okreslonego miejsca przeznaczenia,

_ CIP – Carriage and Insurance Paid To (...named place of destination) – przewozne i ubezpieczenie opłacone do okreslonego miejsca przeznaczenia.

 

INCOTERMS – grupa D:

Sprzedajacy ponosi koszty i ryzyka dostarczenia towaru do okreslonego miejsca przeznaczenia. Formuły tej grupy okresla się mianem "na dostarczenie" zatem sprzedajacy odpowiada niejako za towar do chwili dostarczenia do miejsca przeznaczenia.

Powinien zostac równie_ okreslony termin dostarczenia:

_ DAF – Delivered At Frontier (... named place) – dostarczone na granice,

_ DES - Delivered ex Ship (... named port of destination) – dostarczone statkiem w okreslonym porcie przeznaczenia,

_ DEQ - Delivered ex Quay (... named port of destination) – dostarczone na nabrzeże w okreslonym porcie przeznaczenia,

_ DDU - Delivered Duty Unpaid (... named port of

destination) – dostarczone w okreslonym miejscu przeznaczenia, cło nieopłacone,

_ DDP - Delivered Duty Paid (... named port of destination) – dostarczone w okreslonym miejscu przeznaczenia, cło opłacone.

 

Kryteria wyboru przewoznika:

Wybór przewoznika powinien opierac sie na całym szeregu formalnych przesłanek. Najważniejsze z nich przedstawia poni_sze zestawienie:

_ niezawodnosc i regularnosc dostaw,

_ koszty lub stawki transportowe „od drzwi do drzwi”,

_ ogólny czas przewozu „od drzwi do drzwi”,

_ gotowosc przewoznika do negocjowania zmian stawek,

_ stabilnosc finansowa przewoznika,

_ dostepnosc sprzetu,

_ czestotliwosc usług,

_ usługi odbioru i dostawy,

_ utrata ładunku lub uszkodzenia,

_ przesyłki ekspresowe,

_ jakosc personelu operacyjnego,

_ śledzenie przesyłek,

_ gotowosc przewoźnika do negocjowania zmian w usługach,

_ elastycznosc w planowaniu przewozów,

_ usługi rozkładowe (liniowe),

_ załatwianie reklamacji,

_ jakosc umiejętności kupieckich przewoznika,

_ wyposażenie (urządzenia) specjalne.

 

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin